altMarcella en Mark rondreis met kids door Cambodja
23 juni t/m 14 augustus 2010

Als uitgever van kinderreisgidsen moet Marcella zo nu en dan informatie verzamelen voor een nieuwe uitgave. Hè, wat vervelend nou. Gelukkig vinden Sem (6), Thom (3,5) en Liv (15 mnd) het helemaal niet erg. Juist leuk om met haar en Mark mee te gaan op avontuur. Deze zomer trekken ze ruim zeven weken door Vietnam.

Door Marcella Ponsen

Een nieuw avontuur
Dinsdag 27 juli 2010. Phnom Penh, Cambodja.

De tropische regendruppels komen met duizenden tegelijk uit de lucht. De sawngtaew is gehuld in een waas van water. Het dichte regenwoud op Koh Chang doet haar naam eer aan. De grens van Cambodja ligt hier zo’n 100 kilometer vandaan. We zijn weer onderweg. De vervoersmiddelen wisselen met regelmaat; sawngtaew, boot, sawngtaew, minibus. Een paar uur later staan we bij de grens van Cambodja: nieuwe indrukken, een nieuw avontuur.

Zo gemoedelijk als het er bij de Laotiaanse grens aan toe ging, zo hectisch is het hier. De visa leveren geen problemen op, aangezien we die in Bangkok al hebben geregeld. De grens ligt echter zo’n tien kilometer van de grensplaats Koh Kong. De enkele taxi’s die hier staan, nemen een machtspositie in.

Achter me hoor ik iemand bellen. Een blanke man die Kmer spreekt. Het blijkt een Nederlandse man te zijn. Hij woont en werkt hier al jaren. We mogen met hem mee in de moto romauk (tuktuk). De taxichauffeurs zien zich echter een vrachtje door de neus geboord. Er ontstaat een ware ruzie, met als gevolg dat de moto romauk ons niet langer mee wil nemen. Hij wil zijn collega’s niet afvallen. Een indrukwekkende woordenstroom Kmer is onze eerste kennismaking met Cambodja.

altalt

Een half uur later staan we bij een uitgestorven busstation in Koh Kong. In plaats van een dag te wachten op de ochtendbus naar Phnom Penh, nemen we hier een taxi (Dit kost ongeveer 50 USD). Met hongerige magen gaan we bij een restaurantje zitten. We krijgen rijst en gebakken vis. Eerder had ik de jongens al eens uitgelegd dat een stinkend goedje van gemalen rotte vis vaak als smaakmaker wordt gebruikt. Thom kijkt bedenkelijk naar de vissen voor ons op tafel. Voorzichtig neemt hij een hap. ‘Mmm, lekker… Mag ik nog een beetje van die verrotte vis?’.

Het is vier en een half uur rijden naar Phnom Penh. Onderweg zien we bergen, regenwoud, modderige rivieren, tientallen bordjes die waarschuwen voor landmijnen, rijstvelden en dorpen. Onze eerste indruk is goed. We zijn benieuwd naar Phnom Penh.

Picknick
Vrijdag 30 juli 2010. Phnom Penh, Cambodja

Het is pas zes uur in de ochtend. Liv is klaarwakker. Om de anderen niet wakker te maken, kleed ik mezelf en haar snel aan en sluip de kamer uit. Phnom Penh leeft. Op de boulevard langs de Tonlé Sap is het al een drukte van belang. Mensen sporten, kletsen, eten, kijken en genieten van de koele ochtendbries. Ik bevredig mijn nieuwsgierigheid naar deze stad. De exotische naam roept een beeld op van het Azië uit de geschiedenisboeken. De Parel van Azië, zoals de stad in de jaren ‘20 van de 20e eeuw bekend stond. De koloniale gebouwen doen je terugkeren naar vervlogen tijden.

altalt

Phnom Penh is een stad van tegenstellingen. Arm en rijk leven naast elkaar. Nergens tijdens onze reis zagen we zoveel bedelaars – maar ook nergens reden zoveel dure Lexussen, Range Rovers, Landcruisers en Hummers tussen de fietsriksja’s en tuktuks. Een stad met simpele eetstalletjes en chique restaurants, lokale pasar en elegante boetieks, Cambodjaanse Riel en Amerikaanse Dollars. Een stad met innemende mensen en vele mogelijkheden, ook voor gezinnen met kinderen.

We maken een boottocht over de Mekong, beklimmen Wat Phnom, zien olifanten en apen, bewonderen koloniale architectuur, ontdekken vele speeltuinen, gaan op zoek naar gefrituurde spinnen, dwalen over markten, voeren de duiven op het plein, bekijken de kunstgaleries en bezoeken het Koninklijke Paleis en de Zilveren Pagode.

De Zilveren Pagode ligt naast het Koninklijk Paleis. De vloer is bedekt met 5000 zilveren tegels die een kilo per stuk wegen. In de tempel staat een groot, puur gouden Boeddhabeeld ingelegd met bijna 10.000 diamanten. Gouden Boeddha’s, schalen en beeldjes vullen de ruimte. Een deel van de vloer is bedekt met tapijten. De kinderen zijn uitgelaten bij het zien van al deze pracht en praal. Sem zoekt een plaatsje tussen alle devote tempelbezoekers. Thom heeft zich een stukje verderop op het tapijt gepositioneerd. Terwijl ik angstvallig mijn best doe om vooral niet op te vallen op deze heilige plek, hoor ik Thom vragen:’Mam, heb je broodjes en drinken bij je? Dit lijkt me wel een leuke plek om te picknicken …’.

Indiana Jones en de Tempel van Angkor
Dinsdag 3 augustus 2010. Siem Reap, Cambodja.

Het is vijf uur in de ochtend als de wekker gaat. Ik kleed me snel aan en maak voorzichtig de kinderen wakker. Sem schiet overeind. Hij verheugt zich hier al dagen op. Vandaag gaan we naar Angkor Wat – zijn eigen Indiana Jones avontuur. We nemen broodjes en drinken mee voor een picknickontbijt op deze bijzondere plek.

altalt

Buiten is het nog lekker koel en stil. De tempels liggen er fabelachtig mooi bij. Bayon is de eerste tempel die we aandoen. Sem kan er geen genoeg van krijgen. Overal wil hij op, in en over. Iedere Boeddha wordt geëerd. We kunnen hem maar moeilijk overtuigen dat er in Angkor zo veel te zien is dat we hier dagen zouden kunnen rondwandelen. Ook Thom en Liv klauteren naar hartenlust. We moeten ze goed in de gaten houden en grote stukken tillen. Om de grote afstanden makkelijk te kunnen overbruggen, hebben we de hele dag een tuktuk tot onze beschikking. Bovendien vormen de stukjes rijden in een verkoelende bries telkens weer een rustpunt voor de kinderen.

Angkor Thom, Angkor Wat, Ta Prohm, Banteay Srei. Het is een prachtig gebied. ’s Avonds eten we gebakken rode mieren- de Indiana Jones beleving is compleet.