Van strand kan je niet genoeg krijgen
Vrijdag 30 september 2011. Bowen, Australië.

file117048503Milla Milla
Een watervallen dag, we rijden naar Milla Milla en bekijken de drie watervallen. We concluderen dat we de route misschien wel mooier vinden dan de watervallen. Sascha vind de watervallen duidelijk leuker en loopt over stenen in ondiep water of ze het al jaren doet. In de namiddag komen we weer op de camping en Sascha valt uit de camper. Haar wang geschaafd, neus kapot en een bult op haar voorhoofd. Maar als we een ijsje halen is het snel gedaan met het huilen en verschijnt er een glimlach.

We hebben in de planning om daarna naar de Boulders te rijden bij Babinda. Zo gezegd zo gedaan en vroeg in de middag komen we aan. Ik kan je nu al vertellen dat we er niet langer geweest zijn dan tien minuten (de intentie was om er te overnachten), want het stikte er van de horzels. We stapten uit en gelijk zaten er tien om ons heen die begonnen te prikken. Ik haat horzels! Wat een ondingen en wat doen ze zeer en nog vervelender; ze zijn moeilijk dood te maken. Ik was er meteen klaar mee, stapte met Sascha voorin de auto en we reden weg. Er zaten er nog vijf in de wagen, maar nadat we op een horzelvrije plek waren gestopt, hebben ze kennis gemaakt met onze bugspray. Sascha vond het voorin zitten veel leuker en wilde niet meer in haar kinderstoel. De Boulders werd het dus niet, dus doorgereden naar Etty Bay.

Etty Bay
Wat een mooie plek, een camping aan het strand, super klein en vol met locals (geen buitenlanders te bekennen). We hebben geluk, want door een afzegging kunnen we hier twee nachtjes blijven. We maken gelijk contact met iedereen en iedereen kent iedereen. Er wordt chocolade uitgedeeld en we worden bij de buren uitgenodigd om een biertje te komen drinken (en hij schrijft ons boek vol met tips). Sascha vindt het strand en vooral de golven super. Helemaal niet bang rent ze de zee in. Als ze omvalt en zoutwater binnen krijgt denk ik dat het gebeurd is met de pret. Nee hoor, effe hoesten en hop weer de zee in. Het duurt dan ook tot half twee voordat ze gaat slapen, onder enige dwang van haar ouders.

Er lopen ook wat dieren rond die we een week geleden nog in een dierentuin zagen, achter tralies wel te verstaan. Zo is er vorige week een krokodil van vier meter op het strand gespot. En lopen hier cassowaries vrij rond. Een stak zijn kop in onze camper… Ik schrok me een ongeluk. Maar hier is het de normaalste zaak, gewoon niet te dichtbij komen. Ja maar als dat beest zelf dichtbij komt? Sascha noemt ze ‘grote kippie’, nee Sas, deze kan je niet aaien.

We hebben heerlijke dagen op Etty Bay gehad, maar aan al dat moois kwam een eind. Na twee nachtjes gingen we weer door naar Mission Beach. Een nachtje daar geslapen en van het strand genoten en de dag erop richting Townsville. We blijven hier een aantal nachtjes en willen naar Magnetic Island. We hadden mensen ontmoet uit Townsville in Etty Bay, dus die gaan we ook opzoeken.

Townsville
In Townsville hebben we een camping gevonden en de dag erop op zijn we op zoek gegaan naar een goede kinderdrager. Dan kunnen we meer wandelen en kan Sascha genieten van de track op papa’s rug. We hebben er snel een gevonden, die er goed uit ziet, maar wel erg duur is. Als Arno hem omdoet blijkt dat ie voor zijn lengte veel te klein is (de heupbanden zitten hoog om zijn middel). In een andere shop hebben ze Deuter backpacks en gelijk een goede met wat opbergruimte. Alleen zijn deze, net als in Nederland erg aan de prijs: 399 dollar, maar nu voor 200 (150 Euro). Dus mam, voor het verjaardag geld van Sas hebben we een lief ringetje gekocht en deze backback gedeeltelijk gefinancierd. Sascha zegt ‘Tank yu!’

‘s Middag heerlijk op ‘De strand’ gelegen en gelopen, inclusief speeltuin. We hebben Helen en David gebeld en we zijn de dag erna naar een zwembad geweest met Helen, haar kids en nog acht moeders met kids. Een ‘mom group’… Arno was de enige man. Dat doen ze elke dinsdag, dan kunnen de kleintjes in het kinderbadje en de moeders kletsen en lunchen inclusief BBQ. Sascha vond het super, lekker ravotten. Ze sprong zo het diepe in, kopje onder en mama vangen. Heerlijk!

Die middag naar REEFHQ geweest, een groot aquarium. Helen had een abonnement (dus op zijn Nederlands gratis naar binnen en een paar uur heetten we fam. Scott). Effe de camping bijgeboekt en de volgende dag naar Magnetic Island. Een track gedaan, was voor mij weer een opgave, maar het gaat steeds beter. Sascha heeft op een verlaten strandje nog heerlijk gespeeld.

Die avond hebben we het abonnement teruggebracht en gelijk hun huis gezien. Wat doen we toch verkeerd in Nederland. Ze zijn 28, hebben een groot huis met grote tuin, een zwembad en een mega boot. Sascha weer helemaal blij met al het speelgoed, en daar in bad geweest met hun kinderen. Daarna kregen we als cadeau nog een grote vis, een zak garnalen en twee visfilets. Zomaar! Leuk om bij de Aussies binnen te mogen kijken en te praten over hoe zaken bij ons en bij hun geregeld zijn.

Bowen
Weer een reisdag de dag erop, voor de Aussies om de hoek, maar voor ons een trip. Ruim twee uur naar beneden gereden, naar Bowen. Super mooie plek aan het strand op Horseshoe Bay! We lopen zo naar het strand en hebben gelijk een snorkelsetje gekocht. Vandaag lekker luieren aan het strand, een Zwitsers stel ontmoet die ook elf maanden aan het reizen is met twee kinderen. En naast ons staat een stel uit Zuid Afrika met twee kinderen. Toppunt was gisteravond, toen Sas op hun brommer reed en de jongens ruzie maakten wie Sascha’s babykinderwagen mocht duwen…

We genieten elke dag van de mooie plekjes en het samen zijn. Wat een rijkdom!