Van Cambodja naar Thailand
Vrijdag 18 juli 2014. Hua Hin, Thailand.

De dag voor vertrek naar Bangkok werd Lennert ernstig ziek. Na een zwembeurt werd hij onwel en kreeg het ijzig koud. Algauw lag hij te rillen zonder weerga en moesten we alle dekens die we hadden (en we hadden er geen vanwege de tropische temperaturen) bijhalen. Gelukkig konden we rekenen op een geweldige staff van het hotel. Zij hebben werkelijk alles gedaan om 'Lennyboy' er enigszins bovenop te krijgen. Spijt van dat al was dat we juist een BBQ hadden gereserveerd die avond. Kelly, mezelf en Mathis hebben het laten smaken, Marie-Christine echter niet, die hield de wacht. Gelukkig hebben we ook wat medicatie van thuis meegebracht en konden we de koorts doen dalen. De volgende morgen was Lennert nog niet honderd procent maar toch klaar om te reizen. Nogmaals een hele dikke duim voor de mensen van het Battambang Resort want zelfs onderweg naar Phnom Penh kregen we een telefoontje van hen om zich te vergewissen naar de toestand. Chapeau!

image67 (180x240)image70 (320x240)

Ondertussen zijn we na een nachtje Bangkok inmiddels aangekomen in de badstad Hua Hin in het Jaidee Resort. Een hele mooie plaats en 8,9 aangeschreven in Trip Advisor. Het kon slechter. Morgen gaan we hier de boel verkennen en hopelijk laat het weer dit toe want vandaag weinig tot geen zon gezien, wel (te) warm. Overmorgen plannen we verder te trekken naar het zuiden, een eilandje opzoeken.

Hua Hin bromfietsexcursie
Zondag 20 juli 2014. Hua Hin, Thailand.

Gisteren maakten we een motorritje van om en bij de honderd kilometer. Alleen zat het weer een beetje tegen. In de doortocht hadden we te maken met fijne regen maar enkel gekleed in een T-shirt was dit wel voelbaar op onze Honda 125cc. We kochten dan maar een plastic noodcape voor twintig THB (ongeveer zes eurocent). Halverwege deden we een pitstop om te beslissen of we nog verder gingen rijden in deze nattigheid, temeer we de bergen naderden en de regenbuien heftiger werden. Gelukkig bleef het lekker warm.

Na het drankje reden we verder door een nationaal park en daar deden we het verschot van ons leven op. Plotseling dook er een olifant op langs de berm van de weg. Toen we naderden deed het logge dier precies hetzelfde. Ik was er niet gerust op. De adrenaline bij Kelly besloot om het erop te wagen en aan hoge snelheid voorbij te razen. Ik dacht onmiddellijk aan de YouTube filmpjes waar dergelijke zaken wel eens verkeerd durven af te lopen. De oplossing kwam van de talrijke pick-ups die ons passeerden. We vroegen dekking en kregen die in de vorm van een vrachtwagen, volgestouwd met mensen (die op de rijstvelden werken). Eens voorbij konden we er eens hartelijk om lachen maar op het moment zelf ben je er toch niet honderd procent gerust in.

image73 (320x239)image74 (320x238)

De waterval op het eind van onze rit hadden we spectaculairder voorgesteld en dat voor 200 THB/persoon. In onze Ardennen heb je evenzeer dergelijke wilde waterstromen want meer was het echt niet. We bezochten ook nog de Wat Huay Mongkol Tempel, het huis van de immens populaire monnik Luang Phor Thuat hier beroemd voor zijn vele 'mirakels'. Qua grootte is dit het grootste standbeeld in Thaïland, ter ere van deze kloosterling. Ik zie het bij ons voor pater Damiaan nog niet gebeuren. De mensen werden op deze plek met bussen gedropt dus dit moet wel een publiekstrekker zijn. Veel wauweffect was aan ons niet besteed maar hun 'boss' heeft bij ons een fotootje wel gehaald.

image71 (320x240)image72 (320x240)

Deze morgen gingen we treintickets kopen richting Chumphon. We besloten om nog een nachtje langer in Hua Hin te blijven en namen rond de middag een frisse (alé lauwe) duik in de Andaman Sea. In België ook twee dagjes warm gehad? Kon het hier maar ook maar eens zo fris zijn denk ik dan. We nemen het erbij en gaan nog een week naar het eiland Koh Tao, duiken, snorkelen en meer dergelijke leuke dingen voor de mensen.

Sporen van Hua Hin naar Chumphon
Maandag 21 juli 2014. Chumphon, Thailand.

Gisteren gingen we ook nog aapjes kijken rond een 'wat' (tempel). Alle voedsel die er ook maar te vinden was op straat werd opgegeten. In tegenstelling tot dezelfde soort die we in Zuid Afrika tegenkwamen werden we hier gerust gelaten. 's Avonds bezochten we de night market waar er voor de verschillende restaurantjes voornamelijk vis op de bbq gelegd werd. De variëteit aan prawns (tijgergarnalen) was enorm, de grootte evenzeer. We herkenden er onze normale soort tot stevig uit de kluiten gewassen specimen van wel veertig centimeter groot.

image75 (320x240)

Vandaag sporen we van Hua Hin naar Cumphon, een ritje van drie uren (normaal gezien). We blijven er overnachten gezien er enkel om zeven uur ' s ochtends en om één uur 's middags een ferry is naar het eiland Koh Tao en wij deze niet kunnen halen. Mathis kreeg op het perron nog wat les in het loomen van een Thais mevrouwtje.

image77 (320x240)image78 (320x240)

Met de longtailboat rond Ko Tao
Zaterdag 26 juli 2014. Ko Tao, Thailand.

We zitten nu al enkele dagen op het eiland Koh Tao en vandaag is onze laatste hier ter plekke. Morgen is het is terugreizen geblazen. Onze tickets zijn besteld voor de boot en de bus richting Bangkok. We huurden hier twee motorfietsen, zowat hét vervoermiddel om je hier te verplaatsen. In het Woodlawn Resort, wat doelbewust nergens staat aangeduid, vonden we de rust en stilte die we zochten.

Gisteren huurden we een boottaxi met driver en voeren we het eiland rond om te snorkelen. Onze bootchauffeur bracht ons naar wellicht de standaard locaties die daarvoor bekend staan. Lennert en ik sprongen bij de eerste stop het water in en hadden zowaar direct een ontmoeting met een haai van geschat een meter. Hoewel we verwittigd waren toch even adrenaline gevoeld. Het grijze beest kwam even kijken en zwom ongeïnteresseerd verder. Wij deden hetzelfde maar dan in de andere richting...

image79 (320x240)image80 (320x240)

Na nog een paar snorkelhaltes en een fikse regenbui keerden we in de namiddag terug. Spijtig dat we geen onderwaterbeelden hebben kunnen maken want we zwommen als het ware in een aquarium. Voor duik- en snorkelliefhebbers is deze locatie een echte topper, zoveel is zeker. Vandaag wordt nog een lazy day, morgen inpakken en wegwezen.

Bedankt voor het volgen van deze topics! En zoals het echte reizigers betaamt, hebben we al nagedacht over onze volgende bestemming. Maar eerst nog even halftijds werken om te acclimatiseren.