vrijdag 21 augustus 2015
  6 Replies
  2.8K Visits
  Subscribe
Wij zijn weer terug van onze reis naar Borneo en hebben het super gehad. Borneo is ons heel goed bevallen. Veel wildlife, super relaxte sfeer en heerlijk eten. Het weer leek de tweede helft tegen te gaan zitten (veel regen) maar uiteindelijk veel dat gelukkig erg mee (bij de Filipijnen waren cyclonen en daar kreeg Borneo ook een staartje van mee...).

Dit jaar zijn aantal families naar Borneo geweest en e.e.a. staat al op het forum maar wellicht handig voor toekomstige reizigers om even overzichtelijk te krijgen hoe het was en welke routes er zijn ondernomen.

Ik wil beginnen met hier onze planning neer te zetten en hoe we de planning hebben ervaren. Daarna zal ik nieuwe topics per plaats openen. Ik hoop dat anderen die dit jaar zijn geweest hier ook de nodige ervaringen willen delen/toevoegen (ben ook erg benieuwd hoe een ieder het heeft gehad!).

Onze route was uiteindelijk als volgt (op forum zal je ook een andere planning zien, namelijk die met de beklimming van mount Kinabalu. Wegens een aardbeving is dit deel gecanceld en is hier Danum Valley voor in de plaats gekomen):

- vlucht Dusseldorf-Abu Dhabi-Kuala Lumpur met Etihad
- volgende dag aankomst in Kuala Lumpur en doorvliegen met Air Asia naar Kuching
- Kuching (4 nachten)
- Bako NP (2 nachten)
- Kuching (1 nacht)
- Annah Rais longhouse (3 nachten)
- vlucht met Air Asia naar Kota Kinabalu
- Kota Kinabalu (5 nachten)
- vlucht met Maswings naar Lahad Datu
- Danum Valley (3 nachten)
- Kinabatangan river (3 nachten)
- Kinarut, 30 minuten ten zuiden van Kota Kinabalu (5 nachten)
- vlucht met Air Asia van Kota Kinabalu naar Kuala Lumpur en aansluitend met Etihad via Abu Dhabi weer naar Dusseldorf

Onze route is ons goed bevallen. Mocht je de route precies zo willen doen dan zou ik het verblijf in Kota Kinabalu sterk inkorten. De stad Kota Kinabalu vonden we niet bijzonder en daar zou ik zeker niet zo lang verblijven als wij hebben gedaan. Wij verbleven er 5 nachten doordat het niet anders kon nadat onze beklimming was gecanceld.

Wat wij hebben onderschat is hoe heet het in Borneo is en vooral hoe hoog de luchtvochtigheid is. We hebben nog niet eerder zo meegemaakt. Na een uurtje lopen (of was het al na een 1/2 uur??) waren we doorweekt! We konden onze shirts letterlijk uitwringen en we zweetten gewoon door onze broeken heen en dit kost dus echt heel veel energie. Hier zou ik echt goed rekening mee houden als je een planning maakt.

Over Annah Rais hebben we gemengde gevoelens (later hier meer over) maar na ons verblijf hier waren we echt helemaal gesloopt. Dit kwam niet alleen door de wandelingen (die ook uitputtend waren) maar ook door de accommodatie. Hier zou ik dus zeker rekening mee houden als je dit in je programma opneemt.
Waardeer dit bericht:
8 jaar geleden
·
#19354
Leuk Eynd, wij zijn ook weer terug en hebben hetzelfde idee over KK en dezelfde reden dat we er zo lang waren zoals je weet. Ik werd ziek na aankomst in KK vanuit Mulu dus dat kwam qua planning wel goed uit.
8 jaar geleden
·
#19355
Ha Jester. Ik had al ergens een enthousiaste reactie gelezen hoe je het in Borneo vond. Ik hoop dat je niet al te lang ziek bent geweest (je verjaardag nog kunnen vieren??). Wel gek he als je in KK bent en dan bedenkt 'morgen hadden we anders de berg beklommen'. We hebben hem trouwens wel gezien, vanuit het vliegtuig en tijdens een mountainbike tour (maar daarover meer als ik het topic KK open).
8 jaar geleden
·
#19356
Leuk om te lezen! Wij zijn lang geleden ook naar Borneo geweest. Toen zonder kind en met een groepsreis. Groepsreizen doen we nooit meer, maar het had ook wel wat voordelen. We hebben paar zelfde plekken bezocht als jullie (Kuching, Bako NP, KK, opvang orang utans). Wij zijn wel bij longhouse geweest waarvoor we lang moesten varen en we hebben de koppensnellersroute gelopen. Ook Mulu NP bezocht. We zouden ook de berg beklimmen, maar ik werd helaas ziek, keelontsteking, en kon niks eten en was erg verzwakt. Lang getwijfeld want we zagen het ook als één vd hoogtepunten van onze reis, uiteindelijk niet gedaan en maar gaan wandelen in NP.
We hebben foto's op ons blog staan onder Azië.
8 jaar geleden
·
#19357
Leuke foto's cgboogaard! Mulu is favoriet bij mij, daar wil ik zeker nog eens heen om adventure caving te doen en de pinnacles te beklimmen en nog wat dingen. Balen dat je zo ziek was dat je Mt Kinabalu niet op kon. Ik ben ook ziek geweest in KK, goede timing want wij hadden wat lege dagen omdat Mt Kinabalu dicht is.
8 jaar geleden
·
#19358
Hé Jester. Mulu is inderdaad erg mooi! Balen dat je ook ziek was. Ik ben in KL naar arts geweest en kreeg antibiotica en pijnstillers, ik had nog de hoop dat het zou lukken om KK te beklimmen. Maar de tocht door Mulunen Headhunterstrail en Basic overnachtingen hadden me teveel afgemat. Was gewoon niet verstandig. Ach ja je kunt niet alles hebben ;)
8 jaar geleden
·
#19359
Onze route is ook uitstekend bevallen.
We zijn op Bangkok gevlogen en vervolgens door naar Kuching.

Vlucht Amsterdam-Bangkok
Bangkok 1nacht
Vlucht Bangkok- Kuala lumpur en een vlucht Kuala lumpur- Kuching
Kuching 2 nachten
Bako 1 nacht
Annah Rais 1 nacht
Kuching 1 nacht
Damai beach 2 nachten
Vlucht Kuching- Kota bharu
Perhentians 4 nachten
Vlucht Kota bharu- Kuala lumpur
Kuala lumpur 2 nachten
Vlucht Kuala lumpur- Suratthani (Thailand)
Suratthani 1 nacht
Nachttrein naar Nakhon Pathom, taxi naar Kanchanaburi
Kanchanaburi 1 nacht
Vlucht Bangkok- Amsterdam

We hebben echt een super leuke vakantie gehad, het lijkt zo op papier misschien een heftige route maar in werkelijkheid viel dit echt heel erg mee, dit komt ook omdat we in Thailand eigenlijk alleen nog maar voor ons bekende plaatsen gingen bezoeken.
Wat Maleisie betreft had een nachtje Bako en Kuala lumpur nog wel gemogen maar voor nu was het voldoende en daarbij hadden we ook de tijd niet.

Borneo is inderdaad erg heet maar ook vooral erg vochtig, binnen de kortste keren druip je gewoon aan alle kanten. Na een wandeling moet je ook echt andere kleding aan.
Ik heb op Borneo ook nog wat wasjes gedaan maar het duurde vooral erg lang voordat het droog was.

We hebben nu wel een goed beeld gekregen van deze plaatsen en we gaan dus zeker nog eens terug, zeker de Perhentians en Kuala lumpur gaan op herhaling.
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!