Toen we na onze reis door Zuid-Afrika in juli thuis kwamen wachtte ons een minder aangename verrassing: Onze zichtrekening bleek geplunderd... Een dag nadat we zelf voor de eerste keer geld hadden afgehaald vlakbij de luchthaven van Johannesburg is er vanuit Mozambique meerdere keren geld van onze rekening gehaald, zogezegd met onze bankkaart. Jammer genoeg niet door ons, we zijn zelf niet eens in Mozambique geweest. Verder zijn we zelf altijd in het bezit geweest van onze kaart (we zijn deze niet verloren) en hebben ook niets gemerkt dat kon wijzen op fraude toen we die keer geld afhaalden. Maar blijkbaar is het op dat moment gelukt om de magnetische strip van de kaart te copiëren.
Beetje naief van ons beseffen we nu, maar we hebben gedurende de reis onze bankrekening niet gecheckt (ondertussen hebben we onze les geleerd en staat de app om de rekeningen na te kijken op de smartphone en tablet) en hebben ook op een andere manier niet gemerkt dat er geld was verdwenen (hebben meestal met kredietkaart betaald). Zo is er in totaal zo'n €4000 kunnen 'verdwijnen'.
Ondertussen staat, tot onze opluchting, dat geld opnieuw op onze rekening. Maestro gebruikers zijn verzekerd tegen dergelijke fraude, in het geval dat je kan bewijzen dat je zelf niet hebt gefraudeerd (in ons geval was dat niet moeilijk, geen stempels van Mozambique in onze paspoorten en we waren nog in het bezit van de kaart dus er was geen reden om de kaart te blokkeren).
Ik heb ondertussen vernomen dat twee collega's er hetzelfde hebben meegemaakt, dus hierbij een waarschuwing voor toekomstige Zuid-Afrika reizigers... Haal enkel geld af waar het voor fraudeurs moeilijker is om je kaart na te maken, zoals luchthavens, in bankkantoren (daar zit dikwijls een security kerel - al kan die in het slechtste geval zelf in een complot zitten), en niet aan automaten aan tankstations ofzo. Niet altijd simpel, maar het proberen waard (vind ik nu...).
Kaat