vrijdag 20 september 2019
  22 Replies
  7.2K Visits
  Subscribe
Gisteren keek ik even op Momondo. Immers als je in de zomervakantie een verre reis wilt maken is dit toch wel het moment om naar tickets te gaan kijken. Allerlei bestemmingen stonden op ons lijstje. Vietnam, toch weer naar Thailand? Costa Rica en Panama of Colombia?

Al zoekende kwam ik ook Cancun tegen. Ik had de tickets vanaf Dusseldorf met British Airways eerder deze week al gezien voor 2000,-. (2vw + 2 kids) maar de transfer tussen LGW en LHR hield me tegen. Het was DUS-LHR en dan LGW-CUN.

Maar gisterenavond zag ik ze voor 1400 (!!) inclusief ruimbagage. Ook rechtstreeks via de site van BA te boeken maar uiteindelijk via Gate1 (al eerder geboekt, goede ervaringen mee) geboekt. Ik kwam daar een combinatie tegen waarbij we rond 17.00 uur naar Londen vliegen en de volgende ochtend om 11.30 uur vanaf Gatwick naar Cancun. We slapen dan 1 nachtje in de buurt van Gatwick. Lijkt me wat relaxter. Terug hebben we dan wel de transfer tussen Gatwick en Heathrow maar daar hebben we ruim 4 uur de tijd voor. Met een airportshuttlebus zou dat 75 minuten moeten duren.

Het mooie is... ik zie ze nog steeds op Momondo :-) Dus mocht Mexico (Yucatan) ook op je lijstje staan. Sla je slag!

Nu op zoek naar leuke routes. Combinatie met Belize spreekt me wel aan!
Waardeer dit bericht:
4 jaar geleden
·
#29627
Helaas ook wel eens gehad, en niet alleen bij Gate1. Zolang je de tickets niet daadwerkelijk in je bezit hebt is niks zeker.
4 jaar geleden
·
#29607
Wat ontzettend fijn dat je toch alsnog tickets naar Mexico hebt!

En goed om je verhaal te lezen, is goed om in je achterhoofd te hebben.
Toeval wil dat ik via gate1 heb geboekt (voor de 9e keer geloof ik). Maar ik hoef verder niks te boeken, dus kan rustig de 5 dagen afwachten.
4 jaar geleden
·
#29606
Ik denk dat als ik het bij BA rechtstreeks op dat moment had ingeboekt ik ze wel voor dat tarief had kunnen boeken hoor. Je krijgt bij BA namelijk direct een PNR nummer + je e-tickets en de boeking is dan definitief.

Ik heb de vluchten een aantal dagen later alsnog via hun site ingeboekt. Alle 4 de vluchten los opgezocht. En toen kreeg ik eigenlijk best nog een aardig tarief voor de door mij gewenste vluchten (dus met die stopover in Londen).
En deze combinatie was niet zichtbaar via Momondo. En omdat die route volgens Momondo niet te boeken was bij BA koos ik bij de eerste keer boeken voor dat hele scherpe tarief bij Gate1.

Aan printscreens had ik overigens niet veel gehad hoor. Daar kun je geen rechten aan ontlenen. Ik maak ze soms wel om het later weer eens te vergelijken. Maar in dit geval niet gedaan omdat ik gelijk wilde boeken.

Ik dacht dat Gate1 ook direct de vluchten inboekte in het systeem van BA. Maar eigenlijk blijkt het een 'boeking op aanvraag' te zijn, waar je niet over geïnformeerd wordt tijdens het boeken.En ik denk dat doordat ze niet realtime inboeken daardoor zo'n boeking bounced.

Ik heb deze ervaring ook op het forum van Radar gezet. Met enorm veel reacties tot gevolg. Uiteraard mensen die zeggen, ja pech, had je de voorwaarden maar moeten lezen. En ok, daar stond inderdaad in dat ze er binnen 5 dagen nog van af kunnen. Maar bij een definitieve én betaalde boeking verwacht je dat natuurlijk niet.

Maar ook veel andere, meer inhoudelijke (juridische) reacties. Het schijnt dat Gate1/Tix.nl als enige die 5 dagen in hun voorwaarden heeft staan. Onredelijk lang volgens sommigen.
Door al die reacties is het topic ook heel goed vindbaar als je googelt op klacht gate 1. Prima! Hoe meer mensen goed geïnformeerd zijn hoe beter.

Nou ja, laten we zeggen dat het een mooi leermoment was! Leuk al die aanbieders via Momondo en Skyscanner maar boek een mooi tarief altijd rechtstreeks via de airline. Probeer evt ook om alle vluchten los in te voeren. Of neem het gokje, wacht max 5 dagen of tot je je etickets ontvangt. Mensen die echt voor de error-fares gaan (ook best wat informatie te vinden over dit onderwerp) nemen bewust dat risico.

Hoop iedereen die dit leest ook wat wijzer gemaakt te hebben met deze informatie! En wij gaan volgend jaar dus toch naar Mexico! Leuk!
4 jaar geleden
·
#29602
ik maak altijd screenshots voordat ik boek.. Maar .... als iets te goed is om waar te zijn.. dan is dat meestal ook zo..
4 jaar geleden
·
#29577
Als je op alle boekingssites dit bedrag zag (ongeveer), dan zal de fout in het systeem van BA gestaan hebben (daar halen de boekingssite hun info weer vandaan). Dan zullen deze vluchten naar mijn idee bij elke site geannuleerd zijn geweest (ook bij BA zelf). Hoe vervelend dit voor jullie ook is, ik denk niet dat Gate1 hier iets aan doen kan.
4 jaar geleden
·
#29574
Tsja. Kansloos zo lang je geen boekingscode hebt.
4 jaar geleden
·
#29573
Nou hier het vervolg van het verhaal...alhoewel vervolg. Eigenlijk is er geen vervolg. Na 2x gemaild te hebben met Gate1 besloten ze verder niet meer te reageren en kreeg ik een berichtje dat het bedrag teruggestort zou worden. Dat is ook gebeurd. Ik heb vervolgens onderstaande reactie op trustpilot geplaatst met als doel anderen te behoeden.

Nu dus weer op zoek naar nieuwe vluchten. Het kan ook nog wat anders worden dan Mexico. Op zoek naar de juiste combinatie van prijs, maatschappij en vluchttijden.

--------
Allereerst jammer dat ik deze review moet schrijven want 2 jaar geleden hadden we wel een goede ervaring met Gate1.

Vorige week donderdag zeer aantrekkelijk geprijsde British Airways tickets (1400,- voor 4 personen) Dusseldorf-Cancun geboekt voor volgend jaar zomer. Er waren meerdere combinaties mogelijk (verschillende tijden, verschillende dagen en verschillende overstapluchthavens in London). De tickets konden ook direct bij British Airways geboekt worden maar via Gate 1 was er een combinatie mogelijk waarbij we een nachtje in Londen zouden overnachten om vervolgens door te vliegen naar Cancun.

Dus alle gegevens ingevuld, betaald via iDeal en een bevestigingsmail ontvangen "je boeking is gelukt". Fijn! Onze zomervakantie is definitief. Onze kinderen blij gemaakt en alvast een eerste begin gemaakt met een reisplanning.

Twee dagen later ontving ik echter een mail. "je boeking is geannuleerd". In de mail de volgende tekst: "Gate1.nl heeft melding ontvangen dat de geselecteerde vluchten (met bijbehorend tarief) niet beschikbaar zijn. Daarom zijn wij genoodzaakt je reservering conform voorwaarden te annuleren."

Huh? Vluchten annuleren? Ik heb ze definitief geboekt én betaald. Ik heb nergens gelezen dat er iets op aanvraag staat. (Bij een aanvraag is het niet zeker of de betreffende reis geboekt kan worden. Dus wordt deze op aanvraag gezet. Komt de reis akkoord is deze definitief en betaal je. Tussentijds kun je dus ook niet iets anders boeken)

Dus de kleine lettertjes (de voorwaarden) bekeken. En daar staat: "Gate.nl houdt zich te allen tijde het recht voor om zich binnen vijf werkdagen na uw reservering te herroepen op de
afgegeven tarieven. Dit kan bijvoorbeeld komen door computerstoringen of onverwachte wijzigingen van luchthavenbelastingen en veiligheidstoeslagen (‘security taxes’)."

Uiteraard direct gemaild naar Gate1. Maar helaas alleen 2x een standaard reactie van Travel Consultant Kaatje waarbij ze op deze voorwaarden terugkomt maar verder geen uitleg of oplossing biedt.

Na 3 dagen is onze betaling teruggestort en dat was het dan wat Gate1 betreft.

Ik vind dit niet kunnen. Het komt erop neer dat je iets koopt, betaalt en maar moet afwachten of je het krijgt. Wat nu als wij de rest van onze reis al definitief vast hadden gelegd?

En de redenen die Gate1.nl noemt in haar voorwaarden (computerstoring of verhoging van security taxes) trek ik ook in twijfel. De computerstoring duurde dan wel erg lang omdat de vluchten de volgende dag ook nog gewoon te boeken waren. Bovendien waren er talloze combinaties mogelijk waaronder verschillende overstapluchthavens in London (LHR en LCY) dus dat er iets was met security taxes lijkt me sterk.

Ik denk dat er een foutief tarief in het systeem heeft gestaan en dat de boeking niet geaccepteerd werd in het systeem van BA. De tickets waren 350,- ipv zo'n 500,- Dit probleem wordt nu bij mij als klant neergelegd. En dat vind ik niet fair. De koop was gesloten. Ik heb een bevestiging gekregen én ik had betaald. De 'fout' werd ook niet binnen 1 of 2 uur gemeld. Pas na 2 dagen kreeg ik de mail dat de vluchten werden geannuleerd.

Wij zullen dus, na onze eerdere positieve ervaring, nooit meer boeken bij Gate1 en willen onze ervaring met anderen delen. Wees je ervan bewust dat als je vluchten bij Gate1 boekt én betaald, zij er altijd nog weer van af kunnen.

Daarnaast vind ik het een kwalijke zaak dat er geen uitleg gegeven wordt en ook geen alternatief geboden wordt. Nee, voor ons heeft Gate1 wel afgedaan. Boek dus altijd direct bij de airline zelf!
4 jaar geleden
·
#29566
Pfff wat balen zeg! Op basis van de vele aanbieders en verschillende data zou ik ook niet denken aan een storing ofzo. Ik ben benieuwd hoe de ervaring is van de boekers op andere website en rechtstreeks. Staat de vlucht er nog wel in of zijn die tijden helemaal verdwenen? Niet dat je er verder wat aan hebt.

Dus nu weer naar een nieuwe bestemming kijken of ben je nu al zo gericht op Mexico dat je toch echt wel daar naar toe wilt?
4 jaar geleden
·
#29559
Het was waarschijnlijk een welbekende eror fare, inderdaad lastig als deze dan geannuleerd wordt, en zeker als je nog andere niet annuleerbare boekingen hebt gedaan daarna, weer iets geleerd.
Ik heb zelf ook deze vluchten in veelvoud zien staan op Skyscanner, allemaal onder de €375 pp, heb nog even getwijfeld....
ik moet er wel bijzetten dat je best vaak voor minder dan €500 naar Mexico kan vliegen dus de kans is groot dat er zo rond december/januari nog wel een leuke aanbieding langs komt, dit was wel een hele leuke prijs, helaas.
4 jaar geleden
·
#29558
Ik heb niet rechtstreeks bij BA geboekt omdat Gate1 de mogelijkheid bood om 's avonds om 17 uur naar Heathrow te vliegen en dan de volgende dag door vanaf Gatwick naar Cancun.

Bij BA rechtstreeks moesten we in 1x door van LHR naar LGW. Kon ook prima hoor. Zouden we terug ook gedaan hebben. Maar heen wel lekker om daar geen stress van te hebben als de eerste vlucht bijv wat vertraging zou hebben.

Nou, ik baal nog even verder... en laat het weten als ik iets van Gate1 of BA hoor.
4 jaar geleden
·
#29557
Als vluchten beschikbaar zijn wil dat overigens niet zeggen dat de vluchten volgens dat tarief beschikbaar zijn....

Ik ben bang dat fout geprijsd ook onder 'computerstoring' valt. Dat er per ongeluk in het systeem 350 staat ipv 450...

Erg balen. Ik hoop dat je kan achterhalen wat er mis was en vooral hoe vaak dit zomaar kan gebeuren. En goed dat je dit op forum zet. Wij boeken vaak na de vlucht meteen acco's. In geval van Seychellen hebben we direct niet annuleerbare acco's geboekt (was nog 1 iets betaalbaars en dat was 500 euro goedkoper dan annuleerbaar tarief). Dan hang je als je daarna hoort dat je tickets toch niet geboekt zijn.
4 jaar geleden
·
#29556
Ik zou proberen telefoonnummer te achterhalen (zoeken naar gratis nummer!) en dan bellen.

En nog even vraagje, je zei dat hij ook bij BA te boeken was. Was dit voor dezelfde prijs (zo ja, waarom heb je eigenlijk dan niet rechtstreeks bij BA geboekt?).

Als je voor hetzelfde tarief kan boeken, zou ik altijd bij airline zelf boeken (dan zit er tenminste niemand tussen) maar ja, dat is voor een volgende keer.

En in dit geval weet je niet of je tickets dan niet alsnog waren geannuleerd maar ik denk dat een airline eerder geneigd is niet te annuleren als het via eigen website is geboekt dan dat het via andere website is geboekt (maar dat is maar een gevoel, verder nergens op gebaseerd).
4 jaar geleden
·
#29555
Mail Gate1:
Gate1.nl heeft melding ontvangen dat de geselecteerde vluchten (met bijbehorend tarief) niet beschikbaar zijn. Daarom zijn wij genoodzaakt je reservering conform voorwaarden te annuleren.

Een terugbetaling voor het totaalbedrag is aangemaakt en wordt binnen 2 werkdagen overgemaakt naar de betaalmethode die is gebruikt tijdens het maken van de reservering.

We raden je aan andere vluchten te selecteren óf de boeking rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij te maken. Excuses voor het ongemak.

Dit bericht is automatisch gegenereerd. Dit betekent dat je niet kunt reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
Team Gate1.nl

---
Bij de voorwaarden zie je staan:
Gate1.nl houdt zich te allen tijde het recht voor om zich binnen vijf werkdagen na uw
reservering te herroepen op de afgegeven tarieven. Dit kan bijvoorbeeld komen door
computerstoringen of onverwachte wijzigingen van luchthavenbelastingen en
veiligheidstoeslagen (‘security taxes’)
----

Het punt is, de vluchten waren wel beschikbaar. Verschillende vertrekdagen, vertrektijden, verschillende overstapluchthavens (LCY en LHR). Rechtstreeks bij BA te boeken en op talloze andere sites zoals Gate1 en Kilroy. Daarnaast had ik ze do avond geboekt, dit berichtje vrijdag op het forum gezet en ook toen waren ze ook nog langere tijd boekbaar. Dit valt niet onder een computerstoring of onverwachte wijzigingen lijkt me.

ik vind dus dat ze deze vluchten met deze reden dus echt niet zomaar kunnen annuleren.
Een kennelijke fout vind ik wat anders. Je leest weleens van die verhalen, een tv van 900,- voor 90,- omdat er een 0 vergeten is. Dan snap je als consument dat het wel fout moet zijn.

Dus nu mail naar Gate1 + BA gestuurd.... Iemand nog andere tips?

Vind het wel heel belangrijk om dit te posten. Ik denk niet dat veel mensen weten dat dit zo kan gaan!
4 jaar geleden
·
#29554
Maar je hebt gelijk. Het is niet een reis van maar paar tientjes dus hoe weet je dat het fout tarief is.
4 jaar geleden
·
#29553
Wat geeft Gate1 eigenlijk als reden?
4 jaar geleden
·
#29552
Maar hoe moet je als consument dan weten dat het een fout tarief is?? Het is toch geen ticket van een paar tientjes.. dan kan ik het me voorstellen.

Er stonden overigens een stuk of 15 van dit soort tickets op momondo. Verschillende combinaties en tijden. Allemaal via DUS - londen (LHR en LCY) naar Cancun. Bij BA te boeken en ook bij andere aanbieders zoals Gate1 en Kilroy.

Dat zou dus betekenen dat als je een aantrekkelijk geprijsd ticket boekt, je altijd maar moet afwachten of je het ook krijgt? Dat kan toch niet? Betaald = deal gesloten lijkt me.
Anders zou het een aanvraag moeten zijn.

En net wat je zegt, je zal de tickets naar Ecuador maar geboekt hebben! Pffff....
4 jaar geleden
·
#29551
Dit is kennelijk een foutief tarief, dus ook al had je bij British Airways geboekt dan was dit ticket ook geannuleerd. Echt balen maar bij foutief tarief heeft luchtvaartmaatschappij het recht om dit binnen 2 weken (of 3??) te annuleren waarbij ze zich dan beroepen op foutief tarief.

Pfff had hier zelf niet aan gedacht. Dus helemaal opletten als je net als wij door zou willen vliegen en dus 2 tickets boekt want dan heb je opeens alleen nog maar het ticket Mexico - Ecuador in handen...
4 jaar geleden
·
#29550
Ongelooflijk... ik krijg net een bericht van Gate1 dat ze de vluchten geannuleerd hebben...ze beroepen zich op hun voorwaarden... (die je natuurlijk nergens ziet staan op het moment van boeken). Bevestiging per mail ontvangen en alles al betaald.

Had ik nou maar rechtstreeks bij British Airways geboekt. Dat kon namelijk ook. Alleen hadden we dan op de heenweg ook de overstap LHR-LGW moeten maken.

Iemand dit weleens meegemaakt??
4 jaar geleden
·
#29547
Tuurlijk! Maar vooralsnog is de optelsom toch nog duur. Komt ook omdat op het stuk naar Ecuador nog koffers bij moeten (die vliegtickets zijn weer zonder bagage).
4 jaar geleden
·
#29545
Ja dat zou mooi zijn als je op deze manier naar Ecuador zou kunnen. Laat je weten of het gelukt is?
  • Pagina :
  • 1
  • 2
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!