Cuba of Costa Rica of ...? met 2 kids (12 mnd en 3,5 jaar)

Ga jij met je gezin de oceaan over? Naar het imposante noorden, het exotische midden of het kleurrijke zuiden van Amerika? Stel hier je vragen of geef je tips.

Cuba of Costa Rica of ...? met 2 kids (12 mnd en 3,5 jaar)

Berichtdoor FamC » 06 Okt 2018, 21:24

Het is weer de hoogste tijd voor een mooie reis!

Ruim 1,5 jaar geleden hebben we 4 weken rondgereisd door Maleisië en Singapore met ons zoontje van toen ruim 1,5 jaar oud. Inmiddels zijn we een tweede zoontje rijker, is de rust enigzins teruggekeerd en begint het weer te kriebelen.. een nieuwe reis (maar nu met z'n viertjes!).
We zoeken een mooie (kindvriendelijke) bestemming voor februari/maart 2019. Gezien het feit dat ons jongste zoontje dan net 1 geworden is vallen alle landen in Azie / Afrika af gezien de geadviseerde BMR-vaccinatie en zijn eigenlijk enkel de landen in Amerika 'over'. Deze kant zijn we eigenlijk nog nooit op geweest...
Na de eerste orientatie komen we uit bij Costa Rica of Cuba. Wat is het leukst / gemakkelijkst te bereizen met onze twee kids?

Andere suggesties zijn ook welkom!
FamC

Re: Cuba of Costa Rica of ...? met 2 kids (12 mnd en 3,5 jaa

Berichtdoor nilan » 06 Okt 2018, 22:10

Kijk, dat zijn goede plannen! Wij zijn met dochter van 18 maanden voor t eerst weg geweest en daarna met dochter van 4 en zoon van 17 maanden. Ik vind Nieuw Zeeland echt een aanrader met die leeftijden. En mijn persoonlijke favoriet: Japan ;-)
Samen: Rusland, Mongolie, China (3x), Japan (2x), Zuid-Korea, Taiwan.
2013: 4 mnd NZ,, Vietnam, Cambodja, Indonesie (kind 18 mnd).
2015: 3 mnd Japan/Maleisie/Singa (kids 4 en 17 mnd).
2017: New York.
2018: Singapore
2019: Singa/Thailand/Japan
nilan

Berichtdoor Adventuregirl » 08 Okt 2018, 08:49

Leuke plannen.
Cuba kan ik je niets over vertellen.
Costa Rica wel, daar zijn we afgelopen jaar weer geweest (eerste keer tien jaar geleden zonder kind).
Je kan er prima zelf rondrijden met een huurauto, geen enkel probleem.
Accomodaties hebben prima faciliteiten.

Hier het verslag van afgelopen jaar.

viewtopic.php?f=101&t=4216
Adventuregirl

Berichtdoor sascha » 11 Okt 2018, 01:51

Wat een mooi vooruitzicht! Ik kan je over deze landen niets vertellen. Maar neem ook Nieuw Zeeland mee in je opties. Is voor die leeftijd ook ideaal, geen vaccinaties nodig , geen enge dieren, gunstig klimaat en goede medische voorzieningen.
Dat was onze overwging. En met kleine kids heel goed te bereizen
Zonder kids: Vietnam, tunesie, Indonesie
Met kids: 2012 Nieuw Zeeland (6mnd en 2,5 jaar), 2014 Maleisie (2,5 jaar en 4,5 jaar) 2016: Tanzania (4 en 6 jaar) 2018: ..???
sascha

Berichtdoor RoAnVi » 11 Okt 2018, 08:29

Wij zijn destijds in april in Cuba geweest, super tijd gehad (zwanger, nog zonder kind).
Costa Rica ken ik niet, trekt ons ook niet zo.

NZ is inderdaad ook een goede optie, zijn wij ook geweest toen kind zo'n 1,5jr was (dec/jan), super bestemming.

mbt BMR, ik hoor regelmatig van ouders die die vervroegd laten geven. Wellicht ook een overweging eens te bespreken met je arts/verpleegkundige?!
Zelf: Diverse reizen op alle continenten (ja, ook Antarctica ;-) )

Buiten Europa met kind (aug.2012):
'13 Marokko - '13/'14 Nieuw-Zeeland - '15 Panama & Zuid-Amerika (5 maanden, backpacken) - '16/'17 Myanmar & Thailand - '18 Maleisië - '19 NY
RoAnVi

Berichtdoor FamC » 13 Okt 2018, 20:52

Hoi allemaal, ontzettend bedankt voor de eerste reacties!
Hiermee begint de voorpret al! :)
Cuba is inmiddels afgevallen voor ons. Toen we ons aan het verdiepen waren in de kosten voor de huurauto, kwamen we erachter dat dit enorm duur is. Voor 2 weken kom je uit op zo'n 1600 euro!
Costa Rica.. daar hebben we positieve verhalen over gehoord.. maar in mijn beleving is het veel van hetzelfde (?); oerwoud, baaitjes. Ik ga in ieder geval je reisverslag nog doorlezen zometeen! :) Begrijp me niet verkeerd, ik vind oerwouden prachtig - maar ik zie niet zo goed voor me hoe we trekkings maken met een baby én peuter? Of heeft iemand sublieme tips? Een baby op de rug, geen probleem - dat hebben we vaker gedaan. Maar dan hebben we ook nog een rugzak met verschoningsspullen, water e.d. Waar blijft dan de peuter? Haha! Hij kan best een stuk lopen.. maar een jungletocht?..
Nieuw Zeeland.. ik zal eens gaan kijken. Door de enorm lange vluchttijd schrikt het me ergens wat af merk ik..
Wat betreft de BMR vaccinatie.. ik had e.e.a. gelezen over vervroegen en de voor- en nadelen hiervan. Ik ga het op het CB eens bespreken.

Dankje! Wordt vervolgd :)
FamC

Berichtdoor sascha » 14 Okt 2018, 21:25

Qua dragen van de baby en peuter in combinatie met de bagage haden wij een deuter rugdrager mee waar onze toen 2 jarige in zat. Daar kan onderin heel veel zooi zoals luiers en voeding.
Voor de baby van 6 maand had ik een manduca draagzak. Voor ons een ideale combinatie. We hadden deze combi ook in Maleisie, toen ze 2 en 4 waren. Maar wij hebben wel lichtgewicht kindjes...

De lange reis naar NZ was even doorbijten. Maar wij vlogen heen met Malaysia airlines en hebben een hotel op KL gehad waar we een aantal uur hebben geslapen. Zo was het goed te doen.

Succes met je afwegingen! Costa Rica lijkt me ook mooi!!
Zonder kids: Vietnam, tunesie, Indonesie
Met kids: 2012 Nieuw Zeeland (6mnd en 2,5 jaar), 2014 Maleisie (2,5 jaar en 4,5 jaar) 2016: Tanzania (4 en 6 jaar) 2018: ..???
sascha

Berichtdoor Adventuregirl » 15 Okt 2018, 09:19

Je hoeft ook geen trekkings te maken met baby en peuter.
Er zijn hartstikke veel dingen te doen waarbij de loopafstand beperkt is.

Bijvoorbeeld:
Tortuguero, daar is veel per boot. En dat is gewoon genieten voor iedereen.
Cahuita, daar ligt een kleine trail langs het strand. Je kan daar mee kappen wanneer je wil, en onderweg stop je lekker om te genieten van het strand.
Manuel Antonio, liggen mooie paden doorheen. Allemaal verhard, prima aangelegd en ook te combineren met spelen op het strand.
Verder zijn er ontzettend veel kleinere initiatieven waar je dieren van dichtbij kan zien:
Het jaguar rescue center nabij Cahuita
Frog Heaven bij Sarapiqui
Dave and Daves bij Sarapiqui
De Baldi springs bij La Fortuna, heerlijk warm water in een prachtige setting. Genoeg te spetteren voor kinderen en volwassenen.
En ga zo maar door.

En onderschat een kind niet... op het moment dat de omgeving enigszins uitdagend is, lopen ze beter dan je denkt.
Atlas liep toen hij vier was kilometers ... zolang de omgeving maar interessant was.
Zet hem niet in de stad neer... dan haakt hij zo af.

Qua cultuur heeft Costa Rica niet heel veel te bieden... wellicht is dan Maleisie leuker.
Ook prima te reizen en een mooie mix van natuur maar ook cultuur.
Ik lees net dat je daar 1,5 jaar geleden geweest bent... wellicht de combi met Sarawak?
We zijn meerdere malen in Maleisie geweest al dan niet in combi met Singapore oid.
Daar waren we na het eerste jaar nog niet uitgekeken. En lang niet alles gezien.
Adventuregirl

Berichtdoor FamC » 15 Okt 2018, 21:33

Wederom dank!
Maleisie en Singapore hebben we inderdaad al bezocht. Dit was een perfecte afwisseling.
Ik merk dat ik nog steeds moet wennen aan het maken van een reis met kinderen.. een tandje terug doen. Pittige trekkings zitten er even niet meer in, dus een wandeling zoals je beschrijft is ook prima inderdaad.
We zijn nu bezig met wat verdieping in Mexico (Yucatan). Iemand hier nog ervaringen mee? Het lijkt me ietwat meer afwisseling dan Costa Rica (op deze leeftijd). Je kunt er zelf rondrijden wat fijn is met twee kids. Verder zijn er mooie stranden om af te sluiten alsook de tempels, cenotes en wat jungle..
Ben benieuwd naar de ervaringen!
FamC

Berichtdoor Adventuregirl » 16 Okt 2018, 09:21

Daar ben ik ook geweest.
Ook zelf rondgereden met een huurautootje.

De jungle daar vond ik minder indrukwekkend dan in Costa Rica.
Ik heb maar weinig dieren in het wil gezien.
Mijn uitvalsbasis destijds was Playa del Carmen.
Van daaruit zijn we onder andere gereden naar Chitzen Itza... we zijn midden in de nacht vertrokken om daar erg vroeg te zijn.
Dat was prima, we liepen daarmee de ergste drukte mis, maar de hitte was wel een ding. Mijn reisgenoot verbrandde alsnog en was daar wel even ziek van.

Mooi plekken waar we toen geweest waren. Tulum. Leuk rondlopen, veel bouwwerken, klein windje van zee maakte het prima. Zee zelf was wat te pittig om daar me kinderen te zwemmen (kan ook het seizoen geweest zijn, ik was er in maart)
Biosfeer Sian Khaan (schijnt tegenwoordig druk te zijn. Toen ik er kwam moesten we door een 40 kilometer onverharde weg waarin we 1 keer vast kwamen te zitten in mul zand).
Xel Ha etc hebben we niet gedaan.
Wel een cenote bezocht en daar een uurtje gezwommen.
Ook naar het eilandje Cozumel geweest. Wij hadden wat de pech dat daar niet al te lang geleden een orkaan over was getrokken.
En dat was duidelijk zichtbaar in de begroeiing. Die was overal (ook rondom Playa del Carmen), lager dan normaal.
Adventuregirl

Terug naar Noord-, zuid- en midden Amerika