Zomer 2016: de States
Zondag 26 juni 2016. Nederland.

Terwijl ons eigen tuin steeds meer op een vakantieparadijs begint te lijken, krijgen wij wat meer tijd en ruimte om vooruit te kijken naar onze volgende reis met ons zessen! Over minder dan drie weken vertrekken we naar the States. Voor ons als ouders bekend terrein, onder andere vanwege het jaarlijkse congres bezoek, voor de kinderen nieuw.

SDruilhuisoverzicht

We hebben nog niet veel geregeld of vastgelegd deze keer. Vrijdag 15 juli vliegen we ’s avonds naar Manchester, waar we een nachtje blijven, waarna we de volgende dag in één keer naar Los Angeles vliegen. We rijden (waarschijnlijk met een huurauto want het openbaar vervoer is denk ik duurder en ongemakkelijker, net als in Australië) dan meteen door naar San Diego. Hier hebben we een supertof huis geruild, zodat we onze reis lekker relaxt beginnen. Vorig jaar zijn we ons congresbezoek begonnen met een paar dagen San Diego en we vonden de stad erg leuk en ontspannen aan de zee. We hebben het huis bijna drie weken tot onze beschikking en gaan vanuit daar wat uitstapjes ondernemen naar Los Angeles en zo.

Daarna is het plan om een roadtrip te maken van een dag of twaalf en onder andere Sequioa, Yosemite, Death Valley, Zion National park, Grand Canyon en Las Vegas aan te doen. Jesse vliegt dan vanuit Las Vegas alleen naar huis, best spannend, maar super leuk dat hij weer mee gaat! Wij vliegen later die nacht naar New York. We hebben een kleine week om New York te verkennen.

Vandaag maar eens op zoek naar een huurauto en kijken naar de beschikbaarheid van de hotels voor de rondreis.

De vliegreis naar Amerika
Zondag 17 juli 2016. San Diego, Verenigde Staten.

Voor ons bepaald niet de eerste keer en ook voor de kinderen niet. Maar wel voor het eerst dat we Europa in zo een verwarde toestand achterlaten. WHY staat er in chocolade letters op de voorpagina van de Sun. Nog een staatsgreepje er bij, waarom ook niet! Dan hebben we Bretix nog, volslagen onduidelijk waarom dat moest. En dan bedoel ik het referendum, de afloop is een grote klucht. De eerste gevolgen van de Bretix hebben we gezien in Manchester. We hebben er bijna twee uur over gedaan om in te checken, waarna we zelf de koffers naar een lopende band mochten brengen, uiteraard met een wachtrij er voor, daarna douane met de onvermijdelijke rij van toeristen. Maar goed we zijn er langs gekomen, in alle rust, omdat we dik op tijd waren. De laatste horde, het vliegtuig inkomen, werd probleemloos genomen. We konden gewoon direct doorlopen.

Nu zitten we dus in het vliegtuig, stampvol, elf lange uren. Maar het gaat uitstekend. Iedereen heeft zijn eigen koptelefoon op en luistert naar muziek (de jongens en Susan) of kijkt een film (de meiden en ik). Nu ja ik luister ook naar wat beschikbaar is, Johnny Cash, Adele en Bruce Springsteen (met zijn hit: Born in Assen). Naast mij zit een echtpaar met een meisje van een leeftijd dat ze nog een luier om moet. Aardige mensen, nochtans heb ik er geen last van. Het kind geeft zo af en toe op haar eigen wijze aan dat er iets niet in de haak is. Zoals ik al zei, ze heeft aardige ouders, want die reageren direct en met succes.

Los Angeles leverde weer twee rijen op, eerst bij de douane. We mochten allemaal weer onze vingerafdruk achterlaten. In de rij nog even gauw de laatste twee bifi worstjes opgegeten. Lijkt mij wel een keer leuk om dat te doen nadat een douane hond de worstjes heeft geroken. Ik heb wel eens een appel moeten weggooien voor de neus van de dienstdoende dienstklopper en serieus overwogen om een hap te nemen voor het weggooien, zodat er toch een stukje appel het land in zou gaan; iets houdt mij tegen dat soort acties te doen.

Na die rij, toch ook weer een half uur wortelschieten, op naar de huurauto. Wij waren niet alleen met dat niet meer dan briljante plan. Ook daar een rij, maar deze was de moeite waard. We hebben een minivan waar we allemaal in passen en de koffers ook en er is nog ruimte over voor de broodnodige boodschappen. Daarna drie uur rijden naar San Diego. Daar zijn we nu net aangekomen. Over het huis de volgende keer meer.