maandag 13 april 2020
  30 Replies
  3.7K Visits
  Subscribe
Inhakend op het vorige bericht van Reislief open ik even een nieuw topic. Ze schrijft:

Hi allemaal!

Zo langzaam maar zeker zie ik onze Namibië reis met verdriet in het water vallen.
Ik heb niet de indruk dat het door kan gaan,

Hoe zien jullie dat?


Het belangrijkste is natuurlijk dat iedereen gezond blijft en op reis gaan heeft echt niet de hoogste prioriteit. Maar dat jullie reis naar Namibië, zo goed voorbereid en waar je al zo lang naar uitkijkt, misschien niet door kan gaan, dat is heel begrijpelijk ook heel teleurstellend.
Ik ga er ook steeds meer van uit dat we niet naar Sri Lanka kunnen, dit jaar. Behalve als we twee van de drie weken in quarantaine gaan. Tja, dat is geen optie, lijkt me.
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe anderen hierover denken. Wat zijn jullie alternatieven?

https://www.verrereizenmetkinderen.nl
Met kinderen: Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Indonesië, China, Maleisië, Singapore, Brazilië, Bolivia.

Waardeer dit bericht:
3 jaar geleden
·
#30003
Ik weet dat er heel veel hotels , ondanks non refundable geboekt, toch je geld teruggeven..Ik zou daar zeker achteraan gaan..
3 jaar geleden
·
#29972
hoi reislief,

momenteel zijn er volgende opties:

* direct omboeken naar een datum voor 30/4/2021
* kiezen voor een voucher waarmee je later tickets kan boeken
* wachten

Stel dat LH niet vliegt in juli, dan denk ik dat ze je tickets terugbetalen (niet helemaal zeker). Ik vermoed dat de datum voor herboeking in de tijd zal opschuiven - die staat nu al weken op 30/4. Ik hoop dat deze binnenkort verandert naar 31/8 ofzo, maar dat zal vnl afhangen van de beslissingen van de Duitse overheid. Enige probleem is dat er nog geen tickets zijn voor juli 2021, die komen wss in augustus 2020 pas uit. Dus dan kies je beter voor een voucher, en dan maar hopen dat de tickets betaalbaar zijn!
Wij hebben 2 weken paasvakantie in april en zouden dan een halve week ervoor en halve week erna reizen. Of gewoon vertrekken in juli, of rond 27 juni 2021 (tickets zijn goedkoper eind juni). We hebben de schoolvakanties altijd netjes gerespecteerd, maar merken nu wel dat het niet op een paar dagen aankomt en dat we ook goed zijn in thuisonderwijs :-) . Plus: vlak voor de vakanties doen ze de laatste 2 (of meer) dagen geen lesactiviteiten meer (wel film kijken, klas poetsen, naar de kerk gaan, naar het bos ...).

Voorlopig wachten wij nog wat af!

Voor de auto heb ik intussen de bevestiging dat we die kosteloos kunnen omboeken! Voor de acco's wachten we nog tot we meer weten ivm onze vlucht en de beslissingen van alle betrokken overheden.

Momenteel geldt in Namibie de noodtoestand en zijn alle parken toe en kan je sowieso niet reizen ...
3 jaar geleden
·
#29971
elfje11 Wij zitten in exact dezelfde situatie. Hebben ook geboekt bij Lufthansa. 5 tickets Windhoek.

Grootste dilemma is dat we inderdaad kunnen omboeken naar een vlucht net vertrek t/m april. Maar we kunnen eigenlijk alleen in de zomervakantie 4 weken weg. Al ben ik tegenwoordig heel goed in homeschooling ?.

Als ik het goed lees, kun je niet omboeken naar een vlucht in juli 2021 (los vh feit dat die nog niet online staan).
Ik wil de accommodaties en auto’s gaan cancellen nu, maar is het wijs om te wachten met de vlucht cancellen in de ‘hoop’ dat die uiteindelijk geannuleerd wordt? Krijgen we dan geld terug eigenlijk?

Anders zijn we mogelijk ons geld kwijt of moeten we uiterlijk april 2021 vliegen.
Als de optie ‘omboeken naar juli 2021’ bestond, tekende ik daar nu voor.

Ik merk dat de lol en voorpret er nu ook wel een beetje af is.
Al is het belangrijkste natuurlijk dat we gezond zijn!

Groet,
Reislief
3 jaar geleden
·
#29970
Wij hebben tickets geboekt naar miami, heen 18 juli en terug 4 augustus. Ik ga er maar van uit dat het niet doorgaat, kan het alleen maar meevallen. Ben bang dat ik dan de 2200 euro kwijt ben (geboekt via edreams bij tap portugal). Gelukkig verder nog niets geboekt. Sterkte met alle overwegingen en stay safe!
3 jaar geleden
·
#29969
@Els# ik heb geen probleem met tickets. Die kunnen zo omgezet worden.

Anderen hier hebben geboekt bij broker. En bijv. Opodo is helaas niet de fijnste. Dit is een van de redenen dat ik nooit via broker boek. Nu is er een fikse toestand en is het bij sommige brokers een groot drama. Ik zit op diverse fora via Facebook en de klachten zijn niet van de lucht
3 jaar geleden
·
#29968
hey Els, de Belgische grens passeren kan lastig zijn, maar volgende website geeft aan welke gegronde redenen zijn: https://crisiscentrum.be/nl/news/crisisbeheer/wat-als-je-de-grens-over-moet

Ik zou zeker een attest meenemen dat aangeeft dat je dochter op uitwisseling is! Maar je sprak zelf al over het hebben van de juiste papier, dus mogelijk zit dat al wel snor!

Qua kiezen van de grensovergang: hangt er vanaf naar welke Franse regio je moet. De grens van de E40 is vaak erg druk, dus die vermijden wij als het kan, we kiezen dan eerder voor de overgang bij Doornik of Bergen. Maar ik denk dat er overal controles zullen zijn, daar kan je niet rond. Wachttijden kunnen sterk verschillen ...

Voor België is het wachten op de volgende persconferentie en die is vrijdag denk ik. Maar vrees dat het vnl over het heropenen van de scholen zal gaan. Over de zomervakantie wordt in België precies nog totaal niet nagedacht :( Ik zou voorlopig al blij worden van een versoepeling, zodat we vb weer ergens naartoe kunnen met de auto. Of picknicken in een bos of parkje. Dat mag nu allemaal niet, wandelen en fietsen mag wel maar je moet in beweging blijven en mag dus niet stoppen ...

Open grenzen en negatief reisadvies: die optie zou idd goed kunnen! Maar in heel wat gevallen ben je niet gedekt door je reisbijstandsverzekering. Dat is dan weer een ander probleem!

Wat een kluwen toch! Gelukkig is het heerlijk zonnig week ;)

@ Chantal & TravelNorth: Voor wat tickets omboeken betreft: wij hebben geboekt via gate1 maar kunnen onze tickets zelf beheren via website van lufthansa. Ik heb zo ook de kindermaaltijden kunnen aanvragen. Normaal kan ik dan ook zelf omboeken. Hebben jullie die codes niet gekregen?

groetjes
Elf
3 jaar geleden
·
#29967
Nog even voordat ik probeer in Frankrijk te komen (heeft iemand nog tips voor de grensovergang naar België?):
tilburg : Creditcard betalingen zijn vaak verzekerd. Je zou nog kunnen navragen wat zij kunnen betekenen.
Zeeland is ook leuk!

chantal : stel dat je wel kunt gaan, maar nl adviseert thuis te blijven. Dat lijkt me ook een denkbare optie. Vliegmaatschappijen willen graag vliegen, Azië wil misschien graag toeristen, met mondkapje.

elfje11 : Je hebt alle opties heel goed uitgedacht! Wat mooi om te zien. Vanavond is er weer een persconferentie. Ik denk dat Rutte ook meer over de zomer zal zeggen.

En opnieuw een mooie zonnige dag gewenst, lieve mensen! ☀️

https://www.verrereizenmetkinderen.nl
Met kinderen: Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Indonesië, China, Maleisië, Singapore, Brazilië, Bolivia.

3 jaar geleden
·
#29966
Het grote probleem met Opodo is dat ze niet SGR/ANVR aangesloten zijn en vallen onder het Brits recht. Ze zijn NIET aangesloten bij ABTA (UK versie van ANVR). Ik kan uberhaupt niets vinden waarbij ze aangesloten zouden kunnen zijn. Daarbij hebben ze een zeer slechte klantenservice. Ik kom ze regelmatig tegen op de diverse facebook groepen waar mensen dus hun beklag doen over hen.

Qua voorwaarden:
Ik vond onder andere dit..

6.5 Als door overmacht (waaronder, maar niet beperkt tot, politieke of economische omstandigheden of instabiele chaos die de veiligheid beïnvloedt), reserveringen, bevestigingen en/of uitvoering van eventuele uitstapjes of diensten die zijn gekocht via Opodo tekortschieten vanwege onverwachte omstandigheden die Opodo niet kan oplossen, of zelfs als het onmogelijk is om te voldoen aan een van de overeengekomen bepalingen, zijn Opodo en/of bedrijven uit de Opodo Group vrijgesteld van alle afgeleide juridische verantwoordelijkheden die voortvloeien uit dergelijke tekortkomingen of niet-naleving.


Kortom.. ik hoop echt dat je je geld terug gaat krijgen van deze toko.
3 jaar geleden
·
#29965
Bedankt voor jouw berichtje Els. Vrees dat ik idd ben overgeleverd aan Budgetair.nl en laten we duimen dat die (en andere brokers zoals Opodo) niet zullen omvallen...

Goede reis naar Frankrijk! Fijn dat je je dochter kunt gaan halen.

En ik ben al naar Zeeland aan het kijken als we in Nederland moeten blijven ;-)
3 jaar geleden
·
#29963
Dat van dat faillissement vraag ik me ook af. Ik had nog nooit gehoord van Opodo voordat ik boekte. Emirates geeft dan wel weer vertrouwen, maar dan nog.... Als we in Ned moeten blijven gaan we niet denk ik. Ik vestig dan onze hoop op de kerstvakantie. Goede reis morgen, fijn dat je Jenthe kunt gaan halen!
3 jaar geleden
·
#29962
Wij zijn er voor onze reis naar Namibië nog lang niet uit!

Voorlopig is het nog onze intentie om te gaan, maar er zijn zo veel onzekerheden die meespelen

* kunnen we België wel uit?
* wat zal het reisadvies zijn? negatief reisadvies met open grenzen = niet reizen want verzekering dekt dan niet
* kunnen we Namibië wel in?
* zijn er quarantaine vereisten bij aankomst of terugkeer?
* zijn vb de nationale parken wel open (momenteel gesloten)?
* wat is de kans op lockdown terwijl we er zijn (= ons nachtmerrie scenario)?
* vliegt de airline wel en zijn ook de tussenvluchten er?
* wordt de zomervakantie ingekort?
* legt onze werkgever restricties op (vb 2 weken quarantaine na reis naar buitenland)

Op geen van die vragen is er momenteel en antwoord, en het is nog af te wachten wanneer dat antwoord er zal zijn! Het nog bijna 3 maanden voor onze voorziene vertrekdatum!

Opties die we nu hebben:
* gewoon gaan
* uitstellen naar april 2021 en kinderen 1 week school laten missen
* uitstellen naar zomer 2021
* alles annuleren en niet meer gaan (geen optie voor ons)

Qua omboekingen:
* tickets kunnen we via lufthansa website omboeken, maar vertrekdatum moet voor 30/4/2021 zijn. Dus omboeken naar volgende zomer kan (nog) niet
* tickets behouden waarde, maar stel dat tickets voor volgende zomer veel duurder zouden zijn, dan hebben we wel een probleem (5 tickets nodig ...). Bij LH kan je maar 11 maanden op voorhand boeken
* qua waarde vormt omboeken naar april 2021 geen probleem
* voor de huurauto hebben we geen voorschot of credit card borg gegeven, dus ik denk dat we die wel kunnen omboeken, moet ik eens navragen want is via tussenpersoon in Ndl geboekt
* voor campings etc hadden we alles al gereserveerd, sommige al betaald en andere met credit card borg. Wanneer we een definitieve beslissing hebben genomen, kan ik hen contacteren en vragen om om te boeken. Maar dat is dus mogelijk pas in augustus, op het moment dat ik de tickets heb omgeboekt. Niettemin zou ik hen al vroeger kunnen contacteren en vragen om een voucher te voorzien, of de boeking te annuleren. In het slechtste geval zijn we hier wel wat geld kwijt. Maar het zal ook van Namibië zelf afhangen: momenteel zijn alle parken toe en acco's gesloten. Dan krijg je natuurlijk je geld terug. Maar wat zal de situatie over 3 maanden zijn? Hotels via booking kunnen we kosteloos annuleren. Airbnb is ook behoorlijk flexibel (momenteel, voor zomer nog niet geweten of je ook daar kosteloos kan annuleren).

Dus momenteel veel meer open vragen dan antwoorden!
3 jaar geleden
·
#29961
Spannend waar het allemaal naartoe gaat qua reizen. Ik dacht, misschien kan ik al iets reserveren in Nederland (met mogelijkheid tot annulering) zodat we er toch nog op uit kunnen als het is toegestaan, deze zomer. Wat zijn jullie plannen als we gevraagd worden in Nederland te blijven?

tilburg:
Ik zag op budgetair.nl dit staan:

Is jouw vlucht geannuleerd? Dan zal het proces door ons in gang worden gezet. Je hoeft hier geen actie voor te ondernemen.

Hoe werkt het proces?

Wij ontvangen een annuleringsbericht van de luchtvaartmaatschappij
Wij checken bij de luchtvaartmaatschappij of je in aanmerking komt voor restitutie
Indien van toepassing, vragen wij het restitutiebedrag voor je aan
Je ontvangt van ons een email over de status
Wanneer de luchtvaartmaatschappij het restitutiebedrag aan ons betaalt
Betalen wij het restitutiebedrag aan jou uit


Dan lijkt het er toch op dat je afhankelijk ben van je tussenpersoon en niet te maken hebt met de vliegmaatschappij. Emirates heeft een goede naam hoog te houden, dus de kans is groot dat zij het netjes zullen afhandelen. Bij Aeroflot heb ik daar zomaar mijn twijfels bij ;-).
Wat zou er gebeuren als Budgetair.nl of Supersaver.nl failliet gaat?

Ik ga trouwens morgen met de auto naar Frankrijk waar mijn oudste dochter nog steeds is. Ze was op uitwisseling, maar helaas sloten al snel de scholen. Ze hoopte dat ze nog naar school zou kunnen, maar dat zit er toch niet meer in. Hopelijk heb ik de juiste papieren om de grens over te komen. Spannend. Maar ook heel veel zin in de rit met al die gele koolzaadvelden, en om Jente weer te zien na twee maanden!

Zonnige dag vandaag!

https://www.verrereizenmetkinderen.nl
Met kinderen: Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Indonesië, China, Maleisië, Singapore, Brazilië, Bolivia.

3 jaar geleden
·
#29959
Ik had tickets via Transavia geboekt naar Marrakech en daar ga ik een voucher krijgen. Via Booking.com had ik hotels geboekt, die toevallig niet annuleerbaar waren (fam kamers voor vijf personen) en al van de credit card zijn afgeschreven. Hotels reageren niet meer... Ik moet nog een paar weken wachten en kan dan naar Booking.com mn creditcard betaling sturen waarna zij er achteraan zullen gaan.

En voor Vietnam dus vliegtickets van Emirates maar helaas wel via een broker (Budgetair.nl). Ik zag op de site dat Emirates een super service heeft: je mag daar je tickets omboeken naar een andere periode zonder bijbetaling. Dacht dat dat alleen geldt voor mensen die rechtstreeks bij Emirates hadden geboekt maar moet dat nog gaan uitzoeken. Had de hoop dat we nog konden gaan in juli maar begin sinds dit weekend steeds meer te twijfelen omdat je ook echt niet daar een beroep wil doen op de gezondheidszorg...
3 jaar geleden
·
#29958
wij hebben ook ruim, 3500 euro liggen bij de reisorganisatie.. ticket + camperhuur.

ik denk echt niet dat er in de zomer nog gevlogen gaat worden voor vakantie bestemmingen.. De reiswereld is zo voorzichtig ":-(
3 jaar geleden
·
#29957
Geboekt via skyscanner via Opodo? Met Emirates. 5 personen en stopover in Dubai... Ik hoop het ook?‍♀️
3 jaar geleden
·
#29956
chantal 4000 euro! Ik begrijp dat je hoopt dat je die terugkrijgt. Waar heb je geboekt?

Ik had via Supersaver tickets van Aeroflot geboekt, 1800 euro. Eigenlijk verwacht ik niet dat het doorgaat. En zo wel, wil je het risico lopen dat je in Sri Lanka erg ziek wordt? Daar zou ik ook nog even heel goed over na moeten denken.

tilburg Is de afhandeling van jullie reis naar Marokko goed gegaan? Als ik jou was zou ik tzt Emirates zelf benaderen.

Weet iemand of airlines ook vouchers geven op dit moment?

https://www.verrereizenmetkinderen.nl
Met kinderen: Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Indonesië, China, Maleisië, Singapore, Brazilië, Bolivia.

3 jaar geleden
·
#29955
Ik denk dat er weinig te zeggen is. Wij vliegen 4 aug naar Sri Lanka. We zien het wel, ik hoop dat het doorgaat en zo niet dat we dan ons geld terug krijgen. Mocht alles geannuleerd worden hebben we een plan B voor de kerstvakantie. Anders slaan we helaas over. Mijn zorg is wel dat ik de betaalde €4000 terugkrijg?
3 jaar geleden
·
#29954
Juli vietnam denk ik niet haalbaar.. helaas.

Ik denk dat je in de zomer NL niet uitkomt.. en zelfs in NL zal er weinig te doen zijn vrees ik. Ik zou daar iig vanuit gaan.

Ik moet mijn reis omboeken.. september lijkt me te vroeg.. dan naar 2021 , maar daar heb ik al andere reis in de planning.. Geen idee wat ik moet doen.
3 jaar geleden
·
#29953
Wij zouden as zaterdag vertrekken naar Marrakech. Leuke reis van een week uitgestippeld maar deze gaat helaas niet door...

Begin juli staat het plan om vier weken naar Vietnam te gaan. Hoop nog steeds heel erg dat deze reis door kan gaan maar begin er steeds minder vertrouwen in te hebben. Tickets geboekt via Budgetair.nl (Emirates) en die schijnen onbereikbaar te zijn en nergens op te reageren dus dat belooft nog wat!

Een alternatief plan bedenken vind ik erg lastig omdat totaal niet duidelijk is wat er in juli wel/niet mogelijk is. Kan je wel met de auto naar Frankrijk of Spanje of wordt het echt een vakantie in eigen land...
3 jaar geleden
·
#29952
zoals ik ook al in mijn eigen onderwerp schreef... Je kan geen koffiedik kijken maar ik denk dat er niet gereisd gaat worden in juni/juli/augustus. Als er al gereisd gaat worden dan zal dat op zijn allerallervroegst in september zijn en zelfs daar heb ik een hard hoofd in.

Ik zou 4 mei vliegen, inmiddels heeft Air Transat nu op zijn site staan dan alle vluchten tot en met 31 mei zijn geannuleerd (niet dat ik daar al bericht van heb gekregen en ik kan zelf niet inloggen) , mijn reisorganisatie hult zich in stilzwijgen. Ze hebben met 9 april gebeld (na een mail van mij over het niet uitprinten van tickets) met de mededeling dat ik kan omboeken naar willekeurig welke maatschappij dan ook en dan mijn camper in september even duur is als wat we al geboekt hadden (in mei 2019) .. dus dat was wel fijn. Ze zouden 10 april bellen zodat we wat data konden bespreken.

Geen belletje meer gehad helaas..

Intussen denk ik echt niet dat het zo zeker is dat we kunnen gaan in september en moeten we afwachten of mijn man alsnog vrij kan krijgen dan, We kunnen dus nu eigenlijk niets

Ik zie het wel. Ik zou het leuk vinden als we konden gaan maar als het niet doorgaat is het wat het is en proberen we in 2021 langer te gaan.. want dan had ik een gezinsreis in de planning. Misschien kunnen we dan iets met de VS doen. Maar dan wil ik wel mijn geld gewoon terug, dan laat ik dat niet staan bij de reisorganisatie.
  • Pagina :
  • 1
  • 2
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!