Bliss200'Alleen die lange vlucht houdt me nog tegen', schreef een ouder op ons forum. Zo'n verre reis met kinderen lijkt veel ouders fantastisch, maar die tien of twaalf uur in het vliegtuig schrikt af. Wij vinden dit een goede aanleiding om Bliss van der Horst, stewardess bij KLM, aan de tand te voelen. Wat is het geheim van die gezinnetjes die zonder wanklank zo'n lange vlucht doorstaan?

 1. Een lange vlucht met kinderen, de meeste ouders zien er tegenop. Jij en je collega’s ook?

Nee, absoluut niet. Op elke vlucht zijn er wel kinderen aan boord en ook zijn er stewards/stewardessen die zelf kinderen hebben. En we zijn wel wat gewend. Als cabinepersoneel hebben we op elke lange vlucht al snel te maken met honderden passagiers in alle soorten en maten: jong en oud, makkelijk en niet makkelijk, vriendelijk en onvriendelijk.

Hoog boven de wolken...2. Wat zijn de do’s en don’ts voor ouders en kinderen tijdens een lange vlucht?

De meeste kinderen gedragen zich prima tijdens een lange vlucht, er gebeuren weinig dingen die ontoelaatbaar zijn. Ontoelaatbaar vinden we gedrag wat gevaarlijk is voor het kind zelf.

Twee voorbeelden. Veel jonge kinderen willen de stoelriem niet om en sommige ouders vinden dat prima. Soms proberen ze het een paar keer en laten het daarbij, omdat het kind anders begint te huilen. Dat is absoluut ontoelaatbaar. Bij een eventuele afgebroken start, turbulentie, luchtzak, harde landing of hard remmen, kan het kind letterlijk door de cabine vliegen, tegen de stoel voor zich slaan of als de riem niet strak genoeg zit, onder de riem vandaan glijden.

Een tijdje geleden was een alleenreizende moeder met haar peuter aan boord. Haar dochtertje liep door de cabine wanneer zij dat wilde en dat is tijdens het uitserveren van koffie of thee onverstandig. Omdat wij altijd aan een tijdschema gebonden zijn, moet er doorgaans vlot doorgewerkt worden. Koffie- en theekannen moeten worden bijgevuld en er wordt dan ook regelmatig met volle potten (en op snelheid) door het gangpad gelopen. Ik ben toen bijna over het meisje gevallen – de volle koffiekan is op de grond gevallen, achter het kind. Maar je moet er toch niet aan denken hoe het ook af had kunnen lopen. Ik heb haar moeder gevraagd om haar dochtertje bij zich te houden tijdens de service, omdat het gevaarlijk kan zijn. Het duurde een tijdje voor zij begreep dat het verzoek kwam met het oog op de veiligheid van haar kind en niet omdat ik het kind wilde pesten (wat zij in eerste instantie dacht). 

Het is te merken aan ouders en hun kinderen als zij regelmatig vliegen. De stoelriem is geen issue en de kinderen zitten tijdens de service (= zodra het cabinepersoneel in het gangpad staat met trolleys) in hun stoel of op schoot. Ook hebben zij vaak wat speelgoed mee en eventueel speciaal eten in verband met een allergie. De KLM heeft op alle MD-11, B777 en A330 toestellen een ‘personal video screen’ met films, televisieprogramma’s, spelletjes en muziek. Dat maakt het natuurlijk ook makkelijker om hen tijdens een lange vlucht bezig te houden.


Niet met je schoenen tegen die stoe-oel...3. Welke klachten over kinderen krijg jij als stewardess van passagiers? Hoe reageer jij en hoe zouden ouders hier mee om moeten gaan?

Ik heb maar één keer een klacht gekregen van een passagier over kinderen. Dat ging over het continu opklappen van het tafeltje achter haar stoel. Soms vraagt iemand wel om oordoppen als een kind langdurig huilt en dat is dan ook meteen het enige dat regelmatig voorkomt: huilen. Daar is weinig aan te doen en op een paar geïrriteerde blikken en een heel enkele keer een nare opmerking na, zijn andere passagiers begripvol.


4. Heb je tips om oorpijn en spugen bij kinderen te voorkomen tijdens het dalen/stijgen?

Als iemand oorpijn heeft bij het stijgen of dalen, is er vaak ook sprake van verkoudheid en soms (zonder het te weten) een (kleine) ontsteking in de bijholten. Bij een verkoudheid kan het al verlichting geven om de dagen voor het vliegen (meerdere keren per dag) te stomen. Ook Otrivin kan helpen. Spray een half uurtje voor het opstijgen, op de helft van de vlucht en zo’n 40 tot 30 minuten voor het landen.

Als een kind er nooit eerder last van heeft gehad en de oorpijn doet zich plotseling voor op het moment dat de daling wordt ingezet, dan is het eigenlijk al te laat om Otrivin te sprayen. Wat dan wel voor verlichting kan zorgen, zijn twee doekjes (bijvoorbeeld washandjes) die warm en vochtig zijn tegen beide oren aandrukken zonder lucht binnen te laten (het hele oor bedekken) tot het vliegtuig is geland. De warmte en het vocht zorgen ervoor dat het trommelvlies niet verder ‘uit zijn vorm’ getrokken wordt.

En wat wil jij later worden?5. Kunnen kleine wereldreizigers nog een kijkje in de cockpit nemen?

Sinds 9/11 is dat tijdens de vlucht niet meer mogelijk. Een kijkje nemen in de cockpit ná de landing soms wel. Dat zou je tijdens de vlucht moeten vragen zodat 'de cockpit' op de hoogte is. Als het niet mogelijk is dan heeft dat bijvoorbeeld te maken met gebrek aan tijd (het vliegtuig moet zo spoedig mogelijk leeg zijn voor de schoonmaak, nieuwe catering, etc. zodat het direct weer aan de volgende vlucht kan beginnen).


6. Wat zijn de beste plekken voor een gezin met (kleine) kinderen in het vliegtuig?

Moeilijk te zeggen, dat is verschillend per type vliegtuig en de configuratie dus het is niet mogelijk om een paar rijnummers te noemen. Er zijn zogenaamde family rows die van tevoren geboekt kunnen worden.


7. Wat is makkelijker met kinderen: ‘s nachts of overdag vliegen?

Ik zie niet veel onderscheid tussen een dag- of nachtvlucht. Ook op dagvluchten zie ik vaak kinderen slapen. Tijdens nachtvluchten is een enkel kind wakker en heel soms wordt er dan gehuild waardoor een paar passagiers wakker worden. Maar spanningen of irritaties levert het niet op.

Filmpje kijken op de laptop8. Heb je tenslotte nog tips die bijdragen aan een positieve vliegervaring voor ouders en kinderen?

Als het kind een bepaalde allergie heeft en daardoor niet alles kan eten, dan is het verstandig om op tijd (24 tot 36 uur tevoren) een speciale maaltijd te bestellen. Er zijn verschillende soorten: lactosevrij, glutenvrij, vetarm, zoutarm, niet-gekruid (en nog diverse soorten vegetarische- en religieuze diëten). Sommige ouders zijn in de veronderstelling dat alle soorten maaltijden aan boord zijn, maar dat is niet het geval. Daarnaast is het ook handig om zelf nog iets mee te nemen wat het kind wel kan eten.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is er geen magnetron aan boord vanwege de technische storingen die dit kan veroorzaken. Als een flesje met voeding opgewarmd moet worden, doen we dat 'au bain marie'. Dat kost dus wel wat tijd en het is dan ook raadzaam om het flesje tijdig op te laten warmen.

Reacties  

#1 Docent energietechniekWillem van Dongen 24-09-2014 10:56
Wat een geweldig en goed verhaal. Hier heb je wat aan als ouders- of grootouders.
Heel veel succes in uw werk. En nogmaals bedankt
Met hartelijke groeten,
Willem en Rina van Dongen

Doorzoek de website