Info van KVK en ACM:
Wettelijk gezien hebben je klanten recht op terugbetaling als zij al hebben (aan)betaald voor producten of dienst die jij als ondernemer niet kunt leveren. Dat uitgangspunt verandert door de coronacrisis niet. Toezichthouder ACM heeft wel begrip voor de situatie waarin veel bedrijven verkeren, en ziet het uitgeven van vouchers zelfs als mooie manier om acute geldproblemen en zelfs faillissement af te wenden.
Voor je klanten kan het volgens de ACM ‘redelijk en verstandig’ zijn om een voucher te accepteren in de huidige situatie.
Vouchers uitgeven kan dus, maar de ACM geeft wel aan dat hier regels aan zijn verbonden. Voor reisvouchers en evenementenvouchers zijn al afspraken gemaakt. In het algemeen geldt als uitgangspunt:
De klant moet echt iets aan de voucher hebben: de voucher moet een volwaardige vervanging zijn voor je klant, bijvoorbeeld door levering van het product of dienst op een later tijdstip met een gelijk of goed vergelijkbaar product of dienst.
De voucher moet een redelijke geldigheidsduur hebben, bijvoorbeeld 12 maanden.
Een eventueel restbedrag moet je binnen redelijke termijn terugbetalen aan je klant. Je klant moet daar niets voor hoeven doen.
De voucher moet ook de betaalde reserverings,- en administratiekosten etc., vergoeden.
Je mag geen kosten in rekening brengen voor de voucher.
Klanten die een aanbetaling hebben gedaan, hoeven het restant niet te betalen als jij je overeenkomst niet kunt nakomen. Je klant krijgt dan een voucher voor het bedrag van de aanbetaling die hij heeft gedaan.