woensdag 16 maart 2016
  57 Replies
  17.4K Visits
  Subscribe
Jaaa!!!! Net geboekt, we gaan naar Panama!!! Eindelijk weer eens naar Latijns Amerika, yes!

Ik zag de laatste dagen al goedkope tickets naar Panama, normaliter is Midden Amerika best prijzig. Nu tickets voor EUR 548 pp (vanmorgen nog EUR 540, wat een aderlating haha). Nu gaan uitzoeken wat we gaan doen.

I heb al veel aan de informatie van Tikva maar hoop daar nog info aan toe te voegen omdat er nog niet zo veel info over op het forum staat.

De bedoeling is met openbaar vervoer te reizen. We hebben 24 dagen daar. Panama-City, Bocas del Toro en een bergdorpje gaat het in ieder geval worden. Nu even kijken wat praktische en relaxte routes zijn. Misschien met OV naar Bocas del Toro en dan terug vliegen.

Tips uiteraard welkom! LP kan ik aan ga schaffen!
Waardeer dit bericht:
8 jaar geleden
·
#20488
Hoi Sinole,
Klink als een goede prijs!! Ben niet thuis in prijzen in die richting maar het lijkt me meer dan schappelijk. Hoe vlieg je (waar overstap?).
Wij hebben onze reis in Costa Rica afgesloten op Bocas des Torro. We vonden het in een woord geweldig daar! Waren er toevallig (mazzel!) tijdens een onwijs volksfeest met muziek, dansers en heeft veel gezelligheid wat echt een bonus was.
Wat mij nog het beste bijstaat is het vliegveldje wat tegens als honkbalveld werd gebruikt en de prachtige natuur die wij op boot-excursies in de omgeving zagen. Mijn voorstelling van het paradijs lijkt op wat ik daar gezien heb.
Het stadje en sich (sorry heb niet paraat welk stadje) vonden wij niet bijzonder maar de omgeving was prachtig.
Kan je slecht helpen met tips aangezien wij georganiseerd reizen en ik me toentertijd niet verdiepte in de dingen die jij nu nodig hebt.
Succesmet plannen en puzzelen!
Ben heel benieuwd hoe jullie het hebben, ergens in mijn achterhoofd zit deze locatie ook nog op een to-do-lijstje....
8 jaar geleden
·
#20489
Dat klinkt al als muziek in mijn oren! Ik heb al leuke acco gezien maar weet niet of het handig is om op 1 plek/eiland te zitten in Bocas.

We vliegen met Turkish Airlines vanaf Amsterdam, stop in Istanbul. Twee jaar geleden hebben we ook met Turkish Airlines gevlogen naar Kuala Lumpur. Was toen goed bevallen. Op de heenweg hebben we een tankstop in Colombia. Terug wel 5 uur wachten op vlucht naar Amsterdam maar het staat me bij dat je dan ook een stadsrondrit kan doen door de airline. Als we daar zin in hebben.

De Lonely Planet stamt uit 2013, de nieuwe verschijnt in september. Beetje jammer. Dus ik ga toch de Rough Guide enz checken. Heb nog wel een gids liggen van mijn lange latijns amerika reis 20 jaar geleden haha.
8 jaar geleden
·
#20490
Go Sinole!!! Yieha!!!

Panama city: wij zaten in hostel Mamallena, is ons goed bevallen (later in Cartagena ook gekozen voor Mamallena). Ik dacht dat we $33 /nacht betaalden. In de ochtend staat er beslag dat je pannenkoeken kan bakken. Bushalte is nog geen 100 meter verder, rechtstreekse verbinding met het busstation. Fijne, afgesloten binnentuin, schoon, mogelijkheid om te wassen (geen warm water, maar heb het er niet gemist) etc. De omgeving is weinig inspirerend moet ik eerlijk zeggen, maar ik zou er zo weer naartoe gaan.

Wij deden alles met OV/taxi's en dat ging prima. Spotgoedkoop!

Verder kan ik je, vrees ik, niet echt helpen. We hebben eigenlijk alleen maar Panama city gedaan en Portobello. Toen overgestoken naar Colombia. (ik weet dat jij dat wel weet aangezien je ons gevolgd hebt, maar voor een evt. meelezer...).

Wat fijn dat je besloten en geboekt hebt, nu lekker plannen en genieten!!
8 jaar geleden
·
#20491
Heel veel plezier! en als je nog specifieke vragen hebt die je niet op ons blog kan vinden mag je altijd mailen.
8 jaar geleden
·
#20492
@Anne. Toevallig vlak voor je bericht gelezen over Mamallena! Dus jouw positieve reactie neem ik mee, ik verwacht dat ik daar wel ga zitten de eerste dagen. En het blijkt dat er ook een Mamallena in Boquete zit, die ook nog eens pendeldiensten aanbiedt naar verschillende plekken.

Ik had idd al op jullie verslag gekeken!

@tikva. Zo blij met jullie informatie, echt geweldig! Je schreef al op de website dat je weinig kon vinden, daar kon ik me weinig bij voorstellen. Maar echt, er is zo weinig over te vinden. Met name stukken over openbaar vervoer hoe je ergens goed kan komen of een beschrijving od. Ik heb al een lijstje met allerlei vragen haha, dus die zal ik vandaag of morgen wel sturen.
8 jaar geleden
·
#20493
Je kan via hen ook een airport pick-up aanvragen. Uit mijn hoofd $ 25.
Dit en de eerste drie nachten in Mamallena waren dan ook gelijk alles wat wij vanuit NL geregeld hadden voor onze reis ;-).

Wij kozen ook voor Mamallena omdat de andere opties te duur bleken en/of geen kinderen in huis willen hebben. Maar nogmaals, wij zouden zo weer gaan. Dat we in Cartagena zonder verder te kijken ook voor Mamallena kozen zegt genoeg denk ik (daar was het overigens wel luxer :-) ).

O, de airco in Mamallena Pan City gaat pas om 20u aan, dat hoeft geen probleem te zijn, maar neem het wel even mee in je overweging! Voor ons was dat net te laat (jetlag en 2 jarige smurf mee), maar netjes gevraagd en toen zette ze onze kamer wel alvast wat vroeger aan, maar dat moet men maar net willen doen.
8 jaar geleden
·
#20494
@Anne, had idd al gezien dat ze die airport pick up aanbieden en dat je voor taxi $30 moet rekenen.

Hoe is het om in Panama-City te beginnen? Is het een soort van relaxte stad? Ik ben aan het kijken of we het aan het begin of eind doen. We komen 11.00u aan, maar dan hebben we al een lange reis achter de rug. Doorreizen naar bijv El Valle vind ik dan niet echt een optie.

Rond Panama-City is ook wel echt veel te doen. Kanaal, Gatun meer, treinreis naar Colon, aantal nationale parken.. Wat zouden jullie doen? We reizen met OV. Ik denk aan een paar dagen P-C aan het begin en aan het eind. ik verwacht vanuit Bocas del Toro naar P-C te gaan op het eind, dus wil een beetje in de chill modus blijven. We vliegen aan het eind van de ochtend terug naar Nederland dus een overnachting in de stad zal er sowieso zijn.
7 jaar geleden
·
#20495
$30, zou ook goed kunnen, ik weet het echt allemaal niet meer. Zit voor mijn gevoel een heel leven tussen. Weet heus wel wat we waar en wanneer gedaan hebben, maar wat alles kostte...... .

Ik vond PanCity wel een fijne start. Aardige mensen, nr. 2 na Colombianen wat ons betreft. Wat we allemaal gedaan hebben heb je kunnen lezen. Of ik er ook zou willen eindigen.... dat weet ik niet eerlijk gezegd.
7 jaar geleden
·
#20496
Je weet het nog goed hoor! Pickup is $25, zelf een taxi die kant op kost $5 meer.
7 jaar geleden
·
#20497
Goed van mij! ;-)

Hou ook in je achterhoofd dat met OV van vliegveld naar de stad niet handig is, er rijden geen shuttle bussen oid. Heb je interesse in de LP van Midden-Amerika? Die heb ik als PDF, staat uiteraard ook een stuk Panama in.
7 jaar geleden
·
#20498
@Anne, ik gebruik nu de Rough Guide. Ik denk dat ik daar wel mee red. De LP heb ik verder niet gezien, dus ik weet niet in hoeverre het toegevoegde waarde geeft.

Ik heb ondertussen de contouren van de route in mijn hoofd, misschien kan iemand er opmerkingen/tips over geven.

3n Panama-City (treinreis Colon+Portobelo, Casco Viejo, NP)
4n El Valle
3n Playa Venao (Isla Iguana)
3n Santa Catalina (relax, Isla de Coiba)
2n Boca Chica (bijv schildpadden)
3n Silico Creek (homestay bij indianen community in de bergen)
5n Bocas del Toro (ws Bastimentos, of ook op Colon)
1n Panama City (vertrek volgende ochtend 12.00u)

Ik zoek vooral natuur en we reizen met OV wat soms best veel tijd kost. Misschien dat ik van Playa Venao, Santa Catalina en Boca Chica 1 of 2 verblijfplaatsen maak. Ook een beetje afhankelijk van de reismogelijkheden. Van El Valle naar Santa Catalina is ong 7 uur en 3 overstappen. Ik weet niet hoe dat precies zit met Playa Venao en de reis van Playa Venao naar Santa Catalina.

Boquete heb ik eruit gehaald, daarom wat meer dagen El Valle. Bovendien wil ik graag naar Silico Creek, verblijf in dorpje in bergen in indiaanse gemeenschap (homestay of cabana). Dit ligt beter op de route naar Bocas.

Eventueel kan ik ook van Bocas met snelle bus naar Boquete en dan van daaruit naar Panama-City. Busreis duurt geloof ik 10 uur. Er zijn ook nachtbussen maar ik ben er nog niet achter gekomen of dat bussen zijn waar je plat kan liggen. Ik kan helaas niet zittend slapen, dus dan ben ik voor de terugreis naar NL wel erg gebroken (en na de vliegreis - weer zitten - dubbel gebroken). Een alternatief om ergens de route te breken heb ik nog niet gezien.

Ik kan ook meer dagen Panama-City doen, daar is genoeg in de omgeving te zien en doen. Maar ja, keuzes maken.

Wie kan/wil er meedenken?
7 jaar geleden
·
#20499
Het is toch lastig. Ik zou treinreis+ portobelo een dag extra voor pakken anders is het met OV echt krap. Dus 1 nachtje in portobelo blijven slapen. Is echt een heel leuk stadje en je kunt ook hier heel veel doen in de omgeving. Zoals verschillende boot en bustochten naar stranden.

We hebben zelf heel erg zitten twijfel over Playa Venao, wel tot Chitre gereden maar uiteindelijk niet door. Ik zou het zelf uit je route halen om wat meer rust te creëren. Het plan ziet er wel oke uit maar als je bedenkt dat er ook nog reistijd in zit valt het flink tegen. Die tijd die je dan wint zou ik besteden aan 1 dag exta voor een Portobelo, 1 nacht extra voor Boca chica en aan het einde nog een dagje in Panama stad.
7 jaar geleden
·
#20500
Dank je Tikva! Playa Venao was al een twijfel ivm reistijd, die haal ik eruit.

Door de lange reistijd is het idd minder relaxed als het eruit ziet. Ik ben nu ook aan het kijken voor een meerdaagse tocht naar Coiba. Dan wordt Santa Catalina totaal 4 of 5 nachten. Boca chica kan er dan evt uit, weet niet hoeveel toegevoegde waarde dat dan heeft om het verkassen waard te zijn. Of het moet de reis mooi breken naar de volgende bestemming.
7 jaar geleden
·
#20501
ik haak even aan..... heb vanochtend ook naar Panama geboekt.... we gaan in Augustus en ik moet alles nog gaan uitzoeken...
Collega heeft me inmiddels al drie docjes in Word gestuurd met de bezienswaardigheden Boca, Boquete en Panamastad.
7 jaar geleden
·
#20502
Oh leuk!! Ik heb nog niks vastgelegd, maar zit er tegenaan. Route staat ook nog niet vast maar us nu in grote lijnen als volgt:

Panama-City
Puerto Lindo
Gamboa of Panama City
El Valle
Coiba (tour 3 dagen)
Boca Brava
Silico Creek
Bocas del Toro
Panama City
7 jaar geleden
·
#20503
Wat super leuk dat er steeds meer gezinnen naar Panama gaan. Ik had 2 jaar geleden echt het gevoel dat we helemaal alleen waren. Mochten jullie nou dingen tegen komen in onze blogs die niet meer up-to-date zijn wil je dan een seintje geven?
7 jaar geleden
·
#20504
Ik ben pas net aan het lezen geslagen, maar heb nu op het lijstje...

- Panamastad (centrum , park en de sluizen)
- Santa Catalina ( Isla Coiba)
- Santa Fe
- Bastimentos (Bocas)

We gaan een auto huren en ik ga even op zoek naar kaartmateriaal voor mijn navi.
7 jaar geleden
·
#20505
Heeft iemand van jullie al overnachtingslocaties gevonden die je eigenlijk niet moet missen?

(net zoals het Permai Rainforest resort in Borneo bijvoorbeeld?)
7 jaar geleden
·
#20506
Ik ben er nog niet geweest dus weet niet of het wat is (niet echt veel info te vinden op het internet, dus beperkt aantal bronnen). Maar ik heb de eerste 16 nachten gereserveerd:

Panama-City:
Mamallena hostel: komt over als behulpzaam en relaxed, foto's spraken me aan, goede recensies, goede prijs. Aangezien wij met ov reizen lijkt me dit goede uitvalsbasis niet te ver van Albrook busterminal.
Alternatief vond ik Oasis PTY, deze is met zwembad en vlakbij de enige metrolijn.
Voor jullie misschien geen goede opties aangezien jullie met auto gaan.

Puerto Lindo
Hostel Wunderbar: goede recensies, ziet er leuk uit, in omgeving veel te doen en ik wilde graag meer in de natuur zitten ipv de stad. Ik wil vanuit de stad met de trein naar Colon en dan via Portobelo naar Puerto Lindo.

Gamboa (is eigenlijk ook Panama-City)
Mateo B&B: homestay bij ouder echtpaar die in soort vogelparadijs wonen als ik alles mag geloven. Ze wonen vlakbij de pipeline wat een beroemde wandelroute is voor vogelspotters. Werd me ook aangeraden als must door twee biologen. Dit is ook niet al te ver van Albrook busterminal, wat handig is omdat we de volgende dag naar de omgeving van El Valle gaan.

La Laguna de San Carlos
Mamallena ecolodge: gekozen om de plek en de lyrische recensies. Heeft een natural pool en ik verwacht een mooie omgeving. Lijkt me met eigen vervoer nog fijner omdat je dan makkelijker naar leuke activiteiten/sites in de omgeving kan van El Valle. In El valle zag ik niet echt iets wat mij aansprak of ze wilden geen kinderen.

El Coiba
We gaan een 3 daagse tour doen op dit eiland. Slokt weliswaar een groot deel van het budget op, maar ik zie het als eenmalig en als soort must om de natuur van Panama goed te zien en te beleven.

Isla Boca Brava
Howlers Bay Hotel: relaxte locatie, verder zag ik ook niet veel.

Hierna heb ik nog 8 dagen in te vullen. Ik weet nog niet of ik dat op de semi-bonnefooi doe (dag van tevoren iets boeken - afh of er wifi is) of dat ik het licht nog ga zien de komende weken. Wat mij tegen houd is de regentijd in combi met de sowieso vele regen op Bocas del Toro. Als ik daar 4 dagen met hele dag stortregen zit, word ik niet erg blij. Dus misschien boek ik eerst 2 dagen, dat lijkt me nog wel te overzien. Punt is of we dan met vliegtuig naar Panama-C teruggaan of met de bus. Als ik vliegtuig nu al boek dan zit ik vrijwel vast aan Bocas, tickets zijn best prijzig dus om het te laten schieten en alsnog met de bus te gaan vind ik ook geen optie.

Heb jij al acco's op het oog die ik niet genoemd heb?
7 jaar geleden
·
#20507
Nee, nog helemaal niet. Maar ik ben nu per toeval tegen een contactpersoon aangelopen.

Zij is net als ik motorrijdster en toevallig(!) heb ik haar moeder afgelopen weekend tijdens het motorrijden in het Zuidelijke Zwarte Woud getroffen.
Vervolgens heeft zij een prive bericht ingesproken in mijn facebook account met de uitnodiging om haar hulp in te schakelen bij organisatorische dingen.

Kortom, daar ben ik wel blij mee. Ik wil ook even precies navragen hoe het met Malaria zit want daar is de info ook erg divers over.

Het Mamallena had ik ook opgeschreven... dat zag er ook erg aardig uit, al is mijn man niet zo van de "hostels".
Als het maar schoon en gezellig is vind ik het allemaal prima.

Qua regen moet ik ook even bekijken hoe het gaat lopen... dat is ook een vraag die ik aan Sara ga stellen. Vaak hebben ze er daar toch wat meer zicht op.
  • Pagina :
  • 1
  • 2
  • 3
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!