Op naar het noorden
Maandag 2 mei 2016. Dencarik, Bali, Indonesië.

Onze laatste dag in Amed is aangebroken. Vandaag vertrekken we naar Noord Bali: de laatste bestemming van deze reis. Voor de laatste keer stappen we op onze motorbikes voor een ontbijtje op het strand. Op het strand regelen we ons vervoer naar Dencarik. Zo makkelijk gaat dat hier. Nog een paar laatste foto's in de zee, en dan is het tijd om in de zojuist gecharterde minivan te stappen: op naar weer een nieuw vakantiehuis.

2meiafscheidvanAmed

In nog geen tweeëneenhalf uur rijden we naar Dencarik, waar het personeel van Villa Indah ons al met bloemenkransen staat op te wachten. Wow, wat een warm welkom! En wow, wat een plaatje van een villa! Misschien wel de allermooiste tot nu toe. Modern, ruim, schoon, een super zwembad en pal aan het strand. Na een snelle kamerverdeling, beginnen we met ons inwijdingsritueel van de villa: een collectieve duik in het zwembad. We hebben niet heel lang de tijd, want voor we het weten hebben Ketut en Putu, die de komende dagen voor ons zullen koken, al een heerlijke lunch op tafel gezet. We smullen van het verse fruit, mie goreng, saté met pindasaus (misschien ook wel de lekkerste tot nu toe), rijst en salade. Een koningsmaal met uitzicht over zee en naast het zwembad. Volle kracht genieten!

2meivillavanafstrand2meivilla

Als we klaar zijn met eten, duiken we direct weer in het zwembad. Wat een weelde! De rest van de middag vullen we met zwemmen, chillen in de bale bengong, drinken uit een kokosnoot, kletsen met de lokale vissers op het strand en verstoppertje spelen in de enorme villa. Ook de jongens voelen zich hier direct thuis. Ze vermaken zichzelf uitstekend, samen en alleen, en wanneer ze wel wat aandacht komen vragen, zijn er vier volwassenen die hierin kunnen voorzien. Zo is het voor ons allemaal meer dan relaxt. Naast de omgeving, die natuurlijk superdeluxe is, is de aanwezigheid van opa en oma voor ons alle vier niet minder luxe. Echt heel fijn om zo samen op reis te zijn! Bij het diner concluderen we collectief dat dit een meer dan waardige afsluiter van onze reis samen gaat worden. Of het ook een beetje actieve afsluiter gaat worden, valt nog te bezien. Vooralsnog voelen we geen enkele noodzaak om onze heerlijke villa te verlaten. Wat een paradijs weer!

2meizwembadvilla2meikokosnoot

Een vroege morgen en een dag zalig niks doen
Woensdag 4 mei 2016. Dencarik, Bali, Indonesië.

Zoals al voorspeld, is ons activiteiteniveau in Dencarik vooralsnog zeer beperkt. Tenzij je maximaal genieten en relaxen als activiteiten meetelt natuurlijk. Gisteren hebben we de villa - op een boodschappentripje naar Serririt (overigens een culturele belevenis op zich) - niet verlaten. Het is hier ook zo mooi en relaxt: we voelen vooralsnog geen enkele noodzaak om erop uit te gaan.

Om een beetje tegenwicht aan dat geluier te bieden, staan we vandaag om half zes op. Want: er zitten hier dolfijnen in de zee, en die willen we natuurlijk graag zien. We hebben dit twee jaar geleden ook al eens gedaan, maar de jongens kunnen zich daar weinig meer van herinneren. Opa en oma hebben het natuurlijk sowieso nog nooit gezien, en willen dit ook wel eens meemaken. En zo komt het dat we om kwart voor zes op een nog donker strand staan te wachten op Komang, de bewaker van de villa, die ons met een vissersbootje van het strand komt oppikken. In het donker komt het bootje op ons afvaren. Tegen de eerste zonnestralen van de opkomende zon, klimmen we allemaal de boot in. Op naar de dolfijnen!

4meifamilieochtendstrand4meidolfijnen

Na een kwartiertje op zee, zien we vlak naast de boot de eerste vinnen boven water steken. Daar zijn ze, wat cool! En zo dichtbij! We zien nog verschillende andere scholen, en een aantal dolfijnen trakteert ons zelfs op dolfinarium-achtige sprongen boven het water uit. De jongens zitten voorin de boot, en hebben goed zicht op de dolfijnen. Al blijft Jonas ze stug haaien noemen...

4meisnorkelen4meibootsturen

Na een half uurtje zijn de jongens het zat - saai, die dolfijnen, concludeert Tijl doodleuk - en geven we Komang het sein huiswaarts. Onderweg plonzen we nog even de boot uit voor een kort rondje snorkelen boven het koraal dat ook hier voor de kust ligt. Dat is dan wel weer cool, vindt ook Tijl, zeker als hij op de terugweg de boot mag sturen. Vlak voor het ontbijt zijn we weer in de villa terug. Voor het restant van de dag zakt het activiteitenniveau weer terug naar dat van het zalig nietsdoen. Maximaal genieten en relaxen. Niets mis mee!