maandag 10 september 2018
  1 Replies
  2.3K Visits
  Subscribe
We landen in de middag op San Jose en gaan vlot door douane formaliteiten heen.
De auto pikken we op en we zetten meteen koers richting Tortuguero.
Mijn man mekkert binnen no time... Die Daihatsu Terios heeft geen trekkracht!
Tja... we hebben er voor gekozen en het zal best wennen. Thuis rijdt de 4x4 inderdaad rapper.
We hebben een accomodatie gevonden onderweg zodat we morgen direct door kunnen met de 11 uur boot naar Tortuguero.
Het verkeer om San Jose uit te komen is dramatisch! Het zit compleet vast. We komen dus ook wat later aan in Guapiles.
Guapiles
hotel y cabinas del tropico
Prima hotel, auto staat mooi bij de kamer op de binnenplaats. Kamer is ruim.
We drinken een biertje en gaan toch maar rap naar bed. Morgen verder.

Ontbijt en weer op pad. Onderweg kopen we bij een zaakje onderweg toch nog maar een zitverhoger voor onze zoon.
Ze zijn formeel wel verplicht. Afgezien daarvan.. hij ziet gewoon meer als hij hoger zit. Het is even zoeken, en soms vangen we bot, maar we slagen uiteindelijk wel.
Het zoeken naar El Pavona (de parking vanaf waar de boot vertrekt) is even iets verwarrend omdat Maps het net wat anders aangeeft.
Parkeren en ticket etc kopen wijst zijn eigen weg. De boot vertrekt (wegens extra boten vanwege drukte) eerder.

Kortom, voor 12 uur zijn we in Tortuguero en gaan we richting hotel Tortuguero Beach
Gekozen vanwege de ligging aan zee. Met zwembad.

We slapen in een "tent". Maar zeg maar huisje met tentdoek op pootjes met een verandaatje ervoor. Heerlijk!
Geen airco, wel een fan. En dat is voldoende. De zeewind zorgt voor de rest.
Kolibrietjes vliegen rond, zwembadje ligt dichtbij en altijd hoor je het geruis van de golven. Hehe... vakantie.

We zitten in het regenseizoen, dat weten we, maar we weten ook dat het heel erg mee kan vallen.

Schildpadexcursie.. in zeikende regen in de nacht per boot naar sectie twee gevaren waar we nog een stukje moesten lopen naar een wachtpunt.
Toen een trail richting het strand. Tot over de enkels in het water.. ik zei tegen Atlas...stap er maar recht door. We gaan nat worden, joehoe!
(Er was toch niets aan te houden, dan er maar vol door en loslaten). Maar als we dan op het strand staan in het donker bij een schildpad die eieren legt schijnt de maan, rommelt het in de verte maar is het droog. We keren per boot terug naar de thuisbasis en slapen lekker.
Excursie per kano.. met een gids vertrekken we richting het Nationaal Park. Het is ochtend en dreigend. We peddelen de rivier over en onze gids laat ons van alles zien. Herons, Iguana's, kaaimannen, Jezus Christ Lizzard, Emerald Green Basilisk, Luiaard, Capucijnaapjes, vleermuizen etc. Niet al te veel later gaat het een regenen en onweren. En hard!!!! Het komt volle bak naar beneden terwijl we een stuk tegen de stroom op peddelen. De gids stuurt de boot naar rechts tussen de planten door waar geen opening lijkt te zijn, maar dan ineens zitten we in een wondere wereld van langzaam stromend water en overhangende planten en bomen. Adembenemend mooi. Dit heb ik tien jaar geleden met de kano niet op die manier gezien. En ook al regent het.. het is top. Ook Atlas heeft er met zijn acht jaar echt lol in, ook al is er geen draad meer droog op ons lijf. We warmen na terugkomst wel even een beetje op met een bak koffie en goed afdrogen. De schoenen... zetten we in de zon, want in de middag schijnt de zon gewoon weer.
Omdat we wat pech hebben gehad regel ik zelf nog een boot in de middag. Kosten USD 50,- Voor ongeveer 1,5 uur. Een kennis van iemand die de excursies bij ons hotel regelt. Ook al spreekt hij minder goed engels. Zijn ogen zijn scherp en hij ziet veel. In de namiddagzon zitten we heerlijk relaxed op de boot en varen door het gebied. Een luie excursie. En we hebben er veel lol in. Zo halen we alsnog alles wat het gebied te bieden heeft eruit.

Sarapiqui
Vanaf het vorige adres is de rit naar Sarapiqui maar een relatief korte.
We hebben een hotel gevonden dat op zich hartstikke mooi is. Prima zwembad, mooie kamers, grote tuinen, manege etc. etc.
Het is relatief groot, maar is er praktisch niemand, en dat maakt het ongezellig.
Over de faciliteiten is overigens niet te klagen. Hotel Sueno Azul.

Ik gebruik de tijd ook om onze trailschoenen te drogen. Want in Tortuguero kreeg ik de boel niet droog. De föhn helpt me.
Tip!! Restaurant Casona Tica Linda, langs de weg. De mensen daar, vader, moeder en zoon zijn ontzettend leuk. We zijn er in drie dagen drie keer geweest.
Pa staat in de keuken, heeft de wereld overgevaren op cruiseschepen (kok), ma zorgt voor de wees baby luiaard, en de zoon is de aardige host van het restaurant.

Pierella Ecological Garden: verrassend leuke uitstap. Getipt door de eigenaar van De eigenaar heeft een bos aangeplant achter zijn huis en weet ontzettend veel over de flora en fauna. Veel vogels te zien, kikkers, wandelende takken en bladen. En ik ben ontzettend blij met het zien van witte vleermuizen. Die stonden hoog op mijn lijstje (ja, raar, laat maar).

Dave & Dave's. Omdat we de dag ervoor al naar Pierella waren geweest vroegen we ons echt af of Dave & Dave's nog wel de moeite waard waren. De tour begon om 11 uur en we waren er om 11.15. Maar we waren de enige bezoekers op dat moment. Was het het waard? Ja! Volle mep. Hoewel de tour normaal gesproken 2 uur duurt zijn we met Dave tot half drie op pad geweest. Atlas sneed bananen in plakjes en prikte ze aan bomen, Dave vertelde over de volgens en omgeving en had lange gesprekken met mijn echtgenoot over het justitiesysteem. En zo verstreek de dag in een rustig tempo erg aangenaam. We hebben veel bijzondere vogels gezien. Atlas heeft een boom geplant.. een Monkey no climb.

La Fortuna
We hebben overnacht in Villa's Vilma. Met zwembad, mooi ruim opgezet, beperkt aantal huisjes, je kan ontbijten bij de buren.
Was kan je schuin tegenover wegbrengen.. niet direct tegenover. Die schijnt niet goed te zijn.

La caterata de La Fortuna.

Daar zijn we tien jaar geleden ook geweest. We weten dat het een leuke wandeling is.
Er is veel veranderd. Er is een heuse toegangscontrole met bandjes, een restaurant en souvenirwinkels.
De route is ook veranderd. Niet meer glibberen en glijden. De trappen zijn keurig aangelegd. Heel af en toe zie ik nog een stukje van het oude pad dat ik herken.
Waar het water van de waterval naar beneden komt mag niet gezwommen worden. Dat snap ik. Er komt op het moment veel te veel water naar beneden en dat zou je onherroepelijk onder trekken. Iets verder mag het wel. En dat zwemt heerlijk! Lekker koud is dat water in vergelijking met bijvoorbeeld de zee. Route valt op flipflops te lopen.

Rio Celeste/Tenorio
Dit is inmiddels te doen in een dag. Vroeger niet. De weg is nu goed.
We reden er in 1,5 uur heen. Vanaf daar is het een mooie wandeling naar de plek waar het water in de bekende bruine en blauwe kleur bij elkaar komt.
Wandeling was mooi.. De investering van de tijd was het helemaal waard. Leuke is dat je onderweg meerdere momenten hebt om te stoppen en te kijken.
Waterval, bruisend bronnetje, de samenkomst van het water. Het pad is deels verhard, deels afhankelijk van het weer. We hebben wel een paar modderstukken gehad.
Route valt op sandalen te lopen, maar ik was blij met mijn trailschoenen vanwege meer stabiliteit bij boomstronken etc.

Monteverde
B&B Belcruz (na tien jaar weer bij hun.. en wat een geweldige mensen).
Randall en zijn vrouw runnen een mooie B&B en zitten buiten Santa Helena. Het achterdek bij het huis trekt veel kolibrietjes.
Het ontbijt is hartstikke lekker. Dochter kookt, en ook 's avonds kan je er prima eten. Niet heel uitgebreid,maar wij vonden het er erg fijn.
De vrouw des huizes maakt vogeltjes van vilt. Tien jaar geleden ook al. We hebben er al tien jaar 2 in de kerstboom hangen. Dit jaar heb ik er weer een aantal meegenomen. Het is haar business. Want overal in Santa Helena kan je ze inmiddels vinden.

Ziplines hebben we gedaan bij Selvatura. Mooie ziplines, ook geschikt voor kinderen.
Atlas ging steeds met een gids mee en heeft er veel plezier aan gehad.
Stevige prijs, maar zeker de moeite waard. De langste lijn is meer dan een kilometer.. mooi als je zo de wolken in vliegt.

Canopy ook bij Selvatura, de bruggen zijn allemaal de moeite waard, maar de totale route is slechts 3,5 kilometer.
Wij hebben de route heen, maar vervolgens ook terug gelopen. Misshchien niet de bedoeling, maar daardoor waren we er wat meer tijd mee kwijt. Daardoor kwam het entreetarief wat meer in verhouding met de gespendeerde tijd.
Gezien, howler monkeys, nero glasswing vlinders, kikkers, kolibries etc etc. Het was mooi weer, met dreigend onweer in de verte.

Manuel Antonio
We hebben overnacht in een prima hotel al was het een en ander wel gedateerd. De ruimte was verder royaal.
Villa's Mimosa heette het ding. Het stond overigens te koop voor iets meer dan 1 miljoen dollar. Dus ... gegadigden?

Entree Manuel Antonio... let op, vanwege het maximum aantal bezoekers gaan de hekken soms al dicht om negen uur in de ochtend.
Tip... was vroeg. Dan is het trouwens ook nog lekker qua temperatuur. Je kan de hele route op flipflops lopen. Zwemkleding mee, mooi strand om te zwemmen.
Vergeleken met tien jaar terug hebben we alle paden volledig naar amerikaanse standaard getilt. Ik moest wel even wennen. Compleet met scanpoortjes voor de toegangsbewijs. Ik was nog zo'n kneuterig houten hokje met fludderige papieren tickets gewend.

Corcovado
Pirate Cove, Drake Bay

Aderlating in het budget... maar wel opzettelijk gekozen.
Acco net buiten Drake Bay met zwembadje, onontbeerlijk voor onze zoon.
Mooie huisjes, airco, uitzicht over zee, inclusief alle maaltijden.
Excursie: Corcovado La Sirena Station.
Een uur per boot nog naar La Sirena, het onweerde, regende en was een pittig tochtje.
Tijdens de hike werd het droog en kregen we het ook weer warm. Niet al te veel muggen etc.
Mooie hike van een halve dag met gids. Terugweg per boot hebben we bultruggen gezien. Moeder met kind. Helemaal leuk.

Excursie Cano Island.

Het snorkelen was voor ons onder de maat. We zagen drie schildpadden, een grote school met Jacks en diverse andere vissen.
Maar het haalt het niet bij onder andere Tioman, Perhentians, Isla Tortuga etc etc.. weinig koraal (is bekend) maar ook het aantal qua vissen viel wat tegen.
Maar goed... zowel op de heenweg als de terugweg werden we getrakteerd op bultruggen met baby's.
De walvisteller stond na twee dagen op 7.

Cahuita
We hebben het boomhuis gereserveerd in 3 Bamboo Eco Lodge buiten Cahuita.
Boomhuis is helemaal top! Netjes, keurige badkamer, fijne keuken en koelkast, lekker zitten op het terras.
Zwembad is goed, ontbijt is zelfs uitstekend.

Cahuita zelf... vergeleken bij tien jaar terug is Cahuita enorm achteruit gegaan. Ik zou het nu niet meer adviseren.
Puerto Viejo de Talamanca echter wel. Dat is qua sfeer nu een stuk leuker.

Jaguar Rescue Center
Moet je doen. Ook al kost het het nodige.
Geld komt ten goede aan de dieren.
Vrijwilligers vertellen alles over de dieren die er zijn. Veel luiaarden, paar aapjes, krokodil, herten, pecari's, etc.
Leuke tour. Ook voor kinderen... je ziet alles van heel dicht bij.

Cahuita National park.
Wij hebben deze zonder gids gelopen omdat we het gewoon als wandeling hebben bestempeld.
Entree bestaat nog steeds uit een vrijwillige bijdrage.
Het is een mooi park. Ik zou het gaan lopen op iets dat tegen water kan. Flipflops kan overigens wel.
Het pad is zo goed dat dat wel wil. Ik moest de trailschoenen uittrekken vanwege een kleine doorwading.
Daarna hebben we ze niet meer aangedaan maar op blote voeten doorgelopen. Kon prima.

Volcano Irazu
Op de weg terug naar San Jose hebben we vulkaan Irazu bezocht.
Prachtig uitzicht over het helderblauwe kratermeer. Je loopt over een dome heen, zwart lavazand.
Koud bovenop, af en toe kan je slecht zicht hebben. Ik vond het de moeite waard en Atlas vond het indrukwekkend.

Autohuur:
Daihatsu Terios Bego 4x4 bij Green Motion.
Hotel laatste avond is tegenover de verhuur van de auto, kortom bijzonder praktisch!
We konden de auto nog even schoonmaken nadat we de zooi op de kamer hadden neergelegd, op twee kilometer van de luchthaven.
Hampton Inn Suites. Prima acco.
Waardeer dit bericht:
5 jaar geleden
·
#28112
Leuk om te lezen, dank je wel!
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!