maandag 16 januari 2017
  20 Replies
  6K Visits
  Subscribe
We gaan in juli 2017 ruim 2 weken naar Sri Lanka (en daarna nog een paar dagen Malediven) met onze 3 tienerzonen.
Nu zijn we bezig met het reisschema en willen de accommodaties gaan vastleggen en de rest (vervoer/excursies) ter plekke regelen.
We willen vooral met openbaar vervoer reizen en soms met auto en chauffeur.
Ons reisschema ziet er (voorlopig) als volgt uit:
-Negombo
-Culturele driehoek (Sigiriya, Dambulla etc)
-Trincomalee
-Kandy
-Nuwara Eliya-Ella
-Nationaal park Uda Walawe/Yala
-Galle (of andere kustplaats)
-Colombo.
Nu heb ik vele vragen, maar de belangrijkste op dit moment zijn:
- Wat is een goede plek als uitvalsbasis in de culturele driehoek en hoeveel dagen heb je nodig om Sigiriya, Dambulla,Polonnaruwa en nabijgelegen nationaal park Kaudulla of Minneriya te bezoeken? Ik ga er vanuit dat het extra tijd kost om alles ter plekke te regelen of valt dit mee?
- Hoeveel dagen uittrekken voor Kandy-Nuwara Eliya- Ella (misschien Ella overslaan?)?
- En welke uitvalsbasis voor de nationale parken Uda Walawe en Yala?
Alle ervaringen en tips zijn meer dan welkom!
Waardeer dit bericht:
7 jaar geleden
·
#23139
Wij gaan ook in juli naar Sri Lanka en hebben een soortgelijke route in gedachten (maar dan voor drie weken) dus ik lees even mee! Onze kinderen zijn echter jonger, 2 en 5 jaar.
7 jaar geleden
·
#23140
Hallo Reismama en FamilieB,

Wij hebben in 2014 een andere route gedaan omdat Cindy bijna 7 maanden zwanger was. Wij zijn naar Negombo, Dambulla, Sigiriya, Kandy, Colombo, Tangalle, Galle en wederom Negombo geweest. Alleen van Negombo naar Dambulla hebben we een auto met chauffeur geboekt maar dat is totaal onnodig. Je kan zowel met de openbare bus als met de A/C busjes, dit is vele malen goedkoper.

- Zowel Dambulla als Sigiriya heb je zo gezien. Eerstgenoemde stad heeft als grootste bezienswaardigheid de Gouden tempel en laatstgenoemde natuurlijk de leeuwenrots. Dat is overigens ook het enige wat te zien is in Sigirya.
- Alle hotels hebben wij ter plekke geregeld ofwel zodra we in een stad waren keken we via (vaak de slechte) Wifi voor een volgend hotel.
- Wij hebben Udawalawe bezocht vanuit Tangalle. In Tangalle heb je ook een fantastisch mooi stand, namelijk Goyambokka beach. Vergis je niet, de zee met Negombo is echt heel erg ruw met een gevaarlijke stroming.

Ons reisverhaal kan je vinden op http://Lizzy2011.reislogger.nl
7 jaar geleden
·
#23141
Bedankt voor de reactie, Denny. Leuk om jullie reisverslag te lezen. We zijn ook van plan met bussen te reizen, maar vragen ons wel af of deze bussen op de langere afstanden regelmatig stoppen.
Is er bijvoorbeeld een toilet aanwezig in de bus of stoppen ze regelmatig (sanitaire stop)?
7 jaar geleden
·
#23142
Beste Denny,

Ook namens mij dank voor je reactie en inderdaad leuk om jullie blog te lezen. Stoer dat jullie het hebben aangedurfd om met 7 maanden zwangerschap en kind naar Sri Lanka te reizen!

De vraag over de bussen heb ik ook, mijn oudste is er nl. heel goed in om absoluut niet naar het toilet te hoeven om een half uur later ineens heel nodig te moeten :-).

Wij denken erover om Kandy over te slaan, omdat we denken dat dit minder interessant is voor kleine kinderen (en te druk). Of is dat not done?
Het strand bij Tangalle ga ik onthouden, want daar gaan wij ook heen.

Is het mogelijk om de leeuwenrots te combineren met bijv een safari in de omgeving van Sigiriya? Het klinkt alsof je die rots in 1 of 2 uurtjes wel gezien hebt, klopt dat?

Nogmaals dank!
7 jaar geleden
·
#23143
Hallo reismama en familieB,

In de a/c bussen passen ongeveer 20 man en we hebben geen enkele keer meegemaakt dat deze helemaal vol zat. Voor volwassenen stopt de bus niet zomaar maar als kinderen naar het toilet moeten dan stopt deze wel, ze zitten echt niet te wachten op een natte bus :-) Onze langste reis duurde 6,5 uur maar moesten toen twee keer overstappen. De gewone bussen zijn net als de Nederlandse stadsbussen maar dan echt oud. Vanuit Galle kan je de SEX-bus pakken naar Colombo, dat is gewoon een luxe touringcar. Nogmaals, de bussen zijn echt vele malen goedkoper dan de privé taxi.

De leeuwenrots is gewoon een must see in Sri Lanka maar heb je wel in twee uur gezien. Wij zijn niet op safari geweest in dat gedeelte van Sri Lanka. Kijk anders eens op Tripadvisor wat mensen van de parken in die buurt vonden.

Misschien nog een andere tip: koop bij aankomst simkaarten voor je mobiel anders ben je constant afhankelijk van WiFi en het is ideaal om onderweg dingen uit te zoeken.

Ik zou vooral kijken naar reistijden. Wij gingen van Kandy naar Colombo omdat de reistijd naar Nuwara Eliya te lang was voor wat daar te zien is. Zowel met de bus als trein is het circa 6 uur. Je gaat in het hoogseizoen en dan zitten de treinen behoorlijk vol.

Vooral voor de kids is het belangrijk om een niet te hoog reistempo te hebben, straks zit je vaker in de bus en/of hotel dan dat je door steden kan lopen. Stel je voor je gaat 2 weken en je gaat 6 a 7 plaatsen aan doen dan zit je erg kort op 1 plek.

Voel jullie niet bezwaard om eventueel een PB te sturen, we helpen jullie graag op weg.
7 jaar geleden
·
#23144
Bedankt Denny opnieuw voor de uitgebreide reactie. Ook voor de tip van de simkaart kopen ter plekke!
Ik lees dat jullie vanuit Negombo zijn gestart. Is het in Negombo ook gemakkelijk om een AC bus te nemen naar het oosten of moet je dan terug naar Colombo? We willen namelijk het liefst in Negombo overnachten. Weet je toevallig nog vanaf welk busstation jullie vertrokken zijn? Bij voorbaat dank!
7 jaar geleden
·
#23145
Dankjewel Denny voor je reactie en tips!

Wij gaan nu 7x verplaatsen in 3 weken, met reistijden van gemiddeld 3 a 4 uur, met een uitschieter naar 6.
Ons rondje wordt:
Negombo - Dambulla/Sigiriya - Nilavelli - Arugambay - Ella - Tangalle - Unawatuna - Colombo

Heeft er iemand ervaring met Nilavelli overigens? Mijn indruk is dat er behoorlijk rustig is. De moeite van een "omreis" waard? Wij twijfelen daar nog over.
7 jaar geleden
·
#23146
Bedankt Denny opnieuw voor de uitgebreide reactie. Ook voor de tip van de simkaart kopen ter plekke!
Ik lees dat jullie vanuit Negombo zijn gestart. Is het in Negombo ook gemakkelijk om een AC bus te nemen naar het oosten of moet je dan terug naar Colombo? We willen namelijk het liefst in Negombo overnachten. Weet je toevallig nog vanaf welk busstation jullie vertrokken zijn? Bij voorbaat dank!


Hoogstwaarschijnlijk zal je over moeten stappen in Colombo maar het ritje naar Colombo is zeer kort (niet langer dan één uur). De afstanden op de kaart lijken vaak klein maar veel snelwegen hebben ze nog niet. Vanuit Colombo is er wel een snelweg naar Galle. Ze zijn er wel flink mee bezig.
7 jaar geleden
·
#23147
hallo familieB,

Wij waren afgelopen zomer in Sri Lanka. Super gehad. Dambulla is een fijne uitvalsbasis voor de culturele driehoek. Ik had dit speciaal gekozen zodat we zo min mogelijk hoefden verplaatsen met onze 2 jonge kids. Zo zou je Dambulla en Sigiriya op 1 dag kunnen doen, Polonnaruwa op 1 dag en Minneriya kost dan een middag, dus misschien op de aankomstdag nog doen? Wij hebben Minneriya bij ons hostel geregeld, dat is zo gefixt en overal ongeveer gelijk geprijsd. Voor Polonnaruwa is een auto met chauffeur wel heel handig, maar naar Sigiriya kan je vanuit Dambulla heel makkelijk met de bus (een half uur). Bij Minneriya zit de jeep er dan al bij en die haalt je op bij je accommodatie.

Mocht je meer willen weten kan je zien wat en hoe wel alles gedaan hebben in [url=http://yvonnevanderlaan.nl/dambulla-in-een-week/:3bgqt30x]Dambulla in dit artikel[/url:3bgqt30x]. Ik kan het guesthouse erg aanbevelen, tenzij jullie meer van de luxe accommodatie zijn. Echt een fijn familieguesthouse met hele lieve mensen, heel behulpzaam.

Kandy - Nuwara Eliya - Ella zou ik een week voor uittrekken in totaal. Ik vond Ella wel heel erg de moeite, zou dat niet overslaan. Maar dat kwam deels ook door de treinrit en die maak je vanuit Nuwara Eliya natuurlijk ook al...

Succes met keuzes maken!
Yvonne
7 jaar geleden
·
#23148
Dankjewel Denny voor je reactie en tips!

Wij gaan nu 7x verplaatsen in 3 weken, met reistijden van gemiddeld 3 a 4 uur, met een uitschieter naar 6.
Ons rondje wordt:
Negombo - Dambulla/Sigiriya - Nilavelli - Arugambay - Ella - Tangalle - Unawatuna - Colombo

Heeft er iemand ervaring met Nilavelli overigens? Mijn indruk is dat er behoorlijk rustig is. De moeite van een "omreis" waard? Wij twijfelen daar nog over.


Vergis je niet in de afstanden. Als Google Maps zegt 2 uur dan mag je daar 50 procent bij optellen. Vooral in het binnenland kan er niet lekker doorgereden worden. Geen ervaring met Nilaveli, ziet er wel mooi uit. Het aantal hotels zegt vaak veel over wat er te doen is.
7 jaar geleden
·
#23149
Goede tip, dankjewel. We zullen de verwachtingen qua reisduur wat bijstellen.

Dank ook aan Yvonne voor je goede en interessante blogs en site!

@familie B, ik zie dat jullie Trincomanlee in de planning hebben staan. Zijn jullie van plan om daar te overnachten of in een van de plaatsen ten noorden daarvan?

T.a.v. Jullie vraag over Galle of een plek in de buurt: wij hebben gekozen voor Tangalle en Unuwatuna, dat lijkt ons op basis van wat we gelezen hebben het leukst. Maar misschien is Galle met jullie tienerzonen beter?

Zijn jullie al wat wijzer geworden t.a.v. de route? Dit forum en de diverse blogs hebben ons goed geholpen, hopelijk jullie ook!
7 jaar geleden
·
#23150
Tangalle is leuk Reismama! Vooral naar Goyambokka beach gaan als je de kans hebt!
7 jaar geleden
·
#23151
Ook wij hebben veel gehad aan dit forum.
Wij hebben inmiddels 3 nachten in Nilaveli geboekt. Het strand en de zee lijken daar toch echt mooier te zijn dan in Trincomalee. Bovendien willen we gaan snorkelen bij Pigeon Island en een walvissentour gaan doen vanaf Nilaveli. We hebben besloten om vanaf Negombo in een keer door te reizen naar Nilaveli en dan via de Culturele Driehoek naar het zuiden te gaan. Via Kandy met de trein naar Ella en dan naar Yala en Bundala Nationaal Park. Ook nog een korte stop in Unawatuna.
7 jaar geleden
·
#23152
Klinkt goed! Dat was eerder ook een optionele route voor ons. Wie weet komen we elkaar nog tegen dan in Nilavelli of Unawatuna!
Veel succes met de verdere voorbereidingen.
6 jaar geleden
·
#23153
Even op deze manier: Ik zou graag in contact komen met 'reismama' die heeft gereageerd in dit forum. Wij gaan nl dit jaar ook met jonge kinderen naar Sri Lanka en ik zou graag meer horen over haar reis! Wie kan me helpen?
6 jaar geleden
·
#23154
Bovenaan zie je wrs staan (0 nieuwe berichten) , als je daarop klikt kom je in een gedeelte waar je elkaar berichtjes sturen kan.
Ik heb het zo ingesteld dat daar een melding van in mijn mail terecht komt, zij wellicht ook?!

Persoonlijk vind ik het leuker als je hier je vragen zou stellen zodat anderen kunnen antwoorden en weer anderen ook weer kunnen meelezen en leren van die ervaringen.
Maar dat ben ik... .

En natuurlijk veel plezier met de voorpret en de reis zelf!
6 jaar geleden
·
#23155
We gaan in juli 2017 ruim 2 weken naar Sri Lanka (en daarna nog een paar dagen Malediven) met onze 3 tienerzonen.
Nu zijn we bezig met het reisschema en willen de accommodaties gaan vastleggen en de rest (vervoer/excursies) ter plekke regelen.
We willen vooral met openbaar vervoer reizen en soms met auto en chauffeur.
Ons reisschema ziet er (voorlopig) als volgt uit:
-Negombo
-Culturele driehoek (Sigiriya, Dambulla etc)
-Trincomalee
-Kandy
-Nuwara Eliya-Ella
-Nationaal park Uda Walawe/Yala
-Galle (of andere kustplaats)
-Colombo.
Nu heb ik vele vragen, maar de belangrijkste op dit moment zijn:
- Wat is een goede plek als uitvalsbasis in de culturele driehoek en hoeveel dagen heb je nodig om Sigiriya, Dambulla,Polonnaruwa en nabijgelegen nationaal park Kaudulla of Minneriya te bezoeken? Ik ga er vanuit dat het extra tijd kost om alles ter plekke te regelen of valt dit mee?
- Hoeveel dagen uittrekken voor Kandy-Nuwara Eliya- Ella (misschien Ella overslaan?)?
- En welke uitvalsbasis voor de nationale parken Uda Walawe en Yala?
Alle ervaringen en tips zijn meer dan welkom!
6 jaar geleden
·
#23156
We gaan in juli 2017 ruim 2 weken naar Sri Lanka (en daarna nog een paar dagen Malediven) met onze 3 tienerzonen.
Nu zijn we bezig met het reisschema en willen de accommodaties gaan vastleggen en de rest (vervoer/excursies) ter plekke regelen.
We willen vooral met openbaar vervoer reizen en soms met auto en chauffeur.
Ons reisschema ziet er (voorlopig) als volgt uit:
-Negombo
-Culturele driehoek (Sigiriya, Dambulla etc)
-Trincomalee
-Kandy
-Nuwara Eliya-Ella
-Nationaal park Uda Walawe/Yala
-Galle (of andere kustplaats)
-Colombo.
Nu heb ik vele vragen, maar de belangrijkste op dit moment zijn:
- Wat is een goede plek als uitvalsbasis in de culturele driehoek en hoeveel dagen heb je nodig om Sigiriya, Dambulla,Polonnaruwa en nabijgelegen nationaal park Kaudulla of Minneriya te bezoeken? Ik ga er vanuit dat het extra tijd kost om alles ter plekke te regelen of valt dit mee?
- Hoeveel dagen uittrekken voor Kandy-Nuwara Eliya- Ella (misschien Ella overslaan?)?
- En welke uitvalsbasis voor de nationale parken Uda Walawe en Yala?
Alle ervaringen en tips zijn meer dan welkom!
6 jaar geleden
·
#23157
Wij verbleven in Dambulla in seasons villa, aanrader! Goede uitvalsbasis!
Wij verbleven er 3 nachten en deden er volgende activiteiten: olifantensafari in Kaudulla, achteraf beetje spijt gehad dat we toch niet bij ons plan zijn gebleven om Udawalawe NP te doen. Kaudulla is een klein park met heel veeeeeeeel jeeps tegelijk, hebben wel zowat heel de populatie van het park gezien:-)/ grottempels van Dambulla (prachtig!! wel opgepast met de schattig uitziende kleine aapjes daar)/ beklimming van de pidurangula rock, mooi uitzicht op de leeuwenrots en pak goedkoper:-)/ Polonaruwa met de fiets

Ella zou ik zeker niet overslaan, vonden we ondanks het hoge backpackersgehalte één van de leukste plekken in Sri Lanka. Hangt een heel chil sfeertje. Mooie natuur en heel lekkere en gezellige zaakjes: probeer zeker eens The chill en AK Ristoro !!! Heerlijk, je waant je bijna in Europa:-)

Wij zouden normaal UW NP gedaan hebben vanuit Embilipitya, maar zijn uiteindelijk van Ella naar Tangalle gereisd, mede doordat 2 van de 5 gezinsleden ziek waren. Vanuit Tangalle zou het ook te doen zijn (dacht 1 a 2 uur rijden)

Nuwara Eliya hebben wij niet gedaan op aanraden van verschillende mensen, het zou er heel vochtig en koud zijn. We zagen mensen bij de stop bij Nuwara Eliya met jassen de trein op komen...terwijl wij het constant heel warm hebben gehad tijdens onze reis

We gaan in juli 2017 ruim 2 weken naar Sri Lanka (en daarna nog een paar dagen Malediven) met onze 3 tienerzonen.
Nu zijn we bezig met het reisschema en willen de accommodaties gaan vastleggen en de rest (vervoer/excursies) ter plekke regelen.
We willen vooral met openbaar vervoer reizen en soms met auto en chauffeur.
Ons reisschema ziet er (voorlopig) als volgt uit:
-Negombo
-Culturele driehoek (Sigiriya, Dambulla etc)
-Trincomalee
-Kandy
-Nuwara Eliya-Ella
-Nationaal park Uda Walawe/Yala
-Galle (of andere kustplaats)
-Colombo.
Nu heb ik vele vragen, maar de belangrijkste op dit moment zijn:
- Wat is een goede plek als uitvalsbasis in de culturele driehoek en hoeveel dagen heb je nodig om Sigiriya, Dambulla,Polonnaruwa en nabijgelegen nationaal park Kaudulla of Minneriya te bezoeken? Ik ga er vanuit dat het extra tijd kost om alles ter plekke te regelen of valt dit mee?
- Hoeveel dagen uittrekken voor Kandy-Nuwara Eliya- Ella (misschien Ella overslaan?)?
- En welke uitvalsbasis voor de nationale parken Uda Walawe en Yala?
Alle ervaringen en tips zijn meer dan welkom!
6 jaar geleden
·
#23158
Hier de reismama :-)
Ik heb je een PB-tje gestuurd maar beantwoord eventuele vragen hier ook graag.

Wij hebben echt een geweldige reis gehad in Sri Lanka en kunnen het zeker aanbevelen. De afstanden zijn niet zo groot, dus het was goed te doen met onze zoontjes van toen 2 en 5.
Wij hebben het volgende rondje gemaakt: Negombo - Habarana - Passikudah (geen aanrader) - Arugambay (hoogtepunt van onze reis) - Ella - Tangalle - Unawatuna.

- In Passikudah was het erg heet in juli (echt een soort föhn), verder was het qua warmte goed te doen.
- We hebben bij Sigiriya niet de bekende rots bezocht, maar die ernaast: Pidurangala. Vele malen goedkoper, wel pittig bovenaan, de jongste is in de rugdrager boven gekomen.
- Bij Arugambay zaten we in East surf cabanas, daar hebben ze ook familiekamers. Echt een aanrader. Zij organiseren ook een safari in een park in de buurt, met BBQ tussen de olifanten ( op afstand) ;-)
- Ella vond ik wel wat spannend met een peuter van 2, met al die afgronden, maar ook de moeite waard. Wij hebben de trein naar Haputale en terug genomen als dagtrip. Kaartjes kun je gewoon op het station kopen, lekker in de derde klas gaan zitten.
- een safari ging met onze kinderen ook prima, wij hadden een middagsafari van 14.00 tot ca. 1800 uur
- westers eten (voor kieskeurige kinderen) is overal aanwezig, ijsjes waren wel even zoeken soms
- onze oudste is 1x ziek geworden in het warme Passikudah, waarschijnlijk van het zwembadwater. Verder hebben we geen problemen gehad.
- wij hebben veelal een auto met chauffeur geregeld. Zelfde prijzen als in andere landen in Azië.

Als er nog andere specifieke vragen zijn, hoor ik het wel!
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!