woensdag 20 december 2017
  46 Replies
  7.3K Visits
  Subscribe
Gisteren tickets naar Sri Lanka geboekt, gaan nog net voordat onze zoon 2 wordt.
Nu aan de slag met het reisschema! We hebben besloten linksom te reizen i.v.m. het weer.
Of kunnen we in april/mei nog gewoon andersom reizen? We eindigen graag met strand, is Trincomalee een goede keuze? Alle andere tips zijn ook welkom. Moet me ook nog gaan verdiepen hoe we ons gaan verplaatsen.
Hieronder ons huidige concept schema - hoor graag jullie feedback en tips:

Dag 1: Amsterdam - Colombo
Dag 2: Colombo - Unawatuna (of in de buurt - uitstapjes naar Galle/ Marissa / kustplaatjes)
Dag 3: Unawatuna
Dag 4: unawdtuna
Dag 5: Unawatuna - Aduwalawe
Dag 6: Aduwalawe
Dag 7: Aduwalawe - Ella
Dag 8: Ella
Dag 9: Ella - Nawara Eliya (trein)
Dag 10: Nawara Eliya - Kandy (trein)
Dag 11: kandy
Dag 12: Kandy - Dambulla (vanuit daar naar Anaradhapura/alonaruwa/golden Temple / leeuwenrots/pidurangala rock (of beter op deze plaatsen overnachten?)
Dag 13: Dambulla
Dag 14: Dambulla
Dag 15: Dambulla
Dag 16: Dambulla - Trincomallee
Dag 17: Trincomallee
Dag 18: Trincomallee
Dag 19: Trincomallee
Dag 20: Trincomalee - negombo (hoe reizen?)
Dag 21: Negombo
Dag 22: Colombo - Dubai
Dag 23: Dubai - Dusseldorf
Waardeer dit bericht:
5 jaar geleden
·
#25875
Hallo! Ook wij gaan over pakweg goed 2 maanden naar Sri Lanka.
Voor onze zoon van 4 z’n eerste vliegreis. Hebben al wel een paar lange autovakanties gedaan, lang zitten is geen probleem (gelukkig).
Dank voor de tips in dit topic. Onze route wordt Negombo-Anuradhapura-Trincomalee-Sirigiya-Kandy-Nuwara Eliya-Ella-Yala-Unawatuna-Bentota. Aftellen!
6 jaar geleden
·
#25874
Thanks, dat zou tof zijn!
6 jaar geleden
·
#25873
Hoe was de safari in Udawalawe? Nog andere safari's gedaan in Sri Lanka?


Wij hadden vanuit Ella naar Tangalle een prive taxibusje met chauffeur gehuurd.
Onderweg stopten we nog bij Buduruwagala (tempel bestaat uit een rotswand met hierin 7 beelden gehakt, hoogste is 17 meter hoog!) - tip!!
Daarna doorgereden naar Udawalawe National Park. - 3 uurtjes safari; ter plekke geregeld
's avonds kwamen we aan in Tangalle

De chauffeur wachtte steeds keurig op ons.
Kosten voor prive busje waren ongeveer 60 euro voor de gehele dag

Dus ik denk dat jouw geplande rit Negombo - Ella (via Udawalawe ) goedkoper kan

mbt treintijden kan je op deze sites kijken:
http://slr.malindaprasad.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
of railway.gov.lk
6 jaar geleden
·
#25872
Wij hadden vanuit Ella naar Tangalle een prive taxibusje met chauffeur gehuurd.
Onderweg stopten we nog bij Buduruwagala (tempel bestaat uit een rotswand met hierin 7 beelden gehakt, hoogste is 17 meter hoog!) - tip!!
Daarna doorgereden naar Udawalawe National Park. - 3 uurtjes safari; ter plekke geregeld
's avonds kwamen we aan in Tangalle

De chauffeur wachtte steeds keurig op ons.
Kosten voor prive busje waren ongeveer 60 euro voor de gehele dag

Dus ik denk dat jouw geplande rit Negombo - Ella (via Udawalawe ) goedkoper kan

mbt treintijden kan je op deze sites kijken:
http://slr.malindaprasad.com/index.php
of railway.gov.lk
6 jaar geleden
·
#25871
1 negombo
2 negombo
3 taxi naar udawalawe, hier rijdt geen trein naar toe €60 3.18 uur
4 safari en later op de dag door naar Ella met weer een taxi €50 2.05 uur
5 Ella
6 trein naar Kandy 6.28 uur
7 Kandy en een taxi naar Trincomalee €75 2.59 uur/trein, incl een stukje taxi €65, 4,44 uur of inderdaad een trein van 19.53 uur :) geen idee hoever we dan om gaan
8 Trincomalee
9 Trincomalee
10 Trincomalee taxi naar Dambulla €55 2.18 uur/trein 3.01 incl stukje taxi €24
11 Dambulla
12 Dambulla
13 Dambulla taxi naar Rambukkana €35 1.22 uur
14 rambukkana trein naar Negombo/Colombo €10 1.30 uur
15 Negombo
16 evt weer naar huis

Ik denk dat ik zo niet echt een geschikte treinroute heb, ik kan niet echt heel veel besparen eigenlijk op de trein.
6 jaar geleden
·
#25870
19 uur op de trein ?? Denk dat je dan het hele eiland rond bent:-)
Denk dat wij rond de 3 uur a 4 uur per traject maximaal op de trein hebben gezeten. Ze zijn idd traag maar je ziet ook vanalles onderweg. Route naar Ella is BTW heeeeeel mooi!

Voor 3 weken heb je zeker niet teveel in je programma zitten. Denk dat je er zelfs nog iets tussen kan steken:-) maar alles hangt af natuurlijk aan welk tempo jullie willen reizen, he.
Om je een idee te geven wij deden op een maand: Negombo (2n)-Wilpattu (2n)-Jaffna (4n) -Trinco (3n) -Dambulla (3n) -Kandy (2n)-Kitulgala(raften) (2n) -Ella (3n)-Tangalle (4n)-Bentota (3n)-Negombo (1n)

Ik had bij rome2rio gekeken en daar zag ik trein prijzen van bijv zo'n €11 pp, een taxi voor zo'n zelfde rit koste dan €50 en duurde de helft korter in tijd dus vandaar dat ik dacht dat dit dan in verhouding goedkoper zou zijn, niet dus?
Ik moet wel zeggen dat wanneer ik 19.53 uur voor een treinrit zie en 2.59 voor dezelfde afstand met een taxi, ik dan toch geneigd ben om voor die taxi te kiezen :)
Maar het zou goed kunnen zijn dat deze tijden helemaal niet kloppen hoor.

We willen dan denk ik zo'n 2,5 tot 3 weken gaan.
6 jaar geleden
·
#25869
Ik had bij rome2rio gekeken en daar zag ik trein prijzen van bijv zo'n €11 pp, een taxi voor zo'n zelfde rit koste dan €50 en duurde de helft korter in tijd dus vandaar dat ik dacht dat dit dan in verhouding goedkoper zou zijn, niet dus?
Ik moet wel zeggen dat wanneer ik 19.53 uur voor een treinrit zie en 2.59 voor dezelfde afstand met een taxi, ik dan toch geneigd ben om voor die taxi te kiezen :)
Maar het zou goed kunnen zijn dat deze tijden helemaal niet kloppen hoor.

We willen dan denk ik zo'n 2,5 tot 3 weken gaan.
6 jaar geleden
·
#25868
Haalbaar....geen idee, hoe lang gaan jullie? :-)

Vervoer met de trein kost echt niks ! Voor trajecten van 3-4 uren betaalden we 300-700 LKR voor ons 5, das rond de 3,65 euro maximum ?! dus waar jij aan die goedkopere prijs voor een taxi komt vraag ik me toch echt wel af.
We namen wel steeds 2e of 3e klasse tickets...eerste klas heb ik geen idee van de kostprijs.We kochten de tickets telkens de dag zelf op het station....als je tickets laat reserveren door iemand op voorhand weet ik wel dat je een hoop meer geld kwijt bent maar vraag me af waarom je dat zou doen.
Wij hebben ook heel veel met lokale bussen gedaan...dat was in vergelijking met een taxibusje (voor ons 5) zo een 10 keer duurder!!!!
Qua eten is het er idd ook niet duur. Wij zijn er iedere dag uit gaan eten ...meestal zaten we voor het avondeten maximum rond 6000 LKR (30 euro) voor ons 5, maar op sommige plekken was het ook een stuk goedkoper..in Jaffna (weinig toeristisch) bvb aten we voor amper 1500 LKR (nog geen 8 euro) met ons 5 en superlekker !!!!!!

Veel plezier nog met de voorbereidingen....als je nog concrete vragen hebt stel ze gerust...wij vonden Sri Lanka heerlijk!


Ik heb me inmiddels alweer wat beter ingelezen in Sri lanka en krijg de indruk dat het een vrij goedkoop land is wat betreft eten e.d. Klopt dat? Wij eten wel graag in restaurantjes en op zijn tijd toch ook wel graag westers eten.

Als we dit avontuur aangaan dan is het waarschijnlijk met een extra kind, vriendinnetje van onze zoon, en ik krijg de indruk dat we met 5 personen misschien toch beter met een taxi kunnen reizen omdat de trein duurder uitpakt.

De route die ik nu in gedachte heb is,
Negombo
Udawalawe
Ella
Trein naar Kandy
Trincimalee, walvissen en strand natuurlijk
Dambulla, hier wil ik de omgeving gaan verkennen incl Polinnaruwa
Rambukkana, olifanten opvang bezoeken
Negombo

Is dit haalbaar? Wat denken jullie?
6 jaar geleden
·
#25867
Ik heb me inmiddels alweer wat beter ingelezen in Sri lanka en krijg de indruk dat het een vrij goedkoop land is wat betreft eten e.d. Klopt dat? Wij eten wel graag in restaurantjes en op zijn tijd toch ook wel graag westers eten.

Als we dit avontuur aangaan dan is het waarschijnlijk met een extra kind, vriendinnetje van onze zoon, en ik krijg de indruk dat we met 5 personen misschien toch beter met een taxi kunnen reizen omdat de trein duurder uitpakt.

De route die ik nu in gedachte heb is,
Negombo
Udawalawe
Ella
Trein naar Kandy
Trincimalee, walvissen en strand natuurlijk
Dambulla, hier wil ik de omgeving gaan verkennen incl Polinnaruwa
Rambukkana, olifanten opvang bezoeken
Negombo

Is dit haalbaar? Wat denken jullie?
6 jaar geleden
·
#25866
Oh wat een heerlijk vooruitzicht! We horen graag hoe het was.
6 jaar geleden
·
#25865
Beetje late reactie, maar bedankt @kgpyct!
Inmiddels is alles geboekt, gereserveerd en geregeld.
Nog even geschrokken van de nieuwsberichten afgelopen week, maar het lijkt er op dat de rust een beetje is wedergekeerd.

Gisteren nog een extra inenting gehad die ik nog niet had (Buiktyfus) en de kleine man kan 30 jaar vooruit na zijn 2e hep A shot. Nog 5 weken, het aftellen is begonnen!
6 jaar geleden
·
#25864
Wij vonden Kandy persoonlijk niet zo leuk, ook veel vervuiling in de stad. Als je je verplaatst met een tuktuk word je letterlijk vergast! Wij zijn er 1,5 dag geweest en dat vonden wij meer dan genoeg:-)
Tempel van de tand....ca va, al vond ik het vreemd om de lange rijen toeristen te zien aanschuiven om 'de reliek met de tand' te kunnen zien terwijl de Sri Lankezen op de grond zaten te wachten?!! Had er maar een gemengd gevoel bij!
Botanische tuinen ....tja, vooral goed om even de vervuiling te ontvluchten.
Optreden van de kandydancers...vooral hilarisch! Ongezellig zaaltje!
Wel leuk was een bezoekje aan het huis van Helga's folie (creepy huis)
Aanraders qua eten:
-Cool Corner Fried Ice Cream : kleine cremerie, coole eigenaar, maakt ijs a la minute!
-The bake house: lekker voor ontbijt (je kan in het zaaltje achter de toonbank eten, het is er wel heet maar de kids waren zoooo content met het brood, na 2 weken Sri lankees ontbijt.... haha!)
-Zaakje boven het bakehouse, ben naam kwijt...gezellig en lekker eten s' avonds!

Ella daarentegen vonden we geweldig, echt een backpakersdorpje in een prachtige groene omgeving!
Wij deden de wandeling naar Little Adams peak....mooi en niet zwaar. Ook de wandeling naar Ella rock zou de moeite zijn maar wel een pak zwaarder... kregen onze kids helaas niet gemotiveerd:-)...jammer wel!
Ook deden we een wandeling door het bos met gigantisch hoge bomen naar de nine arch bridge....wij waren er zo goed als alleen dus wel leuk om even over de sporen te lopen en de trein zien passeren.
Ravana Waterfalls...ligt langs een weg, dus weinig idyllisch....bovendien als je pech hebt ook veel toeristen. Toen wij er waren er gelukkig vooral Sri Lankezen.
Aanraders qua eten: The Chill en AK ristoro!
Let wel veel mensen worden ziek in Ella, zo ook mijn man en zoon dus ....opletten geblazen!

Maw ik zou wel weten wat kiezen:-)

Wij verbleven in Dambulla 3 nachten.
Op die dagen bezochten we de grottempels van Dambulla (prachtig!!!!), beklommen we de Pidurangula Rock (veel goedkoper dan Sigiriya) en prachtig uitzicht boven, deden we een avondsafari door Kaudulla olifantenpark (veel olifanten gezien maar je bent er niet alleen als jeep, je bent gewaarschuwd:-)), deden we een ossenkartocht door het platteland en fietsten we door Pollonaruwa. Allemaal goed te doen op die tijdspanne.

Nog vragen? Stel ze gerust!

Ik heb buiten westkust en Kandy nu alles geboekt.
Ik begin nu alleen over Kandy te twijfelen.
We zijn daar nu 2 volle dagen, en vraag me af of we deze dagen vol kunnen krijgen.(het is wel Vesak Poya, weet niet of dat nog leuke activiteiten oplevert..)
Ik kan geen leuk hotel vinden met zwembad en wil niet dat we straks tijd over hebben en niet weten wat we moeten doen. Is het misschien leuker om een extra dag in Ella te blijven (zijn daar nu ook 2 volle dagen) en maar 1 dag in Kandy te spenderen? Of juiste een extra dag in Habarana/Dumbulla? Zijn daar nu 2,5 dag..

Bedankt!
6 jaar geleden
·
#25863
Ik heb buiten westkust en Kandy nu alles geboekt.
Ik begin nu alleen over Kandy te twijfelen.
We zijn daar nu 2 volle dagen, en vraag me af of we deze dagen vol kunnen krijgen.(het is wel Vesak Poya, weet niet of dat nog leuke activiteiten oplevert..)
Ik kan geen leuk hotel vinden met zwembad en wil niet dat we straks tijd over hebben en niet weten wat we moeten doen. Is het misschien leuker om een extra dag in Ella te blijven (zijn daar nu ook 2 volle dagen) en maar 1 dag in Kandy te spenderen? Of juiste een extra dag in Habarana/Dumbulla? Zijn daar nu 2,5 dag..

Bedankt!
6 jaar geleden
·
#25862
Nee wij houden geen blog oid bij wel kun je informatie over onze reizen terugvinden op dit forum.
Wij zijn in 2014 met een huurauto door Marokko getrokken en afgelopen jaar met het openbaar vervoer, beide zijn goed te doen maar met een huurauto ben je natuurlijk wel veel vrijer.
Wij reizen eigenlijk altijd zinder gids behalve komend jaar, op Flores hebben we toch voor een chauffeur/gids gekozen omdat dit gewoon veel handiger is op dit eiland.
6 jaar geleden
·
#25861
Hebben jullie ook iets van blog/website van jullie reizen?
Deden jullie Marokko alleen of met gids?

Wij vinden Marokko geweldig!
In de grotere steden kunnen de mensen misschien wat opdringeriger zijn maar dat is wel in meer landen zo, ze willen gewoon graag wat verdienen aan de toeristen. Verder vind ik het eigenlijk wel meevallen hoor, zeker in de kleinere dorpen en steden laten ze je gewoon met rust.
6 jaar geleden
·
#25860
Wat een heerlijk uitgebreide info hier! Super!
6 jaar geleden
·
#25859
Wij vinden Marokko geweldig!
In de grotere steden kunnen de mensen misschien wat opdringeriger zijn maar dat is wel in meer landen zo, ze willen gewoon graag wat verdienen aan de toeristen. Verder vind ik het eigenlijk wel meevallen hoor, zeker in de kleinere dorpen en steden laten ze je gewoon met rust.
6 jaar geleden
·
#25858
Wat vonden jullie van Marocco...het lijkt me zo een mooi land maar ben ooit in Marrakech en omstreken geweest en irriteerde me enorm aan de opdringerigheid van de bevolking:-(


Dankje weer voor de informatie.

Wij zijn buiten Europa 4x in Thailand geweest, in Maleisië incl Borneo, 3X Marokko, 2x in Amerika, in Indonesië maar daar gaan we dit jaar weer heen, deze x Bali en Flores, 5 x Egypte, in April ga ik weer met vriendinnen, Tunesië, Turkije en verder volgens mij op hier en daar wat stopovers na in Europa.
6 jaar geleden
·
#25857
Dankje weer voor de informatie.

Wij zijn buiten Europa 4x in Thailand geweest, in Maleisië incl Borneo, 3X Marokko, 2x in Amerika, in Indonesië maar daar gaan we dit jaar weer heen, deze x Bali en Flores, 5 x Egypte, in April ga ik weer met vriendinnen, Tunesië, Turkije en verder volgens mij op hier en daar wat stopovers na in Europa.
6 jaar geleden
·
#25856
Heel erg bedankt weer!
Dus jullie hebben bijna alles met het openbaar vervoer gedaan? Over wat voor afstanden praten we dan en hoe lang ben je dan onderweg? Met zowel bus als trein?


Goh, dat heb ik nu niet dadelijk bij gehouden, maar zal een 'ongeveer' poging doen
Deden volgende trajecten:

Van Negombo naar Putulam met de trein (schat 5 uur), dan met tuktuk (30 minuten) door naar Wilpattu
Van Wilpattu naar Jaffna, bus tot Mannar, dan andere bus tot Jaffna (2x 2,5 uur ongeveer, wel tussen de bussen 2 uur moeten wachten)
Van Jaffna naar Trinco met de bus (4 a 5 uur)
Van Trinco naar Dambulla met de bus (3 a 4 uur)
Van Dambulla naar Kandy met de bus (2 a 3 uur)
Van Kandy naar Ginigathena met de bus met overstap in Nawalapitya (4 a 5 uur, maar ben niet meer zeker)
Van Ginigathena met bus naar Nawalapitiya, daarna met de trein naar Ella . Dit was een langer traject omdat we verschillende keren moesten veranderen van vervoermiddel. S morgensvroeg vertrokken en rond 15h aangekomen in Ella meen ik mij te herinneren
Van Ella naar Tangalle met minibusje (5 uur) wel ook een tussenstop gedaan bij een mooie serene boeddhistisch plek Buduruwagala (omweg van 1,5 uur)

Ik vond de trajecten best meevallen en er was altijd wel iets te beleven op die bussen. Neem niet de blauwe bussen (=private) die zijn nog erger qua rijstijl als de rode bussen (=van de staat) !!!

Ben nu ook een beetje nieuwsgierig ...welke verre reizen deden jullie al? Mijn man en ik zonder kids: Rajasthan, Ladakh, Nepal, Bolivië, Peru, Cuba, Vietnam en Myanmar. Met kinderen:Laos, Cambodja & Sri Lanka
  • Pagina :
  • 1
  • 2
  • 3
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!