Sri Lanka
Woensdag 1 juli 2015. België.

Dankzij de steun van de ECB, het IMF en de EU kunnen vandaag op reis vertrekken naar Sri Lanka. Met een Starbucks erbij is het wachten op onze boarding iets aangenamer. Ik laat mijn ‘lochtienk’, mijn gitaar en de stress in België achter in ruil voor een maand avontuur in weeral een ander Aziatisch land. De eerste twee nachten slapen we in Negombo. Daar vieren we de verjaardag van Mathis. Maar eerst nog wat staren naar de ‘vliegertjes’ op de tarmac van Brussels Airport.

The Green Villa Inn
Donderdag 2 juli 2015. Negombo, Sri Lanka.

Deze morgen goed doch redelijk vermoeid aangekomen in Negombo, Sri Lanka na nog eens vier uren vliegen vanuit Dubai. De eerste kennismaking met de hitte ter plaatse was toen we net de luchthaven uit stapten. De chauffeur die ons kwam oppikken had zijn minibus netjes in de zon geplaatst, de airco maakte buiten wat lawaai geen frisse temperatuur. De eerste twee dagen gebruiken we om te acclimatiseren en om het vervolg van onze route op gang te schieten. Vandaag hebben we lekker gezwommen, super gegeten (curry met scampi’s en typische bijgerechtjes) plus de verjaardagstaart van Mathis geregeld en genoten van de rust in deze B&B. Morgen gaan we eens naar het stadje, treintickets bestellen, lokale ‘kromme’ (geld) uit de muur halen en wat ‘spatsieren’. Het tijdsverschil bedraagt 3,5 uren, dit als klein wist-je-datje. Ajuus België & Nederland.

hotel2juli

Beste iPadters, PC’ers en tablettisten
Vrijdag 3 juli 2015. Negombo, Sri Lanka.

Het is niet gemakkelijk om nog eens een originele aanspreektitel te vinden maar dit was er zo eentje. Deze morgen genoten van een bordje vers fruit, een spiegeleitje en een koffie. Daarna een tuktuk naar het station genomen alwaar het loket gesloten was. Dan maar op zoek geweest naar het strand onder een loodzware zon, dus een verzengende hitte was ons deel. Wat we wel hebben gezien was de vissershaven en de bedrijvigheid rondom. De reuk – in dit weer – hoeft geen betoog. Veel strand hebben we niet onder onze voeten gekregen vanwege geen zin meer om te stappen en de locatie die wat minder was. Een tweede poging om een treinticket naar Kandy te kopen liep ook op een sisser uit. Het enige loket was nu wel open maar voor een heenreis voor morgen kon dit vandaag niet. Dit is Azië, meer bepaald Sri Lanka dus gaan we ons daar niet druk meer over maken. Dit heet dan ‘lessen uit het verleden’…

visnet3julivissersboot3juli

In ons verblijf namen we nog meerdere frisse duiken. Ondertussen zijn we wat door de vermoeidheid heen, geacclimatiseerd zeg maar. Mathis zal straks een partijtje violen. Gisteren had hij een dagje respijt vanwege zijn verjaardag, vandaag terug oefenen geblazen. Eens benieuwd naar de reactie van de andere gasten… Morgen gaan we richting Kandy in het centrum van het land. We hebben een toffe B&B gevonden maar wachten nog op bevestiging. Het biertje heet ‘Lion Lager’, 4,8° – 75cl en laat zich drinken. Straks gaan we opnieuw voor de lekkere lokale keuken. Als dat geen mooie afsluiter is.

Change one
Zaterdag 4 juli 2015. Anuradhapura, Sri Lanka.

Volletrein

We spoorden vandaag richting Anuradhapura in plaats van naar Kandy. We vonden eerder een leuke B&B in deze laatste maar alles zat vol. We wilden er absoluut heen, dan maar de planning (als die er al is) aangepast. Na een treinrit van vijf uren, vol van heen en weer lopende venters, soms spectaculaire landschappen en op het eind heftig schuddend en bumpend over de rails, zijn we goed en wel ter bestemming. Gelukkig was er nog een kamer vrij in de Andorra Rest House. Basic logies maar wel proper. We kregen ook nog te eten, typisch Sri Lanka food (Indisch zeg maar), super lekker maar de kip in zijn sausje was fairly hot. Voor morgen hebben we fietsen besteld om het cultureel werelderfgoed te bezoeken. De wifi doet het goed hier, vlug nog een fotootje uploaden. Maar eerst nog eens een laagje ‘after-bite’ aanbrengen want ons lusten ze rauw… de insecten.

Fietsen, zweten & puffen
Zondag 5 juli 2015. Anuradhapura, Sri Lanka.

Vandaag bezochten we de sites rond Anuradhapura met de fiets. Het werd een verhaal van afzien door de geweldige hitte (34° in de schaduw). Gelukkig konden we overal flessen water kopen en vooral veel drinken anders houdt een gewone westerling het hier niet uit. Buiten een paar grote monumenten waren we niet zo onder de indruk van de rest van de opgravingen. Ofwel zijn we al teveel verwend geweest op voorgaande reizen. Daarna keerden we terug naar het hotel om wat bij te komen en de dorst te laven. We zochten ook nog het oude busstation op om tickets te kopen voor de transfer naar Kandy morgen. Na wat te zijn verkeerd gereden, vonden we toch de plek. Maar geen tickets te verkrijgen op voorhand. Morgen rijdt er ieder halfuur een bus. Betalen ter plaatse voor een rit van drie uren. Voor het type bus maak ik me allang geen illusies meer… Enfin, we gaan er nu ene pakken voor ze ons pakken. Skol! Een dikke duim voor Mathis die vandaag de hitte getrotseerd heeft op zijn velootje!