donderdag 10 augustus 2017
  88 Replies
  18.5K Visits
  Subscribe
We zijn weer terug en hebben een super, super, super, geweldige vakantie gehad. Wat is dit een heerlijk land! De mensen zijn echt zo vriendelijk als van te voren werd gezegd. En wat geweldig om hier zelf te rijden! Hierdoor kwamen we echt in contact met de lokale bevolking en ik weet niet hoe ik dit gevoel het beste kan uitleggen maar het komt er op neer dat je door zelf te rijden als het ware er helemaal (beetje dan) bij hoort.

Jullie zullen nog even op de reisverslagen moeten wachten (ff bijkomen!) maar ik kan al wel zeggen dat onze wens op chimpansees in het wild te zien, is gelukt!!! Was echt een hele mooie ervaring.

Later meer!!
Waardeer dit bericht:
5 jaar geleden
·
#24815
Ps persoonlijk zou ik wachten tot al je kinderen 12 jaar of ouder zijn. Pas vanaf die leeftijd mag je bezoek brengen aan de Chimpansees (was waarom wij hierheen gingen)

Voor de berggorilla's moet je 15 jaar of ouder zijn Berggorilla's hebben we dus niet kunnen doen (nog 2 jaar wachten voor ons).
5 jaar geleden
·
#24814
We zijn nog niet in Namibie geweest. Kan je wat dat betreft dus helaas niet helpen...

Het enige wat wij in onze zoektocht naar info over Uganda menigmaal tegenkwamen, is dat andere reizigers die in veel meer Afrikaanse landen waren geweest ons vertelden dat Uganda toch wel hun mooiste Afrika reis was.

Onze enige referentie (Marokko even niet meegeteld) was Tanzania. Uganda wint het dan wat ons betreft.Uganda staat sowieso heel hoog (bovenaan??) op ons reizen lijstje!
5 jaar geleden
·
#24813
Hallo Eynd14,

Wat een prachtig reisverslag van je reis door Oeganda! Dacht dat je ook al door Namibië reisde, he...heb je daar ook zo een uitgebreid verslag van? Indien ja zou je dat evtl ook willen delen, evtl via PB?
Ik weet dat het moeilijk is om landen te vergelijken maar als je het toch zou moeten doen. Welke reis vonden jullie het mooist, heeft het meest indrukken bij jullie achter gelaten? Welk van deze 2 landen is het interessants om te bereizen met kinderen van 11/13 en 15 jaar oud, denk je? En hoe zit het met het totale kostenplaatje in beide landen? Alvast bedankt voor de info! Groetjes
6 jaar geleden
·
#24812
Het is ook zo leuk lezen zoals jij schrijft en zo uitgebreid! Je kan het ons niet kwalijk nemen dat we de laatste dagen ook nog willen meegenieten!

Maar voel je vooral niet opgejaagd, dat was ook zeker mijn bedoeling niet! Wat in het vat zit.... .
6 jaar geleden
·
#24811
Ik weet het, ik weet het... kom er alleen steeds niet aan toe... Maar ik ga het echt afmaken. Nog even(?) geduld...
6 jaar geleden
·
#24810
Ik wacht nog steeds in spanning af.... . :-)
6 jaar geleden
·
#24809
Oh jee... dat soort dingen zijn wel even om van te schrikken ja. Iets om rekening mee te houden. Goed opletten dus.
Maar hopen dat tegen die tijd de weg klaar is :)
Ik ben wel benieuwd weer naar een volgend verhaal ;)

Wij vliegen op 27 juli naar Entebbe.
Blijven eerst paar dagen bij mijn broer en zijn gezin.
Daarna halen we de auto op in Entebbe en rijden we naar Jinja.
Jinja, 3 nachten, hotel: Source of the Smile
Sipi Falls, 1 nacht, Lacam Lodge
Moroto, 1 nacht, Kara-Tunga guesthouse
Kidepo, 2 nachten, Kidepo Savannah Lodge
Kitgum, 1 nacht, Jaflo Gardens
Murchison, 3 nachten, Chobe Lodge
Rhino Sanctuary, 2 nachten, Amuka Lodge
Sesse Islands, 4 nachten, Brovad Sand Lodge
Entebbe, 2 nachten, 2 Friends beach hotel
20 augustus vliegen we weer naar huis.
Na Jinja even paar dagen vrij veel. Maar in Sipi is niet heel veel te doen met kleine kinderen dus een middag en de volgende ochtend lijkt ons genoeg. Ook omdat de hotels daar heel duur zijn zonder een zwembad of iets dergelijks voor de kinderen.
Het hotel in Moroto schijnt van een Nederlander te zijn waar ze erg lekker eten serveren. Pluspuntje;)
Als we van daar naar Kidepo rijden willen we ergens langs de Karamojong stam. Nachtje kitgum is puur om de lange trip te doorbreken. Daarna gaan we weer relaxen in Murchison.
In Chobe Lodge hebben we een familie bungalow. Is voor 6 personen en gaan we samen met mijn broer en zijn vriendin in. (Kunnen we de prijs delen, anders niet te betalen) Die doen ongeveer het zelfde rondje als ons alleen tegenovergestelde richting, dus we ontmoeten elkaar daar en gaan Murchison met ons 6en ontdekken.
Als we naar Sesse gaan leveren we de auto bij de haven in, in Entebbe,want die heb je daar niet nodig. Zo rustig daar dat we voor een boda boda gaan. En terug in Entebbe komt mijn broer, die daar woont met gezin, ons de laatste 2 dagen vergezellen.

We moeten dus 2x door/langs Kampala. Gaan nog even bekijken hoe we dat gaan aanpakken. :)
6 jaar geleden
·
#24808
Kampala is een drama om te rijden!!

Ok, ok, ik moet nog steeds mijn verslag afmaken maarreh... bij deze kan ik alvast zeggen dat Kampala dus erg was. Maar dat ligt misschien ook aan hoe laat je er rijdt. Wij reden rond 15:00 Kampala in, dan staat alles vast. We hebben over een stukje van 20 minuten rijden wel 1 1/2 uur gedaan. En het rijgedrag!! Mijn hemel!! Nog niet eerder elders dit soort taferelen gezien (ja, beschrijving volgt nog).

Op de dag dat we Kampala uitreden was het relatief rustig (we reden 11:00 uur Kampala uit). Toen waren we binnen een uur in Entebbe (hadden van anderen al gehoord dat die daar dus 2 1/2 uur over hadden gedaan). Overigens wordt de weg tussen Entebbe en Kampala verbreed dus wie weet staat het er komende zomer minder vast (ze waren al een heel eind). Dus Kampala uit was te doen maar toen hebben we een momentje meegemaakt... 'Wat gaat die auto doen? Nee, dat kan niet! Maar he?!?' Gelukkig was manlief echt heel snel en realiseerde zich dat hij moest handelen. Snelle uitwijk gemaakt zodat de de tegenliggende auto op onze rijbaan er door kon... Ja, die tegenliggende auto reed gewoon met zelfde vaart door op onze rijstrook! Echt geen enkel teken dat hij aan de kant zou gaan... Pff dan denk je echt, wat als we niet waren uitgeweken.

Conclusie: als het kan rij om Kampala heen!!

Ik hoop dat ik eind van de week weer stukje kan schrijven.

PS1: bij wie gaan jullie uiteindelijk de auto huren?
PS 2: welke hotels hebben jullie op het oog/ wat is jullie route?
6 jaar geleden
·
#24807
Wij hebben inderdaad met overstap. Heen 3 en een half Uur, terug een uur en 15 min. Ben erg blij met deze tickets.
Verder hebben we de reis ook helemaal uitgestippeld en hotels gevonden wat we willen. Auto met pop-up roof. Nog even de puntjes op de i en dan leggen we alles vast. Duurt nog lang maar al heel veel zin in.
Ik las in jou berichten dat het rijden prima te doen is. Geldt dat ook voor Kampala?? Of beter er omheen rijden als dat kan?
6 jaar geleden
·
#24806
Eynd, door je verhalen heb ik er weer een land bij op het verlanglijstje!
6 jaar geleden
·
#24805
Wow dat zijn echt mooie prijzen!! Wij hadden de tickets relatief laat gekocht. Zo zie je maar weer hoe het loont om vroeg je tickets te kopen!

Heb je rechtstreeks of moet je nog overstappen? Wij hadden rechtstreeks (die waren goedkoper dan met overstap met emirates) maar voor 1000 euro minder is het helemaal niet erg om over te moeten stappen.
6 jaar geleden
·
#24804
ja ik heb goede tickets denk ik zo :)
2 volwassen en 2 kinderen ( 7 en 5) 1900 euro vanaf Dusseldorf.
Mijn andere broer en zijn vriendin voor dezelfde periode 2 tickets voor 900 euro. Dus nog goedkoper.

De hele sfeer van Jinja lijkt mij erg leuk. Wat ik hoor dan. Family float trip over de Nijl. Volgens mij rond de 40 dollar voor volwassen en kinderen rond de 30. Quad rijden. Ook tochten waar de kleinere kinderen gewoon mee kunnen en ik zou zelf heel graag een keer willen bungee jumpen. (geen idee of ik nog zo denk als ik daar daadwerkelijk sta :) ) maar dat kun dus ook boven de Nijl. Dat was inderdaad wel vrij prijzig.
Ssese moet heel relax zijn. Heel rustig. Vooral na al die drukte en safari's. Ik heb het nu wel in onze planning zitten, maar misschien inderdaad een resort aan het water bij Kampala en Entebbe ook een optie. Ik wacht je verslag even af ;)

Mijn zus en gezin hadden Malerone geslikt. Verder geen idee op welk tijdstip ofzo. Ga haar eens navragen.
Zal zo eens kijken hier op het forum naar meer informatie daarover. Zover was ik nog niet gekomen. Bedankt voor de tip.
6 jaar geleden
·
#24803
@ Mendy, leuk dat jullie voor komende zomer tickets hebben. Nog mooie prijs gevonden? Paar weken geleden zag ik dat ze voor 4 volwassenen vanaf Brussel met Brussels airlines 'maar' 2400 euro waren! (wij hebben vorig jaar 2800 euro betaald).

Wij zijn niet in Jinja geweest of Ssese Island. Niet naar Jinja gaan is vooraf een bewuste keus geweest. Dit hadden we aan het eind van de vakantie willen doen omdat je daar veel leuke outdoor activiteiten hebt. Toen we ons in die activiteiten gingen verdiepen, bleken die schrikbarend duur te zijn. Tja, dan heb je veel activiteiten maar kan je er eigenlijk geen gebruik van maken.

Ssese Island waren we ook niet van overtuigd of dat nou de perfecte afsluiting zou zijn, vandaar dat we in Kampala bij een mooi resort hebben afgesloten (heb ik nog geen verslag van gedaan, komt nog).

Dan de malariapillen. Als je even hierop zoekt op dit forum (via zoekfunctie) dan zie je dat er al diverse discussies/ervaringen uitgewisseld zijn hierover op het forum.

Het klopt dat mensen die er wonen niet slikken. Op de lange termijn wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. Bij relatief korte periode is dit wel zo.

En Oeganda is echt malariagebied. Er zijn nog veel besmettingen. Gelukkig doen ze er veel aan, zo hebben we dus met eigen ogen gezien hoe hulporganisaties de bevolking inlichtte en klamboe's aan het uitdelen waren.

Wij hebben tabletten geslikt en nergens last van gehad. Drie van ons hebben Malerone geslikt en onze jongste Lariam.

Ben wel benieuwd naar het gezin van je zus en zwager en kinderen. Waren ze allemaal ziek? Want de kans dat je ziek wordt van die pillen is niet zo groot en om dan allemaal ziek te zijn... dan vraag ik me af of het daarvan komt.

- wat waren de verschijnselen?
- welke pillen hebben zij geslikt (malerone?)
- maar dan het belangrijkste: hoe hebben ze de tabletten geslikt? Dat maakt namelijk erg veel uit of je wel/niet last krijgt van bijwerkingen. Dus wanneer slikten ze deze pillen? 's Ochtends, 's avonds, met eten, zonder eten??

Ik heb menig toerist de pillen aan het ontbijt zien slikken... niet de handigste maaltijd om te doen...
6 jaar geleden
·
#24802
tijdje niet gekeken maar leuk om weer de nieuwe verslagen te lezen. Prachtig.

Wij hebben vorige week de tickets geboekt voor zomer 2018 naar Oeganda. Nu de reis uitstippelen wat
we allemaal willen gaan doen en zien daar.
Zijn jullie ook in Jinja of Ssese islands geweest?
Hebben jullie malariapillen geslikt? zo ja... last van bijwerkingen gehad?
Mijn zus en zwager met kinderen zijn afgelopen zomer ook geweest en die zijn echt ziek geweest
van de malariapillen (ze denken dat het daar van kwam) en 2 zijn er toen gestopt met het innemen van de pillen.
Mijn moeder heeft er ook aardig last van gehad, mijn vader weer helemaal niet.
Mijn broer en schoonzus en neefje (die daar wonen) slikken geen pillen. Dus ik vind het heel lastig wat te doen omdat als je die pillen slikt ook niet 100% "safe" bent.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar andere mensen/gezinnen en hun ervaringen met de malariapil, het wel of niet slikken daarvan en waarom dan wel of niet.
6 jaar geleden
·
#24801
Ja, gras was al aardig hoog. Wij konden op de eerste plek gelukkig op een termietenheuvel klimmen en hebben het vandaar erg goed kunnen zien (en nee, geen termieten gezien of gevoeld).

In bijna alle lodges/tenten lagen wij met zaklantaarn in bed.... 't is er inderdaad aardedonker.
6 jaar geleden
·
#24800
Leuk weer om te lezen :-)
Mijn man was een aantal jaar geleden ook naar de Rhino Sanctuary geweest en vond het ook heel Speciaal. Wij hebben deze trip besloten om niet met de kids te gaan want manlief zei al gras erg hoog is. Voor kleine kids is dat niet te doen. Maar staat zeker nog op ons lijstje!

Oh en dat pikkedonker vond ik vreselijk! Ik had zelfs in de lodges 's nachts mijn telefoonlichtje aan want ik kreeg er de kriebels van, zijn wij niet gewend zo donker :-/
6 jaar geleden
·
#24799
dag 21: neushoorn trekking (te voet!)

Gisteravond na het eten werd ons gevraagd of we alleen naar ons huisje wilde lopen of dat er iemand moest meelopen. Nou, het is echt op steenworp afstand en als het niet noodzakelijk is... dan lopen we wel zelf hoor! Zo... dat lijkt dus makkelijker dan het is! Het was echt stikdonker en echt bizar maar we zijn nog geen 10 stappen vanaf het restaurant en kijken elkaar al vertwijfeld aan... die kant... toch?? Het wandelpaadje is echt niet te vinden. Gelukkig krijgen we een briljante ingeving. Manlief is met auto naar huisje gereden... dus... waar is de weg? Ja, hier... weet je nog of je hier al naar links ging of verderop??... hier... oh nee, toch niet. Na deze struiken dan? Lang leve de super zaklantaarns van de Action die echt heel ver kunnen schijnen want na de struiken schijnen we in de verte en ja hoor! Daar is ons huisje. Echt rare gewaarwording dat je zo gedesoriënteerd bent als het zo donker is (nee hier geen verlichting of lampjes op je pad naar het huisje).

's Ochtends staan we bijtijds op want we gaan op neushoorn walking safari! Bijtijds maar niet achterlijk vroeg gelukkig. We hebben ze beetje uitgehoord of het echt noodzakelijk is dat we daar al om 7:00 uur staan of dat 9:00 ook ok is. Inmiddels zijn we toch aardig moe van onze reis vandaar. We besluiten om 9:00 uur te gaan.

Aan het ontbijt vragen ze ook nog wat we allemaal nog meer willen gaan doen. Want zeggen ze, de canoe trip is echt super. Ja, dat hadden we als optie in onze planning staan.... Maar pfff 3-4 uur kano varen en daarvoor 6:00 op pad gaan... Maar het is echt heel mooie trip, moedigen ze ons aan. Ok... zucht... dan maar even vragen hoe de kano's eruit zien (of je met zijn tweeën kan peddelen). Maar zelfs de kinderen kijken ons aan van 'we vinden het echt leuk maar ik kan niet meer...'. Maar dan komt de uitleg.... er wordt voor je gepeddeld!! Wat?!? Alleen maar lekker zitten en genieten?!? Ja! Ohhhhh!! Ja, dat kunnen we wel opbrengen!

Maar nu eerst naar de neushoorns. Ik hoop echt dat het wat wordt. Het regent namelijk nog steeds! Voor het eerst deze vakantie halen we de poncho's tevoorschijn. Vraag nog aan het personeel of het wel zin heeft om te gaan (zo'n goedkope excursie is het nou ook weer niet...). Dan gaan we wel vanmiddag of morgen. Maar ze drukken ons op het hart dat we ons echt geen zorgen hoeven te maken...

Iemand rijdt eerste stukje met ons mee en wijst ons de weg. Het Ziwa Rhino Sanctuary is een heel groot terrein dus... na wat links en rechts staan er bordjes. Vanaf hier vinden jullie het wel en de goede man stapt uit. Nou voor de verandering staat het inderdaad supergoed aangegeven en na kwartiertje zijn we er.

We melden ons. Eerst betalen. Hoe oud de kinderen zijn. Nou, 12 en... Ok. Ok? Ik hou wijselijk even mijn mond. Denkt ze nou echt dat onze kinderen allebei 12 zijn?!? Ja, dus... Ga ik er wat van zeggen? Dit scheelt toch aardig wat geld... ik zeg maar even niets... Ze maakt de administratie in orde (moeten ook tekenen dat alles op eigen risico etc is) en we betalen inderdaad voor beide kinderen het kindertarief... Als je meerdere activiteiten doet betaal je de prijs van package deal. Nog een meevaller. Kennelijk heeft onze lodge de prijzen niet goed staan. De package blijkt 10 dollar goedkoper te zijn (nee, geen vergissing in ons voordeel dit keer. Staat echt op de prijslijst!)

We krijgen ranger toegewezen en... kaplaarzen! Gelukkig hebben ze voor heren ook een grote maat. Moet je wel op de koop toe nemen dat ze roze zijn...

Nou, spannend. Gaan we ze zien? We hebben nog nooit neushoorns in het wild gezien (nou ja, in het wild... we zitten toch in een soort open dierentuin met hek eromheen... ). In Tanzania was het niet gelukt. Dit is een grote wens van onze zoon. Neushoorns. In Oeganda zijn ze in het wild uitgestorven en in deze Sanctuary willen ze weer neushoorns 'kweken'. De bedoeling is dat ze binnen paar jaar in Oeganda uitgezet worden. Nou, hier ga je ze dus echt zien. Kon er niet veel info over vinden vooraf hoe dit gaat maar je ziet ze dus gegarandeerd. Elke neushoorn in het park wordt 24 uur per dag, 7 dagen per week, persoonlijk beschermt. Bij elke neushoorn zijn continu 3 rangers aanwezig. Als bewaking maar ook om in de gaten te houden hoe het met ze gaat qua gezondheid.

Je gaat (met je eigen auto) eerst stukje rijden. Hooguit kwartier was het bij ons. En dan te voet verder (gewapend met poncho's en paraplu's). En die kaplaarzen zijn ook heerlijk. Je loopt door hoog gras en dat gras is .. nat. Erg nat! Na al die regen van de afgelopen 24 uur. Het is maar paar minuutjes lopen (helemaal niet moeilijk) en dan... wow zijn we bij de neushoorns. Ohh dat is echt machtig gezicht. En nu wordt ons duidelijk dat we ons inderdaad geen zorgen hoeven te maken of we wat zien... want juist bij regen valt er veel te zien! Neushoorns zijn actief als het regent! De regen koelt hun lichaamstemperatuur af en maakt ook nog eens het gras lekker zacht. Dus... ipv liggende neushoorns die niets doen (we hadden andere toeristen onderweg al eens horen zeggen 'best leuk die neushoorns maar na paar minuten heb je het ook wel weer gezien) zien wij grazende neushoorns (wat een geluid maken ze hierbij!), spelende neushoorns (ja, echt, 2 stoeiende neushoorns, half boven op elkaar), neushoorns die gaan zitten en weer gaan staan...lopende neushoorns... eh... ze komen recht op ons af!!

Maar we leren ook dat de neushoorns zo goed als niets zien. En al helemaal niet als je recht voor ze bent (hun ogen zitten aan de zijkant, vandaar dat ze zo zwiepen met hun hoofd. Zo scannen ze de omgeving voor hen af). Maar nu komen ze wel te dichtbij en moeten wij naar achteren (ja, als ze echt op je afkomen moet je in een boom klimmen.... We zien 1 boompje... Ehhh daar met zijn allen in?!?). Rustig lopen we wat van ze af en via een grote boog lopen we weer terug. Nu zijn ze net op een plek waar het gras wat lager is. Nog beter zicht. Zoonlief mag iets verder naar voren lopen om foto's te maken. De rangers die continu bij deze neushoorns zijn, hoor ik opeens zachtjes praten. Hun taal is niet te verstaan maar duidelijk is dat we echt achteruit moeten. We kijken onze eigen ranger aan. Die vindt dat we best nog een foto kunnen maken... De rangers worden zenuwachtig... Ik nu ook... Kom op! Heb je ze nu goed op de foto's staan? Ja, mooi, dan gaan we!

In totaal zijn we zo'n uur bij de neushoorns geweest.

Was echt mooi en voelt weer zo stoer. Gewoon in de open natuur, op korte afstand en alleen maar gras tussen ons en de neushoorns in... Nee, dit is echt geen dierentuin gevoel. Dit is echt alsof je ze in het wild te voet tegen bent gekomen. Missie zeker geslaagd!

We gaan weer terug. Bekijken ook nog alle informatie borden ter aanvulling op wat we allemaal al onderweg van onze ranger hebben gehoord. Hij ziet dat we nog steeds geïnteresseerd zijn en krijgen nog meer info. Vooral over stropen van de hoorns en hoe de aanpak in diverse landen is om dit tegen te gaan. Voor ons leuk te zien dat onze dochter hier heel erg in is geïnteresseerd.

Onze laarzen mogen we bij ons houden en we krijgen zwemvesten uitgereikt voor morgen. Ook voor onze gids. Die komt morgenochtend naar de lodge toe.

Terug in de lodge gaan we lekker lunchen en we hebben mazzel. Het weer wordt beter, het trekt een beetje open. Zien zelfs het zonnetje en... kunnen gebruik maken van het zwembad! Deze middag brengen we lekker rond het zwembad door.

's Avonds gaan we op tijd naar onze kamer. Morgen ochtend om 6:00 uur worden we al aan de ontbijttafel verwacht...

Kosten Rhino trekking: 45 dollar pp, kinderen (t/m 12 jaar) 23 dollar

Andere activiteiten:
- Shoebill Canoe Ride (Duration : 3 - 4 Hours)
- Night Walk (Duration : 2 - 3 Hours)
- Birding / Nature Walk (Duration : 2 - 3 Hours)
Kosten: 30 dollar pp, kinderen (t/m 12 jaar) 15 dollar (deze kosten staan niet goed op website Amuka lodge)

Er zijn ook verschillende package deals. Bestaat uit rhino trekking en 1 (package 1) of 2 (heel verrassend... package 2) andere activiteiten.
Kosten package 1: 65 dollar pp, kinderen (t/m 12 jaar) 33 dollar
Kosten package 2: 85 dollar pp, kinderen (tm 12 jaar) 43 dollar
(ook de kosten van de packages staan niet goed op amuka lodge website (daar staat resp. 75 & 100 dollar pp)
6 jaar geleden
·
#24798
Het is al even geleden dat ik gereageerd heb, maar ik zit steeds te smullen van je uitgebreide verslagen! Keep up the good work!!!


Ik zie net je post! Nou, je wordt op je wenken bediend!! Dank voor de aanmoediging!
6 jaar geleden
·
#24797
dag 20: reisdag, naar Ziwa Sanctuary

We zijn gelukkig vannacht geen enge beesten meer tegengekomen! En we kunnen het deze ochtend een beetje rustig aandoen. Ik had gedacht de ferry van 8:00 te nemen maar gelukkig zag zoonlief gistermiddag de tijden op een bordje staan. Hé mam, er gaat er helemaal geen één om 8:00 uur! (ik had toch zo in mijn hoofd dat ie om 7:00, 8:00 en 9:00 ging...). Oké, 7:00 is me echt te vroeg. Met 9:00 moeten we het uiteindelijk ook redden om voor eind van de middag op plaats van bestemming te zijn....

We checken uit nemen onze packed lunch mee en gaan weer op pad. Bij de buitenste gate worden we hartelijk gegroet. Belangstellend wordt gevraagd of we weer verder reizen en ze wensen ons nog een goede reis en aan safe journey!

Bij de ferry aangekomen, zien we dat de ferry aan de overkant ligt. Yep, dat is natuurlijk best logisch aangezien de eerste ferry iedereen van de zuidkant naar de noordkant brengt... Dus om 9:00 vertrekt hij voor ons gezien aan de overkant (noordkant). Gelukkig duurt de oversteek niet lang en voor we het weten rijden we de ferry op. Het is weer volle bak. Manlief zit in de auto en wij staan tussen de andere toeristen. Maar dan komt man van de ferry helemaal tussen de auto's en andere toeristen door naar ons toe lopen. Groet ons vriendelijk, schut ons de hand en maakt een heel praatje met ons. Precies wat hij met alle mensen (eh... de locals dus) doet die hij kent!!! Dit voelt zo alsof we er helemaal bij horen!

9:30 zijn we aan de overkant. We hebben nog tot het middaguur om het park uit te rijden (daarna is ons entree bewijs niet meer geldig). Moet lukken. Om nog van het park te kunnen genieten nemen we niet de noordelijke Tangi Gate (dat is 15 km rijden) als uitgang maar we gaan naar de Purongo gate (40 km) wat stuk oostelijker ligt. We nemen een weg langs de Paraa lodge (standaard is om vanaf ferry eerst rechtdoor te rijden en dan pas rechtsaf te slaan richting Purongo gate maar dat stukje weg hadden we nu al 4 keer gezien...). Deze route hadden we van 'onze' ranger gehoord. We gaan de slagboom door en de man vraagt vriendelijk of we wel weten hoe we moeten rijden. We krijgen de aanwijzing mee: bij T-splitsing rechts. Nou, moeilijker dan dat was het ook niet.

De weg is hier heel anders dan in de delta. Daar heb je min of meer 'witte' harde zandpaden (en meer soort gele harde klei paden) maar hier rijden we weer op ons zo bekende rode wegen (met dito kwaliteit...). En ook de omgeving is heel anders. Ander NL gezin had ons al gezegd dat ze Murchison NP heel mooi (groen) vonden maar dat ze door hun lage auto niet veel hadden kunnen zien. Ik kan nu begrijpen waarom.... Tot nu toe hadden we alles prima kunnen zien maar hier ligt de weg lager dan de omgeving naast je en daarnaast is het ook nog eens een glooiend landschap. Dus waar je op rijdt ligt lager en naast je gaat het landschap ook nog eens naar beneden. Nou, van de eerste olifant die we hier tegenkwamen, zagen we alleen een stukje rug! Moet je nagaan als het gras gaat groeien... over 2 weken zou het een stuk hoger zijn, had de ranger verteld...

Maar voor ons is het een leuke route op weg naar onze volgende bestemming (leuker dan alleen asfalt) en we hebben uiteindelijk ook nog de nodige dieren gezien. En nee, niet alleen hun ruggen! Je rijdt hier wederom vrijwel alleen maar in 1 1/2 uur tijd hebben we toch nog 3 tegenliggers gehad (toch fijn te weten dat deze weg ook door anderen wordt gebruikt voor het geval je pech hebt....).

Rond een uur of 11 rijden we het park uit. Ook daarna is de weg nog lekker hobbelig maar dan... wow... dan rijden we de asfalt weg op. Wat hebben we die lang niet gehad!! Het is een nieuw aangelegde weg. Zoooo strak... We zitten gewoon te juichen in de auto. Zo speciaal. We hebben zelfs foto's van deze weg gemaakt!! Enneh het lukt ons zelfs om hier 100 te rijden!!! Het idee is om bij de Karuma Falls te gaan lunchen. Nog 55 km. Nou daar zijn we dan voor lunchtijd al!! En ja, we zijn er voor lunchtijd. Alleen wat iedereen vergeet erbij te zeggen... je kan hier nergens stoppen!! Je kan niet eens je auto even aan de kant zetten. Tis gewoon een weg die er langsrijdt. Ook bij de brug geen stopmogelijkheid en ook niet echt fotomoment want brug wordt bewaakt door militairen. Dus... 'jongens, goed kijken, daar is het woeste water'...zoef... dat was het woeste water.... dus....

Ok,dan maar bij dorpje stoppen... nou die zijn er ook niet! ... onze lunch maar op schoot opgegeten...

Nou, met zo'n goede weg kan je aardig vaart maken... en aangezien er ook geen dorpjes zijn om te stoppen (pas op het moment dat we er bijna zijn, zien we weer dorpjes...) zijn we al rond 13:00 bij Ziwa Sanctuary!! Ze zijn daar niet eens klaar met de lunch!! Of we wilden lunchen... ahhh... dat zag er zo lekker uit maar ja... wij hadden net onze packed lunch achter onze kiezen. Hoe verleidelijk, we slaan het toch maar af.

O ja, voor de zelfrijders onder ons: op zowel de kaart als GPS stond dat Ziwa Sanctuary ten oosten van de weg ligt (dus wij verwachtte een afslag links van ons). Nou, dat klopt niet. Ligt stukje verder (voor ons gezien ongeveer 5 km verder) en dan dus aan de andere kant. En eh... ja, ook hier reden we er bijna voorbij... maar keren? Nuhhh, ik vind het meer een hele ruime bocht die we hebben genomen....

Wij overnachten in het Ziwa Sanctuary in Amuka Safari Lodge. Geen idee meer hoe onze acco eruit zou zien... Verrassing dus. Maar eerst even een safety briefing want we zitten immers binnen het Sanctuary.... oké.... Man steekt van wal:
- in het huisje kunnen spinnen zitten en gekko's maar die doen helemaal niets zijn niet gevaarlijk. Oké, gelukkig.
- 's Avonds mag je alleen naar huisje lopen maar als de neushoorns in de buurt zijn, loopt bewaking mee. Nou, dat klinkt ook nog goed.
- vergeet niet om je zaklantaarn mee te nemen zodat je 's avonds licht hebt als je naar acco terugloopt, want er zijn hier ook reptielen. Ok, nu ga ik rechter op zitten... reptielen?!? Wat bedoelt ie? Even voor de zekerheid vragen.... Nou, slangen... enzo...

En dat was de safety briefing, duurde nog geen 2 minuten. Kan alleen maar aan 'reptielen' denken...

Maar de aandacht gaat al snel weg want we gaan naar de acco. Verrassing dus. Maar wel leuke verrassing: blijkt een heel groot huisje te zijn! (ja, ik ben me ervan bewust dat groot en huisJE niet bijelkaar past maar toch is dat precies de omschrijving die erbij past). Parkeerplaats voor de deur.... (ok, om niet de verkeerde indruk te wekken: er was gewoon open plek tussen de struiken voor ons huis waar de auto geparkeerd kon worden). Hele grote veranda met mega grote bank met matras erop waar we met 3 personen languit op konden liggen. We settelen ons, willen gaan zwemmen maar dan horen we toch een herrie!! Jemig wat gebeurt daar? Ahh, regen klinkt dus heeeel hard op een golfplaten dak. Het gaat echt keihard te keer. Het komt met bakken uit de lucht en het houdt niet op... We vermaken ons op onze veranda (lezen, spelletje) en hebben gelukkig drinken etc bij de hand.

Echt de hele middag regent het. Zit je dan in je mooie (en dure!) lodge met zwembad... Rond etenstijd komt gelukkig iemand met paraplu ons halen. Restaurant heeft open keuken, een zitje en paar tafeltjes. Doet allemaal erg huiselijk aan. Enneh het eten is heerlijk!!

Met de mensen vandaar spreken we af dat we de volgende ochtend op neushoorn safari gaan. Niet te vroeg maar ook niet te laat. Want juist 's ochtends zijn neushoorns actief (of laat in de middag). We maken ons wel zorgen. Weersvoorspelling is namelijk ... regen.

Kosten overnachting Amuka safari lodge:
full board: 102 dollar pp (adult) en 52 dollar pp (kind, onder 13 jaar). Voor ons gezin zou dat neerkomen op: 358 dollar per nacht.
Ben brutaal geweest en heb gevraagd of ook onze oudste (15 jaar) voor kindertarief mocht. Daarnaast ook nog om korting gevraagd... Onze kosten: 276 dollar (full board, mooi groot huis) per nacht.

Om rekening mee te houden: als je niet in het Ziwa Sanctuary overnacht, kan je ook gewoon op neushoorn safari. Maar naast de kosten van de safari betaal je dan nog 20 dollar pp entree geld. Deze in ons geval 80 dollar, hebben wij nu niet hoeven te betalen.
6 jaar geleden
·
#24796
Het is al even geleden dat ik gereageerd heb, maar ik zit steeds te smullen van je uitgebreide verslagen! Keep up the good work!!!
  • Pagina :
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!