''Opening'' in de leerplichtwet

Je wilt een lange reis maken met je gezin. Maar hoe regel je dat met je baas? En wat vindt de school er van? Hier de tips en tricks van ervaringsdeskundigen.

''Opening'' in de leerplichtwet

Berichtdoor Marl » 10 Jul 2017, 16:21

Ik vond een thuisonderwijs site die spreekt over Flexischoling: onderwijs volgen vanaf een andere locatie dan school.
Dit blijkt helemaal conform de leerplichtwet en de wet primair onderwijs te zijn. Het is een overeenkomst tussen school en ouders waarbij de leerplichtambtenaar niet komt kijken omdat de regeling volgens de wet is.

Is dit de oplossing waarop wij avonturiers al zo lang wachten en betekent dit het einde van de spanning, de teleurstelling en de boetes ?

Voor het gemak post ik hier de link als dat mag, op de site kun je naar beneden scrollen naar Flexischoling, daar staat het uitgebreid uitgelegd. Met voorbeeld Memorandum en al :)

http://www.thuisonderwijs.nl/juridisch

Vriendelijke groeten,
Marl
Laatst gewijzigd door Marl op 11 Jul 2017, 19:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Marl

Re: Maas in de leerplichtwet

Berichtdoor Adventuregirl » 11 Jul 2017, 06:41

Dit is toch geen maas in de wet? Dit is gewoon een bestaande regeling, maar waar nog wel het nodige bij komt kijken.
Adventuregirl

Berichtdoor Marl » 11 Jul 2017, 07:54

Oh sorry.
Marl

Berichtdoor sascha » 11 Jul 2017, 12:19

Dank je! Misschien dat dit wel een punt is die wat opening biedt!
Voor mij is het een droom om voor langere tijd weg te gaan met het gezin. Ik wil me hier na de vakantie eens in gaan verdiepen.
Zonder kids: Vietnam, tunesie, Indonesie
Met kids: 2012 Nieuw Zeeland (6mnd en 2,5 jaar), 2014 Maleisie (2,5 jaar en 4,5 jaar) 2016: Tanzania (4 en 6 jaar) 2018: ..???
sascha

Berichtdoor Adventuregirl » 11 Jul 2017, 12:45

Marl schreef:Oh sorry.

Je hoeft geen sorry te zeggen, maar "maas in de wet" klinkt alsof het neigt naar de illigaliteit, en komt anders over dan een bestaande mogelijkheid.
Er zijn meerdere gezinnen onderweg die met school afgestemde leerplannen etc hebben opgetuigd.
Adventuregirl

Re: ''Opening'' in de leerplichtwet

Berichtdoor Marl » 11 Jul 2017, 19:16

Ik heb de titel voor je aangepast.

we zouden niet willen dat er iets illegaal zou zijn.
Marl

Berichtdoor Ayse1979 » 16 Aug 2017, 19:39

Dank je Marl! Het is ook mijn droom om eens met mijn zoontje langer weg te gaan. Ik heb het weleens onderzocht en werd er alleen maar somber van. Ik zal de website doornemen die jij hebt gestuurd.
Verre reizen met zoon:Turkije(elk jaar),Ghana (2014),Thailand (2016),Verenigde Staten (2016),Maleisië (2017)

Verschillende stedentrips in Europa.

De volgende reis is naar Griekenland.Geen verre reis maar net zo leuk:)

www.ardaenayseopreis.reislogger.nl
Ayse1979

Berichtdoor MissMakena » 12 Okt 2017, 07:44

Zijn er ouders die met dit wetsartikel en school samen aan de slag zijn gegaan om een plan op te stellen om zo te voldoen aan de eisen in dit artikel?
Hoe zijn jullie ervaringen? Hartelijke groet en vast dank voor jullie reacties!
MissMakena

Berichtdoor yvonne1977 » 19 Nov 2017, 20:09

MissMakena schreef:Zijn er ouders die met dit wetsartikel en school samen aan de slag zijn gegaan om een plan op te stellen om zo te voldoen aan de eisen in dit artikel?

Daar ben ik ook heel benieuwd naar!!
http://yvonnevanderlaan.nl
..over onze reizen in Europa, Azië, Afrika,
Midden-Oosten en Zuid-Amerika (vakanties met en zonder kinderen en een lange reis van 18 maanden)..
yvonne1977

Berichtdoor Sandrine » 05 Dec 2017, 16:46

Wat leuk om te lezen dat er meerdere enthousiastelingen zijn zoals wij! Ook onze reislust is niet verdwenen nu er kinderen (4, 6 en 8 jr) zijn. We hebben dan ook weer het plan opgepakt om langer te gaan reizen!
We hebben inmiddels begrepen dat er een wetsvoorstel ligt om iedereen de mogelijkheid te geven 1 x op 'sabbatical' te gaan van 6 maanden. Wanneer dit voorstel door de politiek goed gekeurd wordt, is de vraag. Heeft iemand hier een idee over?

Verder hebben wij van onze directrice begrepen dat het uistschrijven van school (dus niet alleen RPR/GBA) alleen kan als zij een bewijs van inschrijving op een nieuwe school hebben. Heeft iemand hier meer info over?

Succes allemaal met plannen en geniet van de voorbereidingen!!
Sandrine

Volgende

Terug naar Verlof en Leerplicht