vrijdag 23 januari 2015
  7 Replies
  4.4K Visits
  Subscribe
Hoi,

Eind juni gaan we voor 4 weken naar Brazilië. Erg blij dat we 10 jaar en 2 kinderen later opnieuw naar Zuid-Amerika gaan.
Onze jongens zullen dan 5 en net geen 8 zijn. We gaan eerst naar Rio, en vandaar naar de Pantanal. En daarna geraken we er (nog) niet uit. Foz do Iguacu staat zeker op het lijstje van te bezoeken plaatsen, maar we twijfelen of we ervoor naar Bonito zullen gaan of niet. Iemand die kan zeggen of Bonito de moeite is met twee relatief kleine kinderen? De jongste kan nog niet zwemmen, en ik lees vooral over snorkeltrips, raften, tubing, … in Bonito. Niet direct voor ons waarschijnlijk. We zouden de Groto do lago azul kunnen bezoeken, en misschien een dagje met de fiets naar Balneário Municipal, maar ik blijf twijfelen.
Al dan niet naar Bonito gaan heeft ook impact op de rest van de reis. Wanneer we niet gaan is er voldoende tijd voor Salvador/ Lencois + Chapada Diamantina en misschien Tinharé (al twijfelen we hier ook weer… regent het daar niet teveel in juli en zoeken we dus niet beter een andere strandbestemming op het einde van onze reis), anders zal het Bonito / Paraty / Isla Grande worden. Moeilijke keuzes, maar vind dat het nu wel tijd wordt om een definitief reisschema te hebben zodat ook de rest van de boekingen kan geregeld worden.

Hopelijk lezen er Brazilië experts mee die wat input kunnen geven. Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Kaat
Waardeer dit bericht:
9 jaar geleden
·
#17646
Hoi,

Zomer 2013 zijn wij in Brazilie geweest. Op het forum heb ik er veel over geplaatst en ze hebben nu vaak de titel van "Planning 'Plaats' + verslagje/ervaringen". Van betreffende plaats staat wat onze planning was en een reactie hoe het uiteindelijk is geweest.

Dit heb ik ook voor Bonito gedaan: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=117&t=2274"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=117&t=2274[/url]<!-- l -->"

Ik weet niet of je het al gelezen hebt... Laat maar even weten of je het al had gelezen en toch nog met bovenstaande vragen zit of dat die forumpost al antwoord geeft op je vragen.

Groetjes

PS Verschillende forumposts zijn te vinden via volgende linkjes:
Brazilie reisschema: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=117&t=2267"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=117&t=2267[/url]<!-- l -->"
Pipa + verslag: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=117&t=2275"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=117&t=2275[/url]<!-- l -->"
Pantanal + verslag: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=117&t=2271"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=117&t=2271[/url]<!-- l -->"
Foz Iguazu + verslag: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=117&t=2270"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=117&t=2270[/url]<!-- l -->"
Rio + verslag: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.verrereizenmetkinderen.nl/Forum/viewtopic.php?f=117&t=2269"; onclick="window.open(this.href);return false;]viewtopic.php?f=117&t=2269[/url]<!-- l -->"
9 jaar geleden
·
#17647
Hoi,

Bedankt voor je reactie!
Ik had jouw topics al met veel aandacht gelezen. We hebben onze Pantanal trip geboekt via Explore Pantanal owv jullie goede ervaring met hen.

Jullie hebben in Bonito gesnorkeld, de tube tour en de canopy tour gedaan. Onze kleinste kan nog niet zwemmen, dus ik denk dat de twee eerste voor ons al afvallen (al zou één van ons ook wel met de oudste kunnen gaan snorkelen…). Hoewel de Groto do lago azul de moeite lijkt, willen we niet enkel daarvoor naar Bonito.

Verder zijn jullie behoorlijk noordwaards gegaan voor jullie strandvakantie. Ook wij zouden willen eindigen met strand, alleen zijn we er nog niet uit waar we dat in die periode best kunnen doen. We dachten aan de kust bij Salvador de Bahia, maar het is me niet zo duidelijk hoe het zit met het weer daar in juli… Als ik het goed begrijp hebben jullie in Pipa uiteindelijk prima weer gehad, niet?

Het blijft toch twijfelen, Brazilië is een groot land en er is zoveel te zien. Maar da’s ineens ook het leuke aan deze fase, alles kan nog :).

Groetjes,
Kaat
9 jaar geleden
·
#17648
Hoi Kaat,

Wat leuk om te lezen dat je zelfs obv de stukjes een trip hebt geboekt! Hoe zien de activiteiten/accommodatie er in de Pantanal uit die jullie hebben uitgezocht?? Ik zag dat Explore Pantanal's website behoorlijk is veranderd en de acco/activiteiten waar wij zaten kon ik niet zo snel vinden....

Wij gingen voor het riviersnorkelen naar Bonito. Dat was ons doel. Overige activiteiten hebben we er als het ware bij gezocht en sommige daarvan kan je ook op andere plekken in Brazilie doen (of op een andere vakantie, zoals tuben/canopy walk etc). Als je niet kan riviersnorkelen zou ik inderdaad ook niet naar Bonito gaan dus dat lijkt me een goede beslissing. Het ligt er trouwens wel aan hoe gek je op grotten bent maar persoonlijk vind ik Groto Azul leuk als je er bent maar niet om daar zo'n omweg voor te maken (het is toch een paar uurtjes rijden van de Pantanal naar Bonito).

Het klopt dat we behoorlijk noordwaarts zijn gegaan voor onze strandvakantie (toen we in het vliegtuig zaten, realiseerden we ons pas echt dat we als het ware even van Nederland naar Zuid-Spanje vlogen). De beslissing om die kant op te gaan was dat we toch echt mooi weer wilden hebben aan het eind van de vakantie. In onze zomer (daar winter) is het rond de hoogte van Rio gemiddeld 21 graden (wij hadden dus erg geluk met de hitte golf in Rio toen we er zaten). De eilandjes voor de kust van Rio zien er mooi uit maar liggen nog iets zuidelijker (=kouder) dan Rio. Deze omgeving viel daarom voor ons bij voorbaat af.

Daarna hebben wij ons gericht op de kust bij Salvador. We kwamen er gewoon niet goed uit waar we dan precies aan het strand wilden zitten. Wat ons mooi leek was onbetaalbaar (ok vonden wij te duur, uit mijn hoofd heb ik het dan over 150 euro per nacht voor logies/ontbijt). Als we al iets gevonden hadden lag het zo afgelegen (accommodatie en 1 km naar links en rechts alleen maar strand en verder niets, ook niet het binnenland in) dat we dachten dat we ons daar snel zouden gaan vervelen. En ja, we willen altijd erg graag een zwembad erbij (zijn niet van die mensen die graag in zee zwemmen maar vinden het wel heerlijk om zeezicht te hebben) en dat was ook nauwelijks tot niet te vinden (soms maar dan zagen we een heel klein badje).

Toen we er niet uitkwamen zijn we dus nog noordelijker gaan kijken en kwamen we in Pipa uit. Is ons zeer goed bevallen: lekker warm!!!! En veel leuke activiteiten voor als je iets wilt ondernemen. Zie voor inspiratie: http://www.pipa.com.br/excursions" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Tijdens onze reis zijn we ook andere reizigers tegengekomen waarmee we ook nog contact hadden na de reis. De mensen zijn hun vakantie gestart in Ilha Grande en vonden het daar toch wel erg frisjes. Hun reis zijn ze geëindigd voor de kust van Salvador en ook daar hebben ze niet het beste weer gehad (ze reisden daar dezelfde tijd als wij).

Maar ja, zoals je hebt kunnen lezen waren de weersvoorspelling vlak voor we in Pipa aan kwamen ook niet al te best (dan denk je wel even 'ok gaan we daarvoor helemaal zo noordelijk?') maar uiteindelijk was het er dus wel heerlijk warm (rond de 30 graden) dus het heeft zo uitgepakt als we van te voren hadden bedacht.

Op internet heb ik ook veel discussies over het weer in Pipa gelezen. Vragen van mensen die vlak voor vertrek ineens in weersvoorspellingen veel regen zien en dan dus op fora vragen of het op dat moment echt zo erg is...Die mensen krijgen dan antwoorden als 'ik zit er nu en heb echt geen drupje regen hoor en de thermometer geeft 28 graden aan!!. Wij hebben al eens zitten filosoferen of er iets meer landinwaarts soms meer regen valt (stukje valt onder zelfde weerbericht) maar dat aan de kust domweg de regenwolken landinwaarts worden gewaaid (maar ja dit is maar een leken-verklaring).

Het is inderdaad een groot land en daar moet je keuzes in maken. Wij wilden in ieder geval naar de Pantanal (voor de jaguar), de watervallen, riviersnorkelen en eindigen ergens met mooi weer. Daaromheen hebben we de rest gepland.

Succes met puzzelen!
9 jaar geleden
·
#17649
Hallo, opnieuw bedankt voor je uitgebreide reactie. Onze must see's zijn gelijkaardig aan die van jullie in 2013 (en aan die van alle Brazilië reizigers waarschijnlijk), buiten het riviersnorkelen dan. Met jouw feedback ga ik verder met onze route, en wie weet eindigen we ook nog in het Noorden. Zou zonde zijn om onze stranddagen in de regen door te brengen...
Ik hou je zeker op de hoogte van wat het wordt :).

Kaat
8 jaar geleden
·
#17650
Dag ‘eynd14’ en eventuele andere Brazilië kenners,

Nog 6 weken te gaan en het is zover…

Ondertussen ligt ons programma vast: Rio (3d/3n) – Pantanal (4d/4n) – Foz do Iguazu (3d/4n) – Salvador de Bahia (3d/3n) – vanuit Salvador met huurwagen: Cachoeira (1n) – Lençois en Chapada Diamantina (3d/4n) – Itacimirim bij Praia do Forte (3d/4n) – huurwagen binnen en opnieuw naar Rio (1d/1n)

We hebben de afgelopen jaren telkens zelf gereden (Zuid-Afrika en in het Noorden van Thailand) en dat is ons prima bevallen. Vandaar nu ook de keuze om een deel van de reis zelf te rijden. Dat schijnt goed te doen te zijn op de gekozen route (wordt ook aangeboden als pakket door meerdere tour operatoren).

We gaan dan toch niet noordelijker dan Salvador, we zullen wel zien wat dat geeft voor het weer tijdens onze stranddagen… (in theorie zou het er in juli zelfs iets minder regenen dan in Recife of Natal, en slechts een graad of twee minder warm zijn). In het slechtste geval hebben we de huurwagen nog en zijn we dus voldoende mobiel bij regendagen.

Tijdens de voorbereiding heb ik het gevoel gekregen dat reizen door Brazilië wat minder gemakkelijk zal zijn dan door de landen die we al hebben gedaan hebben met de jongens. Het schrikt ons niet af (ik denk dat we voldoende voorbereid zijn en een beetje uitdaging kan geen kwaad) maar vraag me wel het volgende af:
- De kennis van het Engels ginds lijkt vrij beperkt. Soms moest ik vragen om mails in het Portugees te beantwoorden omdat het eerste Engelse antwoord onverstaanbaar bleek. Klopt het dat de gemiddelde Braziliaan geen Engels spreekt? Ik spreek wat Spaans, helpt dat? Zoniet heb ik nog 6 weken om aan m’n Portugees te werken 
- De veiligheid in steden als Rio en Salvador… We zijn niet van om plan zotte dingen te doen, maar weet iemand of je bv. naar Copacabana of de historische binnenstad van Salvador zaken als een (reflex)fototoestel kan meenemen (zou wel zonde zijn mocht dat niet kunnen)? Of is dat de garantie om beroofd te worden? Ik lees dikwijls het advies dat je je niet als toerist mag gedragen, maar zou eerlijk gezegd niet weten hoe dat kan met twee blonde jongetjes / onze bleke huid en een fototoestel op zak… Hebben jullie daar problemen mee gehad (ik besef dat jullie verhalen natuurlijk geen garantie voor ons zijn maar ze geven wel een beter idee dan internetverhalen die ook voor de schrijver al eens ‘van horen zeggen’ zijn)?

Verder rest ons nog enkel aftellen!
Kaat
8 jaar geleden
·
#17651
Super dat je programma rond is! Heb je ook al al je accommodatie geregeld?

Hopelijk pakt het goed uit wat betreft het weer :) (dus niet noordelijker reizen dan Salvador, scheelt toch weer een stuk reizen). Wat de regendagen betreft: toen wij in Pipa zaten was de voorspelling voor Natal vaak regen maar zo aan de kust hadden we er geen last van. De (regen)wolken werden voor de kust altijd weggeblazen...

Wij vonden Brazilië trouwens helemaal niet moeilijk om te reizen hoor. Ik denk dat het echt wel mee zal vallen. Wat betreft taal heb je gelijk: niet iedereen is het Engels machtig maar met handen en voeten kom je een heel eind. Wat wij gemerkt hebben is dat er altijd wel iemand Engels spreekt in je hotel/Pousada alleen moet je soms even wachten tot die persoon er ook is en tot die tijd vraag je je even af of het allemaal goed komt..

Wij werden bijv. in de Pantanal opgewacht door 2 lieve dames die geen woord Engels konden. Ze konden net ons huisje aanwijzen en daarna werd het een groot vraagteken voor ons. Pas na 2 uurtjes arriveerde de eigenaar die heel goed Engels kon. Dit was ruim op tijd voordat onze excursie begonnen (namelijk pas eind van de middag).

Verder is iedereen erg behulpzaam. We hebben zelfs een keer meegemaakt dat degene die bij de receptie stond iemand belde en toen ons de telefoon gaf. Toen konden we aan die man ons verhaal doen en hij vertaalde het voor de receptioniste en via de telefoon kregen we dus antwoord. Maar bij de grote hotels is altijd wel iemand aanwezig die Engels spreekt.

Tja, de veiligheid in Rio. Ik vond het vergelijkbaar met jaren geleden reizen naar Mexico. Mexico City was toch heeel gevaarlijk... De eerste dagen liepen we wat 'angstig' rond: camera verstopt, rugzak op de buik etc. Na een paar dagen was dit gevoel weg. Grappig dat bijna alle toeristen die we toen tegen kwamen hetzelfde hadden ervaren.

In Rio hebben we ons netjes aan de voorschriften gehouden (om niet als de tourist rond te lopen, voor zover dit mogelijk is want ze zien toch dat je niet van daar bent): eerst boodschappen doen bij een plaatselijke supermarkt waardoor je een plastic zak van die supermarkt krijgt. Vervolgens in die plastic zak je spullen doen (ja, ook je camera dus) en de spullen die je normaal in je rugzak zou meenemen (dus we hadden geen rugzak op en hadden 2 supermarkt plastic zakken bij ons). Op diverse sites kwamen we deze tip tegen (had jij dit ook al gelezen??). Je zou toch denken dat de gemiddelde crimineel aldaar dit trucje natuurlijk kent... Geen idee of het daardoor goed is gegaan maar bij ons is er gelukkig niets gebeurd.

Verder geld los in onze zakken gedaan en alleen pinpas mee (dus geen portemonnee) en een heel klein soort portemonneetje met beetje geld en een oud niet geldig pasje dat we zouden kunnen afgeven als er toch iemand ons zou beroven want dat een toerist geen geld bij zich heeft geloven ze denk ik niet...(ja door alle verhalen die je leest word je een beetje panisch....)

Je ziet overigens zat toeristen die wel gewoon met alle bezittingen rondlopen. Ik denk toch dat die eerder slachtoffer zijn. Verder had ik ergens gelezen dat gezinnen met kinderen over het algemeen met rust worden gelaten maar dat dit zeker geen garantie was...

De eerste dag voelde krampachtig maar al heel snel word je al relaxter.Verder goed kijken welke straat je ingaat en wie er loopt. Maar 1 keer hebben we gehad dat we het niet vertrouwden en toen zijn we snel overgestoken om aan de andere kant van de straat te lopen. Dit was een keer 's avonds. Ze zeggen dat je niet 's avonds over straat moet maar ja, daar wordt het al vrij vroeg donker dus als je niet in je hotel eet, loop je dus altijd 's avonds in het donker. Dus goed vooruit en om je heen kijken.

Dit hebben we alleen zo in Rio gedaan. Alle andere plaatsen hebben we gewoon camera om onze nek gehad en rugzak om.

Verder kwam ik bij de voorbereidingen tegen dat als mensen hun pinpasje geskimd was dit meestal op de airport van Rio was gebeurd. We hebben daarom niet op de airport gepind.

Conclusie: eerste dagen zal het wellicht wat krampachtig voelen maar dit geldt echt niet voor je hele vakantie daar!
8 jaar geleden
·
#17652
Alle accommodatie is geregeld (doen we op voorhand sinds we met kinderen reizen), en ook binnenlandse vluchten en huurwagen zijn geregeld... Laat de vakantie dus maar beginnen!

Ik ben alvast blij met je antwoord, ik lag er – nog :-) - niet wakker van maar is leuk om te lezen dat het bij jullie wel los is gelopen… Ik mag er niet aan denken dat we een hele vakantie stressed zouden moeten rondlopen.

Ik had de tip van de supermarkt zakken idd al gelezen, net zoals het vermijden van pinnen op Rio luchthaven (ik zou gedacht hebben dat het net daar wel veilig zou zijn). Op dat gebied hebben we vorig jaar in Zuid-Afrika een lesje gehad (nogal wat geld van onze rekening verdwenen), het doel is om dit jaar enkel nog geld af te halen binnen in een bankkantoor.
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!