Goodbye Laos
Dinsdag 23 juli 2013. Chiang Rai, Thailand.

De weg van Luang Namtha naar de grens is goed, maar het is wel een enorme slingerweg door de bergen (maar wel weer erg mooi) waardoor Mees wat misselijk wordt. Om half negen vertrokken, komen we om een uur of één aan bij de grens. Daar blijkt onze overtocht, de grens is de Mekong rivier, pas om drie uur te zijn. Dus in het grensplaatsje maar even lunchen. Eenmaal met de boot aan de andere kant in Thailand blijkt ons busje pas om vijf uur te vertrekken. Ondanks de lange wachttijd, is dit wel een hele leuke en relaxte grensovergang. De rit naar Chiang Rai gaat voorspoedig. Wat een verschil met Laos zeg, voor ons gevoel rijden we ineens in een heel rijk land.

dag-laoshallo-thailand

In Chiang Rai aangekomen nemen we vanaf het busstation de taxi naar ons resort (wat klinkt dat slecht zeg, resort haha). Als we door Chiang Rai rijden krijgen we echt een cultuurshock, wat een drukte en wat is dit ontwikkeld, veel auto's (in Laos kon je op de hoofdweg midden op de weg fietsen), moderne gebouwen en drukte. En dan is Chiang Rai nog maar een kleine stad, we verlangen wel al enorm terug naar het onontwikkelde rustige Laos.

Om half acht komen we aan bij het resort. Lekkere reisdag, twaalf uur gereisd en we hebben achtereenvolgens gezeten in een sangtheaw, lokale kippenbus, weer een sangtheaw, boot, minibus en taxi. Het is donker en het regent en het lijkt wel of we de enige gasten zijn. Het Mohnfahsai Resort ligt erg afgelegen en we hebben geen enkele review op Tripadvisor kunnen vinden, dus het is best spannend, kost ook 50 Euro, vijf keer de prijs van onze kamer in Luang Namtha. We moeten nog eten en het resort heeft geen restaurant en het regent superhard. Gelukkig is er een mannetje zo aardig om ons naar een restaurant te brengen en weer op te halen. Het was nog een heel leuk tentje ook, waar Hugo een hot en chili curry chicken heeft besteld, maar deze was zelfs voor hem te pittig!

Zwembaddag in Chiang Rai en naar Bangkok
Woensdag 24 juli 2013. Bangkok, Thailand.

We hadden deze luxe kamer geboekt omdat we maar één dagje hebben hier en deze dan als zwembaddag hadden ingepland na het reizen door Cambodja en Laos. Het resort is een beetje rommelig (heeft ook wel weer wat, niet zo westers gelukkig). We zijn de enigen bij het zwembad, en helaas geen ligbedden, maar ach... de kids vermaken zich en het is relaxt. Hugo en ik zijn ondertussen alweer erg nieuwsgierig naar wat er buiten het resort is. We zitten vlak bij een meer en er zijn hier meer resorts. Gelukkig moeten we voor lunch de deur uit en kunnen we dus toch nog wat zien. Wat ook fijn is, is dat we tot vertrek naar het vliegveld (zeven uur 's avonds) in onze kamer mogen blijven. Was even lastig om te regelen, want er spreekt hier niemand Engels, maar gelukt!

Voor de lunch lopen we naar de buren, Naga Hill. We krijgen wel een beetje spijt dat we hier niet hebben geboekt, echt veel sfeervoller, mooier zwembad en zelfs iets goedkopere kamers. Dan maar even lekker loungen hier met de lunch. Zo, wel prijzig, alles bij elkaar zeker zeventien Euro. Als je dat vergelijkt met ons avondeten van vier gerechten met drinken voor een Euro of acht...

Na de lunch weer terug naar het zwembad en nog even genieten van het niks doen. De jongens snorkelen weer heel wat af. Om zeven uur uiteraard tot grote vreugde van Tijmen op naar het vliegveld. We eten hotdogs op het vliegveld en om twintig voor tien stijgen we dan op met Airasia. Aankomst om elf uur en met een geschifte taxichauffeur die letterlijk met 140 door Bangkok raast, komen we dan rond een uur of 24.00 aan bij onze guesthouse, Siam 2 vlakbij de backpackers hoofdstraat Khao San Road.

Weer thuis
Vrijdag 26 juli 2013. Nederland.

Na een korte maar redelijk nacht de stad in. Maar Bangkok overdag vinden we niet geweldig. We maken wel een leuk (maar véél te duur) boottochtje met een privé longtail boot (van twintig meter lang) over de klongs. Interessant om te zien hoe de mensen hier in gammele huisjes wonen aan het vieze water, maar echt mooi is anders.

Daarna lopen we naar het Royal Palace, maar als we zien hoeveel toeristen hier rondlopen lopen we maar snel door en na heel wat onderhandelen vinden we dan een tuktuk die ons naar Chinatown wil brengen voor een redelijke prijs. Chinatown is wel aardig, superdruk, leuke eetstalletjes, maar de mooie Chinese huisjes die we zo vaak in andere Chinatowns zagen zijn er niet, en eigenlijk hebben we dit ook wel snel gezien. We besluiten terug te gaan. We zijn allemaal moe van de korte nacht en hebben geen zin in die drukte, we krijgen er na Laos zo'n gestresst gevoel van. We lunchen op straat (loempiaatjes en stokjes met varkensvlees rechtsreeks van de bbq) en gaan naar ons guesthouse. We hadden dit guesthouse (New Siam 2) vastgelegd omdat dit één van de weinige budget plekken is met zwembad, dus daar moeten we dan maar gebruik van maken. Tijmen en Mees vermaken zich weer super en springen continue in het water.

's Avonds eten de jongens vlakbij Khao San Road prijzige pizza en daarna lopen we naar Rambuttri Road waar het erg gezellig is en je lekker lokaal op straat kan eten. Ivanka heeft erg lekkere pathai (één Euro!) en Hugo oké kip met garlic en peper. Wel een leuke gezellige afsluiting van deze vakantie. Daarna nog even inpakken op de kamer en de jongens kijken nog even Cartoon Network en om tien voor elf met de taxi (dit keer een chauffeur zonder zelfmoord neigingen) naar het vliegveld.

Mees valt in de taxi in slaap, en slaapt op het vliegveld lekker door. Tijmen rent helemaal happy langs alle gates op zoek naar allerlei verschillende vliegtuigmaatschappijen. Om kwart over twee 's nachts vertrekken we dan eindelijk. De vlucht van een uurtje of twaalf gaat prima, we slapen redelijk wat en vrijdagochtend Nederlandse tijd landen we vroeg op Schiphol en pakken we de trein naar Nijmegen waar Carla ons opwacht en terugbrengt naar huis.

Het was weer een mooi avontuur. Met Laos als absoluut hoogtepunt, gelukkig hebben we daar de meeste tijd doorgebracht. Cambodja was ook zeer zeker de moeite waard, en van Thailand hebben we niet veel gezien. En eerlijk gezegd denk ik niet dat we heel snel een keer Thailand beter gaan bekijken, dan zijn er denken we interessantere plekken op de wereld. Naar Laos gaan we zeer zeker een keer terug, we hebben het gevoel dat we daar nog niet klaar mee zijn. De laatste week van de trip hebben we weer volop zitten dagdromen over de reis van volgend jaar. Dat moet Latijns Amerika worden, en dan zitten we te denken aan Nicaragua of Panama. Heerlijk dat we daar nu alweer over na kunnen denken...