maandag 07 januari 2013
  25 Replies
  9.2K Visits
  Subscribe
Hoi allemaal,

Al hier en daar diverse berichtjes gelezen/ontvangen van families die in 2013 naar Marokko gaan maar wie gaan er nu allemaal?

Wij gaan in de meivakantie 2 weken voor het eerst naar Marokko en hebben de volgende route die we met huurauto gaan afleggen:
- Marrakech (4 nachten)
- Ait Ben Haddou (2 nachten)
- Gorge Todra (2 nachten, gaan o.a. rotsklimmen)
- Merzouga (2 nachten)
- nacht in de woestijn (activiteit: zandboarden)
wij hebben gekozen voor Merzouga woestijn ipv Zagora (zie discussie/vraag elders op forum) omdat Merzouga meer zandduinen moeten zijn. Zagora zou meer rotsachtig woestijn zijn (dit hebben we al in Jordanië gezien dus hopen wij dit keer meer echte zandduinen te zien (zoals wij altijd hadden gedacht hoe een woestijn eruit zou zien...)
- Dades Vallei (2 nachten)
- Marrakech (1 nacht)

Vanwege betere vliegtijden/dagen vertrekken wij vanaf Brussel ipv een luchthaven in NL (voor toekomstige planners: ik heb gezien dat vliegen op Fez of Tangier veel goedkoper is dan op Marrakech!!)
Waardeer dit bericht:
11 jaar geleden
·
#12325
Hoi,

Ook wij hebben tickets voor de meivakantie. Vliegen met Ryanair vanaf Frankfurt Hahn. Scheelde €900 met vertrek vanaf Weeze of Charleroi. Wij hebben helaas maar 1 week en hebben een auto gehuurd.
We blijven 2 nahten in Marrakesh. Gaan dan via de Tizi-n-testpas naar Imouzzer Ida (Vallee du paradise, 1 nacht), dan voor 3 nachten naar Taghazout (golfsurfen) en dan nog een nachtje Essouira.
We hebben wel overwogen om richten Merzouga te gaan, maar vinden dat we dan toch wel teveel in de auto zitten.
De Tizi-n-testpas, schijnt de mooiste route te zijn in Marokko. Nu alleen hopen dat de pas ook daadwerkelijk open is. Dat is het enige dat roet in het eten kan gooien.
11 jaar geleden
·
#12326
Nog niet veel aanmeldingen op de lijst "Wie in Marokko in 2013" maar ik ben SUPER BLIJ dat ik dit berichtje heb geplaatst.

Waarom?

Tja, ik had het berichtje nog niet geplaatst of ik werd de volgende dag (8 januari dus) gebeld door budgetair... Onze vlucht voor de terugweg is geschrapt!! Er werd een andere terugvlucht aangeboden maar dan zouden we heel laat zondagavond thuis zijn (ver na middernacht) en de kinderen moeten maandag weer gewoon naar school. Niet ideaal.

Waar we nog meer mee in onze maag zaten: ze konden niet garanderen dat we niet volgende week weer gebeld zouden worden voor nog meer wijzigingen/schrappen van vluchten. Wij hadden tickets van Iberia.... Deze hebben we al best een tijd geleden geboekt, voor de tijd dat bekend was dat Iberia per 1 januari vele vluchten gaat schrappen (Iberia vliegt bijv. vanaf 1 januari niet meer vanaf Amsterdam).

Andere optie dan omboeken bij Iberia: nieuwe tickets boeken maar die waren allemaal vele malen duurder dan de tickets die we hadden... Budgetair heeft overigens echt goed meegeholpen met opties bekijken.

Maar gelukkig had Hoekise inmiddels een berichtje geplaatst. Daardoor zag ik de mogelijkheid van vertrek vanaf Hahn (daar was Budgetair nog niet meegekomen). Na een snelle mailwisseling met Hoekise voldoende info gehad om een beslissing te nemen (echt enorm bedankt!). Dinsdagavond zagen we dat de tickets via deze route nog betaalbaar waren.

Woensdag konden we om refund vragen (krijgen geld tickets Iberia terug) en hebben we bij Ryanair geboekt vanaf Frankfurt Hahn (inmiddels voor een prijs die alweer 100 euro hoger was dan dinsdag).

Tja, best een eind rijden voor ons maar we hebben er een rechtstreekse vlucht voor terug gekregen (moeten ze overigens wel voldoende tanken :) ) en meer zekerheid dat we nog steeds in de meivakantie naar Marokko gaan!

Kennelijk kiezen nu meer mensen voor deze route (zou Budgetair dit nu meer mensen voorleggen?!?): woensdag middag waren de tickets nog eens 100 euro duurder en vandaag (donderdag) zijn de tickets exact 500 euro duurder dan waarvoor wij ze nu hebben aangeschaft.

Lang leve het forum met actieve leden!
11 jaar geleden
·
#12327
Dag Mensen,

Ook wij gaan in de meivakantie voor 2 weken naar Marokko. Wij, gezin van 5 personen, kinderen zijn dan 8, 6 en 4 jaar.
Het is onze eerste grote buitenlandse reis. Hebben wel wat eerder in europa verdere reizen gemaakt maar dit is de eerste keer buiten europa.

Hebben een vlucht geboekt bij Ryanair. Vliegen vanaf Frankfurt Hahn. Ik ga ervanuit dat de piloot niet ziek is en dat er voldoende brandstof aan boord is. De prijzen vanaf Frankfurt Hahn zijn er goed als je dit vergelijkt voor dezelfde vlucht vanaf Weeze. Net geen 800 euro kwijt voor 5 personen retour ipv 2100 vanaf Weeze. Is wel een uurtje langer doorrijden maar ik vond het prijsverschil wel waard.

Eerst 2 a 3 dagen in Marrakech. Hotel boeken we vooraf. Daarna auto huren en zelf het achterland in.
Hebben er heel veel zin in. Kinderen hebben het er regelmatig over. Mijn zoon verteld het aan iedereen die het maar horen wil dat hij op vakantie gaat naar marokko en dat hij kameel gaat rijden ;-))

Tisp & Trucs zijn natuurlijk welkom op dit forum

gr

Edwin & Marjon
11 jaar geleden
·
#12328
Hallo,

Al bekend bij eynd14 maar voor anderen ook onze voorbereiding.
Wij vertrekken in de mei vakantie voor 2 weken naar Marokko. Wij vliegen op Fez vanuit Charleroi en betalen voor 4 personen (2 volwassen, 2 kinderen van 3 en 5 jaar) 750 euro met Ryanair incl. 3 koffers.

27-4 tot 28-4-Fez
29-4-2013 Chefchaouenne
30-4-tot 1-5 Meknes
2-5-2013 Midelt
3-5 tot 5-5 Merzouga
5-5 tot 7-5 Tinehir
8-5 Midelt
9-5 tot 11-5-2013 Fez

Wij hebben inmiddels alle hotels geboekt varierend in prijs van 63 tot 80 euro per nacht. In de grote steden is dit voor BB , in merzouga HB. Ook de huurauto is inmiddels geboekt.

Onze jongens hebben er ook super-veel zin in... en ook bij ons is de kameeltrip in de woestijn DE trip waar ze naar uit kijken!

Zijn er nog meer gezinnen die in de mei vakantie naar Marokko gaan?
11 jaar geleden
·
#12329
Het wordt druk in Marokko in de meivakntie. Wij hebben onze route aangepast en gaan niet naar de woestijn. Reden te veel kilometers in te weinig tijd.
Welke route doen we wel?
2 nachten Marrakech, via Tizi-n-testpas naar Imouzzer de Ida ( vallee dunparadis) 1 nacht, 3 nachten Tamraght (golfsurfen). 1 nacht Essouiara en retour Marrakech.

Evt maken we nog een switch en vervalt 1 nacht Tamraght en 1 nacht Essouiara en verblijven we twee nachten in een all inclusive resort. Hebben we nog nooit gedannen lijkt de kids een bijzondere ervaring
11 jaar geleden
·
#12330
Hé Hoekise (of was het nu Hoeksie.......)
Wat een toeval dat ik je hier nu ook tref. Wij hebben ook plannen voor Marokko. Je kent ons nog wel van Thailand 2010. Vorig jaar kon het door omstandigheden niet doorgaan en dit jaar hebben we plannen om de keuken te verbouwen, beperkte tijd, maar toch ook op vakantie. De keus is op Marokko gevallen, maar dan in de zomervakantie. Ja ik weet het, erg heet en ook nog eens ramadan. Toch lijken dit ons geen onoverkomelijke bezwaren.
We hebben bij diverse organisaties offertes opgevraagd voor 4 personen ( de kids zijn inmiddels 14 en 12) en schrokken erg van de prijzen. Ik wil het nu helemaal zelf regelen. Transavia heeft nog betaalbare tickets vooor onze periode. Bij welk bedrijf huren jullie de auto en wat zijn de kosten? Ikzelf heb [url:ejy4wrst]http://www.samicar.com[/url:ejy4wrst] op het oog. En de hotels? Via [url:ejy4wrst]http://www.agoda.nl[/url:ejy4wrst] heb ik al een aardige indruk gekregen met wat de mogelijkheden zijn en de prijzen. En dit alles lijkt zeer betaalbaar (40-60 euro per nacht voor 4 personen). Onze route zal waarschijnlijk beginnen in Marrakech, via Ait benhaddou, Ouarzarzate,Dades vallei, Zagora naar M'hamid. Dan terug via dezelfde route (iemand een alternatief???) om tenslotte een paar dagen aan het strand in Essaouria door te brengen. Ook willen we graag een nachtje overnachten in de woestijn. Weet iemand hoe en waar dit te boeken is, voraf via internet, of ter plaatse?
Iedereen veel plezier in Marokko!
11 jaar geleden
·
#12331
Hoi Emthij,
Hoeksie is het hoor. Heb alleen hier ooit eens de letters verkeerd om ingetypt :-).
Wij hebben de autohuur gergeld via Sunny cars. Dat is ons in Thailand deze zomer heel goed bevallen. Je kunt rechtstreeks bij hen boeken en de info die ze hebben is duidelijk en transparant. Het is een bemiddelaar, dus de auto komt uiteindelijk bij een verhuurmaatschappij weg (in Thailand was dat Budget).

Wij merkten wel, dat de acco's wel een stukje duurder zijn dan we hadden gedacht..hebben een paar nachten een familiekamer voor € 35,-, maar als je beetje kamer wilt hebben en een zwembad, ben je zeker € 80/€ 100 per nacht kwijt..

Groet,

Christel
11 jaar geleden
·
#12332
Zo, redelijk wat gezinnen die naar Marokko gaan! De teller staat op:

- 4 gezinnen die in de meivakantie gaan
- 1 gezin met plannen in de zomervakantie
- via PM weet ik dat 1 gezin in de herfstvakantie gaat

Ben benieuwd wie elkaar allemaal tegenkomen... (of de route juist omgooien om al die gezinnen met kinderen te ontlopen :-) )

@Edwin en Marjon: jullie eerste grote buitenlandse reis!! Welkom bij de club (wees gewaarschuwd: het is erg verslavend...). Wanneer vliegen jullie trouwens?
11 jaar geleden
·
#12333
Dag,

Het wordt inderdaad erg druk daar ;-)) Het is een groot land je kan nog altijd verdwalen in de woestijn.
Wij vliegen vanaf Frankfurt Hahn met Ryanair op zondag 28 april en vliegen zondag 12 mei weer terug. Ik ga ervanuit dat onze piloot niet ziek is en dat er voldoende brandstof aan boord is.
Inderdaad onze eerste keer, willen we dus het maximale eruit halen. Wij hebben voor Frankfurt Hahn gekozen omdat er een groot prijsverschil zat in dezelfde periode vanaf Weeze. De anderhalf uur extra rijden is het prijsverschil meer dan waard !!

Wij boeken voor de eerste 2 a 3 nachten in Marrakech een hotel/riad. Daarna willen we het achterland in gaan. Deze overnachtingen boeken we niet. Expres juist. Willen vrij zijn om te gaan en staan waar we willen. Bijv. als het ergens heel erg mooi is, of juist niet, kids het een dagje rustig aan willen doen etc.
Er is altijd wel ergens plek. Ook heb ik het gevoel dat de prijzen die je betaald als je rechtstreeks boekt hoger liggen als dat je aan komt waaien. Heb dit in div reisverslagen gelezen. Tevens kan je onderhandelen qua prijs.

Hier van onze kant een tip om een auto te huren. http://www.holidayinncars.com/nl/. Bedrijf is van een marokkaan die jaren in belgie woonde. Heeft goede prijzen lijkt me.

Zijn er mede forummers met drie kinderen. Hoe doen jullie dat met kamers. Er zijn weinig tot geen 5 persoons kamers. Zit er aan te denken om een slaapmatje mee te nemen oid. Dan kan je gewoon een 4 pers kamer nemen en een kind op het op matje laten slapen. Of ik slaap er zelf op.....

gr

Edwin & Marjon
11 jaar geleden
·
#12334
He Edwin, Grappig, dan zitten wij met elkaar in het vliegtuig (op de heenweg). Ook wij vliegen 28/4 vanaf Hahn ;-) Helaas moeten wij alweer een week eerder dan jullie terug.
Wij hebben de huurauto geregeld via Sunny cars.

Groet

Christel
11 jaar geleden
·
#12335
Gezellige boel zal het worden < haha >.
Nemen jullie alleen handbagage mee of hebben jullie extra kilo' s bij geboekt. Wij hebben naast de handbagage 15 kilo bij geboekt. Zou voldoende moeten zijn.
Anders maar zo' n broek met van de zakken aan de zijkant en die volproppen....

Zijn alleen nog op zoek naar een leuke riad oid vooor de eerste dagen. Die willen we wel van te voren boeken. Iemand nog tips.

Het gaat al weer opschieten. Kids hebben het er heel veel over. We hebben er zin in

Edwin& marjon
11 jaar geleden
·
#12336
Wij nemen alleen handbagage mee. Mogen dan 40kg meenemen. We hadden deze zomer met zijn vieren 16kg mee excl. Handbagage. Volgens mij moet 40kg dus te doen zijn en anders boeken we voor terug wel een extra tas oid.
Normaliter reizen wij ook op de bonnefooi, maar omdat we maar een week hebben. Alleen voor Essaouira hebben we nog geen definitieve keuze gemaakt entwijfelen we tussen twee acco's.

Wij hebben eigenlijk alles via booking.com geboekt. Dus is ook nog eens makkelijk aan te passen.

In Marrakech heb je echter zoveel keuze dat wij door de bomen het bos niet meer zagen. Dus op gegeven moment maar gewoon de knoop doorgehakt.
11 jaar geleden
·
#12337
dan moet het wel lukken met 5X handbagage + 15Kg extra.....

Hebben van het weekend een riad geboekt voor de eerste drie dagen. een familiekamer voor de gehele familie. Kregen van de Riad een bevestigingsmail, waarin ze aanboden om ons gratis op te halen van het vliegveld. Goede service...
De Riad ligt midden in de medina, dus alles mooi op loopafstand.
11 jaar geleden
·
#12338
Net terug van een heerlijk weekje Marokko, wat is het toch een geweldig mooi land! Na 10 jaar geleden met z'n tweeen op de motor het land een mand verkend te hebben nu met zoon van 5 en opa en oma van 70+ , met ons erbij 5 man sterk.
Ryanair vanaf Eindhoven, wel wat extra bagage bijgeboekt (voor de souvenirs,haha).
We hebben een auto geboekt en zijn vanaf het vliegveld (we waren er om 4 uur smiddags) meteen een stuk gaan rijden zodat we Marrakech al voorbij waren. Hotel in Ait Ourir, hadden we van te voren geboekt omdat we niet wilden zoeken in het donker. Matig hotel, maar goed te doen.
De volgende ochtend via heel veel stops naar Kashbah Telouet, een aanrader. Verrassend mooi van binnen en je kunt lekker zelf op onderzoek uit, wat zoon erg leuk vindt. Dan door naar Ait Ben Haddou. Hotel op 3 km van de kashbah. Mooie kamers, lekker dakterras en lekker eten maar weet niet meer hoe het heet.
~Volgende ochtend Ait ben Haddou, weer lekker rennen en door de smalle straatjes op avontuur.
Verder rijden, deze dag was onbedoeld veel te lang omdat we toch trager zijn dan we van te voren denken en de afstanden groot zijn en de wegen niet opschieten. Net voorbij Agadir (vrij drukke wegen daaromheen) aan de kust in een surfstadje gezeten.
De route de volgende dag richting Essaouira was erg mooi, vrij snel een vuurtoren waar je voor een fooitje voor de dame met de sleutel naar bovern kunt klimmen (erg leuk) en een stuk verder zandduinen waar we heerlijk vanafgerold en gegleden zijn.
Vis eten aan het strand vlak voor Essaouira.
Essaouira geslapen in Riad casa di carlo. redelijk hotel, alleen ruik je het riool soms erg. vrij goedkoop, lekker ontbijt en die riads zijn echt supersfeervol.
Lekker door de medina struinen en de haven, vis aan de haven vond ik duur en ietwat een toeristenfuik.
Daarna nog 2 nachten marrakech, we hebben de auto in marrakech geparkeerd en die is na een telefoontje (ik heb de bewaker van de parkeerplaats laten bellen waar we zaten, kan hij sneller duidelijk maken dan ik in mijn ietwat roestige Frans) en ze kwamen de auto daar ophalen.
Schitterende Riad in de medina met dakterras met uitzicht en huisschildpad, heerlijk ontbijt en sprookjesachtige kamers: riad Bibtia. Marrakech blijft fascineren en ik vond het jammer dat we maar zo kort hadden. Als je een Riad in de medina hebt, kan het handig zijn een mannetje met een bagagekarretje te huren die de weg weet en je bagage door de medina rijdt (en eventueel je kind ook) voor iets van 20 of 30 dirham en het hotel weet te vinden.

Kortom een heerlijke week, waar jong en oud van genoten hebben.
Ons schema was wel wat veel voor 1 week, wat meer rust was best lekker geweest. Onderschat de rijtijden niet!
Tip voor eten: onderweg lekker de Tajines, eenvoudig en vaak veel lekkerder dan die op de toeristenplekjes. Op vrij veel plekken hebben ze heerlijke verse jus dorange. Eettentjes met grote pannen: heerlijk een bonenrprutje met kip op voor heel weinig (de pan met ingewandensoep heb ik overgeslagen). Harira is vaak ook een heerlijk vullende soep. Ijs was wat zoeken, zoon heeft maar 1 ijsje op in de hele week.
Muntthee met heeeeeeel veeeeeel suiker (klonten van 5 bij 2 bij 3 centimeter en dan 4 in een klein potje thee).

temperatuur was nu rond de 20 graden met zon, heerlijk voorschot op de lente. In mei kan het al erg warm zijn (we zijn de vorige keer in mei geweest), wel heerlijke periode.
Wat ook een hele reele optie is voor marokko is kamperen. Als je redelijk lichtgewicht kampeerspul hebt kun je dat meenemen en dit afwisselen met hotels. Veel campings op ook hele mooie plekjes.

Veel plezier wie nog gaat naar dit mooie land!
11 jaar geleden
·
#12339
Dank voor reactie. Ziet er allemaal goed uit. Hebben er heel veel zin in. Nog maar 7weken en dan mogen we:-)
11 jaar geleden
·
#12340
Wij , een Vlaams gezin met 3 dochters, gaan in juli.
Onze eerste vliegreis met de kids.
We komen aan in Marrakech, gaan rondtrekken met de auto, een nacht in de woestijn slapen en eindigen 5 dagen in Esoouira.
Het gaat al redelijk warm zijn, maar dat stoort ons niet, in Vlaanderen hebben we geen meivakantie...
Maar als de meireizgers tips zouden hebben... meer dan welkom :-)
Ik hoop juist dat het overal lukt om met 5 op d ekamer te slapen, of dat er tussendeuren zijn tussen de kamers.
We hebben de accomodaties geboekt met riksja kids.
ben reuzebenieuwd...

Groetjes,
Katleen
10 jaar geleden
·
#12341
Wij zijn geweest in 2012. Ik vond het echt zo'n verrassend mooi land. Zie ons reisverslag: matstijmenlune.reismee.nl

Ik heb niet alle reacties gelezen maa rhier wat tips van mijn kant:

Ait Ben Haddou, wij sliepen in Kasbah Ellouze. Geweldig. Midden in een klein dorpje, fantastische authentiek gebeuren, zwembadje, heerlijk eten, we hadden een waanzinnige kamer en 's morgens waren we heel vroeg bij Ben Ait Haddou en waren we bijna alleen. Super!

In Skoura waren we bij Sawadi: heerlijk groot zwembad, heerlijk eten.

Kasbah de Mimi: geweldig! Geen site maar wat hebben we daar genoten van het eten, van het uitzicht, van de tuin, van het dorpsleven, van de gastvrijheid.

Wij hebben onze nacht in de woestijn voor 100 euro (voor 5 personen) geboekt bij hotel Kanz Erremal. Inclusief: drie kamelen, mooie overnachting in duinpan, heerlijk eten en ontbijt en gebruik dagkamer. Zodat je je goed kunt opfrissen naderhand (erg nodig, het stof zat overal). Ook mocht je gebruik maken van het zwembad dat in de woestijn ligt.

Kasbah Baha Baha in Nkob: Super om bij te komen van het woestijnavontuur. Prachtig dorpje!

Wij hebben de woestijn bij Merzouga gedaan. We hebben echter wel een stukje richting richting Zagora meegepakt. En dat stukje was ontzettend mooi. Dus na Nkob even richting Zagora!

Heel veel plezier, ik vond Marokko echt geweldig en de kinderen ook!
10 jaar geleden
·
#12342
Iemand vroeg hier naar vier en vijfpersoonskamers. Wij hadden dat probleem ook. Zie ons reisverslag (matstijmenlune.reismee.nl) en kijk hoe wij het hebben opgelost.
10 jaar geleden
·
#12343
help help, heftige twijfel is toegeslagen over de route.
Hebben eigenlijk net 1 a twee dagen te weinig en moeten dus keuzes maken.
Hebben onze route richting Taroudant en Essaouira overboord gegooid en waren van plan om toch alleen in de omgeving van Marrakech te blijven hangen en met de auto van daaruit uitstapjes te maken richting Ourika Vallei en evt. Ait Benhaddou (met overnachting).

Maar ja Ait Benhaddou vind ik sowieso eigenlijk een must eneigenlijk vind ik het ook zonde om dan niet richting woestijd te gaan en daar een nacht in het bivak door te brengen.

Zie nu na een dagje zoeken en het lezen van bovenstaand reisblog eigenlijk door de bomen het bos niet meer.
We hebben 5 dagen/4 nachten (daarvoor verblijven we 2 nachten in Marrakech medina en erna nog een nacht in de omgeving van Marrakech) en willen die inrichten zodat we ook onze rustmomenten kunnen pakken en niet hele dagen ind eauto zitten.
Ben zo benieuwd naar de reistijden, kan daar niets over vinden. Dus pur sec de reistijd Marrakech - Ait Ben Haddou - Merzouga of M'hamid.

Wie kan mij daaraan helpen
10 jaar geleden
·
#12344
Dag Hoeksie,

Wij hebben het heel rustig aan gedaan. Insteek was om iedere middag lekker te luieren aan een zwembadje. De rit naar Zagora is korter. Het moet in twee dagen kunnen maar dan zit je wel twee dagen in de auto. Maar drie, vier, vijf dagen lukt makkelijk. Je kunt ben Ait Haddou ook op terugweg doen. Dus na woestijn doorcrossen naar bv Tamdaght, daar zaten wij, en dan de volgende morgen bezoek aan ben Ait Haddou en weer terug naar Marrakech. Precieze tijden weet ik niet meer maar dat lukt makkelijk.

Spiek eens bij Riksjakids...
  • Pagina :
  • 1
  • 2
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!