tessasjors200Tessa en Sjors met camper en kids tien weken door Australië
5 november 2012 – 8 januari 2013

Al direct na de geboorte van Nick (4) wisten Tessa en Sjors dat ze een lange verre reis wilden gaan maken. Ook de komst van Imke (2) bracht daar geen verandering in. Omdat Tessa’s broer tijdelijk in Australië woont was de keuze voor de bestemming snel gemaakt. Dit najaar verruilen ze de Nederlandse winter voor de zomer in het zuiden van Oz. Wat een heerlijk vooruitzicht.

Door Tessa van de Pol

De voorbereiding
Maandag 16 april 2012. Nederland.

Dat we een lange verre reis wilde maken wisten we direct na de geboorte van onze zoon. Vóór de geboorte van onze zoon hebben we samen veel reizen gemaakt en dat wilden we niet opgeven. Na onze zoon kwam vrij snel onze dochter. Toen mijn broer zei dat hij (tijdelijk) gaat wonen en werken in Australië was de keuze snel gemaakt. We gaan naar Australië!

Inmiddels zijn we alweer wat Europa reizen verder en zijn de voorbereidingen begonnen. Het verlof is geregeld met behulp van de levensloopregeling. Officieel van 1 november 2012 tot 1 februari 2013. Doordat Sjors als zelfstandige is gaan werken, en ik voor mijn werk in januari terug wil zijn, is de reis iets ingekort. Waar eerst vier maanden in de planning stond resteert nu tien weken. We hebben erg getwijfeld om ook een rondreis door Maleisië en Thailand in onze reis op te nemen. Maar eerlijk gezegd hadden we wat moeite met de vele omschakelingen in de verschillende landen en de manieren van reizen. Veel hotels en veel verschillende manieren van vervoer zagen we niet zitten. Daarom kiezen we alleen voor Australië met twee tussenstops in Azië.

5 november vertrekken we. We blijven eerst drie dagen in Kuala Lumpur daarna vliegen we naar Sydney. Na twee hotelovernachtingen kunnen we de camper ophalen en rijden we naar Melbourne. Vanuit Melbourne varen we naar Tasmanië en na ongeveer veertien dagen varen we weer terug naar Melbourne. Daarna rijden we door naar Adelaide. Daar zullen we de kerstdagen en oud en nieuw vieren. Op 5 januari vliegen we weer naar Kuala Lumpur om vervolgens op 8 januari weer in Nederland aan te komen.

De camper is inmiddels geboekt. We hebben gekozen voor de Renegate, een zespersoons camper van Britz. Het voordeel van deze camper is dat er een apart auto gedeelte is waar de kinderen ook in kunnen zitten. Zij hoeven dus niet in het leefgedeelte van de camper te zitten terwijl we rijden.

Omdat we in de top van het hoogseizoen (tussen kerst en oud en nieuw) in Adelaide zitten hebben we ook de hotelovernachtingen en overtocht geboekt naar Kangaroo Island. Nu de basis voor onze reis is gelegd kunnen we bekijken wat we willen zien en gaan ondernemen.

Wie zijn wij
Nick is nu ruim drie en een half en bij vertrek vier jaar. Nick zegt vaak dat zijn oom Jerry in Australië woont en hij daar ook heen wil. Daarna zegt hij dat hij erg goed Engels kan praten; one, two, three, four, five maar meer woorden kan hij nog niet. Nicks zusje heet Imke. Imke is bij vertrek precies twee en een half jaar oud. Imke is vooral dol op haar knuffel kangoeroe waar ze graag bovenop gaat zitten. Verder wil Imke vooral graag bij mama zijn dus zij reist lekker mee.

Sjors is bij vertrek 36 jaar oud. Sjors werkt als zzp-er en is hoofdconstructeur voor civiel technische constructies. Voor Sjors is het belangrijk om na een druk jaar vooral te kunnen genieten van zijn vriendin en kinderen. En Tessa is bij vertrek 35 jaar en werkt als kwaliteitsmedewerker voor de Wet werken en bijstand bij de gemeente Nijmegen.

Beiden hebben we al jaren de wens om eens langer dan normaal een rondreis te gaan maken. Ons is vaak gevraagd waarom zo’n onderneming met twee kleine kinderen. Op de eerste plaats lijkt het me als moeder heerlijk om echte 'quality time' met mijn kinderen door te brengen. Nu staat alles in het teken van werken, drukte en planning. Dat is iets wat we een periode niet willen. Vandaar dat we ook voor een rustige tijdsplanning hebben gekozen. Daarnaast is er de winter die we wel eens over willen slaan, de leerplicht die om de hoek komt kijken en de wens nieuwe levenservaring op te doen en herinneringen te creëren. Meerderen reden om het nu te doen en niet te wachten!

Het kan beginnen!
Maandag 29 oktober 2012. Nederland.

En dan is het toch echt zover. Na een aantal drukke weken zowel op het werk als thuis is mijn verlof ingegaan. Afgelopen week heb ik op het werk wat werkzaamheden over kunnen dragen, mijn dank daarvoor, collega's... over elf weken zie ik jullie weer!

Nu dat deel is afgerond kunnen de praktische voorbereidingen voor de reis beginnen. Vele lijstjes met things to do waren de afgelopen week al verzameld. Deze zijn zowel digitaal maar ook op papier maar echt een logica zit er nog niet in. Ach, ik heb nog een hele week en echt druk maak ik me er niet om.

Nick gaat deze week nog gewoon naar school. Imke heeft vandaag haar laatste dag opvang gehad en Sjors gaat het grootste gedeelte van de week werken. Nick en Imke gaan in de klas en groep kleurplaten met dieren vanuit Australië uitdelen en gezamenlijk kleuren met de andere kinderen.

126554_1346008179_500131573_1351539183_500

Mijn verlof is wel goed begonnen. We hebben een heerlijk weekend gehad, gelogeerd bij vrienden en afscheid van hen genomen. En zowel wij als de kinderen hebben enorm genoten van het weekend.

De zin in onze reis groeit alleen maar. Helaas worden de beren op de weg ook steeds groter. Met name de vlucht en jetlag lijken me voor en met de kinderen lastig, nu we net de wintertijd zijn ingegaan realiseer ik me weer dat een uur tijdsverschil al uitmaakt voor onze kinderen. Want zondagochtend waren onze kinderen om 6.00 uur wakker en dat is zeldzaam. Hoe gaat dat straks met acht uur tijdsverschil met Azië of tien uur met Australië? Maar als ik dan bedenk welke leuke uitstapjes we samen gaan ondernemen dan moet het dat allemaal waard zijn.

Waar ik op dit moment het meeste naar uitkijk is:
- Gewoon samen zijn met de kinderen en een periode rustig aan kunnen doen;
- Zwemmen in het Olympic zwembad van Sydney, waar ze een zwemparadijs voor kinderen hebben gemaakt;
- Met de stroomtrein een stukje door de natuur van Victoria;
- Kerst vieren in de warmte en aan het strand bij mijn broer;
- En zelf ben ik erg benieuwd naar de natuur van Tasmanie.

In ieder geval veel om naar uit te kijken. We hebben er zin in!