Same, same, but different
Zomer 2020

We hebben er heel het jaar enorm naar uit gekeken. Bali – Indonesië 2020. Eindelijk met onze kinderen naar Indonesië, mijn roots via mijn moeder. Indische geuren, eten, verhalen en herinneringen, geweven door mijn jeugd. Op bezoek bij Opa & Oma stapte je een vroeger een subtropisch klimaat binnen, ook hartje winter. De vensterbanken in de woonkamer stonden vol met grote groene palmen, nat beslagen ramen door de klamme warmte. Opa met een kretekje in de hand, oma zittend met een pan op schoot iets te pellen/snijden/marineren voor het eten. Deze Indische gewoontes en vaardigheden werden gelukkig doorgegeven aan de volgende generaties. Mijn moeder groeide op in Nederland en kookte gelukkig niet alleen Hollandse pot, maar ook uitgebreid Indisch! Hieperdepiep!

Nu, naar Indonesië om de kinderen een deel van hun achtergrond te laten zien. Meerdere malen als vakantiebestemming op het programma gestaan maar tot twee keer toe net niet gered vanwege natuurrampen of lokaal onrustige situaties. In 2020 zou er dan eindelijk van komen.

En toen kwam Covid-19. Alles op slot en thuis met z’n allen aan het werk en school. De wereld leek even te vergaan en de gevolgen zijn nu nog steeds merkbaar. Wij hebben niets te klagen, zelfs niet over de geannuleerde tickets waarvan we mogen hopen in 2021 alsnog naar Bali te kunnen vliegen.

Tot op het laatste moment hebben we de hoop gehouden dat Bali tijdens de zomerperiode weer open zou gaan voor Internationaal toerisme. Mijn familie op Bali hield ons goed op de hoogte maar waren heel helder eind juli: voorlopig geen buitenlandse toeristen. We besloten om last-minute te beslissen waar, hoe en ‘of we wel deze zomer’ op vakantie wilden.

Eind juli leek Griekenland relatief veilig, code geel en open voor ons Nederlanders. We kozen voor Kreta. Makkelijk te bereiken via Amsterdam met een directe vlucht van Transavia. We wilden in ieder geval strand en mooi weer, maar ook vertier. Relatief groot genoeg om rond te reizen en te ontdekken wat het eiland te bieden heeft. En wat een leuke parel was dit! We hebben ervoor gekozen om met een eigen auto rond te reizen, want tja, dat zijn we nou eenmaal gewend.

Vliegtickets: Transavia, vier personen €1100 inclusief bagage
Route: Fallasarna – Sougia – Chania – Bali – Heraklion. Totaal 18 dagen.
Huurauto: 18 dagen €600 (zelf rijden zeer aan te raden)
Kosten per hotelkamer: €50-€100

Afbeelding1

We hebben genoten van alles! Heerlijk eten, prachtige zand en kiezel stranden, helder zeewater, tot-aan-instagram-famous-super-helder-water, ongelofelijk vriendelijke mensen, mooie cultuur, interessante opgravingen en omvangrijke geschiedenis, (redelijk) diverse natuur, prima zelf te rijden in het verkeer en niet al te prijzig. We hebben geluierd, gewandeld, gesport, gezwommen, ge-netflixt en geklommen, gereden, gevaren, kunst bewonderd en onze vingers afgelikt bij de traditionele Griekse en Kretenzer gerechten… en wijnen. De maatregelen rondom Covid-19 werden zeer gerespecteerd, nageleefd en toegepast. Overal desinfecterend middel beschikbaar, er werd volop gepoetst. Wij hielden ons ook keurig aan de regels. Afstand houden was alleen in de grote steden lastiger. Maar het lukte prima om afstand te bewaren. Wat mij zeer aangenaam verraste, was het respect voor andermans spullen. Even naar het toilet? Men liet gewoon waardevolle spullen open en bloot op tafel liggen. Scooters stonden gewoon met de sleutels in het contact. Er zal vast gestolen worden, maar het was opvallend en aangenaam reizen.

Bali3

Falassarna
Heerlijk rustig plekje. Mooi tussen de heuvels aan de kust. Veel wind. Bedjes met parasol waren tussen de €8-€10 voor de set. Het zand is vanaf 12.00 uur niet meer te belopen zo heet!

Afbeelding2

Afbeelding3

Tips:

Multi media center

Restaurants:

Tavern Spilios
Taverna Mouraki
Golden Sunset
De keuken van Maria. Pas op als je onder de vijgenboom gaat zitten, bij ons vier er 1 IN het eten, zo uit de boom. Beste Shrimp Saganagi die ik ooit gegeten heb!

Afbeelding6

Balos Beach
Uitstapje naar Balos Beach. Een bekende toeristische attractie op het eiland. Wij gaan meestal met een boogje om dit soort locaties heen, maar toegegeven, het is een prachtige omgeving met schitterende zee. De meeste bezoekers komen met de boot. Privéboot is ook vanaf Falassarna te regelen. Dat vonden wij €180 te veel voor weinig. Avontuurlijk aangelegd en zelfverzekerd in de auto? Je kunt er prima zelf komen met de auto via een onverharde weg vol met geiten op je pad. Je betaalt een kleine toegangsprijs (paar euro) om er per auto te komen. Vanaf de parkeerplaats een leuke wandeling van vijftien minuten naar het strand. Leuke attractie vonden wij de mensen die zich totaal niet hebben ingelezen en met hakjes of slechte slippers het steile pad naar beneden probeerden af te lopen. Ga vroeg op pad, dan is er voldoende plek. Erg bang voor (kleine) afgronden? Ga dan niet met de auto.

BalosBeach1

BalosBeach2

Via Elafonissi Beach naar Sougia
Elafonissi Beach vonden wij niet zo bijzonder, echt veeeel te toeristisch. Maar we hebben onze tijd nuttig besteed, reden een mooie route langs de kust via berg en dal ernaartoe. Na een kwartiertje pootjebaden, een uitgebreide lunch (stoofpot van geit) reden we door naar een klooster en op naar Sougia.

ElafonissiBeach1

ElafonissiBeach2

Sougia
Een heel leuk, gezellig dorpje aan zuidkust. Genoeg keuze wat betreft hotels en restaurantjes om een paar nachten te verblijven. De zee vonden wij hier opvallend kouder dan in Falassarna aan de westkust.

Sougia1

Sougia2

Foto: Sougia met een hippie enclave aan de rechterkant op de foto.

Tips

Hotel: Syia Hotel

Eettip:
Rebetiko Taverna
Anchorage

Wandelen door de Samaria Kloof
De Samaria Kloof zit hier vlakbij en dit was precies de reden dat wij hier op deze plek neerstreken. De plaatselijke (fantastische) verse bakker is tevens ook buskaartverkoper. Om 07.00 uur stonden we paraat voor de bus (€4,50) die ons in 45 minuten naar de ingang van de kloof bracht. Een steil, goed gemarkeerd wandelparcours van zestien kilometer naar zee. Niet al te moeilijke wandeling met onderweg hulp voor diegene die geblesseerd raken, go. Nette toiletten en rustplekken op deze schone trail. Kan je echt niet meer verder, ezels tegen betaling. We zagen onderweg gezinnen met kinderen, maar goed, wij hadden onze dochter van 17 thuisgelaten, die vindt dit helemaal niks. Normaal in 5-7 uur te wandelen. Wij rennen graag en met trailschoenen is dit heel goed te doen, helaas net niet onder de 3 uur. Volgende dag wel een beetje spierpijn. In het kuststadje Agia Roumeli, koop je voor €11 een enkele reis met de boot terug naar Sougia. Leuk detail dat hier het zand zwart gekleurd is. Heel bijzonder.

Sougia samariakloof1

Sougia samariakloof2

Chania
Een stad met veel historie door de bezetting van de Venetianen en de Ottomanen. Wij vonden dit een geweldig leuke stad. De oude haven en de reuring daaromheen met leuke pleinen, caféetjes, restaurantjes en vele winkeltjes. Een wirwar van straatjes waar je heerlijk kan verdwalen.

Kers op de taart was absoluut het boetiekhotel waar wij verbleven. De meest toegewijde gastvrouw Eleutheria met de wijsheid in pacht. https://www.palazzodipietro.com/

Naast een warm welkom een heerlijk rustpunt midden in een bruisende stad. Geweldig was de kamer met volle koelkast, fruit, drankjes en informatie over de omgeving. Niets was te veel gevraagd en alles werd met veel enthousiasme uitgelegd of toegelicht. We hebben door haar in de lekkerste restaurantjes gegeten! Het huis is zeer indrukwekkend. Zeker als je weet dat het haar familiehuis is en al vanaf de bouw eind 17e eeuw in de familie is.

Chania1

Chania2

Bali
Het hoogtepunt, in naam dan, van ons verblijf op Kreta. Zo konden we toch nog het cirkeltje rondbreien. En puur op de gok naar dit plaatsje, gelegen aan de kust tegen de heuvel aangebouwd. Een weg van twee kilometer met vooral hotels en vier verschillende strandjes. Strategisch tussen Chania en Heraklion, ver genoeg van de Chersonissos enclaves. Maar, aangenaam verrast. Ondanks het hoge ‘toeristische’ gehalte, hebben we ons elke dag op een nieuw strandje vermaakt en heerlijk gedobberd, bootje gevaren, geluierd en heen en weer geschuifeld. Vooral het meest afgelegen strandje was een vondst. Erg leuk plekje, zeewater is van aangename temperatuur, waardoor we ons uren vermaakten in zee met snorkelen en visjes kijken.

Bali2

Bali5

Bali9

Heraklion en Knossos

Supertip: Kotsanos Museum https://kotsanasmuseum.com/crete/

Meas en ik hebben ons, met onze bèta knobbels, heerlijk vermaakt in dit museumpje!

Heraklion Knossos1

Heraklion Knossos4

-Castello del Molo

-Heraklion Archeological museum

Uiteraard is het paleis van de mythologische koning Mytos op Knossos een bezienswaardigheid. Verder waren wij snel uitgekeken in Heraklion.

We hebben een geweldige tijd gehad op Kreta. Je was zoo leuk! Same, same, but different!