Vijf uurtjes vliegen
Maandag 14 oktober 2013. Kuala Lumpur, Maleisië.

We nemen de metro naar de airport. Het gaat allemaal iets te voorspoedig, want als we aankomen kunnen we nog niet inchecken. We ontbijten, kopen een auto voor Otis van de laatste centen en stijgen dan rond 10.30 uur op. De vlucht gaat op zich voorspoedig, het is maar vijf uurtjes, alleen hebben we wel last van turbulentie. Ik vind dat nooit zo fijn, en Otis ook niet, die spuugt zijn lunch eruit. Na aankomst gaan we met de trein richting het guesthouse dat ik gereserveerd heb. Als we de monorail uitstappen is het al donker en weten we niet goed hoe we moeten lopen. Die kaartjes zijn altijd moeilijk te interpreteren. Met de hulp van een paar aardige mensen komen we er alsnog en blijkt natuurlijk dat we mega om zijn gelopen. Al met al toch een lange dag!

Leuk om weer terug te zijn
Dinsdag 15 oktober 2013. Kuala Lumpur, Maleisië.

We zijn weer in Zuidoost Azië. Maleisië was jaren geleden onze eerste kennismaking met Azië en het is leuk om weer terug te zijn! Heerlijk is de warmte die je tegemoet komt, alle geuren en kleuren en vooral het eten. Gister hebben we bij een Indiaas tentje om de hoek gegeten. Smullen. Ons guesthouse is simpel, maar goed. Met lieve dames achter de receptie. De locatie is ook prima, dichtbij het OV en het uitgaanscentrum (alsof we dat veel gaan doen). Het ligt wel in een typisch armoedig straatje met gaten in de stoep en vuilnis op straat. Maar het voelt veilig aan.

Vandaag is het een feestdag. Het is de laatste dag van de ramadan en dat wordt gevierd. En wel precies naast ons guesthouse. Door de ramen van de keuken zien we tijdens het ontbijt, mannen een ceremonie bijwonen. En er staat een os aan een boom vastgeknoopt. Als Rob even gaat kijken, gaat het beessie net geslacht worden. Iedereen staat in een ronde cirkel om hem heen. Als we even later naar de bus lopen, zien we de stukken vlees liggen. Het is de bedoeling dat dat gedeeld wordt met de armen. We willen vandaag naar de Twin Towers, toch wel een beetje het boegbeeld van Kuala Lumpur. Er gaat sinds deze zomer een gratis bus. Dus die nemen we. Er zijn alleen twee routes en we nemen de verkeerde. Altijd weer wennen, het OV in een nieuwe stad. De towers zijn impressive. Ook is er aan de kids gedacht. Er zit een park bij, met een openbaar zwembad en speeltuin. Ideaal voor de kleine man. Want als je kind het naar zijn zin heeft.

156009 1382674325 500 (180x240)156009 1382673965 500 (320x239)

Je kan wel zien dat dit een prestige ding is voor Kuala Lumpur. Alles is netjes en goed onderhouden. Ook is overal de 'fun' police aanwezig. Potige dames met een fluitje die goed in de gaten houden of je je wel aan de regels houdt. Bij de towers zit ook een mega shoppingmal, met veel dure merken. Op de vierde etage zit een foodcourt, waar we een hapje eten. Heerlijk in de airco, want de warmte is ook wel weer wennen. We lopen 's avonds de wijk achter ons in. Het is er druk en het is wel duidelijk dat er van alles gebeurt. Barretjes, massagesalons, restaurantjes, noem maar op. Als Rob 's avonds alleen een blokje om gaat worden hem dan ook allerlei voorstellen gedaan.

Soooo cute!
Woensdag 16 oktober 2013. Kuala Lumpur, Maleisië.

Ik heb sinds gistermiddag een dik oog, niet zo fijn en zeker niet zo ver weg. Ik ben net een 60-jarige die een wal operatie moet ondergaan. We hebben Otis vandaag beloofd om weer richting het zwembad bij de Towers te gaan. En belofte maakt schuld. En aangezien er bij het guesthouse geen zwembad zit, is een beetje afkoelen ook wel lekker. Ook hier krijgt Otis de nodige aandacht! Het is gelukkig wel een stuk minder dan in Korea, maar velen vinden hem 'soooo cute' en willen hem aanraken en/of met hem op de foto. Als hij maar niet naast zijn schoenen gaat lopen.

156009 1382673110 500 (320x239)156009 1382673252 500 (180x240)

's Middags gaan we richting China Town en bezoeken de Cental Market. We zijn Otis zijn pet kwijt, maar het valt niet mee een nieuwe te scoren. Helaas wil Otis 's middags vaak niet meer slapen. Dus ligt hij er bijtijds in. Rob brengt de was weg en blijft plakken in een bar. Er is voetbal. Hij bestelt een biertje en krijgt er drie. Hij raakt aan de praat met een stel uit Zuid-Afrika. Gezellig!

156009 1382672994 500 (320x240)

Smullen van roti pannenkoeken
Donderdag 17 oktober 2013. Kuala Lumpur, Maleisië.

Vandaag lopen we richting Berjaya Times Square. Een groot winkelcentrum, maar wel betaalbaar. We scoren een leuk petje voor Otis en een hoesje voor Rob zijn HTC. In dit winkelcentrum zit een immens pretpark. Grappig om te zien! Het wordt een beetje saai, maar Otis doen we veel plezier met... jawel, het zwembadje bij de Towers! Otis leeft zich helemaal uit. Superleuk om te zien! Al is KL multiculti, het is toch wel duidelijk dat we in een islamitisch land zijn. Veel vrouwen lopen met een hoofddoek of boerka. Ook staat de moskee iedere ochtend te galmen. Ik probeer mijn schouders zo veel mogelijk bedekt te houden. We eten opnieuw bij het Indiaans tentje. Otis smult inmiddels ook van de roti pannenkoek!

156009 1382673742 500 (320x240)

Pink Towers
Vrijdag 18 oktober 2013. Kuala Lumpur, Maleisië.

We merken dat we niet helemaal tot rust komen. Dat ligt niet zozeer aan KL, maar aan ons. Het reistempo lag best hoog de laatste twee weken. We hebben veel indrukken opgedaan en eigenlijk willen we de stad wel uit. Maar ja, waar naar toe, zo veel keus. We besluiten het strand op te zoeken en een ticket naar Langkawi te boeken. Helaas zijn de tickets vrijdag en zaterdag behoorlijk prijzig. Dus we boeken nog twee nachten bij en gaan zondag weg. Een van de dames heeft ons een suggestie gedaan voor een leuk park. Daar willen we gaan picknicken. We nemen de monorail en stappen uit in een 'achterbuurt'. Zo komt het op ons over. Er ligt een man met allerlei plekken op zijn huid midden op de trap van de metro. We vragen waar het park ligt en lopen die richting uit. Ze zijn op veel plekken bezig met de weg, zodat je bijna op straat loopt. Rob en Otis hebben aanspraak van de werkmannen, leuk! We kunnen het niet vinden, maar aangezien de omgeving ons toch niet zo aanstaat nemen we de monorail terug naar het guesthouse. We lunchen heerlijk en lopen even over een markt. Het einde van de regentijd is in zicht, dus af en toe worden we getrakteerd op een flinke bui. Best verfrissend. Gelukkig is Otis moe en doet hij een middagdutje.

156009 1382674903 500 (180x240)156009 1382673455 500 (180x240)

Vanavond willen namelijk de Twin Towers by night bewonderen. Ze zullen voor een keer roze gekleurd zijn in verband met Pink Ribbon. Helaas blijft het regenen, dus we nemen de paraplu's mee. Heerlijk om weer eens een avondje op pad te zijn met zijn drietjes!

Als het hier begint te regenen...
Zaterdag 19 oktober 2013. Kuala Lumpur, Maleisië.

Ons laatste dag in KL. We besluiten naar de botanische tuin te gaan. We delen een taxi met twee aardige dames uit Adelaide. We zoeken een speeltuin op en lopen wat rond. Heel relaxed. Als we teruglopen naar het station begint het te regenen. We rennen naar een huisje om te schuilen. Maar als het hier begint te regenen... we zijn zeiknat! Er zitten ook twee werklui te schuilen, die ons vuilniszakken geven om een regenjas te maken. We wachten geduldig tot het droog is en lopen naar het station. We komen alleen aan bij het oude station. Leuk om wat foto's te maken. Er is duidelijk eerder op de dag een ongeluk gebeurd met een motor. Veel ligt er nog, de motor, helm, bebloede kleren. Pfff, net werk! We nemen een taxi terug. Voor de mensen die de serie 'the Big Bang Theory' kennen, we hebben Raj als chauffeur! Een lieve jongen, die naast zijn baan bij de bank ook op de taxi rijdt.

Naar het strand
Zondag 20 oktober 2013. Langkawi, Maleisië.

We verlaten KL en vliegen naar Langkawi. Dit is het grootste eiland van Maleisië en ligt in het noorden van het land. De vlucht gaat voorspoedig en op het vliegveld is alles goed geregeld. Je koopt een kaartje bij de counter voor een taxi. Daarna hoef je alleen het bonnetje aan de chauffeur te geven. Easy peasy en hassle free! We hebben een privé kamer geboekt bij een hostel dichtbij het strand. Het is een leuk plekje. Rustig gelegen, maar toch dichtbij het strand en op loopafstand van de restaurantjes. We gaan snel nog even een uurtje naar het strand. Dat valt ons zeker niet tegen. Op de hoek bij ons hostel eten we wat bij een Indiaans tentje. We gaan vroeg naar bed.

156009 1382675768 500 (320x240)156009 1382675836 500 (320x240)

Een visje voor een euro
Maandag 21 oktober 2013. Langkawi, Maleisië.

Gisteravond is het begonnen met regenen om niet meer op te houden. Daar zijn we niet voor naar Langkawi gekomen! We worden een beetje onrustig en bespreken wat we zullen gaan doen. We vermaken ons ondanks de regen op het strand. Rob heeft een praatje met een kerel bij een strandtentje. De beste man vertelt onder andere dat veel eilandjes voor Expeditie Robinson worden gebruikt, en wanneer zij daar gingen vissen hij regelmatig een visje ruilden voor een euro. Weer een illusie armer. 's Avonds wordt het gelukkig droog en eten we aan het strand.

156009 1382676036 500 (320x240)156009 1382676131 500 (320x240)

Rustige regentijd
Dinsdag 22 oktober 2013. Langkawi, Maleisië.

Het feit dat we hier nog in de regentijd reizen heeft een groot voordeel en dat is, dat het hierheerlijk rustig is. Weinig toeristen. Gelukkig is het vandaag droog en gaan we lekker richting strand. Heerlijk even helemaal niets. Langkawi staat bekend om de vele kwallen in de zee, daar merken we echter niets van. Tegen de avond barstte het weer los. Rob haalt een lekkere pizza en we eten bij ons huisje.

Nieuwe plannen!
Woensdag 23 oktober 2013. Langkawi, Maleisië.

We hebben een besluit genomen, we gaan toch naar Australië! We regelen vandaag de visa en proberen tickets te boeken. Helaas ligt WiFi er regelmatig uit. Hoe ging dat ook al weer, reizen zonder WiFi? We nemen een duik in de zee en lopen het straatje bij Cenang Beach af. We komen de grote gele M tegen waar we een patatje eten. We ontmoeten een Nederlands stel dat ook een paar maanden op reis is. Zij hebben toevallig ook het plan om tijdens de feestdagen in Chang Mai te zijn, dus we wisselen gegevens uit. Wie weet. Langkawi is best een groot eiland, maar we hebben niet heel veel zin om dingen te ondernemen. Otis geniet van het strand en wij van de rust. We merken dat we eindelijk wat meer in de relaxstand komen, kan ook niet echt anders hier. 's Avonds barst de hemel weer open en lopen door diepe plassen naar een restaurantje.

156009 1382676206 500 (320x240)156009 1382676312 500 (180x240)

Zon, zee, strand.
Donderdag 24 oktober 2013. Langkawi, Maleisië.

Tja, de verslagen worden een beetje saai om te lezen. Ik kan wel knippen-plakken. Zon, zee en strand. Dat is het wel zo´n beetje. Het hostel waar we zitten is prima. Alleen 's avonds soms wat lawaaierig. De eerste avond dacht ik dan ook 'We´re to old for this shit!'. Het is wel lekker om een beetje landelijk te verblijven. Bob is de manager en een geschikte kerel. Tegenover het hostel woont Lachebekkie. Hij lijkt op Sunil, onze zwager, maar dan met rasta haar op zijn billen. Dat is het lekkere van ergens wat langer zijn, je leert de mensen wat beter kennen. Vandaag boeken we onze tickets naar Perth!

156009 1382676492 500156009 1382676416 500 (180x240)

Op naar het volgende avontuur!
Vrijdag 25 oktober 2013. Langkawi, Maleisië.

Als we wakker worden, regent het. Het wordt een lekker rommeldagje. Blog bijwerken, inpakken, boodschapjes doen. Rob gaat nog even zwemmen met Otis, maar komt na een uurtje weer terug. Er blijken nu wel kwallen te zitten. Eind van de middag gaan we naar het vliegveld voor ons volgend avontuur.