Artikelindex

Met Lao Airlines naar Bangkok

Meestal valt het mee en gedraagt je kind zich als een engeltje aan boord van het vliegtuig. Maar het kan ook mis gaan. Oorpijn, niet willen slapen, huilen, gillen... en wat dacht je van die boze blikken van medepassagiers? Hier vind je tips en informatie om de vliegreis voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken.

Kindvriendelijkheid

Vliegen met kinderen kan prima, maar het loont wel de moeite om voor het reserveren van de tickets uit te zoeken hoe kindvriendelijk de vliegmaatschappij is. Eigenlijk geldt altijd dat kinderen tot twee jaar geen eigen stoel hebben en vanaf twee jaar wel. Bij de meeste maatschappijen krijgen kinderen tot twee jaar dan ook 90%, en kinderen van twee tot twaalf jaar 25% of 33% korting. Op intercontinentale vluchten kunnen baby’s tot negen maanden of één jaar of tot 10 kilo vaak gebruik maken van een bassinet, een soort hangmat. Kindjes die ouder of zwaarder zijn worden over het algemeen geacht op de schoot van een van de ouders te slapen. Helaas zijn niet alle hummeltjes het hier mee eens. Bij de voorbereiding van onze Thailandreis hebben we bij KLM, Eva-air en China Airlines, de vliegmaatschappijen met directe vluchten naar Bangkok, navraag gedaan naar hun voorzieningen voor deze groep kinderen. KLM en Eva-air hadden geen oplossing, maar bij China Airlines mocht onze dreumes in een kartonnen doos op de grond slapen. Hiervoor moesten we wel zitplaatsen reserveren bij een bassinet, omdat hier de meeste beenruimte aanwezig is. Overigens bieden alle vliegmaatschappijen de mogelijkheid om een babymaaltijd te reserveren. Bij China Airlines kregen we pakketje met een potje olvarit, een potje fruit, een banaan, vier ligakoeken, een bekertje halfvolle melk, twee luiers en een pakje babydoekjes. Helaas kregen we dit pas aangeboden toen wij onze maaltijden net voor ons hadden staan en onze jongste uit frustratie bijna de bladen met haar armen van de tafeltjes maaide. Omdat het vliegpersoneel daarna in geen velden of wegen te bekennen was hebben we haar de maaltijd maar koud gegeven om daarna haastig ons eigen –inmiddels ook koud geworden - eten weg te kunnen werken. Het zou vriendelijker zijn geweest als ze ons het pakketje bij het begin van de vlucht hadden aangeboden, en het olvaritpotje een kwartiertje voor de maaltijd hadden opgewarmd.

Tijdens onze tweede reis (2007/2008) vlogen we met LTU naar Bangkok, via Dusseldorf. Extreem kindvriendelijk willen we ze ook niet noemen. Een paar dagen voor ons vertrek hadden we via email kindermaaltijden gereserveerd. Helaas was dit niet goed doorgekomen, en was er voor onze meiden geen kindermaaltijd beschikbaar. Ook bij LTU geen extraatjes voor de kinderen. Tijdens deze vlucht hadden we ook voor de jongste, die inmiddels twee jaar was, een eigen stoel. Een verademing zoveel ruimte. De kinderen vielen na een paar uur in slaap (één op kussens op de grond, de ander liggend op twee stoelen) en moesten wakker worden gemaakt bij de landing in Bangkok.

Een eigen tv!Bij onze derde reis (2009) maakten we opnieuw gebruik van China Airlines. Onze ervaringen waren deze keer veel positiever dan na onze eerste lange vlucht met kinderen. Op de terugvlucht vanuit Bangkok naar Amsterdam vlogen we met een Airbus die beschikte over een persoonlijk videosysteem. Ideaal! De kinderen keken tekenfilms en konden spelletjes doen op hun eigen schermpje. Omdat we achterin het vliegtuig zaten hadden we geen keuze meer in maaltijden. Een lieve stewardess bood haar eigen (business-class) maaltijd aan toen de meiden geen vis bleken te lusten. Zeer attent.

Partners

Abonneer

Vul hieronder je emailadres in en ontvang per mail het laatste nieuws van Verrereizenmetkinderen.nl

Social Media

Houd jij van Verre reizen met kinderen? Volg, like en blijf op de hoogte!