zondag 17 september 2017
  6 Replies
  2.9K Visits
  Subscribe
De tickets voor de meivakantie naar Marrakech zijn geboekt! Twee jaar geleden heel enthousiast geworden over Marokko na een stedentripje Marrakech inclusief een kort uitstapje naar de bergen. Zag toevallig dat de vluchten voor het zomerseizoen bij Ryan Air al te boeken waren. Dus meteen maar geboekt (Weeze- Marrakech) en de auto ook. Prijzen vielen me erg mee moet ik zeggen. Vluchten € 710 (2vw en 2 kids inclusief het familiepakket van 2x bagage en stoelen bij elkaar). Auto ook via Ryanair (Europcar) geboekt en kost 245 voor 11 dagen, inclusief afkoop eigen risico. Nu de route aan het uitstippelen. Deze ziet er (op dit moment ;-)) als volgt uit:

dag 1: Marrakech - Riad via Airbnb
dag 2: Marrakech - Riad via Airbnb
dag 3: Ait Ben Haddou (Kasbah) - Bagdad Cafe
dag 4: Ait Ben Haddou - Bagdad Cafe
dag 5: Ait Baha (Dades vallei en Todra Kloof)
dag 6: Merzouga
dag 7: Overnachting woestijn
dag 8: ...
dag 9: ..
dag 10: Ouarzazate
dag 11: Essaouira
dag 12: Essaouira
dag 13: Essaouira
dag 14: Marrakech
dag 15: Terugvlucht

Ik zit vooral even met dag 3 t/m 10. Hoe lang blijf je op welke plek? Wat is leuk om onderweg even te zien en waar is het leuk om wat langer te blijven. Is dit een logische route of kunnen we het ook nog anders doen? Tips voor bijzondere accommodaties ook altijd van harte welkom!
Is het nodig om na de kamelentocht nog weer een nachtje in Merzouga te blijven? In reisprogramma's van touroperators lees ik dat terug maar heb het idee dat je daarna (hopelijk even ergens douchen) eigenlijk ook wel weer door zou kunnen. Of is er in Merzouga nog iets anders te zien of doen?
Hoe/ waar regelen jullie de kamelentocht? Gaat iedereen naar het zelfde kamp in de woestijn? Of zit er nog verschil tussen de tourtjes/ de kampen?
Waardeer dit bericht:
6 jaar geleden
·
#25261
Ik zou...
een dagje langer in Marrakech blijven. Waarschijnlijk vertrek je 's morgens heel erg vroeg zodat je de eerste dag best wel moe bent.

Ait Ben Haddou is prachtig, maar je hoeft er niet twee nachten te blijven. Wel een aanrader om 's morgens heel vroeg te gaan. In anderhalf uur heb je het echt wel gezien. Wij sliepen in Ellouze; een prachtig authentiek hotelletje in een nabijgelegen dorpje.

Ik zou een hele dag voor de Dades vealle en een hele dag voor de Todra kloof nemen. Wij hadden zelfs nog een extra dag omdat we niet konden kiezen tussen alle leuke hotels (met zwembad) in leuke dorpjes. Heerlijk om wat meer de tijd te nemen.

Woestijn: hebben wij via hotel Kanz Erremal gedaan. Prima geregeld, niet duur, hotelkamer om je spullen op te slaan, te zwemmen en 's morgens uitgebreid te douchen. Klein kamp, lekker eten, schone lakens en je zag (toen) geen andere kampen. Wij waren met twee gezinnen en een jong stel (5 kamelen). Er zullen meer hotels zijn die het organiseren, met eigen kamelen en kamp in woestijn.

Direct buiten Merzouga (Rissani e.o.) vond ik de mensen niet aardig. Voelde echt niet fijn. Dat was echt de enige plek in Marokko. Dus ik zou verder gaan, wij zijn doorgereden naar Nkob.

Tip: wij zijn terug gegaan via Nkob. Saaie route maar Nkob is een niet toeristisch, prachtig kasbah dorp. Prachtige route vanaf Nkob naar Ouarzazate.

Ouarzazate is gewoon een grote, lelijke stad. Daar zou ik niet blijven hangen. Van Ouarzazate is het een hele ruk naar Essaouira (hebben wij niet gedaan, dus ik weet het niet precies, maar Ouarzazate - Marrakech is al een flink eind rijden (wel prachtige route). Ik zou kijken of je net buiten Marrakech de reis kunt onderbreken. De omgeving is er prachtig.
6 jaar geleden
·
#25262
Dit zijn al hele nuttige tips, bedankt! Ik kwam in een ander topic ook Agdz al tegen voor op de terugweg. Maar Nkob ligt op dezelfde weg zie ik. Dus dan zou de route er zo uit kunnen zien:

dag 1: Marrakech - Riad via Airbnb
dag 2: Marrakech - Riad via Airbnb
dag 3: Ait Ben Haddou (Kasbah) - Bagdad Cafe
dag 4: ..(Dades Vallei)
dag 5: Ait Baha (Todra Kloof) - Auberge le Festival Todra Gorge (met toren/ rots kamers, ziet er leuk uit)
dag 6: Ergens omgeving Dades vallei/ Todra Kloof - ....
dag 7: Merzouga - Kanz Erremal / Kasbah Azalay
dag 8: Overnachting woestijn - via een van bovenstaande hotels
dag 9: Nkob Agdz - ...
dag 10: .... - Hotel net buiten Marrakech om rit te onderbreken (tips? Hotel met lekker zwembad ofzo?)
dag 11: Essaouira - Airbnb
dag 12: Essaouira - Airnb
dag 13: Essaouira -Airbnb
dag 14: Marrakech
dag 15: Terugvlucht

Marrakech doen we bewust kort omdat we er al eens geweest zijn. Toen hadden we het na 2 dagen ook wel gezien. Nu komen we inderdaad de eerste dag vroeg aan, dus die dag doen we niet veel meer. Maar op dag 2 zijn we er dan een hele dag en ook de dag voordat we vliegen zijn we er nog een hele middag.
Ik kwam ook in een ander topic Kasbah Azalay tegen maar Kanz Erremal ziet er ook goed uit. Goed om te weten dat we niet langer in Merzouga hoeen te blijven.
6 jaar geleden
·
#25263
Hoi, je hoeft niet eerst een nacht in Merzouga te overnachten en daarna een nacht in de woestijn. Wij kwamen 's middags aan, hebben wat gezwommen en einde van de middag vertrokken we op de kameel.

Ik moet even graven qua hotels: we hadden ergens Chez Mimi. Hadden toen alleen een Facebook pagina. Heerlijk gegeten, hele lieve gastvrouw, schildpadjes in de tuin, mooi zwembad en ligt in een niet-toeristisch dorpje waar onze kinderen met de dorpskinderen hebben gespeeld bij rivier.

In Nkob hadden we Kasbah Baha Baha. Ook een aanrader.

Wij zijn ook vanuit Nkob eerst naar (waarschijnlijk) Agdz gereden. Mooie route.

Veel hotels waren 'top-tips' in de Lonely Planet; maar dat zagen we pas toen we daadwerkelijk in Marokko waren ;-)
6 jaar geleden
·
#25264
Leuk dat jullie naar Marokko gaan, echt een geweldig land!
Wij verbleven in Merzouga bij Azalay, echt een geweldig mooi onderkomen en je kan er ook de dag na je nacht in de woestijn gewoon nog lekker even douchen, ook de nacht in de woestijn kan je gewoon bij Azalay boeken. Het is ook erg leuk om met een jeep de woestijn in te gaan of om naar de markt naar Risani te gaan, wij hebben hier geen vervelende ervaring mee....
Wat wel belangrijk is om even rekening mee te houden, Essaouira is echt gewoon heel erg koud in mei, ik neem aan dat jullie voor het strand gaan maar dat gaat 'm echt niet worden! Wij hadden tijdens onze reis in de meivakantie gekozen voor Agadir, niet echt een mooie stad maar wel heerlijk weer gehad. We kwamen op het vliegveld mensen tegen die in Essaouira hadden gezeten en die hadden het echt verschrikkelijk koud gehad, het is niet zo zeer de tempratuur maar de wind die het er heel erg koud maakt.
Afgelopen zomer zijn we weer naar Marokko geweest en zijn we wel naar Essaouira geweest, dit is echt veel leuker dan Agadir maar zelfs in augustus hadden wij het in de avond echt koud! We hadden vanaf ongeveer 20.00 uur (het was dan nog steeds 26 graden) echt een lange broek en een vest nodig, hou hier dus rekening mee anders gaat dit je echt tegenvallen!
Verder zou je nog kunnen overwegen om naar Taroudant te gaan opweg naar de kust.
In ait benhaddou verbleven wij bij het Bagdad café, was echt een hele goede keus en lekker goedkoop! In Marrakech verbleven we bij riad noura, verder ben ik het even kwijt maar onze acco's zijn zeker terug te vinden hier op het forum.

En wat is jullie huurauto goedkoop! Wij zouden voor afgelopen zomer €573 betaald hebben en dan ook nog een borg van €1435, we hebben uiteindelijk toch maar voor het openbaarvervoer gekozen dat ons nog geen €250 heeft gekost.

Mocht je nog vragen hebben dan laat maar weten.
6 jaar geleden
·
#25265
Oeh, dat is ook weer een goede tip! Dat van de wind had ik wel gelezen maar wist niet dat het er dan ook zoveel kouder is dan in Agadir. Toch nog even goed over nadenken dan maar.
Azalay had ik inderdaad uit een van jouw topics gehaald. Via booking,com was er geen beschikbaarheid dus ik heb ze even gemaild.Wel benieuwd naar de prijs.

Ik heb de huurauto via Ryanair geboekt. Zij geven de garantie dat het via hen altijd het goedkoopste is. En het klopte ook wel want bij Rental Cars was ik 50,- meer kwijt geweest. De borg is heel hoog, maar goed in principe merk je daar niks van omdat het via de creditcard gaat. Verder de creditcard dan maar niet al teveel gebruiken anders zit je zo aan de maximale limiet. Natuurlijk wel het eigen risico afgekocht...
6 jaar geleden
·
#25266
In Agadir is het dan echt gewoon heerlijk weer, daar kan je echt de zee in.
Hou er inderdaad rekening mee dat ze de borg gewoon van he cc afschrijven en dat je die pas terug krijgt 2 tot 3 weken nadat je de auto ingeleverd hebt, dat werd mij tenminste verteld toen.
De eerste x in Marokko, in 2014, hebben we ook een huurauto genomen, we betaalde toen €288 voor 10 dagen en de borg was €500 maar die bleef gewoon op onze cc staan, dat is blijkbaar allemaal veranderd, jammer....
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!