woensdag 21 september 2016
  21 Replies
  9.7K Visits
  Subscribe
Hallo mede reisfanaten,

Gisteren boekte ik na wekenlang gepuzzel en allerlei offertes onze tickets en campers voor onze 3e reis naar Australië! Volgende zomer brengen we opnieuw zes weken door Down Under.
Ditmaal vliegen we via Singapore naar Darwin. Vanaf daar gaan we met een huurauto (4WD) enkele dagen naar Kakadu NP en Litchfield. Na een week vliegen we door naar Sydney, daar zoek ik nog leuke accomodatie (5 personen) om 6 nachten te verblijven. Iemand tips? Vervolgens pikken we onze camper op om in vier weken van Sydney naar Cairns (en nog iets verder) te rijden.

De heimwee was groot sinds onze vorige reis in 2013 dus het hele gezin is superblij dat we opnieuw naar Australië gaan!

Groeten,
Els
Waardeer dit bericht:
7 jaar geleden
·
#22329
Wat een heerlijk vooruitzicht!
7 jaar geleden
·
#22330
Wat hebben jullie de vorige keren gedaan qua route?

En waarom geen huurauto? Ik geef daar zelf voorkeur aan. Mijn kinderen zijn dan 10 en 7 en een 'eigen plekje' is niet nodig. Op het forum lees ik veel over camper vs huurauto maar ik ben nog niet overtuigd voor het één of ander. Ik neig naar auto omdat het sneller is en ik denk comfortabeler. Verder verbruikt het ook minder brandstof en ligt de huurprijs lager.

Voor een auto (gewone economy) schat ik €70 per dag kwijt te zijn, acco €100.
Camper weet ik eigenlijk niet per dag, en camperplaats tussen €50-80?
7 jaar geleden
·
#22331
Wat een gaaf vooruitzicht!!! Jullie zijn ook al zo fan, net als wij haha... We zijn inmiddels 4x geweest en eigenlijk lonkt de 5e keer ook alweer. Super dat je met 4WD naar lItchfield en Kakadu gaan. Wij waren toen nog met 2WD en zeker Kakadu moesten we toch een aantal dingen overslaan. Onze laatste reis door Australië was langs westkust met 4WD en dat is zeer goed bevallen. Waarom ga je zo lang naar Sydney? Gewoon benieuwd.. Wij sliepen in Sullivans en dat beviel op zich goed, maar het is alweer een paar jaartjes geleden.

groetjes Carolien
7 jaar geleden
·
#22332
Wat hebben jullie de vorige keren gedaan qua route?

En waarom geen huurauto? Ik geef daar zelf voorkeur aan. Mijn kinderen zijn dan 10 en 7 en een 'eigen plekje' is niet nodig. Op het forum lees ik veel over camper vs huurauto maar ik ben nog niet overtuigd voor het één of ander. Ik neig naar auto omdat het sneller is en ik denk comfortabeler. Verder verbruikt het ook minder brandstof en ligt de huurprijs lager.

Voor een auto (gewone economy) schat ik €70 per dag kwijt te zijn, acco €100.
Camper weet ik eigenlijk niet per dag, en camperplaats tussen €50-80?


Campers zijn duur, maar je kunt wel gratis overnachten op veel plekken als je dat wilt. Ik denk dat als je een camper huurt je vooral graag kampeert en dus veel buiten wilt zijn ipv in een hotel of andere accommodatie. Ik ben er daar ook één van. Ik ga het liefst kamperen. Wij gingen tot nu toe altijd met een tent of auto met daktent en dat is echt super. Ik zou in Australië niet in accommodaties willen zitten, zonde van de weidsheid van de natuur en landschappen. De sjeu zit 'm voor mij juist in de natuur beleven en in je (nagenoeg) eentje op een mooie natuurplek kamperen (in de duinen of op het strand), kampvuur bouwen en lekker veel buiten zijn. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
7 jaar geleden
·
#22333
Wat hebben jullie de vorige keren gedaan qua route?

En waarom geen huurauto? Ik geef daar zelf voorkeur aan. Mijn kinderen zijn dan 10 en 7 en een 'eigen plekje' is niet nodig. Op het forum lees ik veel over camper vs huurauto maar ik ben nog niet overtuigd voor het één of ander. Ik neig naar auto omdat het sneller is en ik denk comfortabeler. Verder verbruikt het ook minder brandstof en ligt de huurprijs lager.

Voor een auto (gewone economy) schat ik €70 per dag kwijt te zijn, acco €100.
Camper weet ik eigenlijk niet per dag, en camperplaats tussen €50-80?



Hoi Sinole,

Wij zijn in 2010/2011 tien weken geweest. Van Sydney naar Cairns met camper (6 weken), gevlogen van Cairns naar Alice Springs en vanaf daar met camper naar Uluru (omgeving+Alice Springs 1 week (dit had korter gekund, we sloegen the Olga's en Kings Canyon over wegens te heet)) en in 3 weken van Adelaide naar Sydney met de camper.
Wij zijn geen raskampeerders, verre van. Maar Australië is het camperland bij uitstek en met jonge kinderen is het heel fijn je eigen vakantiehuis bij je te hebben. Qua prijs komt een (ruime) huurauto plus accomodaties op ongeveer hetzelfde uit als een camper. Wij zijn met twee volwassenen en drie kinderen. Fijne, nette campings met voorzieningen kosten tussen de 30-50 dollar, soms moet je voor een extra persoon (bij meer dan 4) iets bijbetalen. Wij zijn gebonden aan 6-persoons campers, de tarieven en de wisselkoers zijn nu redelijk 'gunstig' (blijft duur).
Natuurlijk slurpt een camper aardig wat brandstof en is het minder praktisch als je even vanaf de camping een boodschap moet halen (dus plannen voordat je je gaat installeren!) en moet je voor vertrek steeds alles inpakken en vastzetten. Maar juist in Australië geeft een camper ons ook juist dat gevoel van vrijheid.

In 2013/2014 hadden we 6 weken voor de route Cairns-Sydney en een 4-daagse stopover in Hong Kong.

Nu dus Darwin en omgeving en opnieuw de Oostkust. Er is nog zoveel te zien en doen voor ons. En de Westkust bewaar ik graag voor als onze kinderen ouder zijn.
7 jaar geleden
·
#22334
Wat een gaaf vooruitzicht!!! Jullie zijn ook al zo fan, net als wij haha... We zijn inmiddels 4x geweest en eigenlijk lonkt de 5e keer ook alweer. Super dat je met 4WD naar lItchfield en Kakadu gaan. Wij waren toen nog met 2WD en zeker Kakadu moesten we toch een aantal dingen overslaan. Onze laatste reis door Australië was langs westkust met 4WD en dat is zeer goed bevallen. Waarom ga je zo lang naar Sydney? Gewoon benieuwd.. Wij sliepen in Sullivans en dat beviel op zich goed, maar het is alweer een paar jaartjes geleden.

groetjes Carolien



Hoi Carolien,

Wij zijn 'hooked' ja, van alle bestemmingen die we nog graag ooit zouden willen bezoeken trekt nog een keer Australië ons allemaal het meest. Ik hoef jou niet uit te leggen wat voor gevoel Australië je geeft.
Die 4WD bij Darwin en omgeving geeft de meeste vrijheid om de nationale parken te bezoeken. We willen niet dingen moeten overslaan simpelweg omdat onze auto dat niet aankan. En wie weet wanneer je er weer bent en het over kunt doen??

Wij kozen voor een iets langer verblijf in Sydney omdat we nog een to-do lijstje hebben daar. Ik wil heel graag, hoe overpriced en toeristisch ook, de Bridge Climb doen. Dat kost al met al bijna een dag. Dan zijn er nog een paar kustwandelingen die we nooit hebben kunnen doen wegens te warm/kind(eren) nog in buggy/onwetend over de pracht en mogelijkheid van routes. En we willen Sydney op een iets andere manier leren kennen. Verblijf niet in CBD maar in een 'woonwijk', iets meer het lokale dagelijks leven leiden met boodschapjes doen, gewone dagindeling (heeft deels te maken met de wens om 'ooit' te emigreren).

We hebben er nu al heel veel zin in. Ons geduld wordt op de proef gesteld de komende 3/4 jaar...

Heb je al een idee over een route voor een eventuele 5e reis Down Under?
7 jaar geleden
·
#22335
Dat klinkt allemaal erg mooi!
Niet dat ik daar de komende tijd heen verwacht te gaan (zou wel graag willen hoor), maar ik lees met plezier mee.
7 jaar geleden
·
#22336
Bedankt voor de informatie ElsB en Cgboogaard!
ElsB Leuk dat jullie weer terug gaan en dat het blijft trekken voor het hele gezin.

Ik zou in Australië niet in accommodaties willen zitten, zonde van de weidsheid van de natuur en landschappen. De sjeu zit 'm voor mij juist in de natuur beleven en in je (nagenoeg) eentje op een mooie natuurplek kamperen (in de duinen of op het strand), kampvuur bouwen en lekker veel buiten zijn. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Zo had ik het helemaal nog niet bekeken! Mijn plan is rond Darwin (ong 10 dagen), Alice Springs (ong 4 dagen met georganiseerde kampeertocht), Brisbane (7 dagen Noosa en Glasshouse Mountains), Cairns (ong 17 dagen, van Port Douglas naar Townsville, Magnetic Island). Het grootste stuk is dus het noorden van Cairns en ik heb het idee dat daar meer grote campings zitten waar ik geen weidsheid mee associeer. Ik ben ook geen kampeerder en heb ik dat ook helemaal niet van huis uit mee gekregen. De acco die ik op het oog heb zijn meestal kleinschalig en/of Airbnb.

Ik had je oude site al eens doorgeplozen en vond die auto met daktent inspirerend. De mogelijkheden van een campercar (een lichtere variant) heb ik onderzocht maar dat blijkt te krap te zijn voor 3 personen. En met tentje, extra slaapspullen en stoelen ed wordt de auto dan weer wat krap.
7 jaar geleden
·
#22337
Ik ben nu aan het twijfelen of we mss toch een stuk met de camper kunnen. Dan denk ik aan Darwin eo. Of raad iemand juist rond cairns met de camper aan?
7 jaar geleden
·
#22338
Ik ben nu aan het twijfelen of we mss toch een stuk met de camper kunnen. Dan denk ik aan Darwin eo. Of raad iemand juist rond cairns met de camper aan?


Wij kozen er juist bewust voor om bij Darwin en omgeving een 4wd auto te huren en onderweg accomodaties te boeken. Een aantal bezienswaardigheden (watervallen, zwempoelen, ruige natuur) is met een camper niet bereikbaar of mag je van de verhurmaatschappij niet bezoeken met een camper óf 2wd auto.

Cairns en omgeving is juist met een camper wel erg leuk en goed te doen. Wij gingen tijdens de vorige reis nog verder noordwaarts naar Cape Tribulation en de 6-persoons camper ging moeiteloos mee op de pont over de rivier. De Atherton Tablelands en de watervallenroute daar zijn met de camper ook prima te doen. Het uitstapje vanaf Cairns naar Kuranda deden wij met de stoomtrein heen en met de kabelbaan over het regenwoud weer terug.

Wij zijn geen kampeerders en vinden reizen met een camper dus al best heel knap van onszelf, haha. En met vijf personen is het ook prettig om je boeltje uitgestald bij je te hebben en niet steeds koffers in te moeten pakken als je met de auto verkast naar de volgende accomodatie.
7 jaar geleden
·
#22339
Goed om te weten, bedankt voor de info.
En hadden jullie mooie campings in het noordoosten? Of waren het vooral grote campings met allerlei vertier?
7 jaar geleden
·
#22340
Ik ga bijna de tickets boeken, zag een mooie prijs met binnenlandse vlucht. Excl die binnenlandse vlucht waren de tickets zelfs een paar tientjes duurder! De moeite waard dus om verschillende opties uit te proberen.

Het gaat waarschijnlijk al volgt worden:

- 3 nachten Bali
- 8 nachten Darwin eo (Kakadu, Litchfield, Katherine)
- 9 nachten Brisbane eo (Noosa, Glasshouse mountains, hinterland)
- 18 nachten Cairns eo (Cape Tribulation tot Mission Beach)

Nu nog de
7 jaar geleden
·
#22341
Hoi Sinole,

Je laatste bericht is waarschijnlijk niet helemaal volledig, het einde ontbreekt.

Zijn de tickets inmiddels geboekt??
Gezien het aantal nachten nachten per regio neem ik aan dat je twee binnenlandse vluchten hebt in Australië? Vlieg je vanaf Darwin naar Cairns of naar Brisbane? En vanaf waar en met welke tussenstop vlieg je terug naar Nederland?

Wij waren in de omgeving van Cairns twee maal erg te spreken over de camping Crystal Cascades Holiday Park Big4. De campings van de Big4 keten staan bekend om hun goede faciliteiten, zwembaden en speeltuinen en sanitair. Dat vinden wij op z'n tijd erg fijn en leuk voor de kinderen maar ik hoef zeker niet elke nacht op zo'n 'luxe' camping te staan. De prijzen zijn er namelijk ook naar. Hoewel Crystal Cascades Big4 bij Cairns wel een fijn maar klein rotsachtig zwembad heeft, is dit zeker geen schreeuwerige animatiecamping. Je staat er juist heel vrij, omringd door tropisch regenwoud en mangobomen (ik weet niet of mango's daar het hele jaar groeien maar de vorige keer (december 2013) konden wij de verse mango's zo van de grond rapen langs de weg). De eigenaren zijn heel vriendelijk en behulpzaam, ze gaven ons zelfs een hele set strandspeelgoed mee dat andere gasten hadden achtergelaten aan het einde van hun reis. Een bezoekje aan de Crystal Cascades iets verderop is zeker de moeite waard!

Cape Tribulation vonden wij een belevenis op zich! Alleen al het het feit dat je met een normale auto of camper eigenlijk niet verder kunt komen dan daar, is heel bijzonder. De route naar de pont, de overtocht over de Daintree River, de krokodillentocht die wij maakten over de rivier. Wij verbleven 1 nacht op Cape Tribulation Camping en stonden er met slechts een handje vol andere gasten. Onze camper stond letterlijk naast de doorgang tussen de struiken door naar het strand, waanzinnig. Mijn man en zoon zijn met zonsopkomst naar het strand gelopen, heel bijzonder op een strand waar de mangrovebossen overgaan in de oceaan. Ook hier weer ontzettend behulpzame mensen. Onze accu was in de nacht leeggelopen omdat we vergeten waren de koelbox in de bestuurderscabine uit te zetten. Toen we 's ochtends wilden vertrekken deed de camper dus niks...De vriendin van de eigenaar ging haar vriend wekken om te komen helpen met z'n truck om de boel weer aan de praat te krijgen met startkabels. Hoe bezwaarlijk wij ons ook voelden dat daarvoor iemand uit z'n bed moest komen, zoals bijna alles Down Under was dat 'no problem' en vooral 'no worries mate'. De volgende keer gaan we iets meer tijd uittrekken voor Cape Tribulation want naderhand kwam ik erachter dat we misschien het mooiste nog wel niet eens hadden gezien daar. Wél hadden we het ontzettende geluk op de terugweg naar de pont een Casuaris te zien, die stak heel rustig de weg over toen wij er reden.

Ow, was het maar zomer 2017!
7 jaar geleden
·
#22342
Ja wij gaan ook!!! Ik heb een hele andere ticketroute en we gaan niet meer naar Brisbane en wat langer naar Bali. Het was even flink puzzelen met tickets van British Airways, Air Asia en Jetstar maar ben nu maar 900 euro pp kwijt voor alle vluchten (in totaal 6 vluchten pp).
Ik moet alleen nog de Jetstar tickets Darwin-Cairns en Cairns-Bali boeken (ze zitten wel al in de 900 euro pp berekening).

We gaan naar Darwin (ongeveer 10 dagen) en Cairns eo (ongeveer 15 dagen). Bij elkaar ongeveer 10 dagen Bali en op de terugweg naar huis nog een dagje Singapore.

Nu kan ik de rest invullen qua autohuur en accommodatie.
7 jaar geleden
·
#22343
Wat fijn Sinole, toch nog gelukt!!! En wat een lage ticketprijzen, geweldig!!
7 jaar geleden
·
#22344
Wat een fijn vooruitzicht en ticketprijzen zijn heel scherp! Ga je met auto of camper?
Cape Trib vonden we ook gaaf!

Heel veel (voorbereidings)plezier!

http://www.dreamtheworld.nl/australie/
7 jaar geleden
·
#22345
Ik heb een auto gehuurd voor beide gebieden. Wij reizen meestal met ov, dit wordt de derde keer auto huren in mijn leven. Na Zuid Afrika, dit jaar Ierland en Australië. Toevallig allemaal links rijdende landen.
6 jaar geleden
·
#22346
Het schema wordt toch anders doordat er vluchten uitvielen. Allereerst werd onze vlucht met Jetstar van Darwin naar Cairns verplaatst naar 5 dagen eerder/later. Dat kwam slecht uit en ik heb die daarom geannuleerd. Gelukkig gaat er nog een andere (budget)maatschappij die route die dag, we vertrekken nu een paar uur eerder.

De Air Asia vlucht overdag van Bali naar Darwin is er ook uitgegaan, alle dagvluchten op die route. Dat was wel erg balen want ik slaap slecht in vliegtuig en nu vliegen we 1.00u en het is 2,5 uur vliegen (aankomst met tijdverschil 5.00u). Maar ja het is niet anders en gelukkig mocht ik kosteloos wijzigen. Dus heb ik dit goedkope ticket (40 euro pp) gewijzigd naar 5 dagen eerder. Dat wilde ik eerst ook, maar die tickets waren erg duur. Aangezien er echt alleen maar nachtvluchten gaan vanuit Bali, moeten we toch op een rottijd dus pak ik die extra dagen.

Schema ziet er nu zo uit:
4n Bali
6n Darwin verdeeld over centrum en buitenwijk van waaruit we buiten Darwin op pad gaan
2n Litchfield (wij zitten op ranch in Tortilla Flats)
3n Katherine
2n Kakadu
1n Darwin (volgende ochtend vroeg vertrekken)
3n Port Douglas (ga ik mss nog wijzigen)
3n Cow Bay
3n Atherton Tablelands
3n Magnetic Island (ga ik mss nog wijzigen)
2n Mission Beach
3n Bali met laatste dag bezoek Singapore en van daaruit tegen middernacht weer naar huis.

Het eerste deel Australie is een beetje uit balans. Ik had aanvankelijk wat meer tijd op het eind gewild, dat heb ik nu wel aan het begin maar de acco's waren deels al geboekt en/of moeilijk te wijzigen door hoogseizoen. Een aantal activiteiten kan ik gelukkig ook vanuit buitenwijk (Zuccoli) Darwin doen. Al met al ben ik zeker wel blij met de extra ruimte.

In de buitenwijk heb ik een AirBnB geboekt bij iemand in huis. Het is bij een vrouw met dochter van 8, ben benieuwd hoe dat bevalt. Lijkt me wel leuk om bij locals te zitten en mijn dochters vinden het vast ook leuk om met iemand te spelen. En voor mij is het ook wel leuk wat volwassen praat. Ze zijn vanaf ongeveer 15u thuis en wij gaan gewoon activiteiten doen, maar ik hoop op een mooie ervaring naast het met zijn drieën ergens zitten. Voor Cairns/Port Douglas ben ik nu ook voor een paar dagen een homestay aan het bekijken. Vooral de huizen met trampoline en zwembad en huisdieren zullen in de smaak vallen bij mijn dochters.

Northern Territory heb ik nu wel een beetje in mijn hoofd wat ik in grote lijnen wil doen. Nu nog het noorden van Queensland. Ik wil graag een boottocht naar Great Barrier Reef en dat kan in verschillende plaatsen, dus ik zoek nu de praktische route. Begin er zin in te krijgen!
6 jaar geleden
·
#22347
Ze begint er zin in te krijgen hahahahaha.... nou gelukkig maar Sinole! ;-)

Dan nu maar duimen dat ze je schema niet nog eens om zeep helpen!
6 jaar geleden
·
#22348
Zo Sinole, dat is een heel gepuzzel als er vluchten uitvallen of wijzigen!
Ik snap wel dat je de verdeling van de dagen en locaties in Australië een beetje 'uit balans' vindt, je bent relatief lang in het Noorden. Maar wij boekten een aantal maanden geleden onze acco's al voor die regio en toen was veel al bezet. Toen wij zelf laatst nog zaten te kijken of we de wat konden schuiven met nachten op de locaties, was alles al helemaal vol (wij zijn met 5).

Wij hebben, denk ik, juist iets te krap gepland in Darwin en omgeving. Vooral omdat we de dag na aankomst in Darwin al onze auto gaan ophalen om onze tocht langs de nationale parken te beginnen (en dus op de gereserveerde data aan te komen bij de verschillende acco's) en we enkel nog de dag voor onze vlucht naar Sydney volledig in Darwin kunnen doorbrengen. Maar ach, des te meer reden om ooit nog eens terug te gaan ;-)

Enjoy de voorbereidingen! Onze kinderen zetten al elke dag een kruisje op hun aftelkalender, nog iets meer dan 60 nachtjes!
  • Pagina :
  • 1
  • 2
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!