Heenreis
Zaterdag 23 april 2016. Graskop, Zuid Afrika.

We rijden rond één uur richting vliegveld Düsseldorf. We zijn zo happy, we gaan voor het eerst met een Airbus A380 vliegen en we zitten bovenin! Eerst vliegen we naar London en daar kunnen we al vrij snel overstappen op de lange vlucht. Het is een prima vlucht, alleen het feit dat Hugo zijn bril op het dienblad met eten legt en met dienblad en al meegeeft aan de steward is minder. Shit waar is de bril?! Dus na achteren het keukentje in en alle dienbladen met etensresten na gaan op zoek naar de bril, maar we vinden niks. Hoe moet dat morgenochtend, we moeten toch een paar honderd kilometer autorijden... Na een paar uur vindt een stewardess, na nog wat aandringen op toch wat verder te zoeken, de bril dan toch, jippie!

Mees voelt zicht niet heel lekker en valt al snel in slaap. Na het avondeten doen we dat allemaal. Alleen Tijmen heeft nogal veel last van een huilende baby, 'het is toch niet normaal' roept ie de hele tijd, maar verder verloopt de vlucht prima!

HeenreisDusseldorfHeenreisIncockpit

We komen rond zeven uur aan in Johannesburg. En uiteraard vragen we even of Tijmen in de cockpit mag kijken. En dat mag, super! De piloot vertelt enthousiast over het vliegtuig en over alle knopjes en Tijmen mag ook nog op de stoel van de piloot zitten, hij is helemaal gelukkig. Hij begint nu zelfs te twijfelen, in plaats van luchtverkeersleider wil hij dan misschien toch piloot worden.

We halen de bagage op en dan de huurauto. Prima auto (Toyota Corola) het is wel even wennen om links te rijden. Helemaal als je moe bent en het warm is. Gelukkig hebben we in Nederland navigatie gehuurd dus die loodst ons de juiste kant op. Het is een mooie route en de weg is ook goed. We 'lunchen' bij een pomp. Het voelt eigenlijk best Westers en ontwikkeld allemaal, heel anders dan we gewend zijn op reis. Onderweg komen we bij Sabie in de bergen nog langs een rally. We zijn het rijden al behoorlijk beu en zijn moe. Bij een afslag gaat Hugo rechts rijden, dat hebben we gelukkig op tijd door, vlak voordat we bijna frontaal op een tegenligger knallen. Het is dus goed om even te stoppen en te kijken naar de rally.

HeenreisrallyHeereisfruitstalletje

Het laatste uurtje gaat daarna redelijk soepel maar we zijn blij als we om twee uur ’s middags in Graskop aankomen bij Daan's Place aan de Bloedrivier straat, alles bij elkaar toch 24 uur gereisd. Het is een mooie grote kamer en er is een zwembadje met helaas groen water van iets teveel chloor wat Daan er ‘s morgens in heeft gegooid. Maar toch willen Mees en papa er even in. Het is warm en we zijn suf! Eigenlijk geen puf om nog maar iets te gaan doen.

‘s Avonds gaan we nog wel even uit eten, Portugees/Mozambikaans maar ook daar kunnen we niet echt van genieten, bedtijd! Wel een leuk tentje. Graskop is een leuk klein plaatsje in de bergen. Mooi om rond te lopen en voor het eerst 'Afrika' te ervaren na al die reizen in Latijns Amerika en Azië.

Blyde River Canyon
Zondag 24 april 2016. Kruger NP, Zuid Afrika.

Keigoed geslapen en wat voel je je dan een ander mens! Gelukkig geen jetlag dit keer dus we kunnen gelijk fit op pad. Het regent helaas wel. Hugo haalt een ontbijtje bij de supermarkt en om half tien vertrekken we.

BRCwatervalBRCLisbonFallsBRCCanyon

We rijden door de Blyde River Canyon, één van de grootste canyons ter wereld. Helaas is het bij Gods window bewolkt en rijden we door naar Lisbon Falls. Hele mooie watervallen. Mees scoort gelijk zijn eerste souvenir, een Zuid Afrika petje! Die gaat niet meer af waarschijnlijk. Daarna nog de Berlin Falls, en verschillende uitzichtpunten bij de canyon, supermooi. Bij Potholes (vreemde door het water gevormde figuren in de rotsen) zien we een hoop bavianen. Die hadden we nog niet gezien in het wild, gaaf! Het landschap is prachtig zo uitgestrekt en weinig huisjes/mensen. De weg is heel goed, je hebt daardoor niet echt het gevoel in Afrika te zijn.

BRCapen

We lunchen rond twee uur en vervolgen daarna onze weg richting het Kruger Park door het supermooie landschap. We slapen vannacht in een tent in de bush en het schijnt nogal lastig te vinden te zijn, dus we willen niet in het donker aankomen. Maar we hebben een hele goede route beschrijving en vinden het in één keer.

Rond vier uur zijn we er, we slapen bij Amanzimlotzi. Een superleuke tent, (best luxe nog) met een buitendouche. Amanzimlotzi ligt in een privé game reserve net buiten Kruger Park. Om ons heen zitten allemaal super-de-luxe lodges, volgens André de eigenaar kosten die wel zevenduizend Rand per nacht per persoon, wij betalen gelukkig maar vijfhonderdvijftig (vijfendertig Euro) voor ons vieren haha.

BLCIvankaBRCAfrikaansevrouwen

Volgens de eigenaar kan je ‘s nachts de hyena's en leeuwen horen. Spannend! Helaas is de enige winkel in de buurt dicht en kunnen we geen eten meer kopen. We doen het vanavond dus met chips, nootjes, twee broodjes, chocopasta en appels en bananen. Gelukkig hebben we goed geluncht! Als we op bed zitten denken we een leeuw te horen… André vertelt later dat het inderdaad een leeuw was.