De 32 beste tips voor een prettige vlucht

alt

Onlangs vloog Edward de Leau met zijn zoontje Maarten (2) naar DenPasser, Bali. Een lange vlucht. Omdat zijn ervaringen nog vers in het geheugen liggen geeft hij zijn 32 beste tips voor wie gaat vliegen met kinderen. De tips zijn onderverdeeld in de volgende items: parkeren, inchecken, douane en security poortjes, boarden en de vlucht zelf.

Maarten (2) was er helemaal klaar voor. En omdat we hem al de dagen daarvoor verteld hadden wat er allemaal ging gebeuren, was hij er mentaal op voorbereid. Hij vond het erg spannend om nu echt het vliegtuig in te gaan en naar de wolken omhoog te gaan.

Door Edward de Leau

Tip 1: Bereid je kind goed voor en vertel hem wat er allemaal gaat gebeuren zodat hij niet gestresst raakt bij al die spannende en nieuwe gebeurtenissen. Vertel hem over het inchecken, het boarden en het vliegen zelf.

Tip 2: Lange vluchten zijn vaak zo spannend dat je kind helemaal niet wil slapen. Dat kan erg vermoeiend en stressvol zijn voor jou en je kind. Via meerdere onafhankelijke kanalen kregen we de tip over het middel ‘Fenistil’. Een aantal druppeltjes en je kind kan heerlijk slapen. Je kunt het geven na de maaltijd in het vliegtuig. Het heeft een uurtje nodig voordat het werkt. Ga het niet verdunnen met sap (zoals in de gebruiksaanwijzing staat) want dan werkt het voor geen meter. Je moet naar de huisarts voor het recept en kunt het dan bij de apotheek ophalen.

alt* P3 en parkeren *

Om e.e.a. toch zo relaxed mogelijk te laten verlopen hebben we gekozen om de auto bij lang parkeren neer te zetten. Het is wel duurder dan de trein (120 euro) maar dan hebben we in ieder geval relaxed de auto heen en terug zonder zeulen met drie koffers en drie stuks handbagage EN een buggy EN Maarten (die alle kanten op rent). Eerlijk gezegd zag ik de bus en de trein met Maarten, buggy, zes stuks bagage zo in de vroegte niet echt zitten.

Het rare EN irritante bij P3 (langparkeren) is dat er eigenlijk nergens van die bagage karretjes te bekennen zijn zodat het toch wat passen en meten is om de koffers en de buggy en Maarten naar het station te krijgen. Dat zouden ze toch op de een of andere manier beter moeten maken. (Het is een heel verschil met het vliegveld in Depassar waar allemaal mannetjes klaar staan om tegen een paar cent je koffers te mogen dragen). Enfin, we hebben eerst Maarten met de buggy naar het station gebracht en daarna ben ik terug gelopen om de overige bagage mee te zeulen.

Tip 3: Op internet zijn nogal wat bedrijven te vinden in de buurt van Schiphol die nog goedkopere lang parkeren opties aanbieden vaak nog met extra services als auto wassen e.d.

Tip 4: Onthoud goed waar je de auto op P3 hebt neergezet zodat je bij terugkomst, als jij en het kind moe zijn, toch zo snel mogelijk de auto kunt ophalen en voorrijden (ik ben illegaal een stukje terug gereden en heb de auto op het trottoir bij het station op lang parkeren gezet om e.e.a. in te laden).

Tip 5: Bewaar het kaartje van P3 bij je reispapieren zodat je het bij terugkomst, als je moe bent van de lange reis, meteen bij de hand hebt. Je kunt ook bij het inrijden je creditcard in de machine stoppen zodat je bij terugkomst niet terug hoeft om te betalen met het kaartje: nog handiger!

* inchecken / bagage *

altGelukkig waren we vrij vroeg bij de incheck balie zodat we nog drie plaatsen naast elkaar bij het raampje in het vliegtuig konden reserveren.

De internet checkin van Malaysia Airlines werkte helaas niet en nadat we even gebeld hadden kwamen we erachter dat deze zelfs helemaal niet werkt voor heenvluchten en alleen bij terugvluchten actief is. (Bij de terugvlucht bleek dat het ding zelfs helemaal niet werkt, in geen enkel geval, niet erg handig, omdat we er wel een beetje rekening mee gehouden hadden voor de keuze voor Malaysia Airlines. Omdat we zo vroeg waren, waren we vrij direct aan de incheckbalie. Maarten moest natuurlijk rondrennen en allerlei kanten op sprinten.

Het mannetje zit vol energie en ik moet zeggen dat ik alvast zweetdruppeltjes op mijn voorhoofd had. ‘Maarten’, ‘Maarten!’, ‘MAARTEN!!’. Ik had op Internet al verhalen gelezen van mensen die vertelden ‘de vlucht was goed, alleen van die kinderen werd ik niet goed…’ Ik zag sommige passagiers in de incheck balie rij al even kijken, uhm… hopelijk gaat het goed… het is toch een beetje een ik-weet-niet-hoe-ik-het-moet-omschrijven gevoel.

Een incheck balie rij is een raar iets. Het is alsof je bij de dokter in de wachtrij staat. Iedereen kijkt naar elkaar en de meeste mensen zeggen niets maar staren maar een beetje. Als je kind alle kanten op vliegt; onder de plastic koordjes ter afscheiding van de rijen of zelfs nog veel verder, dan zijn er twee soorten mensen: de chagrijnen die al bij voorbaat een hekel aan kinderen hebben en laten horen dat ze hopen dat ze niet bij je in de buurt komen zitten en de lieve mensen (engeltjes) die even lachen of zelfs even de aandacht van je kind kunnen vasthouden. We hebben beiden ontmoet. 
Achter ons stond een stel dat fluisterde “laten we maar de andere rij nemen want die gasten hebben kei veel overgewicht”. Dat stel had vast niet de website gelezen want we hadden exact drie koffers van 20 kilo en drie stuks handbagage volgens de maten (twee trolley’s die exact de maten hebben die maximaal mogen en een rugzak. Erg handig die trolleys, zeker met de bagage die nodig is voor een kind. De buggy mag dan nog los mee (op de website van de luchtvaartmaatschappij staat het hele lijstje).

Tip 6: Als je vliegt met een jong kind wees dan heel vroeg aan de incheck balie zodat je niet te lang hoeft te wachten in de rij (liefst nog een uurtje voordat hij opengaat). Een kind houdt je niet lang rustig in een wachtrij en het bespaart je zodoende aardig wat stress. Een nachtmerrie is het, als mensen in de wachtrij al voor het vliegen chagrijnige opmerkingen maken naar jou en je kind, zodat you are caught in the middle.

Tip 7: Een andere reden om vroeg aan de incheckbalie te verschijnen is om goede plaatsen te reserveren. Er zijn sites op het internet waar je van te voren kunt checken wat goede plaatsen zijn voor jou en je kind(eren). Wij zochten opwww.seatguru.com. Ik heb verhalen gehoord van collega’s die ervaringen hadden dat de ouders en kind gescheiden werden geplaatst over het vliegtuig omdat ze de laatste waren. Dat lijkt me een nachtmerrie.

Tip 8: Trolleys hebben exact de juiste maat die je mee mag nemen als handbagage. Omdat je toch aardig wat extra spulletjes nodig hebt met kinderen zijn trolleys ideaal. Drie stuks handbagage en drie stuks normale bagage mag je meenemen. Denk aan de juiste maten en het gewicht! (een luiertas is handbagage).

Tip 9: Op een normale weegschaal kun je wegen of de normale bagage het juiste gewicht heeft (20 kilo per stuk in ons geval). Het is handig om dit van te voren te wegen zodat je niet met kind e.a. aan de balie alles moet herverdelen en dan weer achteraan moet sluiten.

Tip 10: De buggy hoef je niet in te checken maar geef je af bij het boarden. Hij krijgt dan een speciaal labeltje. Denk eraan om van te voren alles van de buggy af te halen dus ook de luiertas. Wij hebben daarom de luiertas niet meegenomen maar gewoon een rugzak. We waren niet zeker of de luiertas ook geldt als een normaal stuk handbagage.

Tip 11: Geef aan dat de buggy bij een eventuele tussenstop uitgeladen moet worden. Wij hadden een tussenstop in Kuala Lumpur maar ontdekten dat de buggy met de normale bagage mee richting Denpassar ging. We hebben dus drie uur rondgewandeld op KL Airport zonder buggy… dat is niet aan te raden met een moe kind.

Tip 12: Op KL Airport is er een speeltuintje. Bij veel vliegvelden is zo iets te vinden. Ga er naar op zoek, maar houdt deboarding time in de gaten.

Tip 13: Zorg dat je alles bij de hand hebt: paspoorten, tickets en label alles van te voren. Dat bespaart tijd als je aan de incheckbalie staat en je kind achter je rondrent.

* Douane / security poortjes *

Tip 14: Het is absoluut aan te raden om je kind in de buggy te zetten als je in de rij staat om door de security poortjes te gaan (op sommige vluchten meerdere poortjes). Haal hem er pas uit als je aan de beurt bent om erdoor te gaan. Bij het landen kan dat wel een beetje sneu zijn omdat hij of zij na zo’n lange vlucht weer moet zitten maar het bespaart veel stress. In ons geval vloog/rende Maarten bij de terugkomst in Amsterdam weer door de poortjes en stond al bij de bagage terwijl wij nog in een ellenlange rij stonden voor de douane/security. Dan kun je je kind dus niet gaan halen.

Tip 15: Je mag alleen vloeistoffen meenemen in kleine plastic tubetjes in een plastic mapje. Bereid je kind dus voor dat je onderweg ‘geen diksap’ krijgt. In ons geval hebben we alle tubetjes gevuld met diksap, omdat dat het enige is wat Maarten wil drinken.

* Boarden *

We mochten telkens als eerste het vliegtuig in bij het boarden. Maar dat betekende dus wel dat we als eerste daar moesten zijn. In een geval stonden we nog te shoppen toen we werden omgeroepen. (We zijn inmiddels zo ervaren dat we gewoon wachten tot het laatste moment met boarden omdat je er toch niets anders kan doen dan wachten). De redenen waarom je als eerste mag:

  • Het personeel heeft dan tijd om de buggy te labelen en op te bergen (Verlies het extra labeltje niet!)
  • Je kind loopt dan niet de boel te verstieren in de wachtruimte
  • Je kunt je bagage met luiers e.d. in ieder geval kwijt in een compartiment nabij

Tip 16: Zorg ervoor dat je bij de gate bent net voordat het boarden begint. In vrijwel alle gevallen mag je dan als eerste met buggy en kind door de gate en wordt je opgevangen om je buggy af te geven. Je kunt dan ook als een van de eerste plaatsnemen zodat je je spulletjes in  de compartimenten boven je kwijt kunt (zoals luiers die je bij de hand wilt hebben tijdens de vlucht).

Tip 17: Ga niet heel lang voor het boarden al in de boarding ruimte zitten want daar is niets te doen dan wachten en daar wordt je kind (en jij) ook gestresst van. Neem een drankje of frietjes ergens of zoek een speelruimte voor kinderen op of ga even langs het toilet om hem of haar te verschonen.

* De vlucht *

altVliegen met, in ons geval een tweejarig (!) kind kan een even grote uitdaging zijn als het beklimmen van de Mount Everest. Je kind moet urenlang stilzitten op een stoel. Je zit in een kleine omgeving met allerlei soorten mensen: kind-liefhebbers, neutralen maar ook kind-haters. Wees in ieder geval goed voorbereid maar ga elke vlucht open-minded in. Vaak is het inchecken en boarden al een goede indicatie in welke stemming je kind is.

Tip 18: Kies een luchtvaartmaatschappij waar ruimte is om je kind te verschonen en genoeg ruimte. Er zijn meer dan genoeg luchtvaartmaatschappij-vergelijk-sites. Malaysia Airlines was vrij goed maar de verschoningsruimte was niet meer dan een heel krap plankje op de wc waar Maarten net met zijn rug op paste. Ik weet niet hoe het zit bij andere luchtvaart maatschappijen.

Tip 19: Je mag geen drankjes voor je kind meenemen, tenzij ze passen in een aangegeven doorzichtig mapje met tubetjes. Stop daar dus zaken als diksap in. Vaak is er alleen sinasappelsap en water onderweg o.i.d. en daar moet je kind wel van houden.

Tip 20: Veel luchtvaartmaatschappijen hebben speciale child meals. Je moet deze wel 24 uur van te voren bestellen / aangeven bij de luchtvaartmaatschappij. Je kind krijgt deze dan als eerste zodat hij zich kan amuseren met de snoepjes en vaak leuke extra speeltjes en je kan je tijd nemen bij het voeden met dit toch speciale eten. Ga je kind niet dwingen te eten als hij daar geen zin in heeft, tenzij de rest van het vliegtuig mag meegenieten met je pogingen tot.

Tip 21: Stoelen met ingebouwde video spelletjes en filmpjes zijn super. Denk eraan dat je speciale koptelefoontjes krijgt dus bereid je kind daarop voor. Maarten was verrukt met ‘Bob de bouwer’ en ‘Free Willy’. Op de terugvlucht bleef hij maar vragen om ‘grote vis’, het duurde een kwartier voor we begrepen dat hij het had over ‘Free Willy’. Hij heeft urenlang heel zoetjes met zijn koptelefoontje (denk aan het volume!) gekeken naar Free Willy zowel op de heenvlucht als de terugvlucht. Hij was zelfs kwaad toen we gingen landen en de stem van de piloot door zijn film heen kwam.

Tip 22: Een laptop met dvd’s kan een uitkomst zijn voor vluchten zonder videoschermpjes.We hadden ook een laptop bij ons maar die hebben we niet gebruikt (behalve voor het dumpen van foto’s en video’s genomen onderweg). Denk eraan dat de inhoud van laptops gecontroleerd wordt op sommige vluchten en dat soms laptops worden ingenomen. Stop je laptop niet in je normale bagage want soms raakt bagage ‘kwijt’.

Tip 23: Zet je kind in het midden tussen je in. Zo voorkom je dat hij of zij eindeloos de raampjes open en dicht gaat doen (erg vervelend voor mede passagiers die willen slapen) en kun je beiden je energie verdelen en elk af en toe even slapen. Hij of zij kan dan met zijn hoofd op een van jullie en met zijn voetjes bij de ander liggen. Je geeft het kind dan ook het gevoel van controle.

Tip 24: Een kind moet bewegen. Er is geen enkel kind dat urenlang braaf op een stoel blijft zitten. Je kind gaat op de stoel op en neer springen, hij gaat spelen met het eettafeltje (open, dicht, open, dicht), gaat hangen aan de stoel van de mensen voor je, gaat staan en begint de praten met de mensen achter je (‘hallo’), wil persé gaan rondrennen in het gangpad als iedereen ligt te slapen, gaat met dingen gooien (speelgoed of zelfs eten), enz… Iedere ouder kent deze zaken. Ben je ervan bewust dat je af en toe de energie van je kind moet vrijlaten. Neem vooral zijn speledingetjes mee, inkleurboekjes, leesboekjes en alles wat je normaal gebruikt tijdens het slapen gaan ritueel. Ga af en toe met hem wandelen. Verschoon de luiers regelmatig (in de wc niet op de stoel zelf tenzij je je mede passagiers wil trakteren op een gezonde mestlucht). 
Neem direct actie als hij of zij daadwerkelijk aan de stoelen van je mede passagiers gaat hangen en probeer een beetje te peilen of de voor en achter buren een beetje kind mensen zijn of niet. Je merkt het snel genoeg aan de reacties. Laat duidelijk zien aan je mede passagiers dat je je bewust bent van het feit dat je een verantwoordelijke ouder bent. Maak, in het ergste geval, geen ruzie met mede passagiers maar blijf rustig.

Tip 25: Stop alle benodigdheden voor je kind (luiers, verschoondoekjes, boekjes, speelgoed, lege (!) drinkbeker) in een stuks handbagage en berg deze op in het compartiment boven je of leg hem onder je stoel. Het bespaart irritaties als je niet drie stuks handbagage moet gaan nazoeken in de krappe ruimte op zoek naar het een of ander.

Tip 26: Wissel elkaar af. Een lange vlucht is al vermoeiend op zich dus verdeel je energie. Ga afwisselend verschonen. Lees afwisselend een boekje door en als het kind niet wil slapen, neem dan om de beurt een uurtje slaap. Neem geen slaappil.

Tip 27: Stijgen en landen van het vliegtuig kan heeeel spannend zijn. Leer het kind dat bij het ‘pingetje’ hij zijn gordel moet omdoen. Herhaal dit een aantal keren. Dit maakt het makkelijk om dit zonder problemen voor elkaar te krijgen. Op een gegeven moment wilde ik Maarten de gordel omdoen maar hij wilde persé niet. Na enige pogingen liet hij weten: ‘Nee pappa moet bij …. (wijst omhoog) ping!’. (Dus ik drukte maar op het knopje om de stewardess te roepen wat dezelfde ping geeft).

Tip 28: Het kan zowel koud als warm in het vliegtuig zijn. Denk eraan dat je meestal de knopjes  van de airco boven je kan draaien of zelfs aan of uit te zetten en denk aan slofjes voor de voetjes en wat warmere kleertjes. Meestal krijg je kussentjes en dekentjes.

Tip 29: Bij een zekere negatieve energie uitbarsting (ouders met tweejarigen weten waarover ik het heb): ga niet teveel in op het kind. Met elke aandacht verhoog je het energie niveau. Wees gewoon rustig en ga niet discussiëren of tegen elkaar schreeuwen. In deze krappe ruimte in het korte tijdsbestek is afleiden, negeren, rustig blijven een goed advies. Je weet zelf wat in welk geval goed werkt. Je bent beide moe dus ga ook niet onderling discussiëren hoe je e.e.a gaat aanpakken in de specifieke situatie. Vaak is het zo dat als het een ouder niet lukt dat de andere ouder het wel lukt om het kind stil te krijgen. Buit dat trucje uit.

Tip 30: Zorg ervoor dat je van te voren hebt aangegeven dat de buggy bij tussenlandingen aanwezig is. Vaak is het handig om als laatste het vliegtuig te verlaten zo kan de ene ouder met het kind en een rugzak het vliegtuig verlaten en de andere ouder de andere twee stuks handbagage (e.g. twee trolleys) meenemen. Je krijgt bovendien de buggy bij het verlaten van het vliegtuig (staan dan net buiten de deur van het vliegtuig) en kunt deze rustig opzetten zonder dat het voelt alsof je dit midden in een kudde schapen aan het doen bent (die je met verschillende blikken aankijken).

Tip 31: Op sommige vliegvelden kun je niet met de buggy roltrappen op bij het verlaten van het vliegtuig. Er is dan ook geen lift EN je kunt niet meer naar beneden om e.e.a. een voor een mee te nemen. Vraag dan even aan een medewerker van het vliegveld om je te helpen je spullen naar boven mee te nemen. Op de terugvlucht via KL was er een hele vriendelijke gesluierde dame die ons kon helpen.

Tip 32: Bereid je gewoon goed voor. Check de lengte van de vluchten en wanneer je wilt dat je kind gaat slapen. Denk aan een kinderstoeltje als je aansluitend of heen nog met taxi of shuttle vervoer moet (!).

Prettige vlucht!

Edward de Leau is al sinds 1999 een actief blogger. Hiermee beheert hij de oudste nog lopende blog van Nederland. Neem gerust een kijkje, je vindt er meer dan 8000 postings over heel diverse onderwerpen. http://edward.de.leau.net

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!