Heej Sinole,
Jullie reis komt snel dichterbij nu hè!? Wij vertrekken over minder dan 3 weken ook dus er worden driftig allerlei lijstjes afgewerkt hier. Ik zal proberen zoveel mogelijk tips/antwoord te geven op je vragen:
Pinnen
Wij hebben onze rekeningen bij de Rabobank. In de app kun je aanvinken dat je bankpas bruikbaar is in Oceanië. Dit kun je na de vakantie weer uitzetten. Verder gebruiken wij een Visa-card en heb ik een Goldcard (creditcard) van Rabobank voor nood.
Wij proberen altijd zoveel mogelijk grote bedragen op te nemen als we contant geld nodig hebben, je betaalt natuurlijk voor iedere geldopname/transactie.
Breng ook je creditcardmaatschappij op de hoogte dat je naar het buitenland gaat. Zo weten zij dat er niet iemand anders met je pas vandoor gegaan is en iemand onrechtmatige transacties doet met je kaart! De kans bestaat anders namelijk dat ze je pas blokkeren omdat ze denken dat 'ie gestolen is.
Zitverhoger
Wij moeten voor onze jongste dochter (5 jaar) ook een zitverhoger meenemen. Omdat we op twee verschillende trajecten een auto en een camper huren, vind ik de kosten voor huren bij de maatschappij echt onredelijk hoog. Voor dat bedrag kun je meerdere zitverhogers kopen. Je zou bij aankomst bij een groot warenhuis als de BigW een zitverhoger kunnen kopen, wij hebben hem liever al bij ons als we van het vliegveld in de taxi naar het hotel gaan dus nemen we eigen mee. Helaas geen piepschuim maar een (zwaar) kunststof geval.
Waarom neem jij liever een schuimrubberen mee dan een opblaasbare? Die laatste neemt toch juist weinig plek en gewicht in?
Telefoon/wifi
Wij nemen onze mobiele telefoons mee en gebruiken onze telefoon alleen in geval van nood in Australië, of voor een kort belletje met het thuisfront. We kopen voor die periode niet een Australische simkaart.
Er wordt veel gratis wifi aangeboden op campings en bij bijvoorbeeld McDonalds. Onze ervaring is dat de verbinding heel traag en slecht is. Op campings moet je vaak met je laptop of mobiel naast de receptie gaan zitten voor goede ontvangst, het bereik is heel slecht. Ook als je hebt betaald voor internet...
Visum
Je hoeft je visum niet uit te printen, tegenwoordig gaat dat allemaal digitaal en is bij de douane inzichtelijk dat je visum gekoppeld is aan je paspoort. Ik druk ze echter wel af, gewoon omdat ik het prettiger vind dat toch op papier bij me te hebben.
Navigatie
Wij hebben gister de app Navmii op de telefoon gezet. Hiermee kun je offline kaarten gebruiken (weet zo even niet of je ze vooraf moet downloaden, de technologie is deze reis de taak van mijn man).
Google maps schijnt ook offline te werken.
Apps
Als je al een redelijke invulling hebt voor je reisdagen, weet welke dingen je sowieso wilt doen en bezoeken, dan kun je gericht apps of plattegronden downloaden/printen.
Wij hebben ook de app WikiCamps Australia, waar enorm veel betaalde én gratis campings opstaan met alle faciliteiten en locaties van informatiecentra, rest area's etc.
Eten
Op de site van Aldi (
http://aldi.com/au) kun je op een kaart zien waar Aldi-filialen zijn. Boodschappen zijn erg duur in Australië (denk aan prijsniveau Albert Heijn en duurder), dat kan een flinke kostenpost zijn. Vlees is in Australië vrij goedkoop, groenten en fruit vonden wij schreeuwend duur in de supermarkt.
Echt uit eten doen wij niet vaak met onze kinderen. Daar hebben ze het geduld nog niet voor en met vijf personen is dat ook een flinke kostenpost. Een maaltje koken bij de camper (en dan de kinderen mee laten helpen met koken in de camp kitchen) vinden wij leuker.
Hopelijk ben je nu iets wijzer, heel veel plezier met de laatste voorbereidingen en een heel fijne reis!