woensdag 20 december 2017
  46 Replies
  7.3K Visits
  Subscribe
Gisteren tickets naar Sri Lanka geboekt, gaan nog net voordat onze zoon 2 wordt.
Nu aan de slag met het reisschema! We hebben besloten linksom te reizen i.v.m. het weer.
Of kunnen we in april/mei nog gewoon andersom reizen? We eindigen graag met strand, is Trincomalee een goede keuze? Alle andere tips zijn ook welkom. Moet me ook nog gaan verdiepen hoe we ons gaan verplaatsen.
Hieronder ons huidige concept schema - hoor graag jullie feedback en tips:

Dag 1: Amsterdam - Colombo
Dag 2: Colombo - Unawatuna (of in de buurt - uitstapjes naar Galle/ Marissa / kustplaatjes)
Dag 3: Unawatuna
Dag 4: unawdtuna
Dag 5: Unawatuna - Aduwalawe
Dag 6: Aduwalawe
Dag 7: Aduwalawe - Ella
Dag 8: Ella
Dag 9: Ella - Nawara Eliya (trein)
Dag 10: Nawara Eliya - Kandy (trein)
Dag 11: kandy
Dag 12: Kandy - Dambulla (vanuit daar naar Anaradhapura/alonaruwa/golden Temple / leeuwenrots/pidurangala rock (of beter op deze plaatsen overnachten?)
Dag 13: Dambulla
Dag 14: Dambulla
Dag 15: Dambulla
Dag 16: Dambulla - Trincomallee
Dag 17: Trincomallee
Dag 18: Trincomallee
Dag 19: Trincomallee
Dag 20: Trincomalee - negombo (hoe reizen?)
Dag 21: Negombo
Dag 22: Colombo - Dubai
Dag 23: Dubai - Dusseldorf
Waardeer dit bericht:
6 jaar geleden
·
#25831
Wat mij opvalt is dat je wel heel veel plaatsen aan doet en er dan maar kort bent.
Je bent bijv 1 hele dag in Ella en gaat dan weer verder en in Nawara Eliya ben je geen eens een hele dag? Wat wil je doen in die korte tijd dat je daar bent?
Voor onze dochter werkt iedere avond ergens anders slapen niet zo goed, maar mss is dat anders voor jullie kinderen?

Onze route was

Negombo-Kandy-via Dambulla naar Sigiriya- Uppuveli- Pollonaruwa (vanaf daar naar Kaudulla NP voor olifantensafari)- Ella-(vanaf daar een dagtrip met de trein naar Haputale, wij kozen hiervoor ipv trein Ella-Kandy omdat die al volgeboekt was en wij niet een hele lange rit met kind zonder zitplaats wilden)- Mirissa (dagtrip Galle oa) en vandaar rechtstreeks naar het vliegveld.
Misschien heb je daar iets aan?
6 jaar geleden
·
#25832
Wij hebben het afgelopen jaar nagenoeg dezelfde route afgelegd als die je nu beschrijft (alleen zijn we na trinco via pollonaruw en Kandy terug naar Negombo gegaan). Deze route is ons goed bevallen, al waren wij er in augustus, dus ik weet niet of het qua weer in april/mei ook de beste volgorde is (maar zoniet kun je hem toch andersom doen?)

Wat germanwings zegt over veel plaatsen snap ik deels wel, maar het zal ook wel per kind verschillen of dit een probleem is. Wat betreft de safari's; wij zijn udawalawe en in kaudulla (bij pollonaruwa) geweest en vonden 'by far' Udawalawe een mooiere safari. Dit vooral vanwege de énorme hoeveelheid jeeps die in Kaudulla rondreden (heb ze geteld en op een moment stonden er 44 jeeps rond een kudde olifanten). Wat wij gedaan hebben; vanuit Unawatuna (vroeg) met een taxi naar Udawallawe en aankomst even gerust en toen op een avondsafari gegaan. De volgende ochtend zijn we toen weer verder gegaan naar Ella. Wij vonden dit lang genoeg, voelde ook niet gehaast aan. (Kan je 'Silent Bungalow' in Udawalawe van harte aanbevelen. Ligt een beetje achteraf en is eenvoudig maar netjes, maar superlieve eigenaren, beste eten tijdens onze hele reis, en een goede, betaalbare safari). De dag die je wint zou je extra in Ella kunnen blijven, vonden wij een hele relaxte plaats om te zijn.

Succes en veel voorpret gewenst met plannen...
6 jaar geleden
·
#25833
Bedankt voor jullie feedback.
Hoe was jullie planning uiteindelijk Caatje?
Via Polownaruwa en Kandy terug klinkt wel goed, maar zie het niet helemaal voor mij hoe de reis daarvoor er uit ziet.
Zou fijn zijn als je het kan laten weten!

We willen met de westkust starten omdat het daar in april misschien nog een beetje ok weer is, en in mei het weer beter weer is in het oosten. Je weet het natuurlijk nooit met het weer, maar het is in iedergeval minder de goden verzoeken.

Verder hebben we een makkelijk kind die tijdens onze laatste reis alles gepikt heeft, en eigenlijk makkelijker met situaties omging dan wij zelf (warmte, vroeg opstaan, volle bus) echter zijn we straks ruim een half jaar later, dus dan kan hij zo maar weer heel anders reageren op bepaalde situaties, maar ik ga nog wel eens kijken hoe ik rust kan creëren in de route.

Bedankt vast!
6 jaar geleden
·
#25834
Wij zijn gestart in Negombo, vandaar met de trein naar Galle/Unawatuna. Toen met een taxi naar Udawalawe, dezelfde dag een avondsafari gedaan en de volgende dag met de taxi weer door naar Ella. Na een paar dagen met de trein naar Kandy en meteen door met de taxi naar Sigriya/Dambulla. Toen met de bus naar Trincomallee (Uppaveli). Na een paar stranddagen met de taxi naar Pollonaruwa en na 2 nachten door naar Kandy. En toen weer terug naar Negombo/Colombo voor de vlucht naar huis.

De reden dat we voor deze (redelijk ongebruikelijke) route gekozen hebben is omdat we dan op het juiste moment in Kandy zouden zijn om de Perahera mee te kunnen pikken. Dit gaat voor jullie natuurlijk niet op, dus daar hoef je bij het maken van de route ook geen rekening mee te houden. We vonden het op zich allemaal prima te doen, alleen de reisdag van Ella naar Sigriya was een lange dag. Maar daar hadden we ons op ingesteld en de dagen ervoor en erna waren redelijk relaxed.

Het voordeel van de route 'linksom' is dat je dan de trein van Ella naar Kandy doet, die minder druk is als andersom. Wij hadden overigens toen we van Colombo naar Galle gingen met de trein, daar ook al de kaartjes voor het traject Ella-Kandy gekocht. 1 en 2e klasse waren al uitverkocht, maar gereserveerde plekken derde klasse waren nog voldoende beschikbaar. Is een prima klasse en zou ik zo aanraden, ook met jonge kinderen. Gegarandeerde zitplaatsen in een nette coupe. Enige nadeel vonden wij dat de deuren dicht waren, maar kan me voorstellen dat dit met jonge kinderen juist weer een voordeel is.

Wat je zegt met het weer klopt, je weet het nooit. Omdat wij in augustus reisde hadden wij gekozen voor een paar stranddagen in Trinco. We hadden de hele reis geen druppel regen gezien en zo ongeveer een uur nadat we op het strand van Uppaveli zaten begon het te hozen en is het niet meer droog geworden die dag. De dagen erna heeft het ook iedere dag geregend vanaf een uurtje of twee. Was volgens de 'locals' heel bijzonder en kwam maar zelden voor...daarna door naar Pollonaruwa, hetzelfde verhaal; voor het eerst in maanden de hele dag regen, compleet doorweekt in de safarijeep gezeten haha... Je moet het gewoon een beetje treffen met het weer en als het dan toch regent, gewoon lekker je ding doen, het gelukkig niet koud en het is maar water ;-)

Succes met plannen weer...
6 jaar geleden
·
#25835
Bedankt Caatje voor je uitgebreide uitleg!

Ik zit nu te denken aan onderstaand schema:

20 april Dusseldorf - Colombo
21 april Aankomst Colombo
22 april Colombo - Unawatuna (zit te denken om te slapen in Colombo zodat we de volgende dag door kunnen)
23 april Unawatuna
24 april Unawatuna
25 april Unawatuna - Aduwalawe
26 april Aduwalawe - Ella
27 april Ella
28 april Ella
29 april Ella - Nawara Eliya
30 april Nawara Eliya
1 mei Nawara Eliya - Kandy
2 mei Kandy
3 mei Kandy - Dambulla
4 mei Dambulla
5 mei Dambulla
6 mei Dambulla - Trincomalee
7 mei Trincomallee
8 mei Trincomallee
9 mei Trincomalee - Negombo
10 mei Negombo
11 mei Negombo - Dubai
12 mei Dubai - Dusseldorf

Zo hebben we altijd overal 2 of meer nachten (behalve in Udawalawe).
Is het de moeite waard 2 dagen in Kandy te blijven? Of is op tijd vertrekken vanaf Nawara Eliya en wat later weg uit Candy de volgende dag genoeg?
En twijfel ook nog over Trincomallee of het de moeite waard is, en dan vooral de reis van trinco naar Negombo. Maar misschien moet dat maar gewoon even een dagje doorbijten zijn.
6 jaar geleden
·
#25836
De route ziet er goed uit, en idd wel fijn om oversl minimaal twee nachten te hebben.

Wat betreft slapen in Colombo, dat zou ik persoonlijk af laten hangen van je aankomsttijd in Sri Lanka. Als je vroeg land, dan kun je ook nog een dagje in Negombo aan het strand acclimatiseren (wij vonden Negombo prettiger als Colombo). Als je dan de volgende ochtend een taxi pakt naar Colombo Fort (station) dan kun je met de trein van 8.35 of 10.30 naar Galle en ben je daar om 10.39 of 12.42. Dat is nog steeds lekker vroeg en met de tuktuk sta je in nog geen 20 minuten later in Unawatuna.

Of Kandy de moeite waard is voor twee dagen, ik denk het wel. Wij waren er tijdens de perehera, dus toen was het erg druk in de stad en er waren verschillende delen afgezet zodat we niet overal konden komen. Maar desondanks vonden we het een leuke stad, goede sfeer ook. De tempel van de tand was ook zeker een bezoek waard en je zou ook nog de botanische tuinen kunnen bezoeken, die erg mooi schijnen te zijn.

Trincomalee, of eigenlijk uppaveli vonden we ook relaxed, al hadden we pech met het weer. In uppavelli zelf was niet superveel te doen, daar ben je voor het strand, eventueel het snorkelen en je zou kunnen kijken of je er in het goede seizoen bent om walvissen te spotten. In Trinco vonden we de hindoeistische tempel ook zeker een bezoek waard.

De reis van Trinco naar Negombo zal idd een flinke rit zijn (ik geloof dat we vanaf Trinco naar Pollonaruwa al ruim 2 uur in de auto hebben gezeten). Je zou het de nachttrein naar Colombo kunnen, maar dan kom je daar midden in de nacht aan. Ik kan je ook niets vertellen over de kwaliteit van de nachttrein. Een andere optie is waarschijnlijk een heel stuk duurder, maar wel comfortabeler, en dat is een chauffeur voor een dag regelen die je met de auto brengt. Dan kun je onderweg misschien nog een stop maken bij een bezienswaardigheid (anuradnapura/polonaruwa) om de lange reis te breken....

Succes met wikken en wegen maar weer :-)
6 jaar geleden
·
#25837
Wil je zelf graag Colombo bezoeken? Zo nee dan zou ik direct na aankomst (in de ochtend denk ik?) een taxi nemen naar unawatuna. Kun je daar rustig acclimatiseren.
6 jaar geleden
·
#25838
@Caatje, super bedankt voor al je tips, daar kan ik weer mee vooruit!

@Germanwings, nee ik hoef Colombo niet perse te bezoeken, en Negombo zijn we aan het einde nog.
We komen om 13:30 aan met het vliegtuig. Ik zat ook te denken aan doorreizen, maar je leest dat bijna niemand dat doet. Misschien dat we net wat te laat aankomen om dat te doen? Dan wordt het gewoon Negombo hoor!
6 jaar geleden
·
#25840
Hallo,
Wij hebben vorig jaar de nachttrein genomen van trinco naar Colombo met twee kids van 5 en 6. Wij vinden het prima te doen. Van te voren reserveren is wel handig. Trincomalee vonden wij de moeite waard! Wij vonden Kandy en Ella met de kids relaxed plaatsen om te blijven. De trein Ella-Kandy-nuwera eliya ons inziens een must.
6 jaar geleden
·
#25841
Bedankt @kellyvanpraet, ik ga het lezen!

ManonB ook bedankt! Goed om te horen dat de nachttrein goed bevallen is.. dat kan zeker een optie zijn. ik hoor wat verhalen over bestolen worden. Hadden jullie een veilig gevoel in de trein?

En wat hebben jullie bij aankomst (4:30?) in Colombo gedaan?

Bedankt vast!
6 jaar geleden
·
#25842
We hebben nooit een onveilig gevoel gehad in de trein. Ook niet in de nachttrein. Wij hadden idd de trein die om 4.30 aankomt. Waren ruime stoelen. Je bent zelf niet topfit natuurlijk maar de kinderen hebben de hele nacht geslapen. We hadden airbnb plek, we hebben gewoon een taxi kunne pakken bij het station of een tuktuk. Om 4.30 is het nog relatief rustig voor Colombo begrippen:-).
6 jaar geleden
·
#25843
Hoi,

Wat leuk dat jullie naar Sri Lanka gaan. Wij zijn daar afgelopen zomer geweest met twee kleine kinderen en vonden het fantastisch.

Ik vind de tijd die je in Dambulla, Nuwara Eliya en Ella ook vrij beperkt. Plak daar gerust nog een aantal dagen achteraan.

Hier vind je onze reisroute: https://jodelahiti.wordpress.com/2018/0 ... reisroute/

Groetjes!
6 jaar geleden
·
#25844
Onze reis, 3 weken / 20 nachten in juli 2017 met 2 kleine kinderen (4 en 7 jaar):
6 treinreizen, 1 busrit, 2x auto/busje met chauffeur en heeeel veel keer de tuktuk :-) !
We hadden alleen de eerste 3 nachten gereserveerd (guesthouse / appartementje met zwembad en grote tuin met boomhut).
De rest op de 'bonnefooi' ; vervoer en accomodatie ter plekke geregeld via AirBnb, Booking.com of 'gewoon' hotel binennlopen als we nog zagen dat er kamers beschikbaar waren via Booking.com.
Wij zijn niet in Nuwara Eliya geweest; we hoorden onderweg dat het er koud en regenachtig was en we zagen de overvolle trein niet zitten. Daarom oa. retourtje Badulla en we hadden daardoor wat langer aan het tropische strand in Tangalle - Goyambokka beach! :-)

Onze Route:

eind vd middag aankomst vliegveld; opgehaald door guesthouse
• 3 nachten Negombo: acclimatiseren / relaxen
tuktuk naar Mirigama, trein Mirigama -> Kandy
• 1 nacht Kandy
bus naar Dambulla, tuktuk naar Sigiriya
• 3 nachten Sigiriya: oa. Pidurangala Rock en Kaudulla NP
tuktuk naar Habarana, trein naar Passikudah
• 2 nachten Passikudah; strand aan oostkust
privebusje met chauffeur naar Ella; geregeld via guesthouse in Passikukdah
• 3 nachten in Ella: oa. theefabriek, theeplantages, little Adams Peak, Ravana watervallen, dagtocht/retour met trein naar Badulla (met de trein over Nine Arches bridge)
auto met chauffeur naar Tangalle - via Buduruwagala (tip!) en Udawalewe NP; (privebusje geregeld via guesthouse in Ella)
• 4 nachten Tangalle : oa. Goyambokka beach !!
tuktuk naar Matara, trein Matara -> Unawatuna
• 3 nachten Unawatuna oa. strand, dagtocht Galle en cricketwedstrijd Sri Lanka vs. India!
tuktuk naar Galle, trein Galle -> Colombo, trein naar Colombo -> Negombo
• 1 nacht Negombo

(zie ook topic <!-- l --><a class="postlink-local" href="https://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=119&t=3700#p24910"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=119&t=3700#p24910[/url]<!-- l -->;)
6 jaar geleden
·
#25845
Bedankt voor jullie feedback en info!
We hebben nu nuwara eliya uit het schema gehaald, daardoor krijgen we iets meer speling.
We kunnen nou eenmaal niet alles hebben.
Dit betekend wel een lange treinreis.. maar het is de mooiste van de wereld, dus dat moeten we wel overleven.

Leuk je blog Jodelarini! Was die nog niet tegengekomen :)

Heb inmiddels diverse accommodatie geboekt.
Zoek nog iets voor de zuidwestkust, wat is de meest levendige plek? Waar net iets meer is dan alleen maar strand?
En heeft iemand accommodatie tips?

Bedankt weer!
6 jaar geleden
·
#25846
In mijn blog heb ik mijn favoriete accommodaties genoemd. Misschien heb je daar iets aan? Maar ons hotelletje aan de kust viel helaas niet onder de favorieten. ;-) Je bent wel overal snel met de bus of de tuktuk, dus ik zou wel voor accommodatie in de buurt van het strand gaan.
6 jaar geleden
·
#25847
Bedankt voor jullie feedback en info!

Zoek nog iets voor de zuidwestkust, wat is de meest levendige plek? Waar net iets meer is dan alleen maar strand?
En heeft iemand accommodatie tips?

Bedankt weer!


Wij vonden Villa Shade in Negombo heel relaxed: eigen appartementje, zwembad en grote tuin met boomhut.
Villa Shade ligt in een woonwijk, ong. 15minuten met tuktuk naar strand of vismarkt.
Villa Shade kan alles regelen. Tuktuk naar Negombo 'centrum' (en weer terug). Maar ook in ons geval de tuktuk naar treinstation in Mirigama.

In Sigiriya verbleven we in een homestay: Riverside Lal Homestay
Rustig gelegen in leuke/mooie omgeving en er werd daar heerlijk voor ons gekookt!

In Tangalle: hotel Sole Luna: grote kamer en zwembad

In Unawatuna verbleven we in Dionis Villa: mooie tuin met schommel :-)
Dionis Villa ligt op een heuvel, rustig gelegen op ong. 2 km vanaf het strand.
Lopend of met tuktuk ... met tuktuk kom je overal!
ook met tuktuk dagtocht naar Galle gemaakt.

Villa Shade hadden we ruim van te voren geboekt.
Riverside Lal Homestay en Dionis Villa hadden we pas avond van te voren geboekt/gereserveerd. (gevonden via booking.com en airbnb)
6 jaar geleden
·
#25848
Nu ben ik toch even nieuwsgierig....verbleven jullie in Tangalle ook in het Sole Luna Resort? Ik herken precies een aantal zaken uit het korte gesprek dat ik daar met je vrouw heb gehad:-)


Onze reis, 3 weken / 20 nachten in juli 2017 met 2 kleine kinderen (4 en 7 jaar):
6 treinreizen, 1 busrit, 2x auto/busje met chauffeur en heeeel veel keer de tuktuk :-) !
We hadden alleen de eerste 3 nachten gereserveerd (guesthouse / appartementje met zwembad en grote tuin met boomhut).
De rest op de 'bonnefooi' ; vervoer en accomodatie ter plekke geregeld via AirBnb, Booking.com of 'gewoon' hotel binennlopen als we nog zagen dat er kamers beschikbaar waren via Booking.com.
Wij zijn niet in Nuwara Eliya geweest; we hoorden onderweg dat het er koud en regenachtig was en we zagen de overvolle trein niet zitten. Daarom oa. retourtje Badulla en we hadden daardoor wat langer aan het tropische strand in Tangalle - Goyambokka beach! :-)

Onze Route:

eind vd middag aankomst vliegveld; opgehaald door guesthouse
• 3 nachten Negombo: acclimatiseren / relaxen
tuktuk naar Mirigama, trein Mirigama -> Kandy
• 1 nacht Kandy
bus naar Dambulla, tuktuk naar Sigiriya
• 3 nachten Sigiriya: oa. Pidurangala Rock en Kaudulla NP
tuktuk naar Habarana, trein naar Passikudah
• 2 nachten Passikudah; strand aan oostkust
privebusje met chauffeur naar Ella; geregeld via guesthouse in Passikukdah
• 3 nachten in Ella: oa. theefabriek, theeplantages, little Adams Peak, Ravana watervallen, dagtocht/retour met trein naar Badulla (met de trein over Nine Arches bridge)
auto met chauffeur naar Tangalle - via Buduruwagala (tip!) en Udawalewe NP; (privebusje geregeld via guesthouse in Ella)
• 4 nachten Tangalle : oa. Goyambokka beach !!
tuktuk naar Matara, trein Matara -> Unawatuna
• 3 nachten Unawatuna oa. strand, dagtocht Galle en cricketwedstrijd Sri Lanka vs. India!
tuktuk naar Galle, trein Galle -> Colombo, trein naar Colombo -> Negombo
• 1 nacht Negombo

(zie ook topic <!-- l --><a class="postlink-local" href="https://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=119&t=3700#p24910"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=119&t=3700#p24910[/url]<!-- l -->" onclick="window.open(this.href);return false;)
6 jaar geleden
·
#25849
Ja !!! haha. Nu ben ik toch ook wel benieuwd :-) Zijn jullie dan toevallig het Belgische gezin dat oa. in Jaffna is geweest...?
6 jaar geleden
·
#25850
Even een beetje of topic.....
Hoe is het met het budget in Sri lanka? Is dit een beetje te vergelijken met bijv Thailand?
  • Pagina :
  • 1
  • 2
  • 3
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!