Leerplicht toestemming 2014

Je wilt een lange reis maken met je gezin. Maar hoe regel je dat met je baas? En wat vindt de school er van? Hier de tips en tricks van ervaringsdeskundigen.

Re: Leerplicht toestemming 2014

Berichtdoor Evalu » 01 Mei 2015, 11:31

Hoi Pollie,
Allereerst sorry voor de late reactie.
Wij hebben besloten om onze vakantie te verplaatsen naar de zomer omdat de leerplichtambtenaar
ons heel duidelijk heeft laten weten er alles aan te zullen doen om ons dwars te zitten.
Nou ja, zo zei hij het natuurlijk niet letterlijk maar het komt er wel op neer.
De woorden strafrechtelijk en veroordeling zijn veelvuldig gevallen, daar zitten we niet echt op te wachten.
Mijn tip voor ouders die een reis plannen met kinderen die schoolplichtig zijn:
Houdt je plannen voor je en neem de B route zonder iemand in te lichten (met name de LPA)
Dus idd uitschrijven uit de basisadministratie.
Ik heb nog steeds het idee dat als ik niet zo eerlijk was geweest en gewoon zonder overleg de kinderen uitgeschreven had
er geen haan naar gekraaid zou hebben.
Evalu

Berichtdoor Pollie » 26 Mei 2015, 22:45

Bedankt!!
Pollie

Berichtdoor MissMakena » 11 Jan 2018, 22:34

n
Laatst gewijzigd door MissMakena op 18 Feb 2018, 23:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
MissMakena

Berichtdoor Chippi » 11 Jan 2018, 23:35

Helaas... gemeente en leerplichtambtenaar zijn wel degelijk aan elkaar gekoppeld. De leerplichtambtenaar is in dienst van ... jawel, de gemeente.
Het administratief systeem van de basisregistratie is waarschijnlijk niet direct gekoppeld aan de leerplichtambtenaar.

In onderwijsland geldt een mores dat je een kind pas uitschrijft als het zich ergens anders heeft ingeschreven en andersom. Dus... de school kan (moet!) de LPA informeren als een kind niet uitgeschreven is. Klinkt omslachtig maar uiteindelijk willen we in NL geen kinderen die thuiszitten.

En ja, als een gemeente korte lijnen kent, dan wordt er bij vage uitschrijvingen gaat er wel degelijk een signaal naar LPA. Want, LPA heeft een veel bredere taak dan controleren op luxe verzuim.

Ook is het niet zo, dat als je je uitschrijft in de basisregistratie je per definitie niet vervolgd kunt worden. Als jij kind hebt onttrokken aan de leerplicht is het aan de rechter hoe en wat... Als je kunt wapperen met een formele inschrijving bij een school elders dan ben ik benieuwd of men die moeite gaat nemen.

Dus...Ja, je haalt wel sores op je hals maar... dat is het misschien wel allemaal waard ;-)

Wat ik wel belangrijk zou vinden is dat je kinderen weer terug kunnen stromen op de oude school. Zonder dat de school daar last van heeft (dus geen onderwijsachterstand en niet denken dat de leerkracht dat er maar even bij moet fixen) maar ook niet dat de school gedoe krijgt met de LPA (formeel is school verplicht om bij vermoeden van onttrekking aan de leerplicht, de LPA te informeren)

Lastig, lastig!
Met kinderen: USA, Thailand (2x), Marokko, Dubai, Cambodja, Maleisie, Vietnam, Oman, Cuba, Sri Lanka
Zonder kinderen: Florida, west USA, Indonesie, New York, Thailand, Canada, Nepal, Mexico, China

Facebook: TravelMama
Chippi

Vorige

Terug naar Verlof en Leerplicht