Bekend terrein
Woensdag 24 augustus 2016. Bangkok, Thailand.

De nachttrein vertrok met ruim een half uur vertraging. We hadden plaatsen in het midden van de wagon. Al snel kwam de steward om de bedden klaar te maken, Rens aan de ene kant van het gangpad onder, Ilse en ik aan de andere kant onder en boven. Zo kon Rens ons makkelijk zien; en bleek later dat hij zo lekker kon apenkooien van de ene naar de andere ladder. Omdat we gehoord hadden dat de airco treinen nogal koud kunnen zijn, hadden we voor 'fan' gekozen. Met die fan waren we blij, want het was best warm. De gordijntjes lieten we vooral open, liever de koele bries en dan maar in het volle licht op zicht slapen. Dat ging Rens tot een uur of elf goed af, toen stonden we meer dan een uur stil en blijkt hij een stuk minder goed te slapen. Terwijl Ilse doorsliep was ik de klos voor 'noodgevallen': plassen (toch maar in een flesje want toilet bezet, was meer voor de vorm dan echt nodig), poepen (uiteindelijk toch niet want het stonk teveel), en diverse knuffel en kroel acties. Volgens mij vond Rens het gewoon leuk om te klimmen en klauteren. Toen de trein eenmaal weer ging rijden, viel Rens weer als een blok in slaap tot half zeven. Heerlijk kind! Ook Ilse en ik sliepen aardig, al vragen we ons nog steeds af wanneer er een trein ontspoort: zo vaak sprong de trein omhoog dat moet een keer fout gaan.

BKKnachttrein2BKKnachttrein1

Met ruim twee uur vertraging kwamen we in Bangkok aan. Daar namen we een taxi naar Ibis Riverside, met openbaar vervoer zou best omslachtig zijn. Dit ging in ieder geval gesmeerd. We konden direct naar het ontbijtbuffet en toen de magen gevuld waren was onze kamer al beschikbaar. Goed geregeld, al hebben we dit keer beperkt uitzicht, de kamer is nog steeds fijn. Rens zijn eigen stapelbed, Xbox en tv en wij ook alle ruimte. Goede keuze om hier terug te komen.

Terwijl Ilse en Rens in de kamer gingen chillen zocht ik een wasserette op. Ergens achteraf gevonden, zou met een uur klaar zijn… ja ja. Wel klaar niet droog. Ben nog twee keer terug geweest voor het droog was. Maar dan wel zelfde dag service: honderd Baht voor een kilo of drie, vier. Aan de hoofdstraat is dat de kiloprijs. Rens was inmiddels in het zwembad beland en ik moest er ook in. Ilse ging naar de Thaise massage. Toen we voor het avondeten eruit wilden, hoosde en onweerde het nogal: regenseizoen in Bangkok. Daarom maar in het hotel gegeten.

Vanochtend na het ontbijt met de BST (skytrain) naar het Children's Discovery Centre. Rens vond het heel leuk, maar is niet zo happy met de luidruchtige Thaise schoolkinderen. Hij was blij dat in het waterpark de schoolkinderen voorbij moesten lopen, zo kon hij zich goed nat laten spuiten zonder al teveel concurrentie. Ilse haalde ijskoffie op: vers gezet en gloeiend heet over de ijsblokjes maar eigenlijk direct ijskoud te drinken. Lekker!

BKKChildrendisvory1BKKChildrendisvory2

Met de metro gingen we door naar Lumphini Park; twee en half jaar geleden het centrum van de betogingen tegen de regering en dus niet te bezoeken. Nu wel: we zagen natuurlijk de (grote) varanen, meervallen, schildpadden, zilverreigers, duiven en de buitengym. Lekker. Nog een stukje druk Bangkok doorgewandeld en met de BST terug om weer het pontje over de rivier te nemen. Om de hoek bij het hotel heerlijk Thais gegeten, al haalden we voor Rens iets bij de KFC. De Thaise mama die de toko met haar mama runt, wilde eigenlijk wel één van de meisjes naar de KFC sturen voor ons. Dat eten gaan we missen.

Vanavond was het mijn beurt om de massage te krijgen. Toch weer verbaasd over de bewegingen die ik met mijn lichaam blijk te kunnen maken. Rens en Ilse deden nog wat boodschappen bij de 7eleven. En Rens bleek verbaasd dat het al acht uur was geweest: hij had nog helemaal geen last van zijn ogen gehad. We zijn superblij met hoe hij zich houdt. Natuurlijk heeft hij zijn buien, maar het is fijn met hem op reis te zijn. Hopelijk gaat dat morgen ook zo zijn als we naar Grand Palace gaan. De onweer en hoosbuien zijn er ook vanavond weer. Het gaat best tekeer, maar Ilse en Rens slapen al lekker. En dat ga ik zo ook doen.

Nat in Bangkok
Donderdag 25 augustus 2016. Bangkok, Thailand.

Vanochtend op tijd uit de veren om naar het Grand Palace te gaan. Met de boot met oranje vlag vanaf de Sathorn pier. Bij Tha Thien pier eraf, en toen lopen. Eén pier verder had ook gekund merkten we al snel. Het advies is om vroeg te komen in verband met hordes bezoekers. Nou dat klopt, ook vlak voor negen uur al veel mensen. Heel veel.

BKKveerdienst

Eenmaal binnen, tweemaal vijfhonderd Baht, Rens gratis, ziet Ilse al snel de alternatieve route waar minder mensen zijn. We vergapen ons aan al het bling bling en de grootsheid. Gelukkig zijn er galerijen met muurschilderingen, waarin Rens apen en monsters herkent. En daar is schaduw, want inmiddels is het bloedheet. Het zweet gutst van ons lijf. Nat dus. Rens en Ilse bidden bij de Emerald Boeddha (die van jade gemaakt is). Rens vond deze maar klein en heeft gelijk, slechts zestig centimeter.

BKKGrandPalaceBKKRensGrandPalace

Ons zwembad bij Ibis Riverside is twee keer zo diep, daar brengen we de middag door. Nat dus. Ilse en Rene wisselen de massage af. Rens geeft aan zijn vriendjes te missen, en heeft een dipje. Het vooruitzicht dat we vanavond naar het reuzenrad gaan doet wonderen. Na een powernap richting Asiatique. Met het drie Baht pontje naar de overkant van de Chao Praya rivier, en bij de Sathorn pier stappen we op de gratis shuttle boot. Wel even wachten. Daar maakt de ondernemende Thai gebruik van: Eén loopt de rij voorbij met een bord, 'speedboat Asiatique, no line, twintig Baht'. En best wel wat mensen gaan overstag. Wij niet. Echt Hollands, haha.

BKKAsiatiquereuzenradBKKAsiatiquekarakter

Bij Asiatique direct naar het reuzenrad, opnieuw een happening voor Rens. Hij zag de hele stad, en het oplichten van de lucht achter de wolken. Mooi om de natuur zo te zien, en Bangkok draait door. Totdat de hemel sluizen open gaan, en we zelf ineens midden in de nieuwsberichten van de afgelopen dagen lopen. Bangkok overspoeld door wolkbreuk. Nat dus. Fijn dat onze family room ruim is, de natste kleding hangt niet in de weg. Nog één nacht hier en dan zit het erop.

Weer thuis
Zaterdag 27 augustus 2016. Nederland.

Terwijl we opdroogden van de hoosbui aten we onze take away op. Ilse en ik natuurlijk Thais, Rens van de KFC. Eigenlijk wilde Rens niet want hij voelde zich niet lekker, maar toen hij toch wat at merkte hij op zich toch beter te gaan voelen. Na het ontbijt had Rens ook amper gegeten, vijf eieren vullen goed... en terwijl het buiten bleef regenen en onweren gingen wij lekker slapen.

Vanochtend op het gemak opgestaan, uitgebreid ontbeten en een en ander ingepakt. Daarna naar het winkelcentrum aan de overkant. In onze gedachten was er meer te doen dan werkelijk het geval was. Lunch aten we bij Domino's. Terug naar het hotel besloot Rens toch een massage te willen. Met zijn drieën zaten we mooi op een rijtje voor benen en voeten. Lekker! En Rens vond dat ook. De dames waren onder de indruk van onze strong boy. De happy ending bestond uit een massage van nek, schouders en rug. Haast een complete Thaise massage behalve dan dat je niet in allerlei moeilijke standjes werd getrokken.

Terwijl Rens ging zwemmen pakte ik zoveel mogelijk in; Ilse loste mij af zodat ik nog even met Rens kon spelen. Alle bagage ging met gemak in de twee rugzakken (bij elkaar nog geen dertig kilo) en dan nog hadden we met minder kleren afgekund. De dame van de housekeeping hadden we al eerder op de dag bedankt voor de service. De spaarzegels van de 7eleven zijn bij haar in goede handen. De fooi trouwens ook.

Het uitchecken ging snel en er stond zo een taxi klaar. De rit duurde een stuk langer dan verwacht. Drukke avondspits. We waren dan ook pas negentig minuten voor vertrek op de luchthaven. Grote voordeel: we liepen zo achter elkaar door direct het vliegtuig in. En Rens geniet nog steeds voorkeursbehandeling dus worden we langs bijna alle wachtrijen heen geloodst. Makkelijk! Met af en toe wat turbulentie onderweg, vlogen we op tijd naar Dubai. Rens meent de hele tijd wakker te zijn geweest, maar heeft na het avondeten net als wij lekker geslapen. Natuurlijk keek hij ook film en deed wat spelletjes.

Op Dubai Airport wist Rens ons zo naar de Kids Zone te loodsen. Hoe hij dat allemaal onthoudt is een raadsel, maar volgens hem komt dat omdat hij een miljoen hersens heeft! Rens ligt lekker films te kijken, is verbaasd dat hij gewoon midden in de nacht wakker blijft. En wij doen ons best vooral niet in slaap te vallen. We gaan zo maar de cateringvouchers van Emirates benutten. Chickenburger/nuggets/vis en frietjes als ontbijt. Je moet wat als je in een andere tijdzone bent dan je lichaam denkt. Ach zo kom je de bijna acht uur wachttijd uiteindelijk door.
Inmiddels vliegen we ergens tussen Dubai en Amsterdam. Rens heeft de eerste paar uur lekker geslapen en kijkt nu weer tv. De maaltijden zijn niet echt aan hem besteed, hij houdt het bij snoep en chips. Vooruit, nog even maar; hij is in ieder geval goed gezelschap!