Olifantensafari
Zondag 9 augustus 2015. Habarana, Sri Lanka.

We doen het lekker rustig aan. Slapen uit, zwemmen en relaxen en worden om drie uur ’s middags opgehaald door een jeep voor een safari in Minneriya National Park. Net buiten het park zien we al een mooie kameleon. Zodra we in de buurt van de open vlakte bij het meer komen spotten we al snel twee olifanten met twee jongen. De kleintjes worden goed beschermd. Als we verder rijden worden we flink beloond… tientallen olifanten om ons heen. Prachtig! Ook zien we een hele kudde waterbuffels en diverse watervogels. Olifanten die een bad nemen, het gras los stampen met de voeten en opeten of lekker verkoelend wat zand over zich heen gooien. We bekijken het allemaal rustig. We zien in totaal zeker honderd olifanten. Magnifiek! De kids vinden het prachtig om de dieren zo in de natuur te zien.

HabaranasafarijeepHabaranatweeolifantentweejongen

Als we een korte stop maken horen we dat er verderop op het pad een olifant zeker tien jeeps heeft aangevallen. Vooral Jelte vindt dat heel spannend. We besluiten om te draaien en via de andere kant terug te rijden. Op weg naar de uitgang moeten we een waterpoel passeren en er blijkt een jeep met een hele grote familie Singalezen vast te zitten. Diverse jeeps passeren en rijden verder om voor zes uur als het park sluit bij de uitgang te zijn. Onze chauffeur besluit een poging te doen om de jeep los te trekken. Met vereende krachten wordt de auto losgewrikt en na vier pogingen lukt het! Jeroen helpt als enige blanke met duwen. Voor de kids is hij samen met de chauffeur de held van de dag!

HabaranamatsmetolifantPollonaruwavastzittendeauto

Koningsstad en op pad met Dhilip
Maandag 10 augustus 2015. Habarana, Sri Lanka.

De volgende dag worden we om negen uur opgepikt en gaan op weg naar Pollonaruwa, een koningsstad waar we verschillende tempels gaan bekijken. We bekijken eerst het mooie museum. Het geeft een goed beeld hoe de tempels gevonden zijn, hoe ze er oorspronkelijk hebben uitgezien en hoe ze er nu uitzien. Daarna gaan we op pad. We bezoeken drie verschillende plekken met opgravingen uit verschillende periodes. Erg mooi! Ravi geeft prima uitleg bij de diverse bouwwerken. Het is wel heel warm! Gelukkig schijnt de zon niet echt en waait er af en toe een windje, maar binnen no-time gutst het zweet van ons af. Vooral de Singalese stupa en de rotstempel met een aantal grote Boeddhabeelden maken indruk.

Pollonaruwaboedhabeeld

Na drie uurtjes zijn we toe aan een duik in het zwembad en gaan terug naar The Other Corner. Maar als we lekker aan het zwemmen zijn is het snel gedaan met de pret want er zijn een paar aapjes op oorlogspad. Eerst is onze zonnebrand het doelwit en daarna de bal. Mats en ik brengen snel de rest van de spullen in veiligheid. Helaas wordt de bal helemaal stukgebeten. Mats is geschrokken en apen hebben voor hem voorlopig afgedaan. Morgen maar op zoek naar een nieuwe bal!

Habaranabioloog

Aan het einde van de middag gaan Mats en ik op pad met Dhilip. Een naturalist en fotograaf die al vele prijzen gewonnen heeft (onder andere voor de BBC). Dhilip is heel bedreven in het spotten van vogels: diverse soorten arenden, papegaaien, mooie kleine gekleurde vogeltjes. We volgen alles met de verrekijker. Een soort Freek Vonk, maar dan real life! Mats vindt het super. Als we vertellen dat hij later graag bioloog wil worden is Dhilip dolenthousiast en neemt ons mee naar zijn kantoortje. We bekijken zijn werk en Mats krijgt zelfs een cd met prachtige natuurfoto's en een gesigneerd exemplaar van het natuurtijdschrift van Sri Lanka. Helemaal top! 's Avonds eten we rice and curry en spring hoppers. De hele tafel staat vol met bakjes met heerlijke dingen.