Ik durf het bijna niet te posten…
Zaterdag 3 december 2016. Chongqing, China.

Ik durf het bijna niet te posten, maar we hebben weer vliegtickets geboekt. Deze keer gaan we het Downunder zoeken. Inderdaad bij de koala’s, de kangoeroes, de Aboriginals, de didgeridoos, de meest gevaarlijke spinnen (dat vertellen we niet tegen Sien met haar spinnenfobie) en de hoogste golven. Kortom we gaan naar Australië.

Koala

Als er een plaats was waar we naartoe zouden willen gaan tijdens onze expat in China, was het wel Australië. Jimmy is er ooit al geweest en hij beloofde ons toen plechtig om er samen nog eens naartoe te gaan. Sydney is zijn favoriete stad ter wereld, dus dat belooft wat.
We hadden oorspronkelijk het idee om er minstens vier weken rond te trekken, maar dat is gewoon niet mogelijk met Jimmy’s job. Ook hebben de kinderen enkel in de zomer grote vakantie en die maanden zouden net niet het ideale seizoen zijn in onze ogen. Dus die maand werd meer dan gehalveerd en we gaan dus ‘maar’ tien dagen naar Australië.

Chinees Nieuwjaar blijven we dit jaar thuis, vooral om het feit dat de prijzen voor vliegtickets dan de pan uit swingen (laat ons zeggen dat het vier keer zo duur vliegen was naar Sydney in die periode tov de Paasvakantie – de periode wanneer wij naar ginds gaan) maar ook omdat we pas 7 januari terug in China zijn na onze België/Frankrijk reis.

De tickets die we boekten zijn retours naar Sydney. Ik voelde mij euforisch toen we deze tickets ontdekten want het ziet er super uit.
• rechtstreekse vluchten Chongqing – Sydney (11u onderweg)
• nachtvluchten (dus we verliezen geen dag)
• de prijs (terwijl tickets tijdens Chinees Nieuwjaar rond de 5500 euro kostten (zelfde maatschappij en zelfde vluchten) betaalden wij nu rond de 1600 euro in totaal)

We willen naast Sydney nog een plek doen: momenteel denken we aan Brisbane, Perth of Melbourne. Het Great Barrier Reef staat enorm hoog op onze bucket list, maar begin april zou niet de ideale periode zijn om dit te bezoeken én we willen sowieso meer van Australië zien (Alice Springs, Ayers Rock, Tasmanië) dus we zullen nog eens teruggaan. Ooit. Het plan is om er een auto te huren – als we Melbourne of Brisbane doen – of een binnenlandse vlucht te boeken naar Perth. Dat zullen we nog zien, maar de tickets zijn in de pocket.

Australië in tien dagen: De route
Woensdag 11 januari 2017. Chongqing, China.

Ondertussen zijn we zo goed als zeker van onze route – alhoewel ik niet echt over een route durf te spreken als je maar twee bestemmingen hebt – en die is veranderd sinds mijn laatste/tevens eerste bericht hier. Toen gingen we er nog vanuit dat we of naar Brisbane of naar Melbourne zouden trekken na Sydney. Nu niet meer.

We hebben besloten om toch naar het Great Barrier Reef te trekken. Dit omwille van verschillende redenen:
• Het weer blijkt toch niet zo een catastrofe te zijn dan. Tegenstrijdige berichten en gewoon hopen op het beste. December/januari zou het ideale seizoen zijn om Thailand te bezoeken en inderdaad enkele jaren geleden hadden we op Phuket fantastisch weer alsook alle andere keren dat we in Thailand waren, maar nu dus al dagen aanhoudende regen en overstromingen.
Dus je weet het nooit echt helemaal op voorhand.
• Als ik begin uit te rekenen hoe duur deze reis zal zijn, vrees ik dat wij niet onmiddellijk terug zullen gaan, dus dan maar onmiddellijk de twee bestemmingen die wij bovenaan ons lijstje van Australië hebben staan, meepikken.
• Omdat dit dus was wat we oorspronkelijk in onze gedachten hadden.

Nu we hier al uit waren, kwamen we tot de conclusie dat we beter onmiddellijk doorvliegen naar Cairns en zullen eindigen in Sydney. Kwestie van niet twee keer een hotel nodig te hebben in Sydney.

Cairns
In Cairns valt er heel wat te beleven en we hebben dan ook besloten om hier zeven nachten te verblijven. Het hotel dat ik boekte is Waters Edge Apartment. We kozen voor een drie-slaapkamerappartement nabij de haven. Deze accommodatie werd geboekt, maar kan nog kosteloos geannuleerd worden. We boekten bewust nu al, omdat we dan toch al een accommodatie vonden die aan onze verwachtingen voldoet en niet al te duur uitvalt. Kwestie van niet voor afreis voor onaangename verrassingen te staan.

We hebben ook al een verlanglijstje gemaakt, maar denk dat er hier nog heel wat aan gesleuteld zal worden.
• met een vliegtuigje over het GBR vliegen, een droom die werkelijkheid zou kunnen worden.
• een dagje op Green Island met snorkelen en boottochtje
• een tochtje op de Daintree River door de jungle – deden iets soortgelijks in Costa Rica en dat vonden we allemaal super. We hopen om dan wat slangen, krokodillen, vogels en andere dieren te zien.
• een bezoekje aan een of ander museum, voorlopig denk ik aan Tjapukai om zo een beeld te krijgen van de originele bewoners van Australië.
• een dagje rafting voor Jimmy. Ik zelf ben niet een watersportliefhebber, ik ben ook niet onmiddellijk de beste zwemmer van het gezin (eerder de slechtste). De tour is voor personen ouder dan 13 jaar, dus ik denk dat niemand Jimmy zal vergezellen. Finn is dan wel net 13 jaar, maar ik denk dat zij ook niet onmiddellijk staat te springen hiervoor.
• een bezoekje aan het The Australian Platypus Park & Tarzali Lakes Aquaculture Centre.
• Kuranda Koala Gardens bezoeken

Opera House

Sydney
Daarna vliegen we terug naar Sydney om daar de rest van onze vakantie te spenderen. Ook hier boekte ik al een accommodatie maar net zoals in Cairns is er nog altijd de mogelijkheid om deze te annuleren en hebben we nog voldoende vrijheid om te veranderen indien gewenst. Ik boekte The York By Swiss-Belhotel; een twee slaapkamer appartement in een interessant gedeelte van de stad. De prijzen in Sydney – eigenlijk in heel Australië – liggen redelijk hoog, maar dat wisten we op voorhand. Totaal niet te vergelijken met prijzen in bijvoorbeeld Thailand of Bali.

Ook in Sydney hebben we een lijstje dat we graag willen afwerken:
• bezoek Operahouse en Harbour bridge
• bezoekje aan de Toronga Zoo – hoewel we niet echt dierentuinliefhebbers zijn, wordt deze door verschillende mensen aangeraden. Dus misschien wel een bezoekje waard.
• een dagje in Blue Mountains National Park
• even langs Bondi Beach

Indien iemand nog tips heeft, feel free to react!

Toch weer anders
Zaterdag 28 januari 2017. Chongqing, China.

In onze vorige post konden jullie lezen dat we ons reisplan uitgedokterd hadden. Ook onze accommodaties werden toen vastgelegd en met jullie gedeeld. Dit klopt dus niet meer want we wijzigden wat :-). Blijkbaar is de kans toch redelijk groot dat we regen gaan hebben in het Great Barrier Reef en hoewel we het niet echt erg vinden om af en toe ene buitje over ons heen te krijgen (was in Costa Rica en Bali ook het geval), willen we toch wel vooral zon hebben. Omdat onze vlieguren ook niet helemaal overeenkwamen met onze planning besloten we om die reden (kwestie van geen uren te verliezen met wachten in luchthavens) Sydney eerst te bezoeken en daarna verder te vliegen naar Brisbane.

De planning ziet er dus als volgt uit:
donderdag 6 april => (avond/nachtvlucht) vlucht Chongqing naar Sydney
vrijdag 7 april => aankomst ’s middags in Sydney
dinsdag 11 april => vlucht van Sydney naar Brisbane en hier huren we een auto om wat rond te toeren.
dinsdag 18 april => rond de middag vliegen we van Brisbane terug naar Sydney en ’s avonds vliegen we van Sydney naar Chongqing.

Voor Sydney blijft gewoon hetzelfde op het programma staan en we verblijven ook nog altijd in hetzelfde hotel: York by Swiss Belhotel.
De accommodatie aan de Sunshine Coast boeken nam een hele namiddag in beslag. Vooral het beslissen was wat moeilijk. Vrienden raadden ons Noosa Beach aan, maar daar was niet echt veel meer vrij naar onze goesting (of vooral onze portemonnaie).

Dingen die wij belangrijk vonden:
• een appartement voor ons allen. Bij sommige accommodaties moesten we bijvoorbeeld twee appartementjes boeken omdat we met vijf zijn. Niet alleen veel duurder, maar we willen vooral samen in een appartement verblijven.
• aan het strand
• free wifi
• gratis annuleren
• parking (want we huren een auto)
• prijs (onder de 2200 euro voor een week)

We kwamen uiteindelijk terecht bij Malibu Apartments en boekten er een tweeslaapkamerappartement met zeezicht.

Wat zullen we zoal doen aan de Sunshine Coast en omgeving?
• daguitstap naar Fraser Island
• Brisbane bezoeken
• Glass House Mountains
• Noosa bezoeken
• snorkelen
• zwemmen
• relaxen
• cruise
• Ik ben nog zoekend naar wat we allemaal kunnen doen.

Dus onze planning werd nogmaals veranderd en onze binnenlandse vluchten nog niet geboekt, het kan dus nog altijd veranderen. Who knows!

Blue Mountains
Woensdag 1 februari 2017, Chongqing, China.

Jullie konden al lezen dat we graag een daguitstap zouden doen vanuit Sydney naar de Blue Mountains. De tours zijn georganiseerd en ik kreeg van een medestudent de tip om eens te informeren bij Dingotours en dat deden we. We boekten een private tour met een Nederlandstalige gids Jelle – die private tour kwam zelfs maar een beetje duurder uit dan de publieke én kan volledig aangepast worden aan onze wensen. Ook is het altijd aangenaam om een gids in onze moedertaal te hebben, ook al spreken we alle vijf vloeiend Engels. Het gaat toch wat vlotter en spontaner in het Nederlands.

Buikpijn
Maandag 6 februari 2017. Chongqing, China.

En dan bega je een flater en boek je de verkeerde vliegtickets! Yep, I did that!

Gelukkig niet onze intercontinentale vluchten, maar die van Sydney naar Brisbane en terug.

De heenvlucht is correct, we vliegen mooi op 11 april van Sydney naar Brisbane, maar omdat ik ook bezig was met het boeken van andere vluchten stond mijn datum niet helemaal correct en boekte ik de terugvlucht van Brisbane naar Sydney op 18 juli. Euh nope, we blijven geen drie maanden in Australië.
Na vijfentwintig keer vloeken, een nacht met verschrikkelijke buikpijn, een schuldig gevoel en uiteraard een financiële kater (het zou ons 500 euro kosten om ze om te boeken), begonnen we naar een alternatief te zoeken. Ik wou niet nog eens zo veel geld uitgeven aan een vlucht, dus namen we het besluit om het stuk van Brisbane naar Sydney te rijden. 1100 kilometer, maar dat deden we vroeger ook regelmatig toen we in Slowakije woonden en even naar België gingen. De hoofdreden waarom we tot deze oplossing kwamen was dat we tussen Brisbane en Sydney kennissen hebben en we daar dus kunnen passeren en een nachtje kunnen doorbrengen. Misschien moest het wel zo zijn.

Ik heb dus contact opgenomen en de 17e april zullen we in Thora doorbrengen.

De buikpijn is dus verdwenen, maar ik voel mij toch nog altijd slecht hierdoor. We troosten ons met de gedachten dat als we sowieso een enkele vlucht geboekt zouden hebben, we ongeveer hetzelfde bedrag kwijt waren als retour.