Treinreis naar Ella
Maandag 17 augustus 2015. Ella, Sri Lanka.

Op zondag doen we eerst nog een kort tourtje door Nuwara Eliya, omdat dat de vorige dag in het water gevallen was. We beginnen bij het Grand Hotel. Een groot, chique hotel in Britse stijl, inclusief prachtige tuinen en... een speeltuin! De jongens leven zich even lekker uit. Daarna bekijken we het postkantoor, de Hill Club, en stoppen nog even bij de golfbaan waar ook nog een ouderwetse Britse telefooncel te vinden is.

NuwaraEliyapostkantoor

Daarna nemen we vanuit Nanu Oya de trein naar Ella. De gereserveerde kaartjes zijn al uitverkocht, dus we zijn veroordeeld tot de derde klasse. Het is behoorlijk druk op het station (voor 'Wie is de Mol' kijkers wel bekend) en zodra de trein binnen komt rijden zien we al dat het kansloos is om een zitplaats te bemachtigen. Gelukkig gooit Jelte zijn charmes in de strijd en een Sri Lankaanse jongen maakt plaats voor hem. We wringen ons in het plekje naast het raam, tussen de locals! Onze overbuurman biedt Mats nog een plekje aan op zijn schoot maar die bedankt en gaat met Jeroen op het balkon op de grond zitten.

EllamatsintreinEllatheeplantages

We kijken lekker uit het raam en zien het mooie landschap aan ons voorbij trekken. Theeplantages, bossen, bergen, watervallen en veel tunnels. Helaas is het niet zulk mooi weer dus hangen er wolken tussen de bergen die het uitzicht belemmeren. Maar wat een belevenis zo! De trein stopt op de meest afgelegen stationnetjes, kinderen staan te zwaaien en alle deuren en ramen staan open dus iedereen hangt lekker uit de trein.

Na ca tweeëneenhalf uur arriveren we in Ella en gaan op zoek naar het 98 Acres Resort. Een droom van een accommodatie. Het is prachtig gelegen met een fabelachtig uitzicht! De kamer is ook heel mooi met rondom een veranda, een verzonken bad, een soort waterval douche, lekkere zitzakken en een televisie waar de kids even Nickelodeon kunnen kijken! Het zwembad wordt nog even uitgetest en dan nemen we een tuktuk naar Ella centrum waar Remco en Lieke (zaten voor ons in het vliegtuig en bleken ook nog eens buren te zijn bij onze eerste accommodatie) een tafeltje hebben gereserveerd bij Chill Cafe. Een erg leuk tentje waar we lekker aan de Lion biertjes en mojito's gaan en voor het eerst deze reis pizza kunnen eten! Dat gaat er wel in!

Ella98acres

Na een heerlijk ontbijtje de volgende dag (met kaas, vleeswaren, muesli en bruine broodjes...dat hadden we gemist!), ontmoeten we Lieke en Remco. We gaan samen Little Adams Peak beklimmen. We lopen eerst door de theeplantages en beginnen daarna aan de klim. We zijn vrij vlot boven en genieten van het uitzicht op Ella Rock, Ravana Falls en de andere omliggende bergen. Dit was wel een heel makkelijk klimmetje en omdat we nog wel wat meer willen zien besluiten we aan de achterkant het steile pad naar beneden te volgen om de berg daarnaast ook nog te bedwingen. Remco en Mats gaan voorop, de rest volgt. Sommige stukken zijn best lastig voor de korte beentjes van Jelte, maar we gaan ervoor en door goed teamwork bereikt ook hij de volgende top! Wat een kanjers!

Ellagezinadamspeak

's Middags relaxen we een beetje en liggen lekker aan het zwembad en 's avonds eten we met Lieke en Remco bij Dream Cafe. We spelen Uno en Memory en zitten net aan het hoofdgerecht als er een enorme tropische bui losbarst. Na het eten nemen we afscheid van elkaar want morgen scheiden onze wegen weer.

Op safari in Yala NP
Dinsdag 18 augustus 2015. Tissahamarana, Sri Lanka.

De volgende dag werpen we nog een laatste blik op het prachtige uitzicht en gaan dan op pad. De eerste stop is bij Rawana Falls. Een mooie waterval die hoog uit de bergen naar beneden komt kletteren. Daarna gaan we richting zuiden en maken een tweede stop bij de rots Boeddha's van Buduruwagala. Dit blijken momenteel de grootste uit de rotsen gehakte Boeddha’s ter wereld te zijn! Het ligt prachtig midden in de natuur en de afbeeldingen op de rotsen van twaalf eeuwen oud zien er nog erg mooi uit! Vervolgens moeten we even snel doorrijden om op tijd bij het Elephant Transit Home te zijn. Om twaalf uur krijgen de baby olifantjes namelijk de fles en alleen op die momenten kun je ze van dichtbij zien, hoewel het publiek altijd op gepaste afstand blijft. Het Elephant Transit Home biedt opvang aan wees olifantjes in hun natuurlijke omgeving, zodat ze na verloop van tijd weer in het wild uitgezet kunnen worden. Ze doen goed werk!

YalaNProtsboeddhasYalaNPelephanttransithome

En dan is het eindelijk zover. We gaan weer op safari! We stappen over in een jeep en hobbelen in een dik half uur naar de ingang van Yala NP. Voordat we de ingang bereiken zien we al twee olifanten, een varaan en wat aapjes langs de kant van de weg. Zodra we het park in rijden kan het echte dieren spotten beginnen! We starten met wat aapjes (makaken), een arend en een kleine krokodil. Al snel volgen nog veel meer krokodillen, spotted deer, wilde zwijntjes, waterbuffels, pelikanen, mangoesten, pauwen, the national bird of Sri Lanka (een soort kip... maar laat het de locals niet horen!), nog meer aapjes en waterbuffels, de miami vice vogel?! (een soort flamingo) en een luipaard! Ravi is een meesterspotter en ziet het dier in een open veld zitten. Als we een stukje terugrijden zodat we hem allemaal kunnen zien maakt hij rechtsomkeert. Jeroen en ik zien hem nog net van achteren weglopen. De kids zien hem door alle bosjes niet maar vinden het wel heel stoer dat ze zo dichtbij een luipaard zijn geweest! We doen nog een paar pogingen om hem nog te vinden, maar dat lukt niet. Helaas geen goede foto, maar we hebben hem wel gezien!

YalaNParendYalaNPolifantjeinwater

Als we verder rijden blokkeert een grote olifant het pad. Ook hij verdwijnt de bosjes in maar later zien we nog een hele mooie in het water staan tussen alle waterlelies. Bij een waterpoel zien we ook een grote kudde herten en een wild zwijntje die op hol slaan omdat er een krokodil op de loer ligt. Een mooie afsluiter voordat we het park verlaten.

We hobbelen weer terug naar Tissahamarana en rijden daarna door naar Kataragama waar ons safarikamp zich bevindt. In het donker worden we met veel fakkels ontvangen en vinden met een zaklamp de weg naar onze tent. Er staan drie bedden in en er is zowaar ook nog plek voor Jeltes slaaptentje. Ook hebben we een douche, wc en wastafel. Prima! Alleen nog even die kikker vangen die boven op de tentstok zit…

YalaNavondmaaltijd

We dineren bij het kampvuur. Er wordt zelfs bier en wijn geserveerd! Een mooie afsluiter van een lange enerverende dag.