Luc, Peggy en Tim

Peggy en Luc met baby en camper door Canada
22 september - 15 oktober 2008

Al voor Tim was geboren trokken Peggy en Luc naar diverse verre bestemmingen. Ze zijn dol op reizen en laten zich niet weerhouden door de aanwezigheid van kleine Tim (9 mnd). Dus gingen ze voor ruim drie weken met de camper door Canada. Peggy en Luc hadden niet veel gepland. Als je wilt weten waar ze met Tim terecht kwamen, lees dan hier hun verhalen.

Wij gaan naar Canada
Dinsdag 16 september 2008. Nederland

Hallo wij zijn Luc, Peggy en Tim.

Wij hebben met z'n tweeën, voordat Tim er was, al een aantal verre reizen gemaakt en zijn daardoor bezeten met het reisvirus. Samen hebben we oa. Thailand, Australie, Brazilie en Aruba gezien. Nu gaan we met Tim (9 mnd) naar Canada. We vertrekken op maandag 22 september en komen 15 oktober weer terug. We hebben voor de eerste nacht een hotel gereserveerd en voor de dagen erna een camper. Normaal gesproken zouden we (met z'n tweeën) voor de meest simpele camper kiezen maar omdat we nu met Tim gaan reizen hebben we voor een luxe versie gekozen incl magnetron, douche en toilet. We vliegen met KLM op Toronto en gaan vanuit daar in ieder geval naar de Niagara Falls. Verder hebben we een kilometer pakket van 2400 km. Hoe we aan deze hoeveelheid zijn gekomen? We hebben in Australie bijna 5000 km gereden in een maand, nu zijn we met een kleine en verwachten dat we ongeveer half tempo zullen hebben (haha, wat een berekening!).

We hebben een reisgids van Canada en bekijken daar hoe ver we kunnen rijden en waar we naar toe willen, uit ervaring weten we dat je ter plekke met reizigers praat en daar juist de leuke plekjes door vindt, dus niet teveel vooraf plannen! De omgeving reageert niet negatief op onze plannen maar ook niet echt enthousiast. Ach ja, maakt ook niet uit, wij moeten het doen!

We gaan op reis omdat we vinden dat je dat na een jaar werken wel nodig hebt, gewoon even uit je normale doen en lekker genieten.

Luc neemt gewoon vakantiedagen op, Peggy is fulltime mama dus heeft dagen genoeg en Tim, tja die moet het met onze plannen doen. We hebben voor Tim in het vliegtuig een babybedje gereserveerd en dit is ook door KLM goedgekeurd, we hebben acht cadeautjes gekocht, voor elk vlieguur één, we hebben een kleine dvd speler met twee dvd's vol babytv, zo hopen we hem te kunnen vermaken. Aangekomen in Canada moeten we op zoek naar een autostoel, luiers, billendoekjes en eten, we nemen n.l alleen voldoende mee voor de eerste twee dagen, in Canada worden toch ook babies geboren?!

Zoektocht naar warm water
Dinsdag 23 september 2008. Toronto, Canada.

Inmiddels zijn we in Canada en hebben we de eerste nacht erop zitten. In het vliegtuig is het allemaal perfect gegaan. We hadden voor Tim een babybedje waar hij lekker in heeft liggen spelen en slapen. Tijdens het opstijgen sliep Tim al en tijdens de landing heeft hij lekker om zich heen gekeken, hij had nergens last van!!

Aangekomen in het hotel (rond 18.00 uur) hebben we hem nog een extra flesje gegeven zoals hij thuis ook altijd krijgt voor het slapen en zijn we zelf ook meteen gaan slapen. Om 6.00 uur was hij echt wakker en had hij geen zin meer om te slapen. We hebben hem toen maar bij ons in bed gelegd en de fles kunnen rekken tot 7.00 uur (bijna normale ritme van thuis!!) Nu zitten we te wachten tot we met de taxi naar het camperverhuurbedrijf kunnen gaan. De camper zal na 13.00 uur klaar staan, kunnen we ons eigen plekje voor de komende drie weken gaan inrichten. Intussen dus mooi de tijd even wat te mailen.

Echt problemen hebben we niet gehad, wel was het lastig om warm water te vinden voor een flesje, volgens de mensen hier in het hotel konden we gewoon water uit de kraan pakken (doen we thuis wel) maar dat vonden we met de chloorlucht van het water niet zo'n goed plan. We hebben het maar opgelost met het koffiezetapparaatje op de kamer. Vanmorgen heeft Luc wat warme broodjes voor ons gehaald en meteen een thermoskannetje met heet water laten vullen. Dus voor vandaag hebben we genoeg!

Tim past zich aan
Zaterdag 27 september 2008. Canada.

Hier weer een berichtje van ons. We zijn inmiddels al bij de Niagara watervallen geweest en weer onderweg met de camper. Bij de niagara watervallen stonden we op een KOA camping, dat was een leuke camping. We hebben 'koa Bob' ontmoet, een Canadees, hij heeft voor ons een mooie route uitgestippeld over niet te drukke wegen en door mooie natuur.

NiagaraTim bij NiagaraNiagara

Tim blijkt weer eens een makkelijk kind, hij slaapt goed in de camper en heeft eigenlijk geen last van het tijdverschil. Het slapen tijdens het rijden is wat lastiger omdat we een autostoel hebben die niet in slaapstand kan, maar met een beetje hulp lukt het toch. Het kopen van potjes voeding valt tegen, veel onbekende ingredienten en chemische kleurtjes. Verder is hier alles te krijgen al kennen ze geen Zwitsal!

Farmers marketTim

We hadden gedacht ons te moeten aanpassen aan Tims ritme, maar Tim heeft geen enkele moeite zich aan te passen aan ons of als het verkeer eens niet zo opschiet als we gehoopt hadden.

We gaan nu naar de farmers market waar de tijd heeft stilgestaan. Hier verkopen de boeren hun waren die ze nog op ouderwetse manier (dus zonder stroom en machines) maken.

Inmiddels heeft Tim er wel weer 2 tandjes bij!! Op naar nr 9!

Tim trekt bekijks
Dinsdag 30 september 2008. Barrie, Canada.

Hier gaat alles nog steeds erg goed. Tim is wel eerder moe en slaapt iets moeilijker overdag maar al met al kunnen we een volledige nacht slapen!

tim slaaptDe camperwildlife

Het reizen valt ons 100% mee. De afstanden die we wilden afleggen halen we soms niet omdat het toch te lang is voor Tim maar we hebben tijd genoeg voor de route, dus we doen het wat rustiger aan nu.

Tim op strandStukje routeZwemmen

Tim trekt wel steeds veel bekijks met zijn grote kijkers en hij moet naar iedereen zwaaien (dat doet hij dus niet meer)
We zijn nu in Barrie en gaan overmorgen richting het noorden naar een nationaal park.

Over het reizen door Canada
Vrijdag 3 oktober 2008. Algonquin Park, Canada.

Herfstkleuren in canadaHutje bij Algonquin ParkCanada is erg mooi, we zitten nu in Algonquin park, een provinciaal park. Er zijn veel mooie kleuren vanwege de herfst en veel meren. Hoe meer je naar het noorden komt hoe mooier het is. Wel wordt het hier wel erg koud en er wordt zelfs sneeuw voorspeld!! We hebben voor de afgelopen nacht en de komende nacht ook maar een lodge genomen zodat we warmer kunnen slapen, qua prijs zal het niet zoveel uitmaken in deze regio. Het is een drukke tijd hier in het noorden vanwege de mooie herfstkleuren, in de andere plaatsten waar we geweest zijn was het juist erg rustig.

Peggy en TimWildlife in Algonquin ParkHet reizen met Tim is goed te doen. We houden zoveel mogelijk rekening met de tijden waarop Tim wil slapen en zorgen dan dat hij ook kan slapen. We hebben gelukkig de babyfoon meegenomen dus zoals nu kan hij lekker rustig slapen en wij even internetten een drankje drinken.

Even wat handigheidjes waar wij blij mee zijn dat we dat hebben meegenomen:
- babyfoon (op batterijen)
- wegwerp slabbers
- makkelijke (kleine) opvouwbare kinderwagen
- wegwerp washandjes
- Friso flesvoeding (dat is hier dus niet te krijgen)

Wat hadden we meer mee willen nemen?
- potjes babyvoeding, Tim vind de smaken hier toch wel apart. Vers hebben we ook geprobeert maar elke dag bloemkool is ook niet echt lekker.

Verder is hier echt alles te krijgen, we hebben een goede autostoel (al missen we de slaapstand want Tim valt regelmatig tijdens het rijden in slaap), pampers, billendoekjes, wegwerpslabbers enz. kunnen we voldoende aanvullen.

TimTim in de camperDoor Tim hebben we snel contact met anderen, vandaag hebben we gegeten in een restaurantje en hebben een uitnodiging om te komen eten in het restaurant van een medebezoeker en tevens kunnen we onze camper bij hen aansluiten op de electriciteit en blijven overnachten. Ook zaten er een stel Nederlanders. Wij hadden, net zoals zij, vandaag in het park een groep elanden gezien. Helaas hebben wij er geen goede foto van kunnen maken maar zij wel, deze sturen ze ons per mail nog op.

Tim is een erg vrolijk mannetje en lacht snel als iemand iets tegen hem zegt. Alle kindjes trekken zijn aandacht, die kindjes reageren weer op hem, leuk om te zien hoe hij op zijn manier contact maakt.

Ik vergeet vast wel iets maar dat komt dan wel weer in het volgende mailtje.

Boottocht tussen 1000 eilanden
Maandag 6 oktober 2008. Kingston, Canada

Lake OntarioLake ontario in de herfstWe zijn sinds vrijdag in Kingston, aan Lake Ontario. We hebben zaterdag gewinkeld en een beetje aan het water gezeten. Lekker relaxt dagje voor Tim, beetje rondkijken en slapen. Het weer is hier een stuk beter als in het park. We hebben zelfs zaterdag onze trouwringen gekocht! We zagen deze ringen en vonden meteen dat het erg mooie ringen waren. Dus tja, waarom dan niet kopen?

1000 island cruiseGisteren hebben we een boottocht gemaakt tussen de 1000 islands, de tocht duurde drie uur en was met lunch. Toen we de tocht gingen boeken wees de medewerker ons erop dat we geen eten mee mochten nemen, zelfs niet voor Tim. Wij zeiden tegen hem dat we dat nog wel zouden zien. Er werd gelukkig niet moeilijk gedaan over de boterham voor Tim en zijn drinken. Voor Tim was het wel een hele drukke dag; veel drukte op de boot waardoor hij niet wilde slapen want hij moet natuurlijk alles bijhouden!

We hebben dus de avond maar lekker rustig gehouden en hebben wat te eten gehaald en Tim heeft voor het eten nog een uurtje geslapen. We denken dat er weer twee tandjes aan zitten te komen bij Tim, dat zijn dan nummers negen en tien.

Aardige Canadezen
Woensdag 8 oktober 2008. Brighton, Canada

Dit moeten we even laten weten!!

We zitten nu te internetten op de camping met de laptop van mensen die we een uurtje geleden hebben ontmoet bij Subway (van die lekkere broodjes). We vroegen ze waar we ergens nog op internet konden want er is hier overal alleen maar draadloos internet. Een goede tip dus als je wilt internetten in Canada, neem je eigen laptop mee. We hebben dus nu de laptop van Kerri en Tim mee mogen nemen naar de camping. Ze weten helemaal niks van ons (hooguit het kenteken van de camper).

..We zitten nu in Brighton eigenlijk al op weg richting Toronto waar we volgende week weer moeten zijn. Morgen gaan we naar een provinciaal park hier in de buurt. Gewoon lekker van de rust en natuur genieten.

En natuurlijk maken we van deze gelegenheid gebruik om ook de foto's online te zetten.

Warme laatste dagen in Canada
Zondag 12 oktober 2008. Omgeving Toronto, Canada

Wij zijn inmiddels aan onze laatste dagen bezig en zitten sinds donderdag in de buurt van Toronto. De camping waar we zitten ligt nog zo'n anderhalf uur van Toronto vandaan. Vrijdag hebben we de bus gepakt naar het centrum en bij die ene dag hebben we het maar gehouden. Het is lastig om met Tim eerst anderhalf uur heen te reizen, de hele dag door te brengen in Toronto en dan ook nog eens dat stuk terug te moeten. Tim had het echt gehad na die dag.

We waren van plan om vandaag naar de dierentuin te gaan maar ook die zit helaas aan de andere kant van Toronto. Daarom hebben we ervoor gekozen om maar lekker te genieten van het mooie weer hier (25 graden!!)

Morgen weten we nog niet wat we gaan doen. We hadden gedacht aan Kitchener, daar zijn de oktoberfeesten. Ook is het morgen Thanksgiving en is daar een optocht door de binnenstad. Maar ook dat is minimaal een uur rijden en als het weer zo aangenaam is als vandaag zitten we hier op de camping ook lekker.

Dinsdag moeten we om 11.00 uur de camper inleveren. We gaan proberen of dat iets later kan, dan kan Tim eerst nog even lekker slapen en kunnen we vanuit het inleverpunt meteen door naar het vliegveld.

Dit zal dus voor nu ons laatste verslagje zijn. Het volgende én meer foto's als we weer thuis zijn!

Wat kunnen kinderen lastig zijn!
Woensdag 15 oktober 2008. Tilburg, Nederland.

Na een onrustige nacht in het vliegtuig zijn we vanmorgen weer aangekomen in Nederland. Maar, het was niet Tim die lastig was maar de vier kinderen achter ons. De hele nacht hebben ze liggen schreeuwen, huilen, schoppen tegen stoelen en niet te vergeten... licht aan, licht uit, licht aan, licht uit.

Volgens de stewardes waren het ook verwende kinderen want elke keer als ze iets goeds deden kregen ze een snoepje. Verschillende bemanningsleden en passagiers hebben er wat van gezegt maar volgens moeder waren het kinderen en die begrijpen dat niet.

Maar goed, we zijn er nu, Tim heeft vannacht redelijk geslapen, wel kort en onrustig door het gedoe achter ons. In de auto terug heeft hij ook nog een uurtje geslapen en nu ligt hij weer lekker in zijn eigen bedje. We zien wel hoe we vandaag de dag inplannen met eten en slapen voor hem, maar we denken dat hij toch wel vrij snel zijn oude ritme zal oppakken.

We hebben de autostoel die we in Canada hebben gekocht meegenomen in een tas die we in Toronto nog hebben bijgekocht. We mochten per persoon toch 23 kilo aan bagage meenemen, we hadden nog ruimte genoeg.

De terugreis duurde korter doordat we 'wind mee' hadden. We waren dus al vroeg op schiphol, hadden snel onze bagage en konden ook weer snel de weg op naar Tilburg.