Voorbereidingen
Zondag 13 januari 2013. Thuis, Nederland.

Reeds kort na thuiskomt van onze grote reis begon het bij mij al weer flink te kriebelen. In mijn laatste reisverslag schreef ik: 'Maar dit leermoment hebben we met elkaar reeds omgebogen naar een zeer positief punt: onze volgende reisbestemming ligt in Afrika! Lekker met een camper er op uit en (bijna) overal ruimte genoeg om een balletje te trappen. Eerst even sparen en geen paniek, we zullen dit (mede gezien onze huidige onderwijs ervaringen zo veel mogelijk) tijdens reguliere schoolvakanties plannen!'

Op 1 juli 2012 schreef ik voor het eerst met Gerard van Tayari Safari:

'Beste Gerard en staf,

Via marktplaats vond ik je site en ben aangenaam verrast! Volgens mij bieden jullie wat wij zoeken. Mijn man en ik en onze vijf zonen (2002, 2004, 2005, 2008, 2010) zijn net terug in Nederland. We hebben vier maanden rondgetrokken in zuid oost Azië. Dat was fantastisch. Maar in plaats van verzadiging ervaar ik alleen maar meer zin naar nog meer reizen... We hadden nu alleen de tickets geboekt en zijn op de bonnefooi met het openbaar vervoer rond getrokken, echt super!

We willen in de zomervakantie van 2013 drie of vier weken naar Tanzania komen, de Lonely Planet ligt al op het nachtkastje. Echter het lijkt nu toch wel een hele opgave op de bonnefooi te komen. We willen weg van de betreden paden en hebben het gevoel dat de standaard reisorganisaties ons dat niet gaan bieden (de prijs nog daargelaten). Wat zou je ons voor reisvoorstel kunnen doen? Reisdagen van vier tot vijf uur in de auto/bus/boot/etc. kunnen de kinderen goed aan. Bij voorkeur drie tot vijf nachten op dezelfde plaats. We willen wild zien, maar vooral ook dicht bij de locale bevolking komen. We zouden de reis dan afsluiten met Zanzibar, maar dat kunnen we volgens mij ook prima zelf regelen. Ik ben benieuwd!'

Dezelfde dag had ik al een enthousiast mailtje terug en nog wat mailtjes later werd het volgende reisschema bedacht:

Programma rond Dar es Salaam en Ngorongoro

dag 1. aankomst, transfer, bijslapen, ontbijt en info. Stranddag
dag 2. buurt verkennen, eventueel mee de stad in om dat te kopen wat vergeten is.
dag 3. met z'n allen naar het mega zwembad
dag 4. feest voor de kinderen, gezamenlijk eten met 20 kinderen uit de buurt.
dag 5. vertrek naar Mikumi National Park, aankomst rond 15.00 uur kampbouwen, de
eerste game drive, buffels, griraffen, zebra, en heel veel olifanten. kampvuur na het
eten.
dag 6. vroegop, game drive, zwemmen in het zwembadje van de lodge, game drive,
dag 7. game drive, naar de nijlpaarden op zoek naar leeuwen.
dag 8. kamp opbreken, nog een laatste game drive, terug naar Dar es Salaam
dag 9. rustdag, uitslapen en doen wat we willen.
dag 10. stranddag
dag 11. Naar Mahaba Beach, kijken bij de lokale vissers, hun vangst en de Dhows
dag 12. stranddag, mee naar de stad of zelf oppad met een van de auto's.
dag 13. Vertrek naar Ngorogoro Craeter, na 350 km kamp op Zebra camp, langs de Pangani
rivier.
dag 14. Vertrek naar ons basis kamp in Mtu wa Bhu, centrum van de Masai.
dag 15. Bezoek met lokale gids in het dorp en zien hoe de Maasai leven en doen.Levendige
Maasai markt, zwemmen in het zwembad van de camping.
dag 16. Met z'n alle naar de Ngorogoro Creater, de belangrijkste highlight van Tanzania,
we zien alle dieren en ook de big 5, duizenden Gnoes. Niet voor niets wordt de
Creater ook wel genoemd het paradijs.
dag 17. rustdag op de camping, zwemmen op de camping, souveniers, en rode bananen.
dag 18. vertrek naar Same town, kamp bij Olifant Motel.
dag 19. Voettocht met ranger in het Mkumazi National Park, we stemmen deze tocht af
op onze kleinste deelnemer. Tijdens het lopen mag niet worden gesproken, foto's
maken van het wild van dichtbij, rit door het park.
dag 20. Terug rit naar Dar es Salaam, aankomst rond 16.00
dag 21. Vrije dag, strand, souveniers.
dag 22. Strand, bij slapen, inpakken voor laat vertrek.

Gaaf! En op 21 september 2012 boekten we de tickets er bij: op 19 juli 2013 vliegen we naar Dar Es Salaam en op 11 augustus 2013 vliegen we al weer terug. Tanzania: here we come!

Gamedrive-Tayari-Safarileeuw

Nog ruim vijf weken
Maandag 10 juni 2013. Thuis, Nederland.

Ja ja, het komt dichterbij! Tot nu toe hebben we eigenlijk nog bijna niets aan de voorbereidingen gedaan. Echter dit weekeind zijn we toch eens even gaan nadenken over wat er zoal nog geregeld moet worden. Bijvoorbeeld visa. Dat kun je natuurlijk uitbesteden, maar zeven visa tikt aardig aan dus we doen een poging het zelf te regelen. Alleen zeven paspoorten inclusief contant geld (€ 50,- per visum) per post naar Rotterdam opsturen lijkt vragen om problemen. Hmm... wordt vervolgd. Dan moeten er natuurlijk twee officiële pasfoto's bij iedere aanvraag. Grrr... Van Corne en de kinderen hebben we die niet meer, dus in de buidel en deze week even laten maken. Vaccinaties en antimalaria middelen, ook niet geheel onbelangrijk: ga ik deze week ook maar even achteraan.

Dan nog een mailtje aan Tayari Safari voor wat laatste afspraken, blijkt Joep niet doorgekomen te zijn! Gerard schrijft: 'Ik moet zelf wel even binnensmonds lachen hoor! Loop ik je boeking nog even na en zie dat er opeens een kind extra uit de hemel, is gevallen. Op het boekingsformulier maak je melding van zes personen, jezelf, Corne, Teun, Rens, Wout, Guus. Hoe heet nr. 7, welke leeftijd?'
Oeps! Ehh volgens mij ging dat boekingsformulier niet verder dan zes personen en heb ik Joep ergens los bij geschreven of zo. Nog een mailtje later is het geregeld, en vindt Gerard het een prachtig verhaal voor aan het kampvuur! Nou ik denk dat hij over krap zes weken zich Joep de rest van zijn leven zal herinneren. Wordt vervolgd...