Uros eilanden
Zaterdag 11 mei 2013. Puno, Peru.

's Morgens namen we de boot naar de Uros eilanden. Het was een leuke trip door de rietvelden. Ter plaatse kregen wij eerst een uitleg. We zagen hoe de ondergrond met wortels en een soort turf aan elkaar vast zit met daarbovenop een halve meter rietstengels. Alles bij elkaar een tapijt van 1.30 meter dik. Er wonen ongeveer 2000 mensen in deze gemeenschap. Hoe primitief ze ook waren, zag ik dat ook de gsm, zonnepanelen en dergelijke hier al hun intrede hadden gedaan. Toen we werden overgezet naar een ander eilandje moesten we nog eens extra betalen. Daar aangekomen was commercie troef. Eten en drank werd er aangeboden, verder was er niet teveel te bespeuren. Een lucratieve bezigheid voor die mensen maar dergelijke rip-off uitstapjes zijn echt niet ons ding. We namen een boot eerder terug naar Puno. De rest van de groep ging nog een paar uurtjes door. We bezochten er ook nog een lokale groenten- en fruitmarkt, allemaal heel kleurrijk en folkloristisch. De aangeboden waren zagen er allemaal heel vers uit. Een ding kan men wel stellen dat de Peruviaanse keuken upcomming is op internationaal gebied.

20130513-19491220130513-194728

Na een wandeling door het oude centrum gingen we 's avonds nog eens lekker eten, om daarna vroeg onder de wol te kruipen want de hoogtestage laat zich nog altijd gevoelen. Morgen wacht ons de oversteek naar Bolivia, eens benieuwd hoe het er daar aan toe gaat. We plannen een eerste tussenstop in Copacabana. See you guys across the border.

Sun Island
Maandag 13 mei 2013. Copacabana, Bolivia.

Na een ritje van drie en een half uur en wat gedoe met grensformaliteiten kwamen we aan in Copacabana. Het was wat zoeken naar ons hotel tussen de vele hostels en andere slaapgelegenheden. Uiteindelijk lag ons verblijf alhier helemaal op het eind langs het strand. We pikten er opnieuw een toppertje uit, althans voor deze wereld. We logeren in een modern hotel, deels nog in uitbouw. De eigenaar wil er binnen het jaar een 5-sterren spel van maken. De kamer op zich ziet er prachtig uit maar het verschil zit hem in de details zoals losse kranen, verfstrepen, onregelmatige tijdstippen voor warm water, enz... Enfin het ontbijt is ook in orde en hier hebben ze ook internet met vaste computers.

20130513-195304

We boekten ook een excursie naar het Sun Island. Edoch de bootjes die ervoor ingezet worden zijn uitgerust met twee buitenboord motoren die op een slakkengangetje er twee uren plus over deden om de overkant te bereiken. Niet geklaagd echter want het was zeer de moeite. Ter plaatse maakten we een bergwandeling onder weeral een stralende hemel. We hebben Mathis een beetje gecoacht om niet op te geven en tot aan de top te geraken. We stopten wel af en toe om een slokje water te nemen en wat te recuperen. De panorama's waren fantastisch. Ook bergaf heeft Mathis gans het stuk zelf gelopen of liever gestapt want met deze ijle lucht voel je de minste inspanning. Beneden was het nog wat wachten op het bootje. Dan maar een hamburger met sla en tomaat gegeten, twee bakjes dikke friet en een broodje kaas met groentjes voor de ronde prijs van 22 Bolivianos, omgerekend iets meer dan twee Euro. Gewoon zot hier die prijzen...

20130513-19573320130513-195949

Dat was gisteren, vandaag gaan we de bus naar La Paz boeken en nog een dagje 'dolce far niente' laten paseren. De volgende grote uitdaging is drie nachten, vier dagen Salar de Uyuni, zijnde de zoutmeren aldaar. Samen met de Machu Picchu moet dit de topattractie van deze reis worden. Echter is er geraken een ding, langs waar is een ander paar mouwen. We overwegen inzet van een vlucht, trein en bus of althans een combinatie van dezen. Het is wachten op een antwoord van de reisorganisatie aldaar hoe we het vanaf hier zullen aanpakken. Ondertussen gaan we nog genieten van de zon en elkaar.

La Paz Airport
Woensdag 15 mei 2013. La Paz, Bolivia.

Morgen vlucht naar Uyuni geboekt via internet met Amaszonas Air. Aan de balie kon het zogezegd niet meer. Wij dan maar via hun eigenste site ingechekt. Truukje van de foor die we al meermaals hebben toegepast.

Op de bus naar hier een gesprekje gehad met een Canadees. Hij was al meerdere malen hier geweest en wist me te vertellen dat Bolivianen niet te genieten zijn. Wij zullen het geweten hebben want hier op de luchthaven hebben ze precies allemaal azijn gedronken. Man wat een tronie zetten die op. Heb al gebeld naar Tupiza Tours voor de rondreis in de zoutmeren van Uyuni. We gaan privé, ietsje duurder maar zo zijn we op ons gemak en doen we alles op ons tempo. Normaal gezien staan we dan vanaf overmorgen een viertal dagen droog voor wat internet betreft. We slapen heel basic uit en zien wel wat ze op ons bord gooien. Je moet er wat voor over hebben om een van de mooiste plaatsen op aarde te bezichtigen. Ik probeer morgen ook de links te posten van al onze hotels en/of B&B's tot nu toe. Chers amies, á vous et á bientôt.