Boottochtje
Vrijdag 7 augustus 2015. Negombo, Sri Lanka.

Op vrijdag slapen we eerst lang uit. De kinderen moeten we wakker maken en zij schuiven om tien uur in pyjama aan bij het ontbijt. We doen het rustig aan en rond de middag gaan we er pas op uit. We stappen in de tuktuk en laten ons afzetten in het centrum van Negombo. We willen graag een boottochtje maken, maar ze vragen een veel te hoge prijs dus draaien we om. Terwijl we weglopen worden we aangesproken door een visser die ons wel mee wil nemen voor duizend Rupees minder. Dat blijkt een goede deal!

NegombobootNegombokanaal

We zien het lokale leven in Negombo aan ons voorbij trekken. We krijgen bananen van de bootsman. Jelte propt er direct vier naar binnen en zelfs Mats die ze eigenlijk niet lust vindt deze best wel lekker. We varen door richting de mangrove en zien de huisjes op de wal. Iedereen zwaait naar ons. We stoppen in een ondiep stukje waar we schelpen zoeken en drinken uit een kokosnoot. Ondertussen varen we verder en zien diverse watervogels en spotten onze eerste aap! Al met al een leuk tochtje.

Negombovismarkt

Terug op de wal lopen we naar de vismarkt waar het enorm stinkt! Op het strand ligt de vis te drogen en in de markthal biedt iedereen zijn waar aan. Mooi om even te zien maar de temperatuur is inmiddels aardig opgelopen en we vinden het wel mooi geweest. Het Dutch fort laten we voor wat het is en we pakken een tuktuk terug naar het huisje. Daar brengen we de rest van de middag aan het zwembad door. We eten 's avonds bij een leuk tentje op het strand. Als de kids op bed liggen duiken we de bar nog even in en bespreken de rest van de reisplannen met onze Nederlandse buren. Morgen scheiden onze wegen, maar wellicht zien we ze in Ella weer?

Boeddha's en een beestachtige klim
Zaterdag 8 augustus 2015. Habarana, Sri Lanka.

We moeten vroeg op staan want we worden om acht uur opgehaald voor de start van onze tour. Twee man sterk staat ons op te wachten. Een vriendelijk lachende chauffeur die nauwelijks een woord Engels spreekt en Ravi de gids. Een wat oudere man met wie we prima kunnen communiceren.

We gaan op weg naar Dambulla, een rotstempel. Al snel merken we dat een chauffeur een prima keuze is. Vooral in de steden is het verkeer hectisch, de bussen rijden als gekken en de tuktuks schieten overal tussendoor. Inclusief stop aan een meertje bereiken we mede door de vele wegwerkzaamheden rond één uur ’s middags onze bestemming.

Ravi regelt kaartjes. Mats is voor het gemak nog vijf, dat scheelt weer wat Rupees. Daarna lopen we de tweehonderdtwintig treden op (Jelte doet alles zelf!). Onderweg zien we aapjes en hebben we een geweldig uitzicht. Bij de ingang laten we onze schoenen achter en bedekken de schouders en knieën. Er zijn vijf grotten met in totaal zo'n honderdvijftig Boeddha's en mooie schilderingen op het plafond en de muren. Er worden bloemen en versieringen geofferd. Het is prachtig!

DambullamonnikDambullaboeddhas

Na het bezoek hebben we het bloedheet en is het lunchtijd. Daarna gaan we door naar Sigirya. We slaan nog even een voorraadje water in en maken ons op voor de klim naar 187 meter hoogte, ruim 1800 treden. Een rots met een bizar verhaal. De zoon van de minnares van de koning doodt de koning om aan de macht te komen en bouwt zijn koninkrijk 1500 jaar geleden op de rots. De wettige zoon van de koning vlucht naar India, maar komt jaren later met een leger terug en herovert de kroon. Het is een behoorlijke klim in de hitte, maar de kids zijn toppers! Jelte haalt het tot de helft en Mats klimt helemaal zelf tot de top.

SigiryarotsSigiryalionfeet

Via de Lion Stairs - de poten zijn nog te zien, de leeuwenkop helaas niet meer - klimmen we het laatste deel omhoog. Het uitzicht is geweldig en het is ongelofelijk om te zien wat er 1500 jaar geleden gebouwd is boven op de rots! We kijken rustig rond en dalen dan weer af via de spannende trappetjes. Op weg naar beneden probeert een aap onze kaaskoekjes te stelen. Het lukt hem niet, maar ik schrik me wezenloos omdat het dier ineens in mijn nek springt (en dat op een open trapje langs een rotswand op 175 meter hoogte).

SigiryaJeroenenjongensopderots

Beneden wacht een heerlijk ijsje en de chauffeur die ons meeneemt voor het laatste stukje naar Habarana. Het is inmiddels al half zeven als we aankomen bij The Other Corner, ons onderkomen voor de komende drie nachten. Het ligt prachtig midden in de jungle en we moeten via en hangbrug naar de huisjes toe. Ons huisje is leuk en heeft een mega badkamer met bad waar we gelijk gebruik van maken. Daarna eten we lekker in het restaurant en gaat het lichtje uit.