Reisorganisatie of zelf plannen?

De kogel is door de kerk; jullie gaan een verre reis maken. Maar nu, hoe pak je het aan? Twijfel je over je bestemming of heb je vragen of tips over de voorbereiding? Hier kun je ze kwijt.

Reisorganisatie of zelf plannen?

Berichtdoor Anna80 » 16 Jun 2017, 10:34

Hallo allemaal,

Wij, gezin van vier met twee kids van 9 en 7 jaar zijn van plan om in 2018 voor het eerst een verre reis te gaan maken. De keuze op de bestemming is nog niet gevallen, we twijfelen tussen Indonesie of Costa Rica. Nu is mijn vraag hoe jullie zo'n eerste reis hebben gepland. We vragen ons af of we de reis met hulp van een reisorganisatie willen plannen of dat we zelf een paar bestemmingen kiezen en zelf de planning doen. Wat zijn jullie ervaringen? Eerlijk gezegd vind ik het lastig om zelf in te schatten wat de leuke plekken zijn (ook om met de kids heen te gaan) en wat goede accommodaties zijn. Bovendien neemt een reisorganisatie je veel geregel uit handen. Aan de andere kant heb ik het idee dat een reis die zelf is gepland wel een stuk goedkoper kan zijn. Ik ben benieuwd naar ervaringen. Wat zouden jullie aanraden voor een eerste keer ver weg, zelf plannen of een reisorganisatie? De bedoeling is een individuele reis van 3-4 weken met het gezin naar een aantal verschillende plekken met voldoende tijd voor af en toe een paar ontspanning op 1 plek.

Bedankt vast voor het meedenken!
Anna
Anna80

Re: Reisorganisatie of zelf plannen?

Berichtdoor mtouw » 16 Jun 2017, 11:07

Hoi Anna,

Ik denk dat je wel mag stellen dat bijna alle leden op dit forum de reis zelf regelen.
Op wellicht de vliegreis en de eerste 1 a 2 nachten hotel na.
Veel ervaring met volledig via een reisbureau geboekte trips zal je hier niet vinden op een enkeling na.

Als je zelf wat wil boeken hierbij het DIY 7 stappenplan :)
-Haal wat reisgidsen op zoek rondreizen op internet. Hier kan je ideeën opdoen over de route en wat realistisch is binnen een bepaalde tijd.
-Koop een lonely planet of soortgelijk.
-Vragen stellen op VRMK of de landen fora.
-Reis fine tunen nav de feed-back
-Tickets boeken via de zoeksites zoals skyscanner, momonda etc
-Hotels boeken rechtstreeks of via booking.com etc
-Genieten van de vakantie ;)

Success

Bonustip!: Gebruik de zoekfunctie op dit forum
Zonder kinderen: Singapore, Thailand, Bali, USA, Marocco, Turkije, Egypte, Gambia
Met kinderen: Canarische eilanden, Tunesië, Singapore, Thailand, Maleisië & Borneo (2015), Singapore & Maleisië (2017)
Gebruikers-avatar
mtouw

Berichtdoor fam moerkens » 16 Jun 2017, 11:52

Welkom op het forum.

Zelf organiseren is wel echt leuker en zeker veel goedkoper, je hoeft dan ook niet telkens te wachten op de rest van de groep en je kan zelf bepalen hoe lang je ergens blijft en waar je heen gaat.
Ik heb zelf met Costa rica geen ervaring, met Azië wel maar Costa rica staat nog steeds op mijn lijstje.
Het is handig om flink wat reisverslagen te gaan lezen hier op het forum en evt elders.
Daarnaast zou ik opzoek gaan naar rondreizen met kinderen bij de bekende organisaties, het voordeel van deze reizen is dat het reistempo al redelijk aangepast is en dat ze over het algemeen ook de dingen bezoeken waar kinderen in geïtereseerd kunnen zijn zodat je niet van tempel naar tempel reist.
Zorg ook dat je iets van een landkaart bij de hand hebt zodat je naar aanleiding van de reizen en verslagen kan zien hoe je alle "voor jullie" leuke dingen met elkaar kan verbinden, zulke kaartjes kan je gewoon op internet vinden.
Ook niet onbelangrijk is om te weten hoe het zit met het regenseizoen in onze zomervakantie, je wil niet op een strand zitten als het water met bakken uit de lucht komt :)
Natuurlijk is het ook heel handig als je weet waar je heen wil maar daar zul je gaandeweg wel vanzelf achterkomen.

Heel veel Suc6 en leesplezier!
fam moerkens

Berichtdoor RoAnVi » 16 Jun 2017, 14:53

Hoi Anna,

Welkom op het forum!!! Denk dat alles al wel een beetje gezegd is, goede tips ook! Maar .... ik wil nog wel even toevoegen dat ondanks dat de meeste, zo niet alle, leden op het forum dan hun eigen reis regelen en dat dan ook leuk vinden, dat niet persé iets hoeft te zijn wat voor jou(w gezin) werkt. Genoeg mensen buiten het forum die ook met hun kind(eren) op reis gaan en dat georganiseerd doen, voor mij een gruwel, voor hen paradijselijk!

Dat je hier op het forum terecht bent gekomen geeft waarschijnlijk al wel aan dat je het wel graag zou willen en dan lukt het ook. Moeilijk is het niet, het kost alleen wat meer inlezen, maar dat is juist zo'n leuk onderdeel van het reizen!! 100x van inzicht/gedachten veranderen, reisverhalen lezen, magazines/reisboeken doorbladeren, ticket'koorts' heerlijk! Wij zouden afgelopen winter naar Australië gaan, nee dit keer écht! en uiteindelijk moest er een knoop gehakt worden tussen Sri Lanka/Malediven en Myanmar/Thailand (het is de laatste geworden), hihi.

Wij reizen zelf het liefst met ov en op de bonnefooi, maar hoewel dat wordt door sommigen als hardcore ervaren wordt, vind ik het juist hardcore als je thuis al je hele planning vast legt. Ik bedoel dus maar, iedereen is anders en reist dus ook anders, maar juist daardoor kan je hier op het forum van alle kanten hulp verwachten! Start dus gewoon lekker met oriënteren en kijk waar je uitkomt, georganiseerd weg kan altijd nog! Genoeg ervaring aanwezig op het forum met zowel Costa Rica als Indonesië.

Leuk, weer een 'reisgek' erbij! ;-)
Zelf: Diverse reizen op alle continenten (ja, ook Antarctica ;-) )

Buiten Europa met kind (aug.2012):
'13 Marokko - '13/'14 Nieuw-Zeeland - '15 Panama & Zuid-Amerika (5 maanden, backpacken) - '16/'17 Myanmar & Thailand
RoAnVi

Berichtdoor Dionne » 16 Jun 2017, 17:10

Hoi Anna,

Wij organiseren zelf, lezen heel veel over de bestemming en proberen zo de voor ons ideale reisroute te vinden. Een echte hobby en er is zoveel informatie te vinden.
Bovendien stukken goedkoper.

Wij zijn vorig jaar met onze kinderen van toen bijna 7 en 9 jaar naar Costa Rica geweest. Feit is dat het reizen op zich ook al superleuk is, daar hoef je niets eens zoveel voor te doen. Onze ervaring is dat een zaemwatertje wel een must is. Heerlijk om aan het eind van een warme dag even te plonzen. Zeker voor de kinderen.

Costa Rica is zo mooi, overal dieren, heel groen. Goed bereisbaar. Wij hebben een auto gehuurd. Maar naar Tortuguero zijn we met het OV gegaan. Prima te doen, zelfde dieren gezien en vele malen goedkoper.
Avonturen genoeg in Costa Rica. Denk aan wandelen door het regenwoud op zoek naar dieren. Varen door het regenwoud. Koffie en chocolade excursies. Op zoek naar gifkikkertjes. Zwemmen in een warme rivier, hangbruggen bedwingen. Walvissen spotten. Varen in de mangrove, slapen bij echte indianen en indianenmaskers schilderen. In een hangmat bij mensen thuis in het oerwoud. Canopy, vulkanen beklimmen. Zoveel te doen.
Veel natuur, dat wel. Nauwelijks cultuur. Maar zo ongelooflijk mooi.

Laat je weten wat het geworden is?

En als je tips wil, vraag maar raak.

Groetjes Dionne
Zonder kinderen: Canada, Ecuador en Galapagos, Zuid Afrika (2x), Namibie, Zimbabwe, Botswana en delen Europa.
Met kinderen: Denemarken, Canarische Eilanden, Oostenrijk, Azoren, Slovenie, 2013 Thailand, 2014 Sri Lanka, 2015 Japan, 2016 Costa Rica
Dionne

Berichtdoor MarielleH » 16 Jun 2017, 18:18

Ja, hoor, hier toch iemand met ervaring met georganiseerde reizen:-)
En ja hoor, ook wij (ik) organiseren het nu het liefst zelf

Wij hebben drie keer een georganiseerde reis gemaakt (Fox) toen we nog samen waren. Op dat moment werkte dat prima voor ons. We werkte beiden fulltime en hadden/namen niet de tijd om alles uit te zoeken en te organiseren. En we vonden het prima in het vaststaande programma mee te draaien met de groep. Onze ervaringen zijn eigenlijk alleen maar positief.

Maar....toen kregen we een kind en besloten opnieuw een verre reis te willen maken (en waren gelijk weer hooked:-). We wilden toen perse niet in een groep omdat we hem op dat moment te jong vonden om mee te moeten draaien in een vaststaand programma. Hij deed nog middagslaapjes tijdens onze eerste reis en het was natuurlijk ook spannend om te zien hoe hij alles zou "verteren".
Dus onderzochten we de opties die er overbleven en kozen uiteindelijk voor zelf regelen omdat het veel geld scheelde. Al het uitzoekwerk had ik sowieso al zelf gedaan dus de inspanning was al gelevert. Dit beviel ons zo goed dat we het sindsdien zo doen.

Wel betekend dat door het jaar veel uitzoeken, reviews uitpluizen, internetten, inlezen, etc. Mijn man heeft daar simpelweg geen zin in en zegt ook altijd dat als hij mij niet had hij gewoon lekker georganiseerd zou gaan. Waarop ik hem dan weer fijntjes uitleg dat hij dan zijn budget danig had op moeten schroeven:-). Voor mij is dat ook echt een hobby geworden om uit te zoeken en ik haal alleen daar al heel veel plezier uit.

Als je een kant en klaar pakketje wilt zonder al te veel nadenken vooraf en ter plekke is georganiseerd prima. Reken dan we dat het budget behoorlijk wat hoger is dan zelf organiseren.

Zelf organiseren betekend voor mij niet alleen de lol van het organiseren en het financiele voordeel, maar ook de flexibiliteit van zelf bepalen hoe lang je ergens bent, wat je wanneer en op welke manier doet, de hotels uitzoeken die je zelf wilt en de vrijheid vooraf en ter plekke om de reis volledig aan te passen aan je eigen gezin en wensen.
Hierbij gebruik ik naast dit forum, tripadvisor en dergelijke sites ook de sites van de bedrijven die de georganiseerde reizen aanbieden. Routes, hotels en ideen kun je hier prima uit gebruiken en wat "leuk" is doen zij vaak ook aan.
Zonder zoon: Dom. Republiek, VS (2x), Canada, Tunesie, Costa Rica, Maleisie, Sri Lanka

Met zoon ('11): Turkije ('12 en '13), Bali ('14), Thailand ('15 en '16),
Maleisie/Singapore ('17), Java/Bali ('18)

www.hamakyreis.wordpress.com
MarielleH

Berichtdoor dhans » 18 Jun 2017, 13:48

Zelf doen dus. Is meestal de helft goekoper en dat voor een avond of wat werk. Voorbeeldje; een reis van 21 dagen mijn zus met twee dochters naar Sri Lanka regelden we in vier uur op een zondagmiddag. Offerte van een reisorganisatie (hij wordt hierboven ergens genoemd ;-) ): € 3300 voor de reis en 1100 pp voor de vluchten.

We hebben het reisplan nagenoeg geheel gevolgd en zelf alles geboekt; zelfde hotels of (veel) beter: € 1850. Vluchten € 2400. Totaal € 4250. Da's een winst van € 2350 met vier uurtjes werk.

Verdien ik normaal niet per uur....
www.reisfamilie.nl
India* Thailand* Maleisië* Turkije* Singapore* Indonesië* USA* Baltics* Sri Lanka* Nepal Marokko Egypte Israël Syrië Jordan Vietnam Taiwan China Korea (met * ook met kids)
Gebruikers-avatar
dhans

Berichtdoor metonsvier » 18 Jun 2017, 16:24

Je moet voor jezelf afwegen wat je fijn vindt. Volg je eigen hart en niet die van anderen. Zelf doen is absoluut veel goedkoper, een organisatie wil tenslotte ook winst maken. Dit scheelt niet een paar tientjes maar in de duizend(en) euro's. Maar voor dat geld regelen ze ook alles voor je...

Mocht je het zelf willen doen maar erg lastig vinden... bij Koning aap/djoser/shoestring zie je wel routes. Die zou je gewoon precies hetzelfde kunnen volgen. Bij booking.com kun je hotels zoeken. Tickets kun je gemakkelijk boeken bij bijvoorbeeld skyscanner.

Benieuwd wat jullie uiteindelijk gaan doen!
metonsvier

Berichtdoor amkayali » 19 Jun 2017, 19:53

Wij zijn twee jaar geleden voor het eerst met de kinderen ver weg geweest. Naar Costa Rica, de kinderen waren toen 6 en 8 jaar. Wij hebben het toen zelf geregeld. Wel heb ik offertes opgevraagd maar toen ik het zelf ging uitrekenen scheelde het toch 2000 euro tussen zelf doen og een op maat gemaakte reis door een organisatie. Wij wilden namelijk wel een reis met zn vieren en niet met een groep.
wij hebbenhet dus zelf geregeld maar wel op Internet gekeken waar andere reizen langs gaan en op fora rondgevraagd.
Dit jaar gaan we naar Namibië op dezelfde manier. Over drie weken is het zover...
Ik moet wel zeggen dat ik het ook leuk vind om op Internet te zoeken naar activiteiten en accommodaties en vooral reiservaringen...:-)
amkayali

Berichtdoor Ayse1979 » 20 Jun 2017, 21:02

Ik sluit me aan bij de rest. Alles is al gezegd inderdaad:))
De voorpret is juist heel erg leuk, lekker neuzen in reisboeken, op het internet en dan vooral hier op het forum. Met een georganiseerde reis heb je veel minder vrijheid en veel minder voorplet,lekker zelf doen!
Heerlijk vooruitzicht, veel plezier!!!
Verre reizen met zoon:Turkije(elk jaar),Ghana (2014),Thailand (2016),Verenigde Staten (2016),Maleisië (2017)

Verschillende stedentrips in Europa.

De volgende reis is naar Griekenland.Geen verre reis maar net zo leuk:)

www.ardaenayseopreis.reislogger.nl
Ayse1979

Volgende

Terug naar Voorbereiding/Reisplanning