Nou hier het vervolg van het verhaal...alhoewel vervolg. Eigenlijk is er geen vervolg. Na 2x gemaild te hebben met Gate1 besloten ze verder niet meer te reageren en kreeg ik een berichtje dat het bedrag teruggestort zou worden. Dat is ook gebeurd. Ik heb vervolgens onderstaande reactie op trustpilot geplaatst met als doel anderen te behoeden.
Nu dus weer op zoek naar nieuwe vluchten. Het kan ook nog wat anders worden dan Mexico. Op zoek naar de juiste combinatie van prijs, maatschappij en vluchttijden.
--------
Allereerst jammer dat ik deze review moet schrijven want 2 jaar geleden hadden we wel een goede ervaring met Gate1.
Vorige week donderdag zeer aantrekkelijk geprijsde British Airways tickets (1400,- voor 4 personen) Dusseldorf-Cancun geboekt voor volgend jaar zomer. Er waren meerdere combinaties mogelijk (verschillende tijden, verschillende dagen en verschillende overstapluchthavens in London). De tickets konden ook direct bij British Airways geboekt worden maar via Gate 1 was er een combinatie mogelijk waarbij we een nachtje in Londen zouden overnachten om vervolgens door te vliegen naar Cancun.
Dus alle gegevens ingevuld, betaald via iDeal en een bevestigingsmail ontvangen "je boeking is gelukt". Fijn! Onze zomervakantie is definitief. Onze kinderen blij gemaakt en alvast een eerste begin gemaakt met een reisplanning.
Twee dagen later ontving ik echter een mail. "je boeking is geannuleerd". In de mail de volgende tekst: "Gate1.nl heeft melding ontvangen dat de geselecteerde vluchten (met bijbehorend tarief) niet beschikbaar zijn. Daarom zijn wij genoodzaakt je reservering conform voorwaarden te annuleren."
Huh? Vluchten annuleren? Ik heb ze definitief geboekt én betaald. Ik heb nergens gelezen dat er iets op aanvraag staat. (Bij een aanvraag is het niet zeker of de betreffende reis geboekt kan worden. Dus wordt deze op aanvraag gezet. Komt de reis akkoord is deze definitief en betaal je. Tussentijds kun je dus ook niet iets anders boeken)
Dus de kleine lettertjes (de voorwaarden) bekeken. En daar staat: "Gate.nl houdt zich te allen tijde het recht voor om zich binnen vijf werkdagen na uw reservering te herroepen op de
afgegeven tarieven. Dit kan bijvoorbeeld komen door computerstoringen of onverwachte wijzigingen van luchthavenbelastingen en veiligheidstoeslagen (‘security taxes’)."
Uiteraard direct gemaild naar Gate1. Maar helaas alleen 2x een standaard reactie van Travel Consultant Kaatje waarbij ze op deze voorwaarden terugkomt maar verder geen uitleg of oplossing biedt.
Na 3 dagen is onze betaling teruggestort en dat was het dan wat Gate1 betreft.
Ik vind dit niet kunnen. Het komt erop neer dat je iets koopt, betaalt en maar moet afwachten of je het krijgt. Wat nu als wij de rest van onze reis al definitief vast hadden gelegd?
En de redenen die Gate1.nl noemt in haar voorwaarden (computerstoring of verhoging van security taxes) trek ik ook in twijfel. De computerstoring duurde dan wel erg lang omdat de vluchten de volgende dag ook nog gewoon te boeken waren. Bovendien waren er talloze combinaties mogelijk waaronder verschillende overstapluchthavens in London (LHR en LCY) dus dat er iets was met security taxes lijkt me sterk.
Ik denk dat er een foutief tarief in het systeem heeft gestaan en dat de boeking niet geaccepteerd werd in het systeem van BA. De tickets waren 350,- ipv zo'n 500,- Dit probleem wordt nu bij mij als klant neergelegd. En dat vind ik niet fair. De koop was gesloten. Ik heb een bevestiging gekregen én ik had betaald. De 'fout' werd ook niet binnen 1 of 2 uur gemeld. Pas na 2 dagen kreeg ik de mail dat de vluchten werden geannuleerd.
Wij zullen dus, na onze eerdere positieve ervaring, nooit meer boeken bij Gate1 en willen onze ervaring met anderen delen. Wees je ervan bewust dat als je vluchten bij Gate1 boekt én betaald, zij er altijd nog weer van af kunnen.
Daarnaast vind ik het een kwalijke zaak dat er geen uitleg gegeven wordt en ook geen alternatief geboden wordt. Nee, voor ons heeft Gate1 wel afgedaan. Boek dus altijd direct bij de airline zelf!