vrijdag 21 augustus 2015
  14 Replies
  5.4K Visits
  Subscribe
Vanuit Kuching zijn wij naar Bako NP gegaan. Wij wilden naar Bako voor de neusapen en we hadden ook iets gelezen over baardzwijnen...

Wij hebben hier 2 nachten overnacht. Wij vonden het echt super om hier ook nog te zijn als alle dagjes mensen weer naar huis gaan. Er heerst dan echt een heel rustige sfeer (terwijl het overdag trouwens ook niet superdruk was) en juist in de namiddag komen de neusapen naar de kust om te eten (lees: vlakbij de accommodaties en kantine). Als je rond een uur of 16:00 bij het bankje voor de kantine gaat zitten dan kan het niet missen!!

Er zijn veel goed aangegeven wandelingen in het park en per route is ook bekend wat je er tegen zou kunnen komen. Nou, wij hebben 2 trails gelopen waar veel neusapen te zien zouden zijn maar uiteindelijk hebben we die niet op de trails gezien maar rondom de accommodaties ('s ochtends vroeg en 's middags als de dagjes mensen er niet (meer) zijn).

De tweede dag hebben wij een langere trail (naar de waterval) gedaan en van te voren afgesproken dat daar een bootje op ons zou wachten voor de terugtocht. Overigens is er echt geen waterval (hooguit een stroomversnelling met een verval van hooguit 50 cm...) maar de trail was erg mooi. Ging door heel verschillende soorten landschap en uiteindelijk eindig je op een verlaten strand en daar wachtte ons bootje. Wow!

's Avonds kan je mee met een nightwalk. Gewapend met zaklantaarns ga je dan op pad. Dit kost 10 RM pp (ook de kinderen). Erg spannend...

Overdag hebben wij alles zonder gids gedaan (wij wilden wel met gids maar waren dit domweg vergeten te regelen op het moment dat je op de boot stapt...) maar uiteindelijk hebben we het niet gemist. De dieren die we wilden zien hebben we gezien en de wandelroutes kunnen niet missen. Ben wel erg benieuwd hoe de ervaringen zijn van degenen die met gids hebben gelopen (wat hebben jullie gezien wat jullie anders niet was opgevallen bijv.).


Enkele praktische zaken:
- de accommodatie moet je echt ruim van te voren reserveren.
- De accommodatie in het park is basic maar schoon. Vier losse bedden in een kamer en verder niets. Daarnaast nog een badkamer met apart wc, douche en wastafel. Wij hadden de 'gerenoveerde type huisjes', dit is type Forest Lodge 5 (kost 100 rm per nacht voor 4 personen, omgerekend nog geen 25 euro per nacht). We hebben ook de nog goedkopere accommodaties gezien... gezamenlijke wc... schimmel op de plafonds... Nou, dat heb je bij de gerenoveerde huisjes niet.
- je krijgt wc papier en per persoon een grote handdoek en dat is het!
- eten en ontbijt kan je kopen in de kantine. Je rekent af per opgeschepte lepel (of na willekeur van degene die achter de kassa zit). Eten smaakt goed en meer dan 50 RM per maaltijd met zijn vieren waren we niet kwijt (gemiddeld eerder iets van 35 RM).

- boot naar Bako toe kost 20 RM per enkele reis (kinderen 10 RM, kinderen onder de 12)
- toegang tot Bako NP kost 20 RM pp

- vanuit Kuching gaat er een redline airco bus naar Bako maar voordat je die bus ziet(3,5 RM pp, kinderen half geld), krijg je diverse aanbiedingen van taxi's en minivans. Wij zijn uiteindelijk akkoord gegaan met minivan waarbij we 5RM pp betaalden. In 30 minuten waren we er. Op de terugweg gebeurde hetzelfde: vlak voordat de bus hoort te komen komt er al een busje met een mooie prijs.
Waardeer dit bericht:
8 jaar geleden
·
#19364
Bako is mooi he. Wij zijn er een nachtje gebleven, in lodge type 6. Bij aankomst zat er een muisje in onze prullenbak. Hij probeerde eruit te springen maar het was net te hoog. Stoer als ik ben heb ik een shirt over de prullenbak gedaan en het muisje buiten losgelaten. Leuk de baardzwijnen en de makaken die op het veldje voor de deur van de lodge rondscharrelen.

Wij hebben de neusapen ook vlakbij headquarter gezien. Leuk! Wij hebben op de proboscis monkey route een jonge vliegende kat gezien. Gaaf! Helaas zat ie alleen tegen de boom geplakt en ging ie niet vliegen.

We zijn ook naar de sea stack gelopen, leuke wandeling. De dag erna nog een kleine wandeling gedaan naar de andere kant. Niet te gek want het regende. Hing in jullie lodge ook de mededeling dat makaken je kamer in kunnen komen? Bij de canteen waren mensen ook nog zo naief te denken dat ze hun eten wel even onbeheerd achter konden laten. Grappig om te zien hoe snel makaken zijn en hoe ze alles in de gaten houden. Hebben jullie de mudskippers gezien als je de boot uit komt? Echt bizarre dieren. Mijn zoon zei iedere keer 'boe' en dan renden ze weg over het water. Dan weer 'boe', hetzelfde verhaal. Leuk spelletje. Minder leuk dat we zagen hoe een zeeslang een mudskipper te pakken kreeg.
8 jaar geleden
·
#19365
Ja Bako vonden we erg mooi en die mudskippers zijn grappige beesten die kennelijk vaker te grazen worden genomen door een waterslang want dat hebben we ook gezien!

Ja, we moesten ook voorzichtig zijn met de makaken.. Die denderden gewoon over het dak dus goed uitkijken wanneer we de deur open en dicht konden doen.

Een muis in een prullenbak: held!!!

Wij hadden op een gegeven moment een rij mieren... He?? Al het eten zit toch in een afgesloten koffer?!? Kwamen ze op de rugtas van zoonlief af ?!?!? Dat is ook zijn schooltas en ja, daar is natuurlijk wel is een beker limonade in omgevallen...
8 jaar geleden
·
#19366
Mieren getver. En die zijn ook zo lekker klein daar! Dan heb ik liever een muisje.
8 jaar geleden
·
#19367
Maar mieren zijn ook makkelijk om de tuin te leiden: even hun spoortje met deet bespuiten en ze zijn het spoor bijster (ja wel even zorgen dat ze in een rij het huisje weer uitlopen...). Was binnen paar minuten gepiept.
8 jaar geleden
·
#19368
Hihi grappig om te lezen. Wij hebben er ook overnacht. Tijdens een wandeling stond er een hele groep makken in het bos op ons pad. Vond ik toch niet zo fijn want ze keken niet zo lief en maakten een hoop lawaai. Mijn man voor de zekerheid maar een stok gepakt en wij als helden langs die apen, haha. Tijdens een wandeling hebben we ook meerdere neusapen gezien leuk! En natuurlijk die zwijnen voor de deur. Wij waren er in 2001 en te horen is er nog niks veranderd.
8 jaar geleden
·
#19369
Wij zijn ook net terug uit Maleisie en we vonden Bako ook echt geweldig!
We hebben er ook 2 trails gelopen waar we een grote kans hadden om neusapen te zien maar helaas hebben we ze tijdens onze wandelingen niet gezien. Later bij de kantine zat er 1 hoog in een boom die niet op de foto wilde, alleen zijn kont staat nu op de foto :(
Verder kun je bijna niet om de makaken en de zwijnen heen, tijdens de nachtwandeling hebben we nog slangen ed gezien, overdag heb je het eigenlijk al best druk met opletten waar je loopt dus misschien is het best raadzaam om een gids te nemen, wij hebben dat niet gedaan maar wel heel erg genoten van al het moois om ons heen.

Ik vond de huisjes, ook de gerenoveerde ook vrij netjes, jammer van die grote spleet onder de deur waardoor we een flinke spin door de kamer zagen rennen, die hadden we liever niet gezien.

Ook de nachtwandeling met gids is een aanrader, zeker voor dat geld.
We hebben echt genoten van ons verblijf daar, ik zou zo weer terug gaan.
7 jaar geleden
·
#19370
Drie vragen:
- de nachtwandeling met gids. Moet je zelf een zaklamp mee hebben?? Wij gebruiken de zaklamp-app/lamp op onze telefoon die natuurlijk wel een enigszins beperkte hoeveelheid licht geeft en ik vraag me dan ook af of er nog een extra zaklamp mee moet....
- de gidsen in Bako. Ik krijg van internet de indruk dat als je een gids wilt je die op voorhand moet boeken. Kan dit op de plek waar je op de boot stapt? Iemand enig idee wat de kosten zijn?
Wij gaan na Bako pas naar Kutching dus daar regelen is geen optie.
- schoeisel; zijn sandalen te doen of moet je echt dichte schoenen hebben? Onze zoon heeft nooit dichte schoenen mee namelijk. De laatste jaren had hij teva's en ik vermoed dat de keus daar ook dit jaar op zal vallen. Vorig jaar in Thailand liep hij ook een trekking op sandalen, uiteraard vieze voeten maar dat ging prima (en veel plezier toen hij naderhand met schoenen onder de douche mocht:-)
7 jaar geleden
·
#19371
- het is wel erg leuk om een eigen zaklamp mee te nemen, ook voor de kids, je kan gewoon van die kleine dingen bij de action oid kopen die zijn prima.

- een gids kan je inderdaad alleen maar regelen op de plek waar je in de boot stapt, wat het kost weet ik niet.

-ik zou echt dichte schoenen aandoen, een trekking in Thailand is echt niet te vergelijken met wat wij liepen in Bako, dat is op sandalen volgens mij niet te doen, ik moet er tenminste niet aan denken..... Daarbij is alles daar vaak ook nog eens glibberig en glad.
7 jaar geleden
·
#19372
Bedankt. Weer wat extra items qua bagage, maar ik had al zo'n vermoeden...
Liever extra bagage dan gebroken benen zullen we maar zeggen.

Als er iemand een idee heeft van de kosten van een gids hoor ik het graag.

Wij zijn twee dagen in Bako, ik dacht dat we de eerste dag evt. een gids zouden kunnen doen. Hangt natuurlijk ook wel af van wat dan dan moet kosten:-)
Indicatie zou al fijn zijn, heb echt geen idee.
7 jaar geleden
·
#19373
Naar de kosten van een gids ben ik ook erg benieuwd. Ik heb eerder al contact opgenomen met 'de vvv' in Kuching; een gids kan ik nu nog niet boeken; dat moet echt bij de boot. Vind ik wel jammer, ik heb het graag op voorhand geregeld, maar neem aan dat er blijkbaar genoeg gidsen zijn als ze op die manier werken.

En ook hier waarschijnlijk toch goede wandelschoenen mee; maar die kunnen we op meer plekken gebruiken tijdens de vakantie. Verder slippers en sneakers denk ik. Dus 3 paar per persoon....of in plaats van sneakers iets van sandalen.
Maar in elk geval een extra paar, los van de slippers, voor het geval ze erg nat worden. Niet fijn als je dan nog dagen met natte schoenen moet lopen; heb zo het idee dat het niet makkelijk droogt ivm de hoge luchtvochtigheid.
7 jaar geleden
·
#19374
Het is inderdaad al heel lastig om je kleding te laten drogen in Borneo, laat staan je schoenen! Wij hadden het geluk dat we geweldig mooi weer hadden.
7 jaar geleden
·
#19375
Leeg..
7 jaar geleden
·
#19376
Dikke edit... landscapefoto's plaatst het forum niet echt lekker...
7 jaar geleden
·
#19377
Bij Bako

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1383111_534762299939801_1413080787_n.jpg?oh=395b823cd7be292f2ec9604032b729d6&oe=596566FC
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!