Wij vliegen januari 2113 met ons dan, 2,5 jaar oude zoontje naar Sri Lanka met Qatar Airlines en hebben bewust iets meer betaald omwille van de erg goede reputatie van deze maatschappij.
Begin dit jaar vlogen we met Turkish Airlines naar Thailand, en hadden hadden erg afwisselende ervaringen per vlucht (in totaal namen we vier vluchten). Wel een enorm pluspunt is dat we op elke vlucht erg goede plaatsen kregen, vooraan het tussenschot, zodat Mille af en toe toch eens kon rechtstaan of zich aan onze voeten kon leggen. Dit mocht in principe niet maar een boos blik van een geirriteerde moeder deed de stewardessen terugtrekken :-). Ook was er elke vlucht een kindermaaltijd voorzien. Dit hadden we wel aangevraagd op voorhand. En een rugzakje zonder speelse inhoud voor Mille op de twee lange vluchten.
Vooral op de lange vlucht van Istanboel naar Bangkok was de service ondermaats. Geen lief woord tegen onze zoon, eerder het tegenovergestelde. En dit ondanks zijn voorbeeldige gedrag. Het cabinelicht bleef ellendig lang branden en toen ik voor de tweede keer ging vragen om het te dimmen werd ik botweg afgesnauwd. Er hing gewoon een heel gespannen sfeertje onder de crew en dit was erg voelbaar door de passagiers. Niet fijn.
De vlucht van terug naar huis, van Bangkok naar Istanboel, was wel relax. We hadden zelfs een extra stoel gevraagd bij het inchecken en gekregen, zodat Mille comfortabel kon zitten. Aleen jammer dat de stoeltv's van onze rij de enige op de vlucht waren die niet werkten. De stewardessen vonden Mille duidelijk schattig, zelfs toen hij door de gangen begon te lopen bleven ze aardig en gaven hem positieve aandacht. Mijn ervaring is dat, zolang je kind niet vervelend doet, medepassagiers en crew ze best wel ok vinden.
De twee vluchten binnen Europa waren ok, zonder franjes. Geen enkele vlucht zat vol zodat we achteraan in het vliegtuig ruimte zat hadden en erg confortabel zaten. De service was bevredenend zonder extra's.
De voornaamste reden dat we volgende reis voor Qatar kiezen is vooral om de beenruimte en de geroemde service in economyclass. Mijn partner is meer dan 1m90 en zit meestal dubbelgeplooid op z'n stoel. Hier heeft hij genoeg van. We zijn nieuwsgierig. Vooral omdat ze dit jaar weer verkozen zijn als beste vliegmaatschappij ter wereld. En zo veel meer kosten deze tickets ook weer niet.
Hoe confortabel je reist met een kind hangt niet alleen af van de luchtvaartmaatschappij maar ook van andere factoren. Of de vlucht al dan niet vol zit. De professionaliteit van de crew, het humeur van je medepassagiers en het humeur van je koter is ongetwijfeld nog het belangrijkste.
Durf bij het inchecken te vragen naar goede seats. Het is in het belang van iedereen op de vlucht dat je kind confortabel zit. Naar dit argument hebben ze echt wel oren :-).