zondag 09 september 2018
  11 Replies
  3.5K Visits
  Subscribe
De plannen voor zomer 2019 zijn in de maak. De bedoeling is om eind juli naar Bangkok te vliegen. We hebben 3,5 week de tijd. Ik heb 2 mogelijke routes op het oog. Ik ben aan het twijfelen of we een combinatie Thailand/ Cambodja zullen doen of toch ook Zuid-Laos mee zullen pakken.

In het eerste geval zouden we op Siem Reap vliegen vanuit Bangkok, dan via PP naar Kampot en Kep, vervolgens Koh Rong Samloen dan Koh Chang en dan via het nationale park Khao Yai naar BKK.
Optie 2 is vliegen op Pakse, vanuit daar naar het Bolaven plateau en de 4000 eilanden en dan verder zoals route 1. We skippen dan Khao Yai. Onze voorkeur gaat uit naar het laatste.

De route zou er zo uit kunnen zien als we de combinatie Laos en Cambodja doen:
dag 1 wo 31 juli Thailand
dag 2 do 1 aug Laos Pakse
dag 3 vr 2 aug Laos Pakse
dag 4 za 3 aug Laos Pakse
dag 5 zo 4 aug Laos Si Phan Don/4000 eilanden
dag 6 ma 5 aug Laos Si Phan Don/4000 eilanden
dag 7 di 6 aug Laos Si Phan Don/4000 eilanden
dag 8 wo 7 aug Cambodja Siem Reap
dag 9 do 8 aug Cambodja Siem Reap
dag 10 vr 9 aug Cambodja Phnom Penh
dag 11 za 10 aug Cambodja Phnom Penh
dag 12 zo 11 aug Cambodja Kampot
dag 13 ma 12 aug Cambodja Kampot
dag 14 di 13 aug Cambodja Kep
dag 15 wo 14 aug Cambodja Kep
dag 16 do 15 aug Cambodja Koh Rong Samloem
dag 17 vr 16 aug Cambodja Koh Rong Samloem
dag 18 za 17 aug Cambodja Koh Rong Samloem
dag 19 zo 18 aug Cambodja Koh Rong Samloem
dag 20 ma 19 aug Thailand Koh Chang
dag 21 di 20 aug Thailand Koh Chang
dag 22 wo 21 aug Thailand Koh Chang
dag 23 do 22 aug Thailand Bangkok
dag 24 vr 23 aug Thailand Bangkok
dag 25 za 24 aug Thailand Bangkok

Behalve advies/ tips over de route heb ik nog wat andere vragen:
- Ik heb het idee dat Laos en Cambodja in hoog tempo aan het veranderen zijn. Zijn er plekken die vreselijk toeristisch zijn en tegengevallen zijn? Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd naar hoe Koh Rong Samloen, Kampot en Kep afgelopen zomer waren. Ik lees verhalen over Chinezen en Chinese investeerders...
- Ook Koh Chang is twijfelachtig... regenseizoen kan best heftig zijn daar begrijp ik. Misschien maar iets boeken wat we kosteloos kunnen annuleren. Alleen waar eindigen we dan?
- Tips voor leuke accommodaties zijn altijd welkom natuurlijk! Welk plekje mogen we niet missen?
Waardeer dit bericht:
4 jaar geleden
·
#29268
hallo allen,
Aangezien wij deze zomer vier weken naar Laos en Cambodja gaan lees ik nieuwsgierig mee.
Het valt me op dat bijna iedereen kiest voor noord of zuid Laos. Iemand ervaring met het middelste gedeelte? Wij willen graag over land van noord naar zuid Laos, om daar de grens over te steken naar Cambodja. Maar is het middelste gedeelte van pakweg Phonsavan tot Savannakhet wel de moeite? Of toch maar weer vliegen naar het zuiden....?
groet Rachel
4 jaar geleden
·
#29261
Ik ga er altijd vanuit dat iedereen het forum afstruint...


Niet dus getuige opmerkingen in de trant van “we gaan voor het eerst drie weken naar Thailand, wat kunnen we daar gaan doen”. Maar goed, die helpen we ook ;).
4 jaar geleden
·
#29259
Hoi! Wij reisden in juli 2015 vijf weken door het Noorden van Laos (Vientiane-Vang Vieng-Luang Prabang- NongKiauw- Muang Ngoi)en Cambodja (Siem Reap-Battambang-Phnom Penh-Kampot/Kep-Koh Kong). Wij vonden Laos zaaaaaalig om door te reizen. In Cambodja moet je iets meer op je hoede zijn...ze zijn er al iets meer gewoon aan toeristen! Als je nog concrete vragen hebt ivm logies of leuke dingen om te doen met de kinderen...stuur even een pm!
In beide landen hebben we nauwelijks last gehad van het regenseizoen! Af en toe eens een stevige bui in de avond of s nachts, dat was het!
Wat Cambodja betreft:
Wij wilden op het einde van onze reis ook naar Koh Rong Samloem gaan maar omwille van tijdsgebrek en op aanraden van anderen zijn we van Kampot ( wat we overigens een heerlijke plek vonden, wij zijn er 6 nachten gebleven!! Veel te doen, wel veel expats maar dat vonden wij net leuk op het einde van onze vakantie) rechtstreeks naar Koh Kong gegaan....het zogezegde idyllische eiland. Koh Kong het stadje vonden we echt vies en niks te doen! het idyllische eiland Koh Kong was niet bereikbaar, zelfs afgesloten wegens te slecht weer dus de raad die ik je wil geven is, kijk dit goed na voor je die richting uitgaat. De overgang in Trat is wel een hele makkelijke en totaal niet druk! Maar je doet er wel even over: Zijn morgens heel vroeg uit Kampot vertrokken en pas in de namiddag aangekomen in Koh Kong. De volgende dag weer heel vroeg opgestaan en waren in de late namiddag pas in Pattaya. Naar Bangkok is het dan nog een paar uren, dus je mag toch zeker 2 volle dagen transfer tellen en dan mag er al niks mislopen, he. Als ik het opnieuw zou doen zou ik mss toch opteren om het land uit te gaan via Siem Reap , hoewel het daar volgens de boekjes nogal redelijk corrupt aan toe gaat....
4 jaar geleden
·
#29257
Wij zijn afgelopen zomer in Vietnam, Laos en Cambodja geweest. Waarbij we in juli/augustus in Laos en Cambodja waren. Dus ook de (beginnende) regentijd.

Allereerst: Wij vonden zelf noord Laos leuker en fijner dan Zuid Laos. Deels ook door de regentijd. Je kunt mazzel hebben, maar wij hebben onze tocht voor het Bolaven plateau geskipt, omdat je niet meer dan 4 meter vooruit zag op de dagen dat wij startten. En Don Det was ook veel regen en in die tijd, door laagseizoen, redelijk uitgestorven.
Wij verbleven in Paksé bij 'Pakse hotel and restaurant'https://www.booking.com/hotel/la/pakse.en.html?aid=1711321&no_rooms=1&group_adults=1
En op Don Det bij 'Little Eden' https://www.booking.com/hotel/la/little-eden.en.html?aid=1711321&no_rooms=1&group_adults=1, wat van een Vlaming is die daar ooit als backpacker gesetteld is geraakt.

Wij zijn vanuit Laos naar Siem Reap gereden, via Battambang naar Pnom Penh en van daaruit met de trein naar Kampot (dagtochtje naar Kep) en via Sihanoukville (daar wil je niet blijven, want daar zitten inderdaad veel Chinezen die de stad verbouwen) dezelfde dag een boot naar Koh Rong Sanloem waar we verbleven in 'The One Resort' https://www.booking.com/hotel/kh/the-one-resort.en.html?aid=1711321&no_rooms=1&group_adults=1
We hebben daar heerlijke dagen gehad, met afwisselend zon en regen, maar heel goed te doen!
De treinrit vanuit Pnom Penh naar Kampot is echt een aanrader, maar moet wel met je planning uitkomen, omdat deze alleen gaat op vrijdag, zaterdag en zondag (dat was tenminste vorig jaar nog zo).
Als je meer wilt weten over Laos en Cambodja, laat het me maar weten of stuur me een pm.
Je bericht is al van even geleden, dus wellicht zijn alle vragen inmiddels wel beantwoord.

Geniet van jullie vakantie!
5 jaar geleden
·
#28107
Toevallig gaan wij in december naar Laos (o.a. Don Det). Je kan op mijn verslag tegen die tijd lezen hoe het bevalt :-). Ik zie trouwens dat je wel een aantal dagen hebt ingepland voor Pakse, maar niet voor het Bolaven Plateau of Champassak (Wat Phu). Die laatste 2 lijken me ook mooie en fijne plekken voor een paar dagen.

Over het regenseizoen in Cambodja. Ik ben er zelf dus alleen in december geweest, maar ik heb gehoord dat het met name in juni echt hele dagen kan regenen.

En die 2-daagse trekking is geen aanrader. We moesten van Battambang naar Koh Kong en wilden niet via PP reizen. We hebben gewoon 2 dagen in een jeep gezeten, niet echt spannend. Het gebied is wel mooi, maar dan zou je 3 dagen moeten gaan om er iets te kunnen doen.
5 jaar geleden
·
#28106
Dank Francine! Nuttige tips, fijn! Ik zie in jullie reisverslag (dank voor de link in je pb!) dat jullie er met kerst waren. Inderdaad een hele andere periode. In 2015 en 2017 zijn we in Thailand geweest. Geen problemen gehad met het regenseizoen, af en toe een buit(je) is wel prima. Maar ben wel benieuwd of er ook lezers zijn die deze Cambodja route in de zomer hebben gedaan en of het regenseizoen hier heftiger is dan in Thailand. Met 3 dagen alleen maar regen is er niets aan, hoe idyllisch zo'n eiland ook is.

Natuur zou zeker onderdeel van de reis moeten uitmaken! In Kep heb je ook nog een mooi natuurpark las ik https://www.backpackblog.nl/kep-cambodj ... heden-tips" onclick="window.open(this.href);return false; en ook in de buurt van Sihanoukville (Ream National Park).
Leuke website vind ik dit overigens! Zeer veel informatie op te vinden.

Op jullie reisverslag zie ik een kort stukje staan over een 2daagse trekking door de cardamon mountains. Was dat de moeite waard? En vanaf welke plaats zijn jullie hiernaartoe vertrokken?

Ook ben ik benieuwd hoe de route overland naar Bangkok jullie is bevallen. Zijn jullie na Koh Kong naar Koh Chang gegaan? Chao Lao kwam ik ook tegen. Zijn jullie daar ook geweest? Wat zou je aanraden om te doen als we vanuit Koh Rong Samloen naar Bangkok willen? Waar dan een stop maken? Kost volgens mij allemaal nog best wat tijd. Vliegen vanaf Sihanoukville is lastig. Je kunt niet rechtstreeks naar DMK, wel naar talloze Chinese bestemmingen... zegt genoeg he?

En Eynd14, zeker ben ik die informatie tegengekomen over Siem Reap! Hier heb ik ook geen vragen over hoor. :-) Duidelijk is dat er meer te doen is dan alleen Angkor Wat. Daarom zouden we ook voor 3 nachten Siem Reap gaan ipv 2.

Dus de vragen die nog overblijven gaan vooral over:
- Wat kun je verwachten van het regenseizoen op de Cambodjaanse eilanden?
- Route vanaf daar naar Bangkok. Is de route Koh Rong Samloen - Koh Chang - Chao Lao een goeie? Of juist even anders denken? Ik las ook dat Tikva een route noemde waarbij ze eindigt in Siem Reap. Volgens mij was dat deze route: "Laos ingaan ter hoogte van Pakse en dan champasak en de 4000 eilanden, beide super chill laos. Dan Cambodja in via Kratie, PP, Koh Rong eiland en dan via Siem Reap, Angkor terug naar bangkok." Dan kun je ook met de nachttrein terug denk ik he? Nooit gedaan, lijkt me ook wel leuk
- En wordt het Zuiden van Cambodja momenteel echt overspoeld door Chinese toeristen en zijn er overal bouwwerkzaamheden of valt het eigenlijk best mee (iemand hier afgelopen zomer geweest?)
5 jaar geleden
·
#28105
Ik ga er altijd vanuit dat iedereen het forum afstruint maar naar aanleiding van je vragen/opmerkingen, vraag ik me af of je "wat te doen in Siem Reap' wel hebt gelezen... <!-- l --><a class="postlink-local" href="https://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=108&t=3901&p=28169&hilit=siem+reap#p28169"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=108&t=3901&p=28169&hilit=siem+reap#p28169[/url]<!-- l -->

(zie berichtje van 15 mei voor ons verslagje)

Ik moet eerlijk toegeven dat het item niet onder logische plek staat (onder Thailand forum omdat we ons afvroegen of Siem Reap de moeite waard is voor paar dagen vanuit BKK). Wellicht dat meer items niet logisch staan... ik gebruik daarom vaak de zoekfunctie rechtsboven. Als je op 'siem reap' zoekt, komt ook 'wat te doen in siem reap' naar boven drijven.
5 jaar geleden
·
#28104
Even kort, want ik moet eigenlijk werken :-)

Siem reap > In siem reap kan je je prima een aantal dagen vermaken. Er is naast angkor wat genoeg te doen (onze kinderen vonden de tempels trouwens erg indrukwekkend).

Kampot/Kep > Wij zaten in Kampot (Les Manguires) en deden een dagtripje met tuk tuk naar Kep. In kep is volgens mij alleen strand (en rabbit island) en je zit midden in het regenseizoen denk ik. Geen reden om niet te gaan hoor! Alleen zou ik dan niet veel stranddagen plannen.....

Ko Rong Samloen > Wij zaten in Saracen bay resort. Idyllischer wordt het niet! Maar goed, wel alleen maar strand....

Sihanouville (otres II) > Vonden wij ook leuk, maar dat schijnt platgegooid te zijn....

Ko Kong > Wij verbleven in Oasis resort, echt een hele fijne plek. Je kan wat uitstapjes maken naar de mangrove en watervallen. Niks spectaculairs, wel leuk vonden wij. Het jaar ervoor sliepen we bij Neptune bungalows; simpele hutjes aan de rivier, wel erg sfeervol.

En dan kan je naar Ko Chang (strand, tropisch eiland) of bijvoorbeeld naar Chao Lao/CHantaburi (strand, vaste land, gericht op Thaise toeristen).

Daarnaast zijn er ook veel leuke homestays (denk ik, zijn wij nog niet geweest in die hoek). Bijvoorbeeld in Chiro van OBT of Kampong cham.

In bovenstaande route heb je veel strand (denk aan het regenseizoen) en cultuur, maar minder natuur. Het oosten van Cambodja Mondulkiri en het gebied erboven hebben veel jungle en activiteiten daarop gericht. Het is maar net wat je zoekt.... Die gebieden kan je meepakken in combi met Kratie bijvoorbeeld.

Oh ja... Alle bovenstaande info stamt uit december 2014 en 2015 en de ontwikkelingen in Cambodja gaan snel... Ik heb gelezen dat met name in Sihanoukville en Ko Rong (samloem) veel gesloopt en herbouwd wordt voor Chinese toeristen.
5 jaar geleden
·
#28103
Wij hebben in Siem reap 2 ochtenden (begin mei) de tempels gedaan. En de 3e dag met tuktuk op pad om tempels in de omgeving te bekijken. Maar het stadje zelf hebben we eigenlijk niet gezien en volgens mij kan je in wat reisverslagen nog wel meer activiteiten in de omgeving lezen. Angkor was echt heel warm dus wij deden een tropenrooster: heel vroeg op, park bekijken en dan rond 11u terug. Dat was met de hitte echt meer dan genoeg. Maar super gaaf en 3 dagen was echt helemaal niet saai, ook niet voor kids van 8 en 11, denk ik.
5 jaar geleden
·
#28102
Onze kids zijn 8 en 11 jaar tegen die tijd.

Wat sneller doorreizen vinden we geen probleem. In de meivakantie zijn we 2 weken naar Marokko geweest en daar vaak ook maar 2 nachten, soms zelfs maar 1 nacht, ergens gebleven en dat was eigenlijk wel prima. En de afstanden tussen Kampot, Kep en Koh Rong Samloen zijn niet zo erg groot. Bij aankomst en aan het einde van de vakantie willen we overigens wel wat langer op 1 plek blijven.

Nu ik lees dat Siem Reap een leuke stad is en er meer te zien is dan Angkor Wat zouden we daar misschien 3 nachten kunnen blijven ten koste van 1 nacht Si Phan Don/4000 eilanden. Wat heb jij in Siem Reap gedaan Nilan?

Verder denk ik ook dat het niet lukt om in 1 reisdag van Koh Rong Samloen naar Koh Chang te gaan. Heb daarnaast grote twijfel over Koh Chang vanwege het weer. Dus dat zou dan ook wat extra dagen op kunnen leveren. Maar hoe en waar deze dan te besteden...
5 jaar geleden
·
#28101
Hi, ik ben zelf in Cambodja alleen in Siem reap geweest met dochter van 20 maanden. Hoe oud zijn jouw kids?
Als ik naar je schema kijk, vind ik het vooral erg haastig over komen. Je hebt bijvoorbeeld vanaf dag 8 op de eerst volgende plekken telkens maar 2 nachten. Dan ben je dus een deel van dag 1 aan t reizen, in de middag aankomst in bv Siem reap en dan heb je 1 dag voor de tempels, stadje en omgeving en dan heb je alweer een reisdag. Je kan een indruk krijgen van Angkor in 1 bezoek maar ik zou dat wel zonde vinden. Er is zoveel mooier te zien! En tijd om even bij te komen, zwembad te doen oid heb je niet echt. Wij zijn wel van de slow travel hoor... Liever wat minder zien maar daar wel de tijd voor nemen, dan heel veel zien en overal door heen rennen. Dat is natuurlijk wel een persoonlijke voorkeur maar ik zou meer rust inbouwen in dit schema.
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!