Sanders appartement
Zondag 8 juni 2014. Hong Kong, China.

Na bijna dertien uur in de trein komen we aan in Shenzhen, een stad net voor de grens van Hong Kong. De treinreis is enorm goed verlopen aangezien Lizzy het grootste gedeelte van de reis heeft geslapen en dat is ook te merken, ze wandelt weer heerlijk met ons mee. Op het station van Shenzhen staat duidelijk aangegeven welke weg we moeten volgen om de 'grens' over te gaan richting Hong Kong. Het is natuurlijk raar dat je voor het binnenkomen van Hong Kong weer door allerlei douanecontroles moet, maar dit moet aangezien Hong Kong een speciale administratieve regio is van de Volksrepubliek China. Nadat we ook door de douane zijn van Hong Kong zijn en onze Yuans hebben omgewisseld voor Hong Kong Dollars (HKD) zitten we na amper tien minuten in de metro die ons naar metrostation Hung Hom brengt.

Het is even zoeken als we het metrostation Hung Hom uitlopen, maar na vijftien minuten komen we aan bij Royal Peninsula. Zoals eerder vermeldt verblijven we in het appartement van Sander die we hebben leren kennen tijdens onze reis door Vietnam en het appartement is werkelijk fantastisch! Het appartement is niet heel groot, maar is van alle gemakken voorzien en bevindt zich daarnaast ook nog eens op de 22e verdieping (totaal 45 verdiepingen) wat natuurlijk zorgt voor een geweldig uitzicht op het zwembad en Kowloon Bay!
Nadat we onze koffers hebben uitgepakt en ons hebben opgefrist is het alweer drie uur en dus wordt het tijd om de stad te gaan ontdekken. Ook in Hong Kong is de metro het beste vervoersmiddel en we pakken dan ook de metro richting Central. Eenmaal aangekomen is het een drukte van jewelste in de straten rond het metrostation, het is vandaag zondag en deze vrije dag benutten de Chinezen om werkelijk overal gezamenlijk te eten, drinken, kletsen en spelletjes te spelen.

1268175 (320x240)1268178 (320x240)

Iets langer dan drie jaar geleden hebben we ook hier uren rondgelopen, op dat moment hadden we een tussenstop van tien uur op onze terugreis uit Maleisië/Australië en hebben die uren doorgebracht in het centrum van Hong Kong. Via de loopbruggen komen we aan op precies dezelfde plek waar we drie jaar geleden stonden (vlakbij de Ferry Terminal naar Macau), het enige verschil is dat Lizzy toen nog in de buik zat in plaats van in de buggy en we natuurlijk wat ouder zijn geworden. Na de nodige foto's te hebben genomen nemen we de tram richting Hong Kong Park. Reizen met de tram in Hong Kong is al een belevenis op zich aangezien de gehele vloot uit dubbeldekkers bestaat.

Naast Hong Kong Park bevindt zich The Peak Tram, een tram die je binnen tien minuten naar Victoria Peak brengt op 554 meter hoogte. Als je denkt dat het rustig is op die hoogte dan kom je bedrogen uit, want er is een heel winkelcentrum gebouwd. De rest van de avond brengen we door op The Peak, kopen er de nodige souvenirs, eten we heerlijk bij een Italiaans restaurant en genieten we van het fantastische uitzicht. Als we rond half tien besluiten om weer de tram naar beneden te nemen blijkt dat we niet de enigen zijn die dat willen en het duurt dan ook een half uur voordat we weer beneden zijn. Terwijl we lopend richting het metrostation gaan komt het water met bakken uit de hemel, gelukkig is bijna heel Hong Kong voorzien van loopbruggen waardoor we droog, snel en veilig rond elf uur vermoeid terugkomen in het appartement. Snel naar bed, want morgen is het een bijzondere dag...

Disneyland Hong Kong
Maandag 9 juni 2014. Hong Kong, China.

Vandaag vroeg uit de veren, want Lizzy wordt vandaag drie jaar en dat vieren we in Disneyland Hong Kong! We hebben extra vroeg de wekker gezet om de kamer te versieren met slingers en ballonnen die we van thuis hebben meegenomen en zodra het af is maken we Lizzy wakker! Ze is gelijk in de goede stemming en na een hapje gegeten te hebben vertrekken we richting Disneyland!

1268179 (240x320)1268181 (320x240)

Ook vandaag kiezen we voor de metro en rond tien uur (een uur reizen) stappen we recht voor de ingang uit. In tegenstelling tot gisteren is er geen wolk te bekennen en is het al vroeg behoorlijk warm. Na de entreekaarten te hebben gekocht (450 HKD) staan we al snel op Main Street USA en zien we al snel Mickey en Minnie Mouse staan die met iedereen op de foto gaan. Nadeel is wel dat je in een rij moet staan van circa een uur, maar deze kans kunnen we natuurlijk niet laten lopen. Tijdens het wachten lopen ook nog Goofy, Donald Duck en Knabbel & Babbel in het rond. Aangezien we toch moeten wachten besluit Denny met Lizzy in de rij voor Donald Duck te staan waar het een stuk minder druk is en al snel zijn de foto's gemaakt. Wanneer we eindelijk aan de beurt zijn bij Mickey en Minnie is Lizzy opeens bang, maar ook hier zijn ze weer enorm lief voor haar en zorgen ze ervoor dat ze toch op de foto wil. Na uitgebreid afscheid te hebben genomen gaan we de rest van het park ontdekken.

1268185 (320x240)1268180 (180x240)

De rest van de dag wandelen we heerlijk door het park, eten we goed bij verschillende restaurants, gaan we nog op de foto met Woody & Jessie, kopen we natuurlijk cadeaus voor Lizzy en bekijken we natuurlijk de parade. Lizzy kijkt haar ogen uit en gaat in alle attracties die voor haar mogelijk zijn en wanneer Lizzy tegen zes uur in slaapt valt gaan wij nog snel om de beurt in de Space Mountain. Het park is niet heel erg groot waardoor alle themaparken en attracties dicht bij elkaar liggen, dit is een voordeel aangezien je daardoor niet veel tijd kwijt bent om naar een andere attractie te lopen. Na het kopen van de nodige souvenirs stappen we rond zeven uur weer de metro in die ons naar 'huis' brengt waar we de rest van de avond samen de verjaardag van Lizzy vieren met natuurlijk heel wat snoep.

Drie markten
Dinsdag 10 juni 2014. Hong Kong, China.

Na goed uitgeslapen te hebben en een goed ontbijt stappen we vanuit ons appartement weer de hitte in, maar na 22 dagen zijn we daar ondertussen wel aan gewend geraakt. Vandaag bezoeken we drie verschillende (nacht)markten die Hong Kong te bieden heeft, ze zijn allemaal makkelijk te bereiken met de metro en kopen kun je er zeker! Zoals eerder gezegd is ook in Hong Kong de metro het beste vervoersmiddel, want voor slechts 55 HKD (vijf Euro) koop je een dagkaart aan de balie en kan je door heel Hong Kong reizen.

1268194 (320x240)1268196 (320x240)

De markten die wij bezoeken zijn Temple Street, Jade Market en Ladies Market en na een aantal uren lopen we met flink wat tassen aan de buggy door de straten van deze geweldige stad. Ook in Hong Kong geldt natuurlijk weer dat je flink moet afdingen tot ongeveer dertig procent van de vraagprijs. Na wat gegeten te hebben bezoeken we nog de Avenue of Stars en besluiten om daarna terug te keren naar het appartement. We hebben de afgelopen drie weken zoveel gezien en gedaan en willen nog wat rust pakken voordat we over drie dagen terugvliegen.

Strand
Donderdag 11 juni 2014. Hong Kong, China.

Yes! Eindelijk strand vandaag! Via de metro en bus (allemaal dubbeldekkers in Hong Kong) komen we aan het begin van de middag aan op Big Wave Bay Beach waar we heerlijk van de zon, zee en rust kunnen genieten. Na twee uur besluiten we om naar Shek O Beach te gaan. Het was sowieso al de bedoeling om naar dat strand te gaan, maar we stapten een halte te vroeg uit. Met een minibusje worden we ongeveer drie kilometer verderop afgezet bij Shek O Beach en we vermaken er ons prima!

1268198 (320x241) (2)

Terwijl Lizzy zich vermaakt met zand, water en mama wordt Denny uitgenodigd door een groep Chinezen om een biertje te drinken en aan een potje volleybal mee te doen. Rond zeven uur vertrekken we weer richting ons appartement en na een verfrissende douche lopen we 's avonds nog een keer door Ladies Market en eten we nog een hapje.

Pakken
Vrijdag 12 juni 2014. Hong Kong, China.

Helaas, de laatste volle dag van onze vakantie is aangebroken, maar het is een vakantie om nooit te vergeten! Nadat we in de ochtend al deels de koffers hebben ingepakt gaan we opnieuw richting de Avenue of Stars om ook de skyline van Hong Kong in daglicht te kunnen zien. Na wat foto's gemaakt te hebben brengen we een bezoek aan Kowloon Park. Terwijl Cindy met Lizzy heerlijk uitrust bij één van de vele vijvers neemt Denny een massage een paar honderd meter verderop. Helaas lijkt de massage eerder een mishandeling, maar de spieren zijn in ieder geval goed gemasseerd.

1268200 (320x240)

We eindigen de dag met een heerlijke maaltijd bij een fantastisch restaurant in de kelder van een groot winkelcentrum, de naam zijn we helaas vergeten! De kok bakt voor je neus je eten en verser kan je het haast niet krijgen. We eten heerlijk van de beef, kip, gamba's, makreel en natuurlijk diverse groentes! De rest van de avond bestaat helaas uit het verder inpakken van de koffer.

Terugvlucht
Zaterdag 13 juni 2014. Hong Kong, China.

Vandaag vliegen we terug naar Nederland en nog erg vroeg ook! De vlucht vertrekt al om half tien 's ochtends en met een overstap in Helsinki en één uur vertraging landen we weer op Schiphol. Lizzy heeft het fantastisch gedaan op de terugweg, want ze viel al na één uur vliegen in slaap!

China is werkelijk een fantastisch land om naar toe te gaan op vakantie! We hebben nauwelijks last gehad van stinkende, boerende en/of spugende Chinezen! Sterker nog, de Chinezen zijn enorm aardig en allesbehalve egoïstisch! Het openbaar vervoer is tot in de puntjes goed geregeld en enorm goedkoop. Op straten en pleinen is het erg schoon, je ziet altijd wel iemand vegen of een flesje uit de vuilnisbak halen. Last but not least: Wij hebben ons geen enkel moment onveilig gevoeld aangezien er enorm veel bewaking/politie aanwezig is op straat.