vrijdag 25 augustus 2017
  2 Replies
  3K Visits
  Subscribe
Afgelopen zomer zijn we in Australië geweest, ik deel hier onze ervaringen.

Tickets
Wij hadden in totaal 6 tickets, 1 retour en 5 losse tickets, bij elkaar opgeteld €950 pp:
Amsterdam – Singapore via Londen (British Airways €540)
Singapore – Bali (Air Asia €60)
Bali – Darwin (Air Asia €40)
Darwin- Cairns (Air North €150 ,de vlucht met Jetstar van €130 werd geannuleerd)
Cairns-Bali (Jetstar €105)
Bali – Singapore (Air Asia €50)
Wij vlogen alleen met handbagage. Als Jetstar niet geannuleerd had waren we zelfs maar op €920pp gekomen.

Alle airlines waren prima. AirNorth was heel fijn, kan ik aanraden voor binnenlandse vluchten.

Heerlijk om de jetlag er op Bali eruit te relaxen en te laten masseren. Vanuit Bali is het nog maar 2,5 uur naar Darwin.

Auto
Ik koos bewust voor een ‘gewone’ auto omdat die sneller zijn, minder benzinekosten, minder log. Daar heb ik zeker geen spijt van. Al is het wel heel rustig op de wegen en is het vrijwel overal makkelijk parkeren (met veel ruimte) voor campers.

Via Easyterra hadden we in Darwin een auto van Hertz. Een (gevraagde)Hyundai i20 en deze was vrijwel nieuw (2.000km). Echt geweldige auto! Ik had er geen navigatie bij besteld maar die was er standaard ingebouwd, ideaal! Zat ruimte achterin en in de kofferbak. Ik had standaard een doos in de auto waarin de stoffige schoenen konden als we die niet meer gebruikten. Huurprijzen liggen hier hoger tov andere delen Australië, voor ons €33 per dag.

In Cairns hadden we via Easyterra een auto bij EastCoast met een shuttle om de auto op te halen. Shuttle was prima geregeld. De auto was wat minder…een Suzuki swift. Dat is echt wel een slagje kleiner (zeker de max de helft kofferbakruimte). Voor hun was dit een auto gelijkwaardig aan Toyota Corolla/Hyundai. Daar zijn de auto’s zo groot dat ze de genoemde types daar in één categorie hebben (aldus iemand die het voor me heeft uitgezocht). Kofferbak was echt heel klein, als we niet met alleen handbagage hadden gereisd, had het er nooit in gekund. Het ging nu goed met een koeltas erbij en tas boodschappen maar het was niet meer blind iets in de achterbak stoppen want dan pastte het niet). Deze auto was al wat ouder (42000km) en reed uiteraard minder soepel dan de Hyundai, maar was prima verder. Kosten €16,85 per dag (en ws is Suzuki Swift nog goedkoper, dus krijg misschien nog wat terug).
Naast de autohuur had ik een aparte verzekering afgesloten voor afkoop eigen risico en glas/dak/bodem, jaar geldig €100.
Benzine was ongeveer $1,25- 1,30 per liter. In NT hebben we 2.000km gereden en in Queensland 1.500 km.

Een 4WD is een goede afweging, met name in Northern Territory. In Kakadu NP kun je dan naar meer watervallen bijvoorbeeld. En als je dan een tent bij je hebt, verwacht ik dat je op de mooiste plekken kan kamperen. Ik weet niet wat ik gemist heb want we hadden dus geen 4WD. Maar zat er zeker niet van te balen dat we niet op die tracks konden. Wat we met gewone auto hebben gezien was al heel gaaf en ook niet druk ofzo. Alleen Litchfield was heel druk als je later op de dag ging bij bepaalde watervallen en Milla Milla Falls was ook met busjes.
Waardeer dit bericht:
6 jaar geleden
·
#24992
Je hebt wel een goede prijs voor jullie tickets betaald maar ik zelf kies niet voor twee keer overstappen met mijn kinderen, ik wil er zo snel mogelijk zijn...


Dat wil idd niet iedereen. Al moet ik wel zeggen dat een tussenstop Londen niet veel voorstelt. Je zit een uurtje in het vliegtuig, even eruit en dan pas de lange vlucht. Dat voelt anders dan tussenstop op Istanbul (twee keer zo een vlucht gehad). Vonden wij ook prima hoor, maar dan zit je toch al een langere rit. Dit is natuurlijk wel heel anders als jij of je kinderen last van oren hebben, dan wil je gewoon zo min mogelijk opstijgen/landen.

Nadeel van losse vlucht vanaf Singapore is dat je wel voldoende tijd er tussen moet houden. Je moet weer door de douane (ja ook dus als je alleen met handbagage reist) en je houdt rekening met vertraging van je aankomstvlucht. In ons geval hadden we makkelijk een beter aansluitende vlucht ook gered, maar dat weet je niet van tevoren. En ik vond stressen in het vliegtuig of je een volgende vlucht wel haalt ook niet zo relaxed.
6 jaar geleden
·
#24991
Fijn dat je jouw ervaringen deelt.
Je hebt wel een goede prijs voor jullie tickets betaald maar ik zelf kies niet voor twee keer overstappen met mijn kinderen, ik wil er zo snel mogelijk zijn...
Benzineprijs is handig om te weten.
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!