donderdag 13 november 2014
  43 Replies
  17.3K Visits
  Subscribe
Aangezien er toch al wat verouderde forums zijn wil ik graag een nieuwe starten. Op dit moment is bij ons -door school- het eerste contact gelegd met de leerplichtambtenaar. Het is een nieuwe jongen die de opleiding nog volgt. Volgens de directrice staat hij er positief in maar gaat hij niet de wet overtreden. Hij is nu eea aan het uitzoeken omdat ook de school volledig achter ons staat, medewerking geeft, meedenkt enz enz. Deze week is er een mail opgesteld aan hem en het is nu wachten op antwoord. We willen ons vooral richten op de digitale leerweg, de klas bij onze reis betrekken enz.

Ondertussen zoeken wij verder. Wij willen graag specifieke verhalen horen van gezinnen die toestemming hebben gekregen, zodat we voorbeelden hebben voor de leerplichtambtenaar.

Wij horen graag van jullie!

«Onze reis zal in februari 2016 starten en voor het nieuwe schooljaar zullen we dan terug zijn met onze kids van dan 6 en 7»
Waardeer dit bericht:
9 jaar geleden
·
#17208
Dag,

Ik wil je niet teleurstellen. Maar over 'groep 3' doen veel leerplichtambtenaren wel moeilijk.
Onthoud ook goed dat er altijd een escape is door naar het buitenland te 'verhuizen'.
Ik heb niet het idee dat het in de loop van de jaren makkelijker is geworden om ontheffing te krijgen.
Zeker niet als de ambtenaar de wet na wil leven, want de wet is eigenlijk heel duidelijk: Nederlandse kinderen vanaf 5 jaar zijn leerplichtig. En leerplicht houdt in NL ook schoolplicht in (thuisonderwijs is alleen mogelijk na ontheffing en die krijg je eigenlijk alleen als je vanaf 4 jaar start met thuisonderwijs of in situaties waarin kind thuiszitter wordt/dreigt te worden.
9 jaar geleden
·
#17209
Wij zijn zojuist terug van een zes weekse reis met onze kinderen die op het basisonderwijs zitten. Wij hadden toestemming van onze leerplichtambtenaar. Onze kinderen hebben huiswerk mee gekregen en hebben dagelijks een verslag geschreven op hun online dagboek.

Tijdens onze reis zijn we mensen tegen gekomen die ons vertelden dat ze in het verleden ook problemen ondervonden met de lpa en zij hebben hun kinderen toen ingeschreven op een school in het land van bestemming. Dat schijnt te kunnen, maar het zou beter zijn als er hier betere mogelijkheden zijn. Maar helaas stamt de leerplichtwet uit 1969?
9 jaar geleden
·
#17210
Wij hebben het gesprek gehad met de leerplichtambtenaar. Zijn antwoord was al heel snel 'nee'. Hij mag het in zijn functie niet toelaten. Gelukkig was hij erg relaxed, had zelf ook een wereldreis gemaakt, en gaf hij ons 1 tip: uitschrijven als hele familie uit de gemeente. Die truc kenden we natuurlijk. De lpa zal ons verder ook niet lastig vallen als we weer terugkomen.

Ons huis houden we aan, qua verzekeringen gaan we alles onderbrengen bij oom verzekeringen (dit was ook een tip van de lpa!). Voor ons is het zo dus geregeld. School werkt sowieso mee.

Wij zijn begonnen met de serieuze voorbereidingen! Ook zijn we erg blij dat we open en eerlijk zijn geweest naar de lpa. Dat geeft een goed gevoel.
9 jaar geleden
·
#17211
Fijn dat het zo geregeld is zeg. En praktisch 'opgelost' door de lpa, toch wel een hobbel lijkt me in de planning.
9 jaar geleden
·
#17212
Klinkt allemaal heel bekend ;)
Mooi dat het voor jullie ook op deze manier geregeld kan worden. Wij hadden alleen mijn man en de drie leerplichtige kinderen uitgeschreven, de verzekeringen konden zo op mijn naam gewoon doorlopen.

Veel plezier met de rest van de voorbereidingen!!!
Groetjes Saskia
9 jaar geleden
·
#17213
Tja, en onze aanvraag is afgewezen.

Waar wij dachten een overtreding te maken van 5 dagen (school,gaf toestemming voor 10 dagen verlof), maar dit blijkt toch een misrekening te zijn en nu dus een overtreding van 3 weken (15 dagen)

De jongens hebben al hun huiswerk gemaakt in de vakantie, de CITO toetsen die ze gelijk na de vakantie hebben gemaakt hebben allemaal de uitslag A1, oftewel ze zijn er zeker niet dommer van geworden (maar dat wisten wij natuurlijk wel)

Dat plus het verhaal dat ze de wereld van Tempels, apen en slangen ook in 3 klassen hebben kunnen brengen (die lazen mee met ons blog).
Maar....het mag niet. Morgen worden we gehoord door de leerplichtambtenaar die daarna een proces-verbaal op gaat maken voor de Officier van Justitie.

We wachten dus nog even af.
9 jaar geleden
·
#17214
Oh, dat is echt super balen!

Mogen ze zomaar die 10 dagen erbij trekken?? Je had er toch toestemming voor??
9 jaar geleden
·
#17215
oef spannend.... en wat is het vervolg op jullie verhaal. Nog even voor de duidelijkheid. Wij hebben ook GEEN toestemming!
9 jaar geleden
·
#17216
Hallo allemaal,
Wij willen in oktober/november 8 weken naar Thailand, Maleisië en Indonesië met onze dochters van 4 en 5 jaar.
Nu is het voor de jongste geen probleem, want nog niet leerplichtig, maar de oudste dus wel.
Van de week gesprek gehad met de directeur maar zijn handen zijn gebonden omdat de wet duidelijk stelt dat kinderen vanaf 5 jaar leerplichtig zijn en in Nederland dus ook schoolplichtig zijn. Goede argumenten van mijn kant (dochter gaat waarschijnlijk groep 2 nog een keer doen omdat ze een jonge leerling is, ik ben zelf bevoegd leerkracht enz.) doen daar blijkbaar niets aan af. De directeur heeft contact gehad met de lpa en die geeft aan geen toestemming te kunnen geven :-(.
Jammer jammer jammer
Wij overwegen nu de stap van het uitschrijven uit gba te nemen, op dit moment zijn
ze bij de gemeente aan het kijken wat de mogelijkheden zijn:
- een ouder en leerplichtig kind uitschrijven?
- kind alleen uitschrijven en bij familie in België inschrijven?
Volgens school kunnen ze onze oudste dochter alleen uitschrijven van school als ze een inschrijving op een
andere school heeft, anders raakt ze "zwevend" .
Hebben jullie hier ervaring mee?
Lastig allemaal hoor, ik houd jullie op de hoogte.
9 jaar geleden
·
#17217
Wat wij gehoord hebben is uitschrijven bij de gemeente geen probleem. Je kan je eerste hotel opgeven als buitenlands adres en dan zou het geregeld moeten zijn. Wat ik begrijp is dat jullie zelf geen contact hebben gehad met de LPA. Wij hebben dat dus wel gedaan en deze heeft duidelijk aangegeven dat wij met de hele familie uit geschreven moeten zijn. Zijn argument was: waar de ouders zijn, zijn de kinderen ook. Dus wij moeten ons echt als gezin uitschrijven. Dit zou ik nog wel even goed gaan checken. 1 kind uitschrijven is natuurlijk ook wel apart....
9 jaar geleden
·
#17218
Wij hebben er enkele jaren geleden voor gekozen ons niet uit te schrijven uit Nederland (zonder kinderen en in een andere situatie!), juist omdat je dan een adres moet opgeven. Van mensen die ons voorgingen op wereldreis en die zich wel uitschreven kregen wij berichten dat zij problemen kregen met de belastingdienst. Die gingen namelijk post sturen naar het nieuwe adres in het buitenland. Aangezien dit een hotel was is de post nooit aangekomen en het gevolg was een boel trammelant met de belastingdienst. Overigens zijn wij zelf ook nog tot 3 jaar na thuiskomst bezig geweest e.e.a. goed te regelen met de belastingdienst, dus dit is geen garantie op dat front. :)
9 jaar geleden
·
#17219
Heb net contact gehad met de lpa en het uitschrijven uit de basisadministratie is niet voldoende.
In de wet staat:
[i:2qzdqooe]-Deze ambtenaren zijn bevoegd hun taak uit te oefenen ten aanzien van leerlingen die in Nederland woon- of verblijfplaats hebben.[/i:2qzdqooe]
Een uitschrijving uit de BRP (voorheen GBA) is dus niet voldoende.
Normaal gesproken zouden we hier misschien mee weg gekomen zijn als we niet zo eerlijk waren geweest naar de lpa toe.
Oftewel: we hebben slapende honden wakker gemaakt.
Wel belangrijk dus om te weten voor mensen die deze weg willen bewandelen. Op internet ben ik namelijk
tegen gekomen dat de lpa geen zeggenschap meer heeft over kinderen die niet meer in de BRP staan, dat is dus niet waar!

Wij zitten nu dus met een groot probleem want we willen wel weg.
Heeft er iemand nog een briljant idee?
9 jaar geleden
·
#17220
Uitschrijven niet voldoende? Ik dacht toch dat verschillende personen hier op het forum die route hebben bewandeld...

Als je bijv. Jezelf en je 5 jarige uitschrijft en als nieuw adres een buitenlands adres opgeeft, wat kan daar dan mis mee gaan?? Dan zijn jullie niet meer woonachtig in NL en heeft de lpa geen bevoegdheid meer... In de tekst die in je post staat, staat immers dat de lpa bevoegdheid heeft als woon of verblijfsplaats in NL is. Als je naar buitenland vertrekt is zowel je woonplaats als verblijfplaats dus buiten NL....

Of heb ik het niet goed begrepen wat je bedoelt?
9 jaar geleden
·
#17221
Zo begreep ik het ook inderdaad, appeltje eitje toch?
Maar de lpa heeft aangegeven dat als we 1 ouder en oudste dochter uitschrijven de andere ouder, die nog
steeds woonachtig is in onze gemeente, ook het gedeelde gezag heeft en ze daardoor nog steeds aan onze woonplaats en
dus aan Nederland gebonden is. Hij is erg van de regels van de wet en het naleven daarvan.
Wat ik ervan begrijp is dat zolang onze oudste dochter niet officieel geëmigreerd is ze nog steeds onder de
Nederlandse wetgeving valt en dus ook onder de lpa.
Omdat hij nu op de hoogte is van onze plannen is hij natuurlijk ook op zijn hoede, zodra de gemeente door geeft dat
onze oudste dochter niet meer ingeschreven is gaat hij een onderzoek starten.
9 jaar geleden
·
#17222
Ik probeer mee te denken vandaar weer een vraag....

Begrijp ik het dan goed dat bij uitschrijven van 2 ouders het wel zou moeten kunnen?
(even los van andere problemen waar je dan tegen aan loopt...)
9 jaar geleden
·
#17223
Fijn dat je meedenkt :-)
Ja ik denk dat het dan wel kan.
Maar ik kan niet goed inschatten wat dat voor effect heeft op onze verzekeringen, hypotheek e.d.
Het heeft de lol van het voorbereiden al wel redelijk bedorven in ieder geval.
9 jaar geleden
·
#17224
heb je al aan de optie 'wereldschool' gedacht?
9 jaar geleden
·
#17225
Ja ik heb al gebeld met de wereldschool maar zij zijn niet erkend.
Je kan er dus wel onderwijs afnemen maar daarmee voldoe je niet aan de schoolplicht.
9 jaar geleden
·
#17226
Ik citeer een stukje van de website van de wereldschool:

Argumenten - die overigens geen juridische basis hebben - die u kunt aanvoeren in het gesprek met de LPA zijn:

- De geest van de wet is dat het onderwijs wordt geborgd, zodat er geen achterstand ontstaat. Met de Wereldschool heeft u die zekerheid.
- De school geeft aan dat het geen probleem is, mits het onderwijs maar wordt geregeld. Dit moet u dan uiteraard wel eerst met de school bespreken.
- Diverse gemeenten accepteren het wel, mits het onderwijs goed is geregeld.
- Voor de ontwikkeling van kinderen is het goed eens een tijdje in een andere cultuur door te brengen en ook figuurlijk over de grenzen heen te kijken.
- Kinderen die terugkeren en via de Wereldschool hebben geleerd, vinden zonder problemen de aansluiting op school.


Dit zijn veel argumenten die ik al op dit forum ben tegengekomen (in diverse plannen). De verschillende lpa's vinden het mooie argumenten maar helaas... geen toestemming.

Ik vroeg me alleen af of je toch iets hebt aan het argument van "Diverse gemeenten....., mits het onderwijs goed is geregeld" zou kunnen proberen. Je kan het de lpa voorstellen, wie weet vindt hij het goed...

Heb je het met de lpa al over de wereldschool gehad?

Hierbij een verwijzing naar een verhaal met positieve afloop: http://www.hoipipeloidoorafrika.nl/?Lee ... 3Bkinderen"

Samengevat komt het er bij dit gezin op neer dat geen vervolging plaatsvond:

Maar omdat ook gebleken is dat de leerplichtambtenaar (of openbaar ministerie) niet heeft kunnen aantonen dat de Wereldschool geen school is in de zin van de Leerplichtwet 1969 is daarmee sowieso niet wettelijk en overtuigend bewezen dat er uberhaupt sprake is van overtreding van de wet.

De officier van justitie stelde haar eis tijdens het requisitoir bij en vorderde vrijspraak. De rechter nam die eis over.


Wie weet heb je er wat aan maar misschien had je het zelf ook al gezien.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat dit een domper is bij het voorbereiden maar wie weet gaat het allemaal lukken dus niet opgeven!! Veel gezinnen zijn gegaan dus laat je (nog) niet uit het veld slaan!
9 jaar geleden
·
#17227
Super lief, dankjewel!
  • Pagina :
  • 1
  • 2
  • 3
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!