Arnout, Saskia, Simon en FelixSaskia en Arnout lange rondreis met dreumes en peuter  Australië
21 augustus 2009 - eind februari 2010

Samen maakten Arnout en Saskia al meerdere lange reizen. Van Caïro naar Sulawesi over land en dwars door Afrika van Kaapstad naar Amsterdam. Nu trekken ze samen met Simon (3) en Felix (2) voor zes maanden door Indonesië, Australië, Nieuw Zeeland, China, Filippijnen, Sri Lanka en India. Arnout heeft zijn baan bij Microsoft opgezegd en Saskia neemt een sabbatical van haar werk bij Ahold. Het nieuwe avontuur kan beginnen!

Door Arnout en Saskia Hemel

De hoogtepunten van de driejarige
Dinsdag 20 oktober 2009. Kakadu NP, Nothern Territory, Australië

Het begint een nieuw ritueel te worden: voor het slapen vragen we Simon en Felix wat zij het allerleukste vonden wat we die dag gedaan hebben. En wat denk je wat je als antwoord krijgt van je driejarige zoon? Juist ja, het helpen van papa bij het tanken van diesel, het legen van de camper-wc, een nieuwe Winnie the Poeh DVD en een water pistool om je broertje mee nat te schieten….

Helaas, we hebben van geen van deze life changing events een foto gemaakt, want zelf waren we meer onder de indruk van een krokodil van vijf meter die voor je uit het water springt om een lekker hapje uit de lucht te happen, de dronken aboriginals, de oneindige leegte van dit land en alle wildlife op de campsites waar we verblijven.

altaltalt

We zijn in Australië en we zitten midden in de Outback. Wederom komen er veel herinneringen terug van ons reis door Afrika. De benzine- en watertanks worden gevuld (de porta-potty geleegd) en de koelkast volgepropt met vlees en groente. En dan de bush in. Fantastisch kamperen op de vreemdste plekken. Het grote verschil met de vorige reis is dat we nu in een air conditioned camper zitten met twee kleine kinderen achterin, maar die air-con is geen overbodige luxe want het kwik stijgt tot boven de veertig graden.

altalt

Het kamperen is hier geweldig. Niet alleen zijn de campings erg mooi en schoon, ook het wild life spotten is een camping aangelegenheid. Je ziet meer om je tent heen lopen dan in de nationale parken zelf. Vogels in alle soorten en maten: pauwen, ibissen, cockatoos en papagaaien. Maar ook hordes wallabies, possums en ‘s avonds komen de dingo’s (wilde hond) je vuilnisbak inspecteren.

Kortom, de familie Hemel heeft het uitstekend naar z’n zin in Australië en komt voorlopig nog niet terug.

Wat een dag!
Zaterdag 24 oktober 2009. Ayers Rock, Northern Territory, Australië.

Het is nog aardedonker als we om kwart over vijf ‘s ochtends de camping afrijden. Even denken we dat we de enigen zijn, maar al snel zien we nog meer koplampen in de woestijn. In de verte zien we een donkere schim; ja, daar is ie dan echt, Ayers Rock (Uluru). Het bekendste plaatje van Australië, de lomp in de woestijn kunnen we natuurlijk niet overslaan. We parkeren naast twintig touringcars en nog honderd andere auto’s en sluiten aan in de rij van zonsopgang kijkers. Eerst lijkt de lomp een donkere vlek, maar zodra de zon opkomt, zien we de contouren en kleurt de berg prachtig rood. Ondanks dat dit het meest toeristische is wat we tot nu toe gedaan hebben, hebben we geen moment spijt van de 500 kilometer die we vanuit Alice Springs gereden hebben.

altaltalt

Het voordeel van een camper is dat je overal je huis en dus ook je ontbijttafel bij je hebt, dus een uurtje later (als alle touringcars en huurauto’s weer verdwenen zijn), zitten wij aan onze boterhammetjes met geweldig uitzicht. En dan is de dag pas net begonnen…

altTerug op de camping stoken we het vuur op en genieten we van een heerlijke BBQ. Nog even uitbuiken en dan volgt deel twee van ons programma. We stappen weer in de camper op weg naar de Olga's, de zusjes van Ayers rock. Met Felix in de rugdrager en Simon kwetterend aan Arnout’s hand lopen we de Walpa kloof in; een prachtige wandeling met aan beide kanten rode rotsen badend in het middaglicht. Als alle Japanners verdwenen zijn, horen we alleen nog maar de vogels. Ja, dat is echt genieten.

Natuurlijk is niet iedere dag zo; we zitten soms ook hele dagen in de auto of lummelen wat op de camping. Ook wasjes, boodschappen en chagrijnige kinderen horen erbij.  Maar voor een dag als vandaag, ja daarvoor zijn we op reis!

In een helikopter
Dinsdag 3 november 2009. New South Wales, Australië

'Helikopter, helikopter, mag ik met je mee omhoog', dat is een van de weinige liedjes die onze jongens uit volle borst meezingen… maar geen van ons vieren is ooit met een helikopter omhoog geweest. Tijd dus om het uit te vinden. Bij de Twaalf Apostelen, langs de Great Ocean Road, deed zich een mooie gelegenheid voor. Het was super!

Vervolg reis in Nieuw Zeeland

Sydney: Kerst in T-shirt
Zondag 3 januari 2009. Sydney, Australië.

altNog een beetje brak zitten we op nieuwjaarsdag om acht uur ‘s ochtends aan het strandje van Shark Bay midden in Sydney. De veerboten varen alweer door de haven, er klinken nog wat zware beats vanaf een (after-)party boot en de echte health freaks hebben alweer drie rondjes rond de baai gezwommen. Simon en Felix plonzen in het water, zelfs Arnout waagt een kans en Sas zit aan een cappuccino.

Omdat er anderhalf miljoen mensen extra in de stad zijn, is werkelijk elke hotel kamer volgeboekt voor Oud & Nieuw. Omdat we weer met een camper aan het reizen zijn, hebben we besloten om de gok te wagen en terug te rijden naar de stad vanuit de Blue Mountains. Best spannend met een zeven-en-een-half meter lang bakbeest dwars door het centrum op zoek naar een geschikt plekje, dat wil zeggen met een beetje zicht op de haven, waar we kunnen parkeren en ook nog leuk voor de jongens. We hebben geluk want we vinden de perfecte spot: vanuit ons keukenraampje zien we de Opera House en de Harbour Bridge waar het vuurwerk plaatsvindt. De jongens vinden het reuze spannend en kunnen bijna niet wachten tot 21.00 uur wanneer het familievuurwerk gaat beginnen. Als het dan eindelijk donker is staan ze echt te trappelen. Vooral Simon vindt het geweldig en zegt wel tien keer dat dit echt een mooi oudjaar is.

altalt

Als de mannen slapen is het tijd voor de tweede ronde en zetten we onze klapstoelen voor de camper. Voor 24.00 uur is onze fles champagne leeg en hebben we vele nieuwe vrienden gemaakt. Het vuurwerk is echt geweldig. Zo groot en spectaculair hebben we het nog nooit gezien. Daarna gaat het nog een paar uur door voordat we zowaar aangeschoten ons bed in stuiteren. Wat een geweldig feest en wat een geweldige stad!

Ja, we zijn echt verliefd op Sydney. Voordat we onze camper ophaalden hebben we een week gelogeerd in een appartementje vlakbij het centrum. Wat een heerlijk gevoel na zes weken in een camper in Nieuw- Zeeland. We gaan elke dag op stap en doen natuurlijk de toeristische dingen (Opera House, Taronga Zoo, varen door de haven, de dubbeldekker bus, Bondi beach). Vooral de strandjes bij Watson Bay en Manly zijn geweldig met de jongens die heerlijk in het strand scheppen en zwemmen. We gaan op bezoek bij Klaas (een oud collega van Arnout) die in Surry Hills woont, een beetje de Jordaan van Sydney. We BBQ-en ons kerstdiner op het balkon en lopen de hele week in een T-shirt; heerlijk zo’n kerst!

altaltalt

Na de Nieuwjaarsduik in Sydney begint onze reis richting Brisbane. De euforie over Sydney is snel vergeten als we op zoek gaan naar een camping ten noorden van de stad. Alles zit helemaal barstensvol (school holidays) en met moeite kunnen we nog telefonisch een peperdure plek reserveren op een camping aan het strand ten noorden van Sydney. De camping blijkt vol te staan met Tokkies en met gierende banden rijden we weer weg. Bij het vallen van de nacht hebben we nog steeds geen plekje gevonden en brengen we de nacht door op een trailerpark naast een tankstation. Ja, dat is ook Australië.

Wij gaan nog genieten van onze laatste week Australië en wensen iedereen thuis een heel mooi en gelukkig 2010!

Vakantie in een vakantie
Vrijdag 15 januari 2010. Brisbane, Australië.

Na een geweldig oud en nieuw in Sydney begonnen we aan de laatste etappe door Australië: van Sydney naar Brisbane in tien dagen.

Het begon niet echt geweldig: de eerste dagen regende het en waren alle campings vol vanwege de schoolvakanties. Na tweeënhalve maand in de camper voelde het ook alsof we wel toe waren aan iets anders. Na een paar dagen echter, kregen we de smaak weer te pakken. Zowel het weer als onze hoofden begonnen op te klaren.

We kwamen op een paar geweldige strandjes terecht middenin de natuur en voor het eerst sinds we Lombok verlieten, waren we weer echt op vakantie. ‘s Ochtends met het boogieboard naar het strand, lekker surfen en zandkastelen bouwen en voor het eten met een biertje in de hand nog even een hengel uitgooien en vervolgens een kampvuur maken.

altaltaltalt

Australië: wat een geweldig land; zoveel natuur en zo weinig mensen. Zelfs aan de drukke Zuidoost kust, in de vakantie-piekperiode, kun je overal verlaten stranden vinden en kom je de meest waanzinnige wildlife tegen: pelikanen die letterlijk naast je komen staan bij het vissen. Kangoeroes langs de weg en dolfijnen in de baai als je ‘s ochtends hardloopt en overal het geschater van de kookaburra en gekwetter van de papagaaien. Helemaal tot rust gekomen en bruinverbrand hebben we inmiddels afscheid genomen van Australië en zijn we in Hong Kong aanbeland.

altalt

We hebben ook het programma voor de komende maanden bepaald: na Hong Kong en Guangzhou vliegen we door naar de Filipijnen en vervolgens naar Sri Lanka. We sluiten af in India. Kortom, we hebben nog heel veel leuks voor de boeg.