Met de blote voetjes in het zand!
Donderdag 13 augustus 2015. Nilaveli, Sri Lanka.

NilavelihindoetempelNilavelihindoetempeltotaal

Dinsdag is het alweer tijd om afscheid te nemen in Habarana. Wat een gastvrije mensen! Daarna rijden we in anderhalf uur naar Trincomalee. Daar bezoeken we Fort Frederik en de Koneswarem tempel. Een hindoetempel, waar de verschillende goden erg kleurrijk worden weergegeven. Prachtig! Achter de tempel is nog een mooi uitzichtpunt. Langs de weg naar de parkeerplaats staan veel leuke marktkraampjes. We kopen niets, maar het is wel gezellig om doorheen te lopen. Daarna doen we nog even wat boodschappen en scoren een nieuwe bal en rijden door naar Nilaveli. Nilaveli Beach Resort is ons onderkomen voor de komende drie nachten. Mooie houten huisjes met veranda op het strand. We hebben uitzicht op de mooie tuin en de zee. Super! De rest van de dag chillen we lekker aan het strand en bij het huisje.

NilavelihuisjeopstrandNilavelichillen

De volgende dag worden we na het ontbijt met een bootje opgehaald en varen in ongeveer een half uurtje naar Pigeon Island. Een mooi klein eilandje met helder blauw water, wit strand en prachtig koraal voor de kust. Gelukkig is het voor Jelte ook prima geschikt om in de zee te spelen (schelpen genoeg!) en er zijn zelfs een paar leuke schommels gemaakt. Mats kan lekker zelf met zijn snorkel op pad en in de diepere stukken gaat hij met een van ons mee. Het is prachtig! We zien mooi gekleurd koraal, zeesterren en tientallen soorten prachtige vissen. Finding Nemo! We zien een schol vissen van wel honderden bij elkaar en Jeroen ziet zelfs een grote blacktip reef haai (ongevaarlijk!). In het ondiepe stuk zien we nog een baby haai. De kids genieten en Mats durft steeds verder met ons mee te gaan de zee in, waardoor hij ook steeds mooiere vissen ontdekt. Wat super om te doen en wat is de onderwaterwereld wonderschoon! Na drie uur snorkelen beginnen we licht te verbranden en is het mooi geweest. We varen met de bootsman weer terug naar ons strandje.

Nilavelisnorkelen

De rest van de middag brengen we lekker op een ligbedje door terwijl we kijken naar de vissers die de vangst binnenhalen. Het is een heel spektakel. Ze zijn wel een uur of twee bezig met het binnentrekken van de netten. De kids spelen heerlijk in een vissersboot op het strand. 's Avonds eten we op het strand, met de blote voetjes in het zand!

Donderdag genieten we van een lekker stranddagje. De enige activiteit is een wandelingetje langs het strand naar een verderop gelegen strandtent waar we even wat drinken. De jumbo prawns die we 's avonds eten smaken geweldig!

Wandelen naar het einde van de wereld!
Zaterdag 15 augustus 2015. Nuwara Eliya, Sri Lanka.

Vrijdagochtend werpen we nog een laatste blik op het prachtige strand bij Nilaveli en vertrekken om acht uur voor de lange rit naar Nuwara Eliya. Het eerste stuk tot aan Dambulla is bekend terrein. Daarna nemen we de afslag richting Kandy. We maken een stop bij een spice & herbal garden. Hoewel alles gericht is op een goede verkoop in de winkel na afloop is het toch best leuk. We zien allerlei kruiden en specerijen groeien die we thuis alleen uit de potjes van de Silvo kennen. Hier maken ze er heerlijke curry van en allemaal crèmepjes en lotions zodat je nooit meer een dokter nodig hebt. Hilde's arm moet aan de ontharingscrème geloven en voor we het weten ontvangen we een heerlijke Ayurveda massage van een drietal studenten. Mats en Jelte worden tegelijk onder handen genomen door een van hen en vinden het heerlijk! Om de pret niet al teveel te drukken slaan we nog wat currykruiden in en rijden daarna verder.

NuwaraEliyamassagejongens

We draaien de bergen in en de eerste theeplantages doemen op. Prachtig om te zien! We bezoeken de Glenloch theefabriek die nog in werking is. Deze fabriek dateert al uit 1867. We krijgen een goede uitleg over het proces van thee maken en hoe de verschillende soorten een andere aanpak vragen. De kids vinden het ook leuk. Uiteindelijk worden we beloond met een heerlijk kopje thee. Ook hier duiken we de winkel nog even in en slaan een paar doosjes thee in voor thuis.

Daarna stappen we weer in en rijden verder naar Nuwara Eliya. We vangen een eerste glimp op van het stadje dat een hoop Engelse invloeden kent. Veel Engelse landhuizen, een Engels postkantoor, paarden racebaan, golfbaan, Engelse tuinen. Zelfs het weer lijkt een beetje Engels! Net boven de 20 graden en grijs. Avian Breeze is een prima uitvalsbasis voor de komende twee nachten. De kamer is ruim en we schuiven om zeven uur direct aan voor een heerlijk viergangen diner

De volgende dag gaat om zes uur de wekker. Na een kopje koffie stappen in een busje met bestemming Horton Plains National Park. Het is maar tweeëndertig kilometer maar wel steil omhoog over een smal hobbelweggetje, dus we doen er ongeveer een uur over. Dan aansluiten in de rij voor de kaartjes, vervolgens een uitgebreide tassen controle (er mag zelfs geen plastic tasje mee, bang voor afval in het park!) en daarna is het eindelijk zover. Op weg naar het einde van de wereld!

De kids hebben er zin in. Mats loopt te dansen en te joelen en Jelte stapt ook prima door! Het zonnetje schijnt en de omgeving is prachtig! Het doet een beetje Schots aan met wat invloeden van de nevelwouden in Costa Rica. We genieten van de mooie vergezichten en al snel bereiken we het eerste uitzichtpunt bij Little World's End. Adembenemend mooi, zo op circa tweeduizend meter hoogte.

Daarna lopen we snel door naar World's End. Zo tussen negen en tien uur komt daar meestal de mist over de bergen heen zakken... en we zijn gelukkig net op tijd! Wat een uitzicht! Wel spannend zo op een plateau zonder hek! We maken wat foto's en kijken een beetje rond en zodra we even gaan zitten om ons ingepakte ontbijtje op te eten komt de mist over de berg heen zetten en zien we helemaal niets meer! Wat een geluk!

NuwaraEliyaworldsendNuwaraEliyawaterval

We vervolgen onze weg naar Bakers Falls. Het is aardig klimmen en klauteren en soms een beetje glibberen en glijden. Maar wat een mooie omgeving! We kijken even rond bij de waterval (mooi!) en maken ons dan op voor de laatste zware etappe. Het is veel klimmen en vooral op de laatste trappen is het voor Mats erg zwaar, maar hij zet door en haalt de eindstreep. Negeneneenhalve kilometer met veel klimmetjes. Wat een kanjer! En Jelte heeft met zijn amper vierjarige beentjes ook zeker zeven kilometer zelf gelopen. Toppers!

We rijden terug naar ons hotel in Nuwara Eliya. Daar nemen we een lekker douche en rusten lekker even uit met een filmpje. Als we ons aan het einde van de middag klaar maken om de stad even in te gaan begint het net te regenen. Omdat het niet meer ophoudt besluiten we lekker binnen te blijven en de tijd door te brengen met spelen, lezen en spelletjes doen.